Skip to main content

Cine a luat bani de la Roșia Montană. Firme apropiate de Sebastian Ghiță, de surorile Voiculescu sau de Dan Andronic, printre beneficiari. Sumele exacte virate în 2013

 

Gold Forbes

Publicitate

ANCHETĂ RISE PROJECT. O investigație Rise Project arată exact câți bani au fost virați de Roșia Montană Gold Corporation către posturile de televiziune în acest ani, dar și către alte companii.

În top este postul România TV, deținut de Sebastian Ghiță, dar toate televiziunile importante au încasat bani de la RMGC. Alți bani s-au dus la o altă firmă apropiată de Sebastian Ghiță, care a a construit case pentru strămutații din Roșia Montană.

Pro TV apare cu aproape 220.000 euro plătiți de către RMGC.

Printre beneficiarii sumelor de la RMGC apare și o companie deținută de surorile Camelia și Corina Voiculescu, dar și o firmă a lui Dan Andronic (patronul EVZ).

Și agenția Mediafax a avut plăți dinspre RMGC, dar mici: 3.000 de euro în acest an.

Înainte de cifrele exacte, iată modul în care au fost descoperite:

CUM AU APĂRUT BANII? Sumele reies dintr-un Dosar de inspecție fiscală obținut de Rise Project. RISE Project a urmărit traseul banilor în acest caz, investigând și tranzacțiile RMGC din acest an. Cele purtătoare de TVA sunt declarate la Fisc, iar Fiscul grupează aceste informații într-un așa-numit “Dosar de inspecție fiscală”.

RISE Project a obținut dosarul fiscal al RMGC și a analizat plățile efectuate de corporația minieră în 2013. Iată rezultatele.

În continuare, câți bani a plătit RMGC în 2013 către instituțiile și oamenii de media:

România TV, cele mai mari încasări în acest an

România TV a încasat de la RMGC, în acest an, 1,5 milioane de lei, adică aproximativ 350.000 de euro.

“Asta-i piața publicității. Eu n-am de unde să știu dacă aceste tranzacții (RMGC – RTV) au afectat politica editorială a postului România TV, adresati-vă lor. Eu nu mă ocup de postul TV, nu înțeleg de ce mă sunați pe mine. “, a reacționat Ghiță la întrebarea RISE Project.

Glar Construct, o altă firmă legată de Sebastian Ghiță, scrie Rise Project, a încasat în acest an echivalentul a 585.000 de euro.

Glar a construit case pentru sătenii relocați din Roșia Montană și a devenit partener cu RMGC în 2011. Sebastian Ghiță a figurat în acționariatul firmei din 2005 până în 2011, alături de Gabriel Anghel, un prieten din liceu.

Ghiță a precizat pentru Rise Project că nu mai are niciun fel de relație cu firma Glar Construct “de foarte multă vreme”.

Camelia și Corina Voiculescu, 105.000 euro de la RMGC prin firma Global Media Solutions

Global Media Solutions, firmă deținută în mod egal de cele două fete ale lui Dan Voiculescu, a încasat de la RMGC echivalentul a 105.000 de euro. Global Media Solutions, scriu jurnaliștii Rise Project, plătește drepturile de autor ale salariaților postului TV Antena 3.

Tot în 2013, Antena 3 a încasat, la rândul ei, 110.000 de euro de la RMGC. La acești bani se adaugă alți 130.000 de euro primiți de Antena 1, principalul canal al grupului Intact.

Carla Donciu, directorul de comunicare al postului Antena 3, a comentat scurt această situație: “Bugetele de publicitate alocate de diverse companii trustului Intact nu cumpără opinia, ci expunerea mesajului lor într-un spațiu de emisie reglementat de lege.

Firma lui Dan Andronic, patronul EVZ, a luat de la RMGC și a dat către B1

Dan Andronic, patronul Evenimentului zilei, apare și el în dosarul fiscal al RMGC.

