Skip to main content

Discuțiile pe subiectul RCS-Discovery, amânate de CNA. Ce au spus reprezentanții RCS și Discovery în fața forului

 

Publicitate

CNA amână o decizie în cazul RCS&RDS - Discovery pentru ședința din data de 18 decembrie, la propunerea membrului CNA Lorand Turoș. RCS&RDS ceruse CNA să aprobe scoaterea din grila de programe a companiei de cablu a posturilor Discovery. La rândul lor, reprezentanții Discovery au trimis o solicitare ca CNA să analizeze „cu rezervă” a schimbărilor din grila RCS&RDS.

Membrii CNA au luat în discuție și o eventuală amendă pentru că RCS&RDS nu a înștiințat CNA în legătură cu modificările operate în grila de programe, însă propunerea nu a mai ajuns la vot.

Totodată, reprezentanții CNA au votat în unanimitate trimiterea unei sesizări către Protecția Consumatorului.

 

Reprezentanții Discovery au precizat în fața membrilor CNA RCS&RDS face abuz de poziția sa și că a înaintat o sesizare către Consiliul Concurenței în acest sens.

În replică, reprezentantul RCS&RDS a declarat: „Negocierile dintre RCS&RDS și Discovery au durat până în ultimul moment. Ne-au cerut număr garantat de abonați, toate canalele să fie preluate și anumite posturi să apară în pachetul de bază. Vă rog să aveți în vedere cine are o poziție dominantă, cine face grila cui?”

La rândul său, Vlad Tudosiei, manager general Discovery Romania, a declarat: „Ofertă detaliată pe fiecare canal spun că nu au primit, dar au primit undeva prin vară.” Ceea ce am vrut timp de 10 luni și am încercat să luăm legătura cu ei și să avem o discuție constructivă. Nu poate fi vorba să cerem un număr garantat de clienți de la o companie care are un număr de abonați în continuă schimbare. Am vrut doar să înțelegem ce canale vor fi în bază și care vor fi în pachetele extra”.

Kerry Kent – vicepreședinte public, policy and regulators Discovery Networks International.

  • Credem că in ceea ce priveste comportamentul RCS pe piata arata ca compania este pregatita sa abuzeze de pozitia sa, aceea de cel mai mare jucator din piata si de detinator al unor posturi tematice proprii.
  • Este dominant în relația cu furnizorii de conținut dar cel mai important are o poziție dominanta în relația cu consumatorii.

Lucian Mihai avocat RCS&RDS:

  • Reprezentanții Discovery au vorbit de o poziție dominantă ar avea o poziție dominantă, dar dimpotrivă Grupul Discovery  deține o poziție dominantă. Faptul că am prelungit contractul de redifuzare de trei ori arată interesul nostru de a purta negocieri.
  • Cu privire la modificarea de avize făcută de societatea noastră, aceasta a fost depusă în ultimul moment tocmai pentru că am sperat că se vor finaliza negocierile. Dacă am fi difuzat canalele după 1 decembrie, am fi ajuns în fața unei infracțiuni.

Cristina Sârbu, avocat RCS&RDS:

  • Pentru poziția dominantă, abuz de poziție dominantă și alte discuții desigur că există cadrul de reglementare. Negocierile dintre RCS&RDS și Discovery au durat până în ultimul moment. Ne-au cerut număr garantat de abonați, toate canalele să fie preluate și anumite posturi să apară în pachetul de bază. Vă rog să aveți în vedere cine are o poziție dominantă, cine face grila cui?
  • Am susținut și susținem că nu se pune problema că vrea cineva să elimine din grilă pe cineva.
  • Le-am propus un pachet separat pentru toți cei care vor aceste canale. Suntem dispuși la negocieri care nu sunt sterile.

Vlad Tudosie, manager al Discovery România:

  • „Ofertă detaliată pe fiecare canal, spun că nu au primt, dar au primit undeva prin vară.”
  • Ceea ce am vrut timp de 10 luni și am încercat să luăm legătura cu ei și să avem o discuție constructivă. Nu poate fi vorba să cerem un număr garantat de clienți de la o companie care are un număr de abonați în continuă schimbare. Am vrut doar să înțelegem ce canale vor fi în bază și care vor fi în pachetele extra.

