Skip to main content

Contract-mamut: drepturile TV ale NBA în SUA, vândute cu 24 de miliarde de dolari

 

Foto: ProSport
Foto: ProSport

Publicitate

Liga nord-americană de baschet (NBA) a anunţat recent că a semnat un contract pe opt ani cu Turner Broadcasting ( deține postul TNT) şi Walt Disney Company (ABC şi ESPN) pentru cedarea drepturilor TV în următoarele nouă sezoane.

Suma e colosală: 24 de miliarde de dolari în perioada 2016-2025, adică 2,66 miliarde de dolari pe sezon, şi vizează numai teritoriul SUA, după cum a scris ProSport, publicație distribuită în fiecare marţi, împreună cu Ziarul Financiar.

În fotbalul european, competiţia cu cele mai scumpe drepturi TV este Premier League, pentru care televiziunile interesate din Anglia, adică Sky Sports şi BT, plătesc 1,61 miliarde de dolari pe sezon, în timp ce, global, suma se ridică la aproape 3 miliarde de dolari.

În fotbalul european – inclusiv în România – drepturile de televizare a competiţiilor mari se vând pe cinci ani, în sporturile americane modelul de business este cu totul altul. La fel ca şi sumele implicate.

În total, potrivit comunicatului NBA, ABC şi ESPN vor transmite, împreună, 164 din cele 1.230 de meciuri programate într-un sezon regulat al NBA, plus cele din play-off, iar suma totală pentru care NBA a cedat drepturile de televizare a fost un record pentru baschetul mondial: 24 de miliarde de dolari pentru perioada 2016-2025.

Potrivit „Bloomberg“, media anuală pe care NBA o va încasa, 2,66 miliarde de dolari, reprezintă o creştere de aproape 300% faţă de precedentul contract, în care Liga nord-americană primea doar 930 de milioane de dolari pe sezon.

Prețul drepturilor TV scăzuse după retragerea lui Jordan  

Popularitatea sporturilor în Statele Unite este uriaşă, iar meciurile din NBA, NFL (campionatul de fotbal american), MLB (campionatul de baseball) şi din campionatele de baschet şi fotbal american ale universităţilor americane au un potenţial uriaş de rating.

Spre exemplu, finala NBA din sezonul trecut, dintre San Antonio Spurs şi Miami Heat, a avut o audienţă medie de 14,9 milioane de telespectatori, în creştere faţă de finala din 2013, jucată între aceleaşi echipe, deşi Spurs a dominat autoritar ultimul act din această vară. O audienţă asemănătoare s-a înregistrat şi în finala MLB din sezonul trecut, dintre Boston Red Sox şi St. Louis Cardinals, în timp ce fotbalul american rămâne cel mai popular sport din Statele Unite, cu audienţe de peste 110 milioane de telespectatori la finala sezonului, Super Bowl, care are loc în prima duminică din luna februarie.

39,6 miliarde de dolari pentru NFL 

Contractul pe care NBA l-a semnat cu cei doi giganţi de pe piaţa media din Statele Unite nu este cel mai mare din istoria sportului. Recordul e deţinut de NFL, care a cedat drepturile TV către televiziunile CBS, NBC, Fox şi ESPN pentru un total uriaş de 39,6 miliarde de dolari pentru opt sezoane (2014-2022), adică pentru 4,95 mi­liarde de dolari pe sezon.

Însă NBA s-a distanţat clar de MLB, liga de baseball, care încasează circa 755 milioane de dolari pe sezon de la Fox Sports şi Turner Broadcasting, contractul semnat în 2012 stipulând o cifră totală de 6,8 miliarde de dolari pe nouă sezoane.

Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro

Comentarii

  • D-aia sunt frate americanii la ani lumina in fata noastra, pentru ca inteleg ce inseamna sa investesti si sa platesti pentru chestiile care iti plac.
    La noi, se agita lumea ca trebuie sa dea 10 lei sa vada Liga 1, ar vrea sa fie totul moca. Uite cat platesc americanii pentru un sport pe care-l prefera. O suma de 1000 de ori mai mare decat Look tv.

Trimite un comentariu