Skip to main content

Studiu ActiveWatch: Televiziunea locală este o armă de luptă politică

 

Harta politica a televiziunilor locale"Televiziunea locală este un aspirator al banului public, o trambulină pentru cariera politică și un lăutar pentru politicieni", potrivit unui studiu realizat de ActiveWatch, o cercetare care s-a întins pe mai bine de un an de zile.

Publicitate

Studiul intitulat "Harta Politică a Televiziunilor Locale", dat publicității astăzi, a implicat realizarea de interviuri în redacțiile celor mai importante televiziuni locale din 15 județe.

ActiveWatch a făcut portretul televiziunii locale, cu tot ce implică o astfel de întreprindere: "lucrătorul media", felul cum se desfășoară o afacere media, modul în care gândesc patronii sau managerii și gradul implicării politicului în afacerile presei.

În urma studiului, ActiveWatch a ajuns, printre altele, la concluzia că "televiziunea locală este o armă de luptă politică și că în multe cazuri este sponsorizată din bani publici".

"Conform datelor pe care le-am putut colecta, există îngrijorător de multe cazuri în care televiziunea locală este o armă de luptă politică și economică sponsorizată din bani publici, direct sau indirect", se arată în studiul "Harta Politică a Televiziunilor Locale".

DESPRE STUDIU. ActiveWatch a procesat aproape 200 de interviuri și întâlniri, desfășurate în aproximativ 300 de ore de discuții cu ziariști, manageri și patroni de presă, politicieni locali și reprezentanți ai CNA. La aceasta s-au adăugat sute de ore de desk research, în care am colectat date despre situația televiziunilor locale incluse în cercetare.

Paginademedia.ro vă prezintă, în continuare, câteva concluzii extrase din studiul ActiveWatch, care se întinde pe mai bine de 190 de pagini.

  • INFLUENȚA POLITICULUI. Aproape jumătate din cele 56 de televiziuni incluse în cercetare sunt influențate direct sau indirect de politicieni. Mai mult, aproape jumătate dintre aceste televiziuni au putut fi documentate ca fiind beneficiare directe ale sponsorizărilor din bani publici, dar, cel mai probabil, numărul acestora este mult mai mare.
  • Televiziunile locale sunt înființate nu numai de către oameni politici, ci, în câteva cazuri, și de instituții ca primării sau consilii județene. Există întreprinderi media care au chiar spații de lucru în astfel de instituții.
  • Televiziunea locală este cu ochii pe portofelul puterii, dar de multe ori nu ca un watchdog.

„Televiziunile locale sunt mai degrabă factori de PR pentru politicieni atunci când sunt la putere.” (Marcel Tolcea, profesor universitar, șef catedră la Secția Jurnalistică, Timișoara).

 

  • Politicienii și oamenii de afaceri cunosc acest mecanism și în consecință în general nu dau doi bani pe ziariști, ba chiar sunt agresivi cu cei care le încurcă strategia de PR. Uneori, politicienii nu dau doi bani nici pe public, pe care-l consideră tâmpit.
  • Din punct de vedere financiar, de cele mai multe ori televiziunile nu produc profit, iar salariile sunt la cote de avarie. Bugetul operațional este de cele mai multe ori sponsorizat din bani publici, direct sau indirect, televiziunea nu are credibilitate iar audiența este insignifiantă.

Problemele televiziunii locale identificate de ActiveWatch:

  • Informația care ajunge la public reflectă mai degrabă puncte de vedere oficiale, nefiltrate de ziarist.
  • Refuzul politicienilor de a participa la emisiuni sau dezbateri.
  • Opacitate la comunicare din partea Poliției, a Parchetului, a Tribunalului și a altor instituții.
  • Legea 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public cel mai adesea nu funcționează sau prezintă probleme în implementare.
  • Dependența de surse oficiale care refuză să vorbească.
  • Nevoia unui sindicat puternic și lipsa de încredere în structuri existente.
  • Publicitatea se duce numai la televiziuni naționale.

Studiul, care poate fi citit integral AICI (activewatch.ro), prezintă și câteva posibile rezolvări la problemele enumerate ma sus.

