Skip to main content

EXCLUSIV. Consiliul Concurenței: Antenele ar putea intra gratuit pe rețeaua Digi. Ce spune consiliul despre ordonanța Guvernului

 

Publicitate

Antena 1, Antena 3, Euforia și Antena 2 ar putea reintra în grila operatorului DTH Digi, deținut de RCS, dacă Guvernul va ține cont de recomandările Consiliului Concurenței.

Paginademedia.ro, care a intrat în posesia documentului de la Consiliul Concurenței, vă prezintă, în exclusivitate, observațiile Consiliului Concurenței la adresa Ordonanței de urgență pentru modificarea Legii audiovizualului.

Consiliul Concurenței avizează favorabil Ordonanța Guvernului doar în condițiile în care executivul va ține cont de observațiile forului.

Principalele observații ale Consiliului Concurenței, din informațiile obținute, în exclusivitate, de paginademedia.ro:

  • Între distribuția programelor TV prin cablu și retransmisia prin satelit (de tipul Digi sau Dolce) nu se face diferență în aplicarea principiului must-carry (posturile publice și posturile TV libere la retransmisie se transmis în mod obligat de către operatori). Urmare a acestei observații, canalele Antenelor (care cereau bani pentru a fi retransmise pe Digi) vor intra în grila operatorului. Aceasta este cerința fără de care Ordonanța nu poate fi avizată de Consiliul concurenței.
  • Consiliul recomandă ca posturile TV se introduc în grila operatorului nu în ordinea descrescătoare a audienței (cum propunea ordonanța), ci în ordine crescătoare. În acest fel, vor fi încurajate și posturile de televiziune mai mici. Plasarea posturilor mari la început ar consolida puterea acestora în defavoarea canalelor noisau mai mici.
  • Nu se poate asigura o transmise a programelor la aceeași calitate, deoarece și aparatele de emisie ale posturilor TV sunt diferite și au parametri diferiți de funcționare, spune Consiliul Concurenței.
  • Prevederea care interzice rebate-ul și spune că clienții de publicitate trebuie să discute cu fiecare televiziune în parte trebuie reformulată. În actuala formulă, există riscul ca radiodifuzorii nu pot fi opriți să își valorifice spațiul publicitar în mod direct. "O limitare a dreptului radiodifuzorului de a dispune de spațiul său publicitar, conform intereselor legitime, poate reprezenta o restrângere a libertății economice, consacrate de art. 45 din Constituția României", spune Consiliul.

Detaliile, în continuare:

Nu există diferență între cablu și DTH

Consiliul Concurenței consideră că articolul referitor la principiul must-carry se aplică și la cabliști și la DTH.

“Orice distribuitor care transmite servicii de programe prin rețele de comunicații are obligația să includă în oferta sa serviciile de programe ale Societății Române de Televiziune destinate publicului din România, precum și alte servicii de programe, libere la retransmisie și fără condiționări tehnice sau financiare, ale radiodifuzorilor privați, aflați sub jurisdicția României, în limita a 25% din numărul total de servicii de programe distribuite prin rețeaua respectivă, precum și serviciile de televiziune a căror obligativitate de retransmitere este stabilită prin norme internaționale la care România este parte.”

Obligația prevăzută de prezentul articol în sarcina distribuitorilor de servicii se aplică atât pentru retransmisia serviciilor de programe prin rețele de cablu analogic și rețele de cablu digital, cât și pentru retransmisia serviciilor de programe de către distribuitorii de servicii prin rețele de comunicații electronice prin satelit.

Urmare a acestei prevederi, posturile Intact vor reintra în grila Digi. În prezent, Antenele au ieșit de pe platforma digitală Digi, după ce au cerut RCS șapte milioane de euro pentru retransmisie, ofertă declinată de operatorul de telecomunicații.

Ordinea posturilor pe cablu

Posturile de televiziune ar trebui să se ordoneze în grila cabliștilor în ordine crescătoare, nu descrescătoare, cum propune acum ordonanța, spune consiliul concurenței.

De ce?

"O așezare în ordine descrescătoare ar favoriza posturile TV cu cote mari de audiență, în dauna posturilor cu cote mai reduse, contribuind la consolidarea artificială a cotelor de piață ale liderilor de piață."

Consiliul sugerează și o consultare a publicului:

"Ar trebui să fie avute în vedere preferințele particulare ale abonaților. Aceste preferințe pot fi particularizate în funcție de profilul social și economic al telespectatorilor sau de regiunea în care trăiesc.

Distribuitorii de programe au ignorat până în prezent preferințele individuale ale clienților lor, oferindu-le acestora pachete cu posturi TV numeroase, dar care nu sunt neapărat și posturile TV pe care aceștia ar dori să le vizioneze și pentru care sunt dispuși să plătească.

Abonații sunt cei care plătesc pentru serviciile distribuitorilor și ar trebui să aibă un cuvânt mai important decât în prezent la alegerea programelor radio-TV."

Semnalul TV nu poate fi același pe toate posturile

În formula actuală, textul Guvernului impune distribuitorilor de cablu ca parametrii finali de transmisie să fie “similari pentru toate programele TV”.

Semnalul original este diferit de la un post TV la altul, spune Consiliul Concurenței. În aceste condiții, “ar fi de preferat o reformulare care să elimine posibila ambiguitate, respective să precizeze că obligația este de a conserva și retransmite semnalul la nivelul inițial de calitate pentru fiecare program în parte.”

