Skip to main content

Cătălin Tolontan, la ICEEfest, despre comentatori și postaci: „Comentariile din subsolurile articolelor încep să afecteze în mod serios și constant articolele însele”

 

Cătălin Tolontan, redactor-șef la Gazeta Sporturilor, a vorbit la ICEEfest, festival dedicat industriei online, despre puterea comentariilor postate la articolele publicațiilor online.

Publicitate

„Din cauza comentariilor imunde de pe net jurnaliștii se cenzurează, și nu e un reflex de frică, ci un reflex uman, te temi să mai scrii lucruri pentru care vei fi înjurat permanent”, a spus Tolontan.

Cătălin Tolontan, redactor-șef al Gazetei Sporturilor, la ICEEfest. 

  • Potrivit DNA, există cel puțin un politician în România care plătea 10.000 de euro pe lună pentru ca oamenii săi, grupul de postaci, să-i înjure pe jurnaliști sau pe oamenii publici care nu-i conveneau. De altminteri, nimeni nu scapă de aceste înjurături, fie că ești Simona Halep sau politician, toți pot fi victima acestor înjurături.
  • Există astăzi 3 lucruri cumulative care se întâmplă. În primul rând, din cauza comentariilor imunde de pe net jurnaliștii se cenzurează, și nu e un reflex de frică, ci un reflex uman, te temi să mai scrii lucruri pentru care vei fi înjurat permanent.
  • În al doilea rând, este un lucru pe care îl resimțiți fiecare dintre voi, evitați să mai citiți comentariile din subsolurile articolelor.
  • Și, în sfârșit, al treilea lucru care se întâmplă, și care este mai departe un insight al redacțiilor, dar valabil oriunde în lumea aceasta și măsurat prin studii serioase și în Europa și America, este următorul: comentariile din subsolurile articolelor încep să afecteze în mod serios și constant articolele însele. Contentul este afectat pentru că, pe principiul vaselor comunicante, oamenii ajung pur și simplu să nu mai facă diferența între articol și ce este sub linia respectivă, comentariile.
  • Am întâlnit personal foarte multe cazuri de oameni pe care i-am intervievat de-a lungul anilor. Aceștia, văzând comentariile stârnite de afirmațiile lor din respectivele interviuri, și-au pus întrebarea dacă nu cumva au spus tâmpenii, deși ei erau convinși că nu spuseseră tâmpenii când au făcut afirmațiile respective. Urmarea care este? Oamenii se cenzurează ei înșiși în a mai povesti și a-și mai exprima liber opiniile.
  • Efectul general care se petrece este acela că experiența userilor devine neplăcută și frustrantă. Noi în calitate de producător de content și voi, în calitate de oameni care creați site-urile, le vindeți, le marketați, le branduiți, ajungem cu toții să obținem inversul intenției inițiale, fie că este intenție editorial, fie că este intenție comercială, fie că este intenție de marketing. Cu userii alungați sau dezgustați, site-urile devin tot mai puțin attractive pentru clienții de publicitate.
  • Noi nu am dorit să blocăm comentariile. Noi am încercat altceva. Am aplicat împreună cu o fundație la un grant pentru a face o cercetare în privința stimulilor care-i determină pe oameni să fie violenți și să propage limbajul urii pe internet. Am reușit să câștigăm acest grant și i-am pus titlul Less hate, more speech.
  • Grantul este mare, este cu o participare din Norvegia, Ungaria și România și se bazează pe o moderare semiautomată.
  • Încercăm să vedem ce se poate face prin stimuli, prin experimente lună de lună ca să putem schimba n final acest comportament. Au trecut practic doar 2 luni din cei 2 ani de cercetare și avem primele cifre și primele concluzii, care sunt fără discuție nu absolute ci intermediare.
  • Avem peste 1.200 de comentarii pe zi și peste 90.000 de comentarii în total.
  • Din 94.000 de comentarii în primele 2 luni ale studiului, doar 23.000 a fost nevoie să fie moderate.
  • Suntem păcăliți de senzația că mizeria și atacurile din interiorul comentariilor este cvasigenerală. Sigur 25% de comentarii moderate este un procent mare, dar nu este un procent majoritar.
  • Acești oameni sunt peste tot, pe toate site-urile, indiferent de specific și dau senzația unei majorități, dar nu sunt majoritatea. 75% din comentarii nu a trebuit moderate nici măcar cu un singur cuvânt.
  • Sigur că există și efecte negative pentru noi, dar pe care ni le-am asumat. Față de momentul premoderare, numărul de comentarii s-a înjumătățit, de la 94.000 a ajuns la 45.000. A avut loc un export de limbaj al urii pe alte site-uri. În primul rând, pe DigiSport, site-ul principalei televiziuni cu drepturi de sport, care nu moderează momentan comentariile.
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro

