Skip to main content

DOSARUL AGENȚIILOR (3). Consiliul Concurenței: Cum au boicotat agențiile licitații la care participa și The Group. Exemple de pitch-uri

 

consiliul concurentei realitatea net

Publicitate

Consiliul Concurenței a stabilit că cele 11 agenții de media au avut o strategie comună în privința a unor pitch-uri desfășurate în perioada martie - octombrie 2012. Mai exact, acestea au decis să boicoteze licitațiile la care au fost invitate și agenții aparținând The Group.

Paginademedia.ro vă prezintă, în continuare, câteva licitații prezentate  în decizia Consiliului Concurenței, la care agențiile amendate nu au participa deoarece și The Group se lupta pentru conturile respective. De menționat că numele clienților care au desfășurat licitații sunt protejate în documentul Consiliului Concurenței:

Conform datelor din dosarul publicat de Consiliul Concurenței în cazul celor 11 agenții acuzate de practici anticoncurențiale, companiile au avut înțelegeri în privința a cel puțin cinci licitații care au avut loc în 2012. La o a șasea licitație acțiunile agențiilor începuseră să producă efecte, astfel că au agențiile The Group nici măcar nu au mai fost solicitate.

Reamintim că 11 agenții de media au fost amendate de Consiliul Concurenței cu un total de 3,2 milioane de euro pentru practici anticoncurențiale. Este vorba despre agențiile Zenith,Starcom, OptiMedia, McCann, Initiative, BPN, Mediaedge, MediaCom, United Media și Group M.

La prima licitație, din aprilie 2012 organizată de o companie specializată în servicii de transfer de sume de bani, au fost invitate agenţiile de media The Group şi Starcom. Starcom a refuzat participarea la această licitaţie, motivul refuzului fiind prezenţa The Group. Ulterior agenția Starcom a informat și celelate agenții despre declinarea invitației. În urma refuzului, licitația nu a mai avut loc astfel că bugetul a fost atribuit direct.

A doua licitație, organizată de o companie care activează la nivel internaţional în domeniul petrolului şi gazelor naturale au fost invitate să participe The Group (prin Media Investment şi OMD), Starcom, Zenith, BPN, Mediaedge, MediaCom, Mindshare, OptiMedia, McCann și alte șase agenții mai mici. Zenith, BPN, Mediaedge, MediaCom, Mindshare și OptiMedia au refuzat să participe la licitație, în timp ce Starcom și McCann nu au participat deoarece s-ar fi aflat în conflict de interese.

În urma multitudinii de refuzuri, compania în cauză a invitat agențiile la discuții pentru a afla motivul refuzului.

„Discuţiile cu BPN, Mediaedge, MediaCom şi Mindshare au indicat faptul că acestea nu participau în licitaţii în care era implicat The Group, motivaţia furnizată organizatorului fiind lipsa de transparenţă şi comportamentul neetic al acestuia”, se arată în raportul Consiliului.

După aceste întrevederi, compania în cauză a transmis întreprinderilor implicate, prin e-mail o scrisoare oficială prin care confirma că a luat cunoştinţă despre
suspiciunile agenţiilor de media şi dădea asigurări asupra reputaţiei solide pe care această companie o are. Cu toate asigurările, niciuna din întreprinderile implicate nu şi-a modificat decizia de neparticipare la licitaţie.

A treia licitație. Un grup financiar specializat în gestionarea completă a creanţelor, cu sucursale în România, Cehia şi Slovacia a lansat procedura de selecţie în iunie 2012, trimiţând agenţiilor de media The Group (prin House of Media şi OMD), BPN, Starcom, Zenith, MediaCom și Global Media. 

Starcom și Zenith au solicitat lista de participanţi, refuzând participarea datorită prezenţei
The Group.

„În privinţa MediaCom, cu toate că din corespondenţa reiese faptul că, în considerarea celor stabilite în cadrul grupului, a declinat participarea la această licitaţie, organizatorul licitaţiei menţionează că a participat”.

BPN nu a refuzat participarea la licitație întrucât compania era deja client al agenției, iar în urma desfăşurării licitației a fost declarată agenţie câştigătoare.

A patra licitație. O companie specializată în producţia şi distribuţia de băuturi spirtoase şi vinuri a organizat, în luna august 2012, un pitch media la care a invitat să participe agenţiile Initiative, Starcom, Mediaedge, United Media, McCann și OptiMedia.

„Agenţiile de media invitate au comunicat între ele şi şi-au coordonat comportamentul pe piaţă, acţionând în conformitate cu cele stabilite în cadrul înţelegerii, de această dată, reuşind eliminarea The Group din licitaţie încă din faza de întocmire a listei de participanţi.”

Din corespondenţa agențiilor a reieșit că Initiative, McCann și Starcom au solicitat lista de participanţi pentru a putea refuza participarea în situaţia în care printre invitaţi s-ar fi găsit The Group. „Când a primit cea de-a patra solicitare similară din partea OptiMedia, compania a înţeles ce viza în realitate întrebarea, nu a transmis lista agenţiilor participante, însă a comunicat faptul că The Group nu va fi invitat”, arată Consiliul Concurenței. În urma primirii acestui răspuns, la licitaţie au participat toate agenţiile invitate, iar Starcom a fost declarată agenţie câştigătoare.

A cincea licitație. A cincea companie, a cărei profil nu este detaliat în documentul Consiliului, a lansat în data de 21 septembrie 2012, la care a invitat agenţiile The Group, Zenith, Starcom, Mediaedge și MediaCom.

Agențiile au solicitat companiei transmiterea listei invitaților, precum şi criteriile de selecţie folosite în evaluarea şi selecţia finală. Întrucât compania nu a transmis lista solicitată agențiile au refuat să participe la licitație. Astfel compania a renunțat la licitație și a decis să prelungească contractul cu agenția curentă, The Group, pentru încă un an.

A șasea licitație. „În data de 15 octombrie 2012, comportamentul coordonat al întreprinderilor implicate în înţelegere îndreptat împotriva concurentului The Group începuse să producă efectele scontate”, arată raportul Consiliului Concurenței. La licitația organizată de o companie, al cărei profil nu a fost dezvăluit, The Group nu a fost invitat.

Reprezentanta BPN transmitea într-un e-mail că „La pitch nu participa nici OMD nici The group. XXXX (organizatorul pitch-ului – n.r.) stie de Clubul de media iar eu i-am povestit asta vara povestea si implicarea lui Zoltan in OMD. A tinut cont cand a selectat agentiile.”

Citește și:

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro

Trimite un comentariu