În 2013, agenția D.A. Communication & Media, patronată de Andronic, a facturat către RMGC servicii în valoare de 95.000 de euro. Ulterior, o parte din acesti bani (60.000 de euro) au plecat din contul firmei lui Andronic în cel al postului B1 TV – controlat, în acte, de mai multe companii ale familiei Păunescu în asociere cu Sorin Oancea, managerul televiziunii.

Tot agenția lui Andronic a mai trimis aproape 30.000 de euro din banii încasați de la RMGC, către Tipogrup Press, controlată de ziariștii Mircea Pufu și Ion Cristoiu.

"Contractul în cauză nu are nicio legătură cu activitatea de presă, cum se invocă, ci este un contract de prestări de servicii tipografice", spune Vlad Pufu, director general Tipogrup Press.

Tipogrup Press funcționează din anul 1997 și își desfășoară activitatea în industria tipografică. "Pentru Tipogrup, DA Communication&Media este, chiar de mai mulți ani, doar unul dintre beneficiari, așa cum prestează servicii de tipărire și pentru alte agenții de publicitate sau alți clienți", a precizat Vlad Pufu.

Dan Andronic a răspuns frontal întrebărilor RISE Project: “Într-adevăr, firma D.A. Communication este și regie de publicitate și, în mare parte, vinde reclamă la EVZ și Capital, dar nu numai. Nu-mi aduc aminte exact cât a luat atunci B1 TV și Historia, sunt contracte bilaterale, oricum. Nu-i nimic ascuns sau în neregulă.”

Sumele încasate de posturile de televiziune de la RMGC în 2013:

  Sumele incasate in 2013  
Romania TV 350.000 euro
Pro TV 217.000 euro
B1 TV 139.000 euro
Antena 1 130.000 euro
Antena 3 110.000 euro
Kanal D 49.000 euro
Prima TV 39.500 euro
Realitatea TV 17.000 euro
TVR 23.000 euro
Etno TV 2.900 euro
Alba TV 5.100 euro

Investigația completă, pe site-ul Rise Project

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Comentarii

  • Aha, si care este problema? sau nu au voie sa cumpere publicitate, ca orice firma din Romania? toata chestia asta cu RMGC incepe deja sa fie ca o vanatoare de vrajitoare, dar banuiesc ca tot ce conteaza pentru unii sunt click-urile si traficul pe site.
  • Aceste sume sunt foarte mici. Daca vreti sa vedeti care este costul real ...verifcati audienta din Kantar si vedeti costul pe punct obtinut de RMGC.
    Comparati acest cost cu unul real din piata ...si acolo o sa vedeti o diferenta majora !
  • Bugete publicitate conform presei din Romania:
    TOLONTAN: Eximbank a cheltuit un milion de euro pe reclamă și intră în TOP 50 clienți de PUBLICITATE
    http://www.evz.ro/detalii/stiri/eximbank-a-cheltuit-un-milion-de-euro-pe-publicitate-1068659.html


    In 2012, Unilever a cumparat 65.805 si e pe locul trei dupa
    Procter and Gamble si Orange. de aici:
    http://www.forbes.ro/Cum-si-a-cheltuit-unilever-banii-pe-reclame-tv_0_6388.html
    Punctul de audienta e approx 500 de euro, inmultind 500 de euro cu 65.805 rezulta suma de 32 de milioane si ceva intr-un an...asta daca ar fi la audienta maxima.
    Ceea ce nu e cazul. Probabil suma reala e undeva la vreo 15 milioane de Euro...
    Cat a dat RMGC e infim, fata de cat au platit marii jucatori!
  • Inca o completare pentru cititorii si comentatorii de pe acest site.
    Daca nu reusiti sa intrati pe catavencii.ro, incercati sa mai puneti un "i" la final.
    Se scrie cu doi de "i", unul de la plural, unul de la articulare!
    E o capcana perversa pe care au intins-o ca sa nu intre orice internaut format in ultimii 10 ani de iluminism basist.
  • Acest top este inutil, nu e ca si cum acestia au furat banii de la rosia montana asa cum reiese din titlu.
    Elis Soreanu, cred ca ai gresit articolul in care esti platit sa te iei de voiculescu, aici voiculescu este in plan secund si tu vorbesti direct de el. Cauta in alta parte sa iti iei si tu norma.
  • Voiculescu are atata tupeu de batran perfid uns cu toate alifiile,incat daca isi baga la inaintare copiii nu ma mai mira deloc.Uitati-va si voi cine suge : surorile VOICULESCU, un fost apropiat al tatucului ceausist Voiculescu si anume Sorin Oancea(crescut la piept)Ar fi multe de spus dar cred ca daca nu se vor inaspri legile,noi astia multi ii vom hrani in continuare pe astia,mai sus mentionati+altii.
  • Top 10 Televiziuni Platite de RMGC in 2013

