Skip to main content

(P) Ce modele de venit au sugerat specialiștii pentru presă. Le-au luat publisherii în seamă?

 

Capturaţi ecranul complet 19.02.2013 132526.bmp

Publicitate

 

SECȚIUNE SPONSORIZATĂ. Au ținut cont publisherii de recomandările specialiștilor? Sunt modelele de venit sugerate de World Association of Newspapers (WAN) de-a lungul anilor aplicate în presa scrisă?

Paginademedia.ro vă prezintă, în următoare săptămâni, mai multe studii despre presă realizate de World Association of Newspaper în ultimii ani. Astăzi, un articol despre modele de venit pentru publisheri, inclusiv plata pentru conținutul online. Studiile pot fi descărcate gratuit, integral, de pe site-ul Antreprenoriat și Inovație în Massmedia.

Acum câțiva ani, unele rapoarte vorbeau despre "moartea" ziarelor. WAN spunea că totul ține de adaptare: „Da, unele vor muri, iar altele vor prospera. Noile media nu le ucid pe cele vechi, ci le învață să se adapteze”, spune un studiu WAN-IFRA. Este vorba despre adaptare nu doar la nivel de conținut ci și prin regândirea modelelor de a atrage venituri, se spune în raportul New Revenue Models for Newspaper Companies.

Jurnalismul „pe hârtie” este diferit de online. În cazul printului, materialele tind să „privească în trecut” pentru că au o natură reflexivă. Printul și online-ul au nevoie de jurnaliști diferiți. Într-o perioadă în care presa online trebuie reactualizată, este nevoie de un staff editorial mai flexibil.

Bani pentru conținutul online

În 2009, Rupert Murdoch spunea că este nevoie de introducerea plăților pentru conținutul online, iar greii industriei s-au întâlnit, în secret, pentru a discuta o strategia în acest caz. Mogulul de la News Corp spunea într-un interviu că conținutul nu va mai fi gratis și că publicațiile vor ajunge să vândă abonamente pentru conținutul premium. El dădea exemplu chiar The Wall Street Journal, publicație pe care o deținea și care funcționa pe un model cu plată de succes.

 

Tot 2009 a fost anul în care s-a dezbătut intens, pe toate cananelel, problema plății conținutului. Organizații ale presei, World Association of Newspaper and News Publishers (WAN - IFRA) și Newspaper Association of America (NAA) au organizat mai multe dezbateri pe această temă. Rezultatul: în 2010 au început să apară primele modele cu plată. Nenumărate studii au arătat că cea mai mare parte a publicului nu era dispus să plătească pentru conținutul online, însă 10% dintre amatorii de site-uri de știri ar fi fost de acord.

Cert este, spune studiul, că ziarele nu mai sunt doar niște vehicule print, ci sunt multimedia. Din asta rezultă că și modalitățile de a atrage veniturile se înmulțesc.

Presa scrisă trebuie să se îndrepte și către alte platforme în loc să se concentreze doar la zona de print. „Jurnalismul va începe să se dezvolte în momentul în care companiile de media nu se vor limita a se gândi doar la print și se vor concentra pe online, wireless, interactivitate și orice fel de noutăți vor mai apărea în zona digitalului. Jurnalismul de mâine va fi disponibil pe o varietate de platforme făcute să ajungă la cât mai multe persoane”, e de părere profesorul de jurnalism Stephen Quinn.

Presa internațională a început să investească în zona de mobile încă din 2009. Spre exemplu, The Guardian a lansat în ianuarie 2010 o aplicație pentru telefonul mobil care costă 2,39 de lire. În doar câteva săptămâni de la lansare, aplicația a fost descărcată de 69.000 de ori.

În schimb, alte publicații lansează aplicații gratuite în care inserează reclame.
Singapore Press Holdings a venit, încă din 2008, cu o idee ce funcționa doar local. Mai precis, compania a lansat Rednano, un director local, ce concurează Google, care oferă utilizatorilor orice fel de informație care are legătură cu Singapore. Serviciul nu numai că aduce trafic companiei, dar îi permite și să înțeleagă mai bine preferințele publicului.

Concluziile fac parte din studiul New Revenue Models for Newspaper Companies.

Puteți descărca gratuit studiul, integral, dar și alte materiale cu idei pentru presă, de pe site-ul Antreprenoriat și Inovație în Massmedia.

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro

Comentarii

Trimite un comentariu