Skip to main content

Jurnalul TVR al premierului Adrian Năstase. Știrile TVR în vremea lui Valentin Nicolau.

 

Publicitate

SĂ NE ADUCEM AMINTE. Paginademedia.ro vă prezintă, în continuare, o analiză calitativă a știrilor TVR în perioada în care Valentin Nicolau era președintele TVR, iar Adrian Năstase era premier.

"Analiza conținutului știrilor, în guvernarea PSD, arată cum era protejată imaginea fostului premier", spune articolul publicat în 2005 de Petre Barbu și de subsemnatul, Petrișor Obae, în revista Capital. Unele dintre știrile TVR despre Adrian Năstase, pe care le veți găsi în articol, sunt de-a dreptul delicioase („Desi intors azi-noapte tarziu de la Bruxelles, premierul Adrian Nastase s-a grabit sa voteze la primele ore.“)

Paginademedia.ro vă prezintă pe larg din articol, fragmente care ilustrează politica editorială a TVR din acea vreme.

PREZENT. Astăzi, Valentin Nicolau a câștigat un loc din partea salariaților TVR în consiliul de administrație al televiziunii publice. Este primul pas spre poziția de șef al televiziunii, care se alege dintre membrii consiliului de Administrație.

Ce spunea articolul?

"A fost Jurnalul TVR un program de stiri echilibrat si echidistant? Raspunsul este negativ si rezulta nu neaparat dintr-o monitorizare aritmetica a stirilor cu aparitiile lui Nastase, ci dintr-o analiza calitativa a programului."

"O comparatie a continutului Jurnalului TVR cu evenimente care au avut loc in acea perioada arata, fara nici o urma de indoiala, ca subalternii lui Nicolau nu au lucrat dupa agenda contribuabililor, ale caror taxe le asigura salariile, ci pe agenda lui Adrian Nastase, Iliescu si a PSD-ului."

Jurnalul TVR a eludat cu buna stiinta marile scandaluri din acea perioada sau le-a abordat partizan, cu mare intarziere si crispare: afacerea Puwak, stenogramele PSD, plagiatul Beuran, Raportul Nicholson, casa Rodicai Stanoiu, afacerea MTC-TV Constanta, fraudele de la Referendum, baronii locali, publicitatea de stat, declaratiile dure ale fostului ambasador Michael Guest despre coruptie, cazul Rafo Onesti. In schimb, cel mai mediatizat caz de la Jurnal a fost Dosarul Flota, citat in primul rand cand era vorba de stiri despre coruptie.

Actualitatea din Romania la Jurnalul TVR il avea in centru pe Adrian Nastase. In jurul lui se intampla totul. Daca nu participa la vreo inaugurare, cel putin i se difuza parerea. De exemplu, stirea nu era ca Armata Romana isi sarbatoreste ziua la Carei, ci faptul ca „locuitorii orasului Carei au avut parte de o zi a Armatei cu totul speciala, pentru ca la manifestari au luat parte presedintele Ion Iliescu, premierul Adrian Nastase si ministrul apararii, Ioan Mircea Pascu.“

Ce relevanta avea in stirea despre transportul de rechizite scolare declaratia lui Nastase ca „rechizitele vor ajunge la destinatie la timp si fara probleme“?

 

Pentru editorii Jurnalului TVR, premierul Adrian Nastase a fost buricul lumii. In jurul sau se misca realitatea romaneasca:

  • „Astazi a fost inaugurat, in prezenta premierului Adrian Nastase, podul peste Canalul Dunare-Marea Neagra din localitatea Cernavoda.“ (9.08.2002)
  • „Dupa participarea la inaugurarea podului de la Cernavoda (Cata harnicie!!! – nota Capital), premierul Adrian Nastase a participat la lansarea la apa a primei nave de cercetare oceanografica a Romaniei“ (9.08.2002)
  • „Premierul trece drept cea mai solemna personalitate din PSD, in timp ce ministrul de externe, Mircea Geoana, este considerat cel mai sexy din partid. Acestea sunt numai cateva din calificativele pe care cei mai tineri membri ai partidului de guvernamant le-au dat la Scoala de vara de la Amara.“
  • „Cea mai performanta statie seismica din Europa Centrala si de Est a fost inaugurata astazi in prezenta primului-ministru Adrian Nastase la Moldova Sulita, in judetul Suceava.“
  • Muzeul National de Arta Contemporana al Romaniei, infiintat la initiativa primului-ministru Adrian Nastase, este in curs de amenajare intr-un corp al Palatului Parlamentului.“
  • „Inundatiile care au lovit tara in ultimele zile nu i-au lasat nepasatori pe seful statului, Ion Iliescu, si pe premierul Adrian Nastase.“
  • „Premierul Adrian Nastase considera ca un invatamant modern presupune informatizarea scolilor si mai multe ore de educatie fizica.“
  • „Din aceasta luna, cei 10 bursieri selectati de Asociatia pentru Promovarea Tinerilor si-au inceput activitatea. (...) Ei au fost prezentati astazi premierului Adrian Nastase.“
  • „Premierul Adrian Nastase a declarat ca se va incerca majorarea fondurilor alocate pentru invatamant...“.
  • „La Brasov, a fost inaugurata, in prezenta premierului Adrian Nastase, hala de productie a societatii Eurocopter Romania.“ 
„Dupa ce s-a inchinat, Adrian Nastase s-a intalnit, la resedinta mitropolitana, cu Inalt Prea Sfintia Sa Daniel, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei.“
  • „Primul-ministru, Adrian Nastase, a declarat astazi in comuna Padureni, din judetul Vaslui, ca va sustine un program de sustinere a tinerilor din mediul rural.“
  • „Prezent la Salonul „Conceput in Romania“, premierul Adrian Nastase a declarat ca Guvernul va sprijini in continuare cercetarea cu aplicabilitate imediata.“

Jurnalul s-a ferit de Stenogramele PSD



In plin scandal „Stenogramele PSD“ (noiembrie 2004), editorii Jurnalului TVR au bagat capetele in nisip. Iata ce au considerat important pentru tara realizatorii Jurnalului in plina desfasurare a scandalului: „Vanatoare cu ghinion“, „Intoxicatii cu monoxid de carbon“, „Alunecari de teren“ (27 noiembrie), „Cursul leu-dolar“, „Campania nationala Fii dotat!“ (25 noiembrie).

Abia pe 6 ianuarie 2005, cand au constatat ca partidul care le tinusera capetele pana atunci in nisip plecase de la guvernare, au difuzat urmatoarea stire: „Parchetul National Anticoruptie a preluat ancheta in cazul Stenogramelor PSD“.

Afacerea Puwak n-a existat in Jurnal



Scandalul Puwak, prin care patru firme ale familiei ministrei Hildegard Puwak au atras bani din fonduri europene, izbucneste la sfarsitul lui iulie 2003 si tine capul de afis al ziarelor mai mult de trei luni. Jurnalul TVR nu sufla o vorba.

Cateva stiri din Jurnalul de atunci: „Atentie la alimente!“ (31 iulie), „Pregatiri pentru iarna“ (29 august), „Zi torida“ (30 august).

Prima referire in Jurnal se face abia pe 13 octombrie: „Anchete in cazul ministrului Puwak“. Iata prima fraza din stire: „PSD asteapta rezultatele anchetelor in cazul ministrului integrarii, pentru a vedea daca este necesar sa ia masuri“.

In 30 octombrie, Jurnalul spala imaginea Puwak cu stirea „Firmele familiei Puwak returneaza fondurile“.

La jurnal se scriu stiri ca in vremurile cooperativizarii



La Referendumul pentru Constitutie din 2003, Jurnalul a inchis ochii la toate neregulile semnalate de presa si organizatiile neguvernamentale.

Iata cateva „comedii“:

  • „Agentiile Loto s-au transformat azi in... sectii de votat norocul“,
  • „De referendum fara bilet RATB“ (18 octombrie),
  • „Referendumul a adus oamenilor de la satele izolate din Delta un cadou neasteptat: posturi telefonice. Astfel, biroul electoral Tulcea a putut lua legatura cu sectiile de votare.“ (19 octombrie) Stirea asta parca este luata din jurnalele socialiste!
  • Si o mostra de crasa obedienta: „Desi intors azi-noapte tarziu de la Bruxelles, premierul Adrian Nastase s-a grabit sa voteze la primele ore.“

Jurnalul a mers pe mana lui Mircea Ursachi



Despre datoriile RAFO si Carom Onesti preluate de AVAS prin ordonanta guvernamentala, Jurnalul da o stire scurta si seaca: „Datorii preluate la AVAS“ (17 noiembrie). Editorii precizeaza in final ca la „cele doua societati lucreaza in total peste 4.000 de angajati“.

Adica, statul a salvat locurile de munca ale acestor angajati, o marota vehiculata de PSD. A doua zi, presa se dezlantuie impotriva ordonantei guvernului. Jurnalul TVR contraataca cu o „analiza“ in care nu este invocat nici un nume de politician din Opozitia cu opinii critice sau un analist economic independent. In schimb, este citat pe larg numai Mircea Ursachi, seful AVAS.