Relația client – agenție de publicitate – televiziuni. Articolul trebuie reformulat

În formularea actuală, ordonanța de urgență implică mai multe riscuri, consideră Consiliul concurenței.

Consiliul, despre forma actuală:

  • Este limitată libertatea economică a radiodifuzorilor de a dispune după cum doresc de spațiul lor publicitar.
  • Dezavantajul ar fi mai pronunțat pentru televiziunile mai mici, care oferă același volum de spațiu publicitar, dar care pot avea difizultăți în a găsi clienți și prețuri bune pentru acest spațiu, având în vedere cotele de audiență mai scăzute și, în consecință, un interes mai scăzut al clienților.
  • Radiodifuzorii nu pot fi opriți să își valorifice spațiul publicitar în mod direct, dacă vor dori acest lucru, caz în care vor încasa direct sumele cuvenite de la beneficiarii finali.
  • O limitare a dreptului radiodifuzorului de a dispune de spațiul său publicitar, conform intereselor legitime, poate reprezenta o restrângere a libertății economice, consacrate de art. 45 din Constituția României. Orice restrângere a acestei libertăți se poate face doar în cazuri temeinic justificate.
  • De pe pozițiile agenției de media este de remarcat că prin contracte punctuale în numele beneficiarului final, le scade puterea de negociere față de radiodifuzori.

Consiliul Concurenței cere reformularea articolului de mai jos care se referă la rebate, fără a da însă sugestii:

"Art. 29' (1) Orice achizitionare de spatiu publicitar televizat nu poate fi facuta de un intermediar decat in numele si pe seama beneficiarului final al publicitatii televizate.
(2) Orice oferte de pret pentru achizitionarea publicitatii televizate, prezentate de intermediarii mentionati la alin. (1) beneficiarilor finali ai publicitatii televizate, vor fi in mod obligatoriu confirmate in prealabil in scris cu radiodifuzorul. In scopul obtinerii acestei confirmari, intermediarii vor prezenta radiodifuzorilor mandatele scrise acordate de beneficiarii finali ai publicitatii televizate pentru care solicita ofertele de pret.
(3) Obiectul achizitionarii mentionate la alin. (1) va fi platit direct de catre beneficiarul final al publicitatii televizate radiodifuzorului, in baza facturii ce va fi emisa de radiodifuzor catre beneficiarul final al publicitatii televizate. Orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestora, acordat de catre radiodifuzor trebuie sa figureze pe factura emisa beneficiarului final al publicitatii televizate.
(4) Intermediarii mentionati la alin. (1) nu pot sa primeasca alta plata sau contraprestatie decat cea care Ie este platita de catre beneficiarul final al publicitatii televizate in vederea remunerarii serviciilor prestate si nici vreun avantaj material, indiferent de natura acestuia, din partea radiodifuzorului.

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Comentarii

  • Nu am înțeles dacă noile prevederi ar urma să oblige RCS-ul să plătească cele șapte milioane de euro sau posturile vor intra în grila de programe fără ca firma să fie nevoită să achite acei bani.
  • Gândind un pic la rece: Doamne da ce dobitoci conduc ţara asta. Doar un incult poate născoci o lege de genul "toate canalele TV să fie transmise la aceeaşi calitate". Asta este mentalitate 100% comunistă. S-o fi uitat plagiatorul Ponta într-o zi la TV şi când a văzut ce bine se vede pe cablu DiGi 24 HD imediat a sunat adunarea şi a decretat ca "toate canalele TV să fie transmise la aceeaşi calitate!". Şi dacă tot se modifică legea, ia "să fie şi ordonate peste tot la fel", să nu mai butoneze el toate telecomenzile peste tot unde merge în campanie.
  • E mare prostie sa vrei sa garanteze operatorul ca toate posturile se vad la fel de bine.
    Pe de alta parte unele posturi transmise DTH, prin satelit, au compresie mai mare decat altele, se vad mult mai mult si mai des macroblocurile de compresie, si nu cred ca asa pleaca de la sursa. Asta ar trebui reglementat, sa nu poata un operator sa retransmita un post cu calitatea celui mai infect film de pe youtube ca sa economiseasca el banda.
  • Nu are cum să fie. Fiecare studiou foloseşte echipament diferit. Dacă ProTV foloseşte echipamente de firmă (de ex. Sony, Panasonic, etc) alte canale tv folosesc echipament ieftin, de calitate slabă (Etno, Favorit, etc transmit videoclipuri filmate cu telefonu l!!!) După studio semnalul trece print tot felul de relee de retransmisie (satelit sau terestre) astfel până la destinatarul final apar diferenţe vizibile cu ochiul liber. Nu ai cum să ai semnal calitativ identic pentru toate canalele TV.
  • corect asa trebuie,dar eu cred ca semnalul de transmisie trebuie sa fie la fel pe toate posturile din grila operatorului.
  • sunt total de acord cu consiliul concurentei daca guvernul aproba acest dosar furnizori de cablu si dth sunt obligati sa bage in ordine crescatoare toate posturile must carey dar si cele cu audiente mari si mici pe cablu digital mai ales
  • Nu e decat o stare de normalitate.N-ar trebui sa existe diferenta intre distribuirea canalelor pe cablu si cele de pa satelit!

Trimite un comentariu