Reclamația Discovery Channel: 

„În acest moment, prezența Discovery pe piața românescă este amenințată de refuzul RCS&RDS de a negocia în bună-credință cu noi. Operatorul a refuzat să încheie un nou acord de retransmisie cu Discovery Networks și a dat dovadă de lipsă de bună credință în negocieri. Credem că RCS&RDS dispune de o poziție dominantă în piață și se folosește de această poziție pentru a ne impune clauze contractuale injuste”

„În ciuda faptului că există o serie de alți furnizori pe piață, RCS&RDS este de departe cel mai mare, dispunând de o marjă semnificativă, având 3,2 milioane de abonați în România, cu 2 milioane mai mult decât cel mai apropiat competitor al său”

„Faptul că RCS&RDS este o companie integrată pe verticală și operează nu doar ca distribuitor ci și ca furnizor de programe, nu face decât să-i întărească poziția comercială, prin prisma faptului că poate bloca accesul competitorilor prin utilizarea propriului conținut”

„Discovery a încercat, fără succes, să renegocieze un contract cu RCS&RDS, pe parcursul ultimelor 10 luni și a acceptat până în prezent 3 prelungiri ale contractului actual. Pe de altă parte, o astfel de ofertă nu ar fi acceptabilă pentru nicio companie care operează într-o piață liberă. Credem că RCS&RDS și-a permis să transmită o astfel de ofertă, fiind conștienți de dependența economică a furnizorilor de conținut în fața marilor rețele.”

Considerăm că negocierile nu au fost făcute cu bună credință de RCS&RDS. Au existat trei prelungiri la contractul inițial, compania promițând de fiecare dată să îneapă negocierile conform procedurilor. Propunerea comercială inițială a fost înaintată de Discovery la data de 26 februarie 2012. RCS&RDS nu a agreat nicio întâlnire până pe 31 mai, 3 luni mai târziu. Alte patru luni au trecut înainte ca RCS&RDS să fie de acord cu o întâlnire de follow-up pe  septembrie. În tot acest timp, Discovery a prezentat mai multe propuneri detaliate pentru reînnoirea relației contractuale, fără a primi o contra-propunere în acest sens. În același timp, RCS&RDS nu și-a manifestat interesul de a purta o discuție constructivă.

Pe parcursul acestei perioade, în care a refuzat să negocieze, RCS&RDS a dezvoltat propriile sale canale, care vizează în mod direct canalele Discovery și care sunt folosite în prezent pentru a le înlocui pe acestea în grila RCS&RDS.

Noile canale lansate de RCS&RDS concurează direct cu principalele noastre trei canale din România: Discovery, TLC și Animal Planet. Este greu de crezut că tergiversarea negocierilor și lansarea în acest interval de timp a unor canale proprii, cu format apropiat canalelor Discovery, reprezintă o coincidență. De aceea nu putem să nu ne întrebăm dacă există aspecte anti-concurențiale la mijloc și dacă RCS&RDS încearcă de fapt să ne blocheze accesul în piață.

O dovadă în plus a felului în care RCS&RDS își abuzează poziția este faptul că propriile canale, Digi World și Digi Life, au fost incluse automat în pachetul de bază în timp ce pentru niciunul dintre canalele Discovery nu a existat o variantă tehnică sau comercială de a fi prezente în acest pachet.

O altă dovadă a lipsei de credință a RCS&RS este și faptul că o parte din programele Discovery au fost întrerupte înainte de expirarea contractului, producând daune imediate telespectatorilor abonați la rețeaua RCS&RDS. Acest lucru dovedește, încă o dată, lipsa de interes real din partea distribuitorului de a ajunge la un acord comercial rezonabil și de a permite Discovery să-și continue prezența pe piața din România.

Prin prisma acestor fapt, am făcut deja o sesizare către Consiliul Concurenței și deci solicităm CNA să ia în considerare acest lucru în momentul în care va discuta pe marginea solicitării RCS&RDS de a schimba canalele Discovery cu cele ale BBC.

