Skip to main content

Doar unul din cinci români crede că presa este liberă și totuși televiziunea e principala sursă de informare.

 

cji_studiu_ioana avadani

Publicitate

Doar 20% dintre români cred în independența mass-media din țara lor, arată un sondaj comandat de Fudația Konrad Adenauer Stiftng, în cadrul programului pentru Media din Europa de Sud-Est.

Datele studiului despre încrederea publicului în mass-media și despre prezența politicienilor la TV au fost prezentate astăzi în cadrul unei conferințe la care au participat Ioana Avădani, director general Centrul pentru Jurnalism Independent, Christian Spahr, director Programul pentru Media în Europ de Sud-Est, Konrad Adenauer Stiftng, Ion M. Ioniță, realizator TV, și Gelu Trandafir, director de comunicare Freedom House.

Televiziunea este principala sursă de informare pentru oameni, deși acestea nu sunt considerate cele mai obiective. Astfel, 41% dintre respondenți consideră că televiziunea este obiectivă, în timp ce 67% dintre aceștia spun că folosesc posturile TV ca principala sursă care îi ajută la înțelegerea politicii, economiei, societății.

Mediile online sunt pe locul al doilea în preferințele oamenilor, 40% cred că acestea sunt obiective, în timp ce jumătate dintre respondenți consideră că sursele online îi ajută la înțelegerea evenimentelor.

Pe de altă parte „cotidenele aproape că nu mai au niciun rol în viziunea publicului”, a declarat Christian Spahr, director Programul pentru Media în Europ de Sud-Est, Konrad Adenauer Stiftng.

Politicianul cu cele mai multe menționări în presă a fost premierul Victor Ponta. Pozițiile sale politice sunt însă mai puțin mediatizate ca cele ale președintelui Traian Băsescu. Relatările despre principalii actori și instituții politice sunt preponderent critice. Românii nu au încredere în mass-media.

Capturaţi ecranul complet 27.02.2014 155613.bmp

Gelu Trandafir, director de comunicare Freedom House – În general media critică dar oamenii au tendința să se uite acolo unde li se confirmă cel mai mult așteptările.
Televiziunea este de departe mediul cel mai partizan în România, spre deosebire de radio și presa scrisă. Televiziunea, care este reglementată în Rromânia, oferă informația de cea mai proastă calitate. Acolo unde nu ai reglementare, online și print, reușești să găsești informații bune, iar acolo unde ai reglementare, în televiziune, nu. Radioul este undeva la mijloc, este o sursă bună de informații.

Ioana Avădani – Cea mai mare erodare a încredere a publicului în mass media a intervenit în perioada 2008 – 2009. Acela a fost momentul când mass media și mai ales televiziunile au clivat politic. Până atunic încă tratau subiectele politice pe bază de simaptii. În 2008 – 2009 nu au mai fost părtinitoare, au devenit instrumente în lupta politică și mai apoi au devenit actori.  Deși talk-show-urile sunt o sursă majoră de dezechilibru în peisajul românesc, tind să le privesc cu oarecare reținere pentru că ele sunt de fapt consumate ca produse de divertisment. De aceea mă bucur să constat că în zona știrilor este cât decât acolo.

Gelu Trandafir – Calitate găsești în internet și în presa scrisă. Găsești la radio, dar pe bucăți, la europa fm, la radio românia, dar trebuie să te trezești devreme. Există insule de calitate în zona tv. Există digi 24 unde, sigur, trebuie să confirme pe viitor și ultimele evoluții de acolo. Aceste zone de calitate, de excelență în jurnalism, acestea ar trebui să fie cumva reperele.

incredere

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro

Comentarii

Trimite un comentariu