PROBLEMA PUBLICITĂȚII LOCALE. "Modelul de afacere bazat numai pe venituri din publicitate expune actul jurnalistic de calitate unor riscuri/presiuni ce îl pot afecta negativ. Contextul presei locale amplifică aceste riscuri, piața de publicitate privată fiind încă destul de slab dezvoltată, contribuind la consolidarea dependenței mass-media private de publicitatea din bani publici sau de finanțarea unor patroni apropiați sau proveniți din mediul politic", se mai arată în studiul realizat de ActiveWatch.

  • Lipsa de protecție. Lipsa de cursuri de profesionalizare.
  • Materialele nu pot ajunge la comunitate.
  • Facultatea nu are unde să-și trimită studenții în practică.
  • Redacția nu poate atrage tineri mai bine pregătiți.
  • Nu există un model de afacere pentru presă.

Salariile în televiziunile locale: Lucrătorii media, slab instruiți și prost plătiți

"Lucrătorii media sunt de cele mai multe ori slab instruiți, prost plătiți și ajung să-și completeze veniturile din alte activități", se mai arată în raportul ActiveWatch.

Un exemplu de "altă sursă de venit"

„Pot să mai câștige bani și din celelalte firme, de exemplu la Clubul Bamboo, filmează evenimente, fotografiază, ei se ocupă de sunet, de lumini. (...) Sunt plătiți separat, pentru că activitatea clubului este în weekend și în general noaptea și ei își fac turele de așa natură încât să facă prin rotație.” (Administrator și acționar Alpha TV, Cluj)

Potrivit interviurilor realizate, un lucrător în media câștigă în medie între 600 și 1.500 de lei.

„Cum poți să-i ceri unui om care ia salariu de șase milioane [600 de lei – n.r] să dea randamentul maxim?” (Fostă jurnalistă din presa scrisă, Iași)
„Este greu să-i ceri unui jurnalist care câștigă 15 milioane [1500 de lei – n.r] pe lună să sară la gâtul unui președinte de consiliu județean.” (Cristian Franț, reporter și producător Vest TV, Caraș-Severin).

Date despre studiu:

  • Timp de un an au fost realizate interviuri în redacții ale celor mai importante televiziuni locale din 15 județe.
  • ActiveWatch a procesat aproape 200 de interviuri și întâlniri, desfășurate în aproximativ 300 de ore de discuții cu ziariști, manageri și patroni de presă, politicieni locali și reprezentanți ai CNA.
  • Durata medie a unui interviu a fost de o oră.
  • La aceasta s-au adăugat sute de ore de desk research, în care am colectat date despre situația televiziunilor locale incluse în cercetare.

Colectarea datelor:

  • 1) desk research – analiza documentelor oficiale (statistici, date de la Registrul Comerțului, date de la Consiliul Național al Audiovizualului – CNA etc.)
  • 2) metoda interviurilor în profunzime cu factori relevanți (reprezentanți ai managmentului și acționariatului instituțiilor de media, jurnaliști, analiști media locali, politicieni, oficiali locali, activiști din ONG -uri locale cu expertiză relevantă etc.)

Grup-țintă: Jurnalişti cu experiență de cel puțin un an

Harta politică a televiziunilor locale este deschisă.

"Raportul de față nu își propune și nici nu poate să fie exhaustiv. Pentru că informația validată din surse cât mai diverse este importantă, am decis să deschidem o parte din datele din prezentul raport spre editare pe o hartă interactivă disponibilă pe www.activewatch.ro/freeex", spune ActiveWatch.

Pentru a contribui la dezvoltarea ideilor și informațiilor cuprinse în acest raport puteți scrie la adresa: freeex@activewatch.ro.

Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro

Comentarii

  • AW este modelul cum nu trebuie sa fie un ong. O afacere de familie in care competentele nu conteaza. AW nu mai are nici un fel de credibilitate. Cititi pe "contributors.ro". Teodora Zabava are calitatea de a fi concubina dinozaurului deontolog. Atat. Stop. Cat despre studiul acesta, poate sa ne spuna cineva CAT a costat si CINE l-a platit ?!

Trimite un comentariu