Raportul Nicholson a fost ignorat

In martie 2004, Raportul Emma Nicholson, in care se acuza deteriorarea situatiei politice din Romania, a fost adoptat de Parlamentul European. Criticile din raport sunt minimalizate de liderii PSD.

La randul sau, Jurnalul TVR se conformeaza si indulceste tonul dur al raportului cu stirea „Parlamentul European dezbate raportul asupra situatiei Romaniei“ (10 martie): „Comisia Europeana si presedintia irlandeza a Consiliului au transmis astazi mesaje clare de sustinere a Romaniei in eforturile de a respecta calendarul aderarii. Asigurarile au fost date in timpul dezbaterilor in Parlamentul European (...) Raportorul Emma Nicholson si-a mentinut observatiile critice la adresa tarii noastre facute in documentul, care va fi supus la vot maine (...)“

De remarcat ca editorii nu pomenesc absolut nimic despre continutul criticilor formulate de Emma Nicholson. In editia Jurnalului din seara urmatoare, crainicii Jurnalului anunta: „O stire importanta pentru tara noastra vine de la Strasbourg. Raportul baroanei Emma Nicholson asupra Romaniei a fost adoptat de Parlamentul European, insa intr-o formula modificata. Tonul dur al variantei initiale a fost atenuat, dar ramane pe alocuri critic.“ (Jurnalul din 11 martie) Ce intorsatura de condei!

In presa romaneasca, baroana a precizat ca mesajul din raport este „sever, puternic si foarte dur“ la adresa autoritatilor de la Bucuresti. Jurnalul TVR nu este interesat de aceste declaratii.