    10) Etno TV - 12.710 RON (2,800 euro)
    9) Alba TV - 22.780 RON (5,000 euro)
    8) Realitatea TV - 75.116 RON (17,000 euro)
    7) TVR - 102.040 RON (23,000 euro)
    6) Prima Tv - 175.076 RON (40,000 euro)
    5) Kanal D - 217.978 RON (50,000 euro)
    4) B1 TV - 880496 RON (200,000 euro)
    3) Pro TV - 959.414 RON (216,000 euro)
    2) Antena 3 & 1 (Intact) - 1.545.072 RON (350,000 euro)
    1) România TV (RTV) - 1.542.721 RON (350,000 euro)


    Topul audientelor conform PaginaDeMedia.ro

    1) Pro TV 913000 pers 8,7 % rtg
    2) Antena 1 735000 pers 7,0 % rtg
    3 Kanal D 536000 pers 5,1 % rtg
    4 Antena 3 250000 pers 2,4 % rtg
    5 Prima TV 235000 pers 2,2 % rtg
    6 NationaTV 228000 pers 2,2 % rtg
    7 Acasa 225000 pers 2,2 % rtg
    8 TVR 1 174000 pers 1,7 % rtg
    9 RomaniaTV 121000 pers 1,2 % rtg
    10 B1TV 95000 pers 0,9 % rtg

    sursa date: http://www.riseproject.ro/articol/pe-cine-a-platit-rmgc-in-2013/
    P.S. Nu lasa televizorul sa gandeasca pentru tine.
  • In paralel am facut si eu un top pornind de la datele de pe rise. Acum intrat pe pagina de media sa compar cu topul audientelor. Nu bate deloc. mai ales in cadrul Romania TV

    Top 10 Televiziuni Platite de RMGC in 2013

    10) Etno TV - 12.710 RON (2800 euro)
    9) Alba TV - 22.780 RON (5000 euro)
    8) Realitatea TV - 75.116 RON (17000 euro)
    7) TVR - 102.040 RON (23000 euro)
    6) Prima Tv - 175.076 RON (40000 euro)
    5) Kanal D - 217.978 RON (50000 euro)
    4) B1 TV - 880496 RON (200000 euro)
    3) Pro TV - 959.414 RON (216000 euro)
    2) Antena 3 & 1 (Intact) - 1.545.072 RON (350000 euro)
    1) România TV (RTV) - 1.542.721 RON (350000 euro)

    sursa date: http://www.riseproject.ro/articol/pe-cine-a-platit-rmgc-in-2013/
    P.S. Nu lasa televizorul sa gandeasca pentru tine.
  • maine va aparea o reclama cu gropari! si ei nu vor decat sa munceasca! ia, faceti bine si muriti sa aiba si sindicatul groparilor ce sa "mananca si gura lui" :( ca, se stie, groparii nu stiu decat sa sape gropi, cu matura nu stiu sa dea nici sa bata cuie! ei nu vor decat morti multi. dar nu ai lor! exact ca sindicatul alora de la rosia montana. crapati cu sutele de mii ca sa traim noi, cateva sute bine. ce conteaza un lac cat vidraru cu cianuri?
  • a ajuns sa li se faca cianurii si haldelor de steril (metale grele=cancer plamani) reclama! :( sa moara ghita ca: "asta-i piata publicitatii" :( astia si la cancer fac reclama! muriti, prostilor, sa ma imbogatesc eu! :( superb!

Trimite un comentariu