Comentarii

  • A TOLONTANE ESTI PARCA DE LA ANDENA 3. ACUM REALIZEZ,PAI VOUA NU VA PLACE LIBERTATEA DE EXPRIMARE ,COMENTATORII,VOI VRETI DOAR VOI SA VORBITI,SA SPALATI CREERE DUPA CUM DIRIJAZA DICTATORUL VOICULESCU.AICI NE DAM SEAMA CE IMPORTANT E CA SA DUS DR ACU COMUNISMUL.PNT CE COMENTAM NOI ERAM INPUSCATI ACUM SAU INTEMNITATI
  • Așa, ca de la ziarist de provincie la jurnalist "național": Cătălin Tolontan pune căruța înaintea boilor. Ca să ai comentarii de calitate, trebuie să ai un site / ziar cu conținut decent și să-ți respecți cititorii. Cred că ăsta ar fi primul pas spre o relație sănătoasă între presă și oamenii care (încă) o citesc. Pe gsp.ro, cele mai multe titluri sunt oligofrenice: , , etc. Cu porcării de genul ăsta, care apar pe gsp-ul condus de el, cu articole pline de greșeli de toate felurile, domnul Tolontan se plânge de calitatea comentariilor? Dacă n-ar fi de plâns, ar fi de râs.
  • Felicitari pentru initiativa. Ar fi interesanta si utila, cred, o analiza a modalitatilor de deturnare a subiectului articolelor, intrucat exista multe tipuri de 'flame' subversiv, care influenteaza discret conversatiile comentatorilor. Cel mai banal exemplu ar fi doza de pesimism, omniprezenta in subsolul publicatiilor online.
  • Un subiect ce ar trebui dezvoltat în viitor, felicitări pentru articol.
    Unii comentează că au mult timp liber, de multe ori citesc doar titlul lasă o inepție sau o injuratură spre dezgustul cititorilor sau celor ce lasă un comentariu pe subiect. Alții mai specialiști sau plătiți, trollează orice articol despre instituții (biserică, armată etc.) sau diferite organizații ce militează pentru anumite drepturi (gay, căini, paduri, Rosia Montană etc) și mai ales din zona politică cu țintă clară pro sau contra. Mulți dintre aceștia sunt recrutați tot de pe site-urile respective prin SPAM-urile cu "Vrei sa faci bani de acasă, ai un calculator și legatură la internet...."
    Nu de puține ori vedem aceleași personaje care bănuiesc că sunt plătite, că prea sunt prezente 24h din 24 pe anumite pagini și nu pentru a modera ci pentru a injura. Pe FB nu mai zic, daca dai clic pe un utilizator vezi că nu are nici un prieten si nici o activitate, iar pagina a fost făcută recent.
    Simplu ar fi moderarea comentariilor, logarea și postarea pe site-ul respectiv, așa ar putea fi evitat și postarea a mai multor postări sub diverse identități de la un anumit IP. Dar se pare că cei mai mulți vor trafic, nu cititori și o comunitate de calitate.
  • Nota 10 pentru articol, in totalitate adevarat. De asemenea mai este de mentionat ca haterii si flamerii posteaza cu inversunare, pe cand comentatorii de buna credinta se abtin sa posteze. Pe internetul romanesc se posteaza critic din orice motiv, insa extrem de putin constructiv si util. De obicei, comentariile negative au in spate interese personale sau de grup. Este adevarat si ca moderarea reduce drastic numarul comentariilor postate, dupa o scurta perioada. Insa astfel ai parte de comentarii de calitate si obtii o comunitate de aceeasi buna calitate. Desigur, daca doresti trafic pe website, atunci nu mai moderezi.

Trimite un comentariu