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Comentarii

  • asa se asigurau psd-istii astia nenorociti ca sunt votati de taranii care prin doar TVR1.. si aproape le-a reusit.
    retardat sau chiar fara vreun mijloc de comunicare cu exteriorul tre sa fii sa mai votezi vreodata psd :)) mai bine prm decat astia
  • Baai, nu va mai luati de Nicolau ca e din gasca lui Bittner si Finis si va ia mama dracului (sau invers)
  • ca toate partidele au folosit TVR-ul pentru propaganda proprie este amintit vad de multi comentatori pe aici ... Ce nu mai aminteste nimeni este ca USL a promis ca sub guveranarea lor va fi altfel. Astazi avem ocazia sa constatam ce inseamna "altfel" ...
  • raspuns pentru aidan:am crezut ca esti un intelectual nevinovat si nestiutor,care doreste sa-si spuna parerea,dar nu esti decat un om napastuit de viata si soarta care merita doar ponta si nicolau.Pe unul il ai,pe celalalt il vei avea.
  • Aceste reminder-uri sunt bune pentru cei care au uitat de ce a fost dat jos Nastase, in ciuda sustinerii masive de care a avut parte din partea celor platiti pe "drepturi de autor".
    Petrisor, ca sa ii ajuti la logica (desi, dupa parerea mea, propagndistii rosii nu prea au treaba cu logica), verifica cum/daca au fost reflectate top 5/10 scandaluri in stirile TVR si apoi pune-le fata in fata.
    O sa se vada clar ca, spre deosebire de TVRul lui Nastase, acum ai putut sa gasesti la TVR stiri negative despre putere. ce-i drept, nu de la marii deontologi Ciuvica, SRS, Nistorescu:))
    Ai apoi studiul publicat acum cateva saptamani, in care se masura obiectivitatea posturilor de stiri, in care TVR parca era pe 2 sau pe 3, cu un raport de 1 la 1,2 in privinta prezentelor putere-opozitie (fata de antena 3 unde raportul era 1-6).
    TVR nu a fost niciodata 100% independenta, dar servilismul din perioada 90'96 si mai apoi 2002-2004 nu a fost atins de nimeni. Speram sa nici nu mai fie.
  • Ba mai mult ! CUMPARAREA EI !
    Si asta e cel mai grav ! Sa faci ziaristul dependent de multii tai bani, astfel incat sa nu-si dea seama la ce grad de indoctinare a ajuns ! Un fel de Sindromul Stockholm, sau chiar mai rau .
  • Sa nu-l uitam pe Eugen Rusu de la TVR Info, care, in ianuarie 2012, mai avea putin si iesea el alaturi de jandarmi sa bata la manifestanti !
    Astia asa au fost de cand s-au infintat - cu comunistii pana in 89 iar in decembrie s-au schimbat peste noapte. Apoi, cu fiecare guvernare care a venit, au tot pupat in cur in modul cel mai jegos.
    A fost rau pe vremea lui Nastase in presa, dar macar mai exista o presa. Basescu a reusit ce Nastase n-a putut - distrugerea ei !
  • Ar fi foarte interesant de revazut programele de stiri ale televiziunilor in perioada 2005-2006. Subiectul "presedintele Traian Basescu" ocupa mai mult de jumatate din continutul total al stirilor, iar referirile la el vizau nu numai activitatea de "sef al statului" (taiat de panglici, vizite etc.), ci si comentariile, aprecierile, declaratiile lui antologice, care, de multe ori, reprezentau tema unor talk show-ri nesfarsite. Lucrurile astea rusinoase pentru presa s-au uitat!
  • "...toate partidele care au fost la guvernare au fost pupate la fel de constiincios in fund de catre directorii pusi de ele la stiri!" Si totusi, in opinia mea de simplu telespectator, a existat o exceptie: PNL-ul lui C. P. Tariceanu. (Atentie! Asta nu inseamna ca va fi valabil si in cazul PNL-ului lui Antonescu! Diferenta o face omul presedinte de partid, mai mult sau mai putin democrat.)
  • bre cretinoizilor creca sunteti si prosti, aici dl profesot obae (de fapt pierre era capul pe atunci) vrea sa spuie ca la asta tre sa se astepte presa ro, nu mai simtiti pe gingii pumnii in gura de atunci?!
    si, 2. ma **** pe ea gramatica, am facut destula pina la litere si apoi, vaxalibinacremapuca
  • Petrisor, ba e asta un site serios, cu reguli clare, iar tu un deontolog cenzurator, ba nu mai e...
    Nu esti corect, Petrisor, nu repecti regulile pe care chiar tu le invoci cateodata.
    Daca un basist injura, este permis acest lucru.
    Ori esti si tu vreun colonel, sau macar maior si noi nu stim?
  • TVR-ul nu conteaza. astazi nici dracu nu mai urmareste stirile de la tvr. pana si baba de la tara are parabolica si urmareste A3, B1, etc dupa preferinte
  • Ce-au mai sarit de c*r in sus slugile USL! Se pare ca ati uitat perioada lui Bombonel! Sinucideti-va toti in PLM de jeguri ordinare!
    Bravo Petrisor, mai adu-le aminte la prosti de anii '90 si perioada de guvernare PSD. Imediat cum sunt scoase la iveala lucruri uitate cum sar la gat cu pistolul. Astia nici sa se sinucida nu stiu, lasi imputiti!
  • Petrisor ne-ai dezamagit. Ai uitat una din principalele norme pe care un jurnalist trebuie sa le respecte, OBIECTIVITATEA. Nu spun ca ceea ce ai prezentat mai sus nu ar fi adevarat. Stiu ca faci materiale documentate, insa pe acesta l-ai documentat doar pe jumatate. Din 89 si pana acum jurnalul TVR a mers asa cum i s-a ordonat de sus. Magari se fac si se vor face la TVR si de aici incolo, cred ca toata lumea este constienta de asta. Pt. putere TVR este doar o masina de propaganda electorala, de ce crezi ca PSD-ei se ``chinuesc`` sa puna mana de ``tembeliziunea`` nationala. Chiar si in conditiile de azi TVR este mult mai credibil si are o acoperire mai mare decat Realitatea sau Antenele.
    Oricum, pt materialul asta te sanctionez, 2 zile nu te mai citesc:P.
  • Ati luat-o razna dupa 8 ani de basism!
    Petrisor, spala-te cu apa rece pe fata si concentreaza-te!
    Pe vreme lui Nastase se intamplau lucruri!
    Se inaugurau niste chestii UTILE!!!!
    Daca apareau stiri despre Nastase, ca acesta realiza niste lucruri, acest lucru se intampla pentru ca... realiza niste lucruri!
    In mintea ta asta e derapaj, cum iti place tie sa spui.
    Acum, avem doar stiri de genul Base la Carrefour cumpara apa minerala sau, Base la Ciresica danseaza romantic cu sotia martira.
    Sau, mai apar niste super-sarje de cuvinte pompoase si fara pic de viata, mitraliate cu hiperviteza de fara continut pastoriti de Base.
    Cum sa dea vreo televiziune ceva pozitiv, daca nu se intampla nimic pozitiv?
    Tu nu prea ai capacitate de analiza si, apoi, de sinteza!

Trimite un comentariu

btn PaginaDeMedia.ro