 

În România, Discovery distribuie în România opt canale Discovery Chnnel, TLC, Animal Planet, Discovery World, Discovery Science, Discovery HD Showcase, ID Investigation Discovery și Animal Planet HD.

 

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro

Comentarii

  • De ce ar vrea alti cablisti aceste gunoaie de canale si le mai si dea bani celor de la RCS pentru ele eu chiar nu inteleg. Ar trebuii sa fie tampiti la cap dupa cat le-au cerut in trecut per abonat RCS pentru Liga 1 (digisport) si obligativitatea sa il bage in baza neacceptand un pachet separat. Dar cum cablisti au mintea scurta te poti astepta la orice...
  • Sa fim seriosi oameni buni. Ceea ce face RCS-RDS este un abuz total... Sa scoti ce programe vrei ,cand vrei din grila fara o anuntare in prealabil de 30 de zile mi se pare abuz . Faptul ca au cumparat tot ce tine de retele in romania nu le da dreptul sa faca monopol si sa faca ce doresc ei pe piata, ba mai mult sa scoata canalele in conditiile in care nu au acord de transmisie si sa le bage in pachete auxiliare pentru pretul de 7 lei.. Ei ne cred chiar prosti? Sau ce naiba.... Io nu inteleg de ce sa permis achizitionarea tuturor firmelor mici de comunicatii(internet,televiziune,telefonie) de aceasta companie pentru a se ajunge la monopol si ca aceasta companie sa faca ce vrea pe piata plus de asta sa stabileasca ce preturi vrea... Ce o fi facut Consiliul Concurentei sau Ancom-ul cand le-a permis asta sau au existat interese la mijloc gen spagi??
  • Merci pentru idee. Cum te-ai gandit la ea? Chiar acum ne incolonam sa-i dam curs... Adevarul e ca fara Discovery ma simt pierdut. Imi intrase in ritm sa vad in fiecare luna aceleasi programe. Ce o sa ma fac acum?
  • Astia de la Discovery sunt disperati sa ramina, in conditiile pe care le impun ei, in grila RCS@RDS, ceea ce nu prea este normal. Fratele meu, e afacerea mea, e casa mea, daca nu accepti conditiile mele, poti sa fi si CNN, si BBC, nu ai ce cauta in grila mea...la fel si abonatii nemultumiti; sa renunte la pachetul suplimentar, la contracte; nu au decit sa se duca la Dolce, la UPC, cine ii tine legati de unguri?
  • Parerea mea este ca mai multi clienti se uitau pe Discovery decat pe Neptun TV, Taraf TV (aici e discutabil), Trinitas & co. Iar genul de informatii date pe Discovery nu cred are termen de expirare, chiar si asa prefer sa ma uit la documentare "expirate", decat sa vad ce mireasa mai are fiul ei, daca intelegi ce spun.
  • Au scos un program care câștiga 30% din veniturile pe cablu
    Acum pe bune, de ce nu răspunde Discovery la mesajul trimis de către Rcs cu crearea unui pachet Discovery?
    Fiindcă știu ca nu vor câștiga mai mult de câteva zeci de mii euro pe luna iar Discovery vrea zeci de milioane de euro pe documentare expirate de 4 -20 de ani.
  • Ia sa scoata si National Geografic sa pot sa scot si eu RDS din casa, am in grila zeci de programe de barfe, scandaluri, manele, sport si trinitas, au scos printre putinele canale care aveau un program informativ.
  • daca licenta de drept de difuzare a programelor discovery pe RCS expira pe 30 noiembrie 2012 ce CNA sa faca sa il difuzeze in continuare ca nu au drept de difuzare?
    plateste cumva CNA amenda din bani statului catre Discovery ca RCS transmite ilegal Discovery?
  • ba imi faceti sila cu atata vorbaraie goala, fara rost. situatia e simpla, eu am platit pachetul extra pentru care dau 7 lei in plus pe luna ca sa vad canalele discovery. fara o notificare, instiintare si ce mai vreti voi, rcs mi-a dat m..e si a scos canalele ptr care plateam cei 7 lei. ce e asta? cna ce face? sau prietenii marinarului (recte bozgorul de la rcs) pot face ce vor?

Trimite un comentariu