Skip to main content

Efectul ordonanței anti-rebate: Afacerile agențiilor de media s-au înjumătățit sau au scăzut chiar mai mult în doi ani

 
Efectul ordonanței anti-rebate: Afacerile agențiilor de media s-au înjumătățit sau au scăzut chiar mai mult în doi ani
Publicitate in statii ratbb

BILANȚ 2014. Ordonanța care nu a mai permis agențiilor de media să factureze serviciile către posturile TV a tăiat puternic în afacerile agențiilor de media. În doi ani, afacerile principalelor agenții de media au scăzut dramatic. În cele mai multe cazuri, cifrele de afaceri au scăzut la jumătate. În altele, chiar mai mult.

Publicitate

O singură agenție este peste 2013 ca nivel al cifrei de afaceri: OMD. După profit, pe lângă OMD, și BPN are un plus, deși veniturile au fost mai mici.

Paginademedia.ro vă prezintă evoluția agențiilor de publicitate în perioada 2012-2014:

Un amănunt important: în 2012, agențiile facturau direct către televiziuni. În 2013, ordonanța s-a aplicat după primul trimestru, astfel că în perioada care a urmat, și în tot anul 2014, serviciile de publicitate au fost facturate direct către clienți.

Diferența afacerilor de media între anul 2012 și 2014 este semnificativă, ținând cont că 60-70% din bugete s-au dus către televiziuni.

Cifrele sunt în primul rând rezultatul ordonanței anti-rebate. În al doilea rând, la scăderi au contribuit, în unele situații, pierderea unor clienți. Alte agenții au resimțit mai puternic ordonanța, din cauza activității mai intense pe TV. Câteva exemple – MindShare, Mediacom sau MEC, cu clienți din zona FMCG, mari consumatori de televiziune.

Un caz special este Media Direction. Agenția avea afaceri de aproape zece milioane de euro în 2012, iar în 2014 a intrat în insovență.

Evoluția agențiilor după rezultatele financiare:

McCann Erickson: afaceri de aproape 26 de milioane de euro în 2014 pentru grupul condus de Bogdan Enoiu. În 2012, agenția avea o cifră de afaceri de 50 de milioane de euro.

Și profitul a scăzut de trei ori, de la peste 1,5 milioane de euro în 202, la 470.000 anul trecut.

De notat că McCann este o agenție full service, care include atât activități de media, cât și de creație.

Media Investment: agenția condusă de Zoltan Szigeti a avut o cifră de afaceri de 20,3 milioane de euro în 2014. Cu doi ani înainte, Media Investment avea afaceri de 50,3 milioane de euro.

Evoluția profitului: peste 1,8 milioane de euro în 2012 și aproape 300.000 anul trecut.

Initiative Media: 36,3 milioane de euro cifra de afaceri în 2012, într-un an fără ordonanță, pentru agenția de media din grupul condus de Veronica Savanciuc. Anul trecut afacerile au fost de aproape 17 milioane de euro.

Evoluția profitului: jumătate de milion de euro în 2012 și 430.000 anul trecut.

Zenith Media: afacerile agenției pe care o conduce Maria Tudor se apropiau de 40 de milioane de euro în 2012. Anul trecut, cifra de afaceri a Zenith a fost de 16,2 milioane de euro.

Comparativ cu 2012, profitul Zenith Media a scăzut de cinci ori: de la 1,6 milioane de euro, la 330.000 anul trecut.

Starcom Media: agenția de media din grupul condus de Ștefan Iordache avea în 2012 afaceri de aproape 32 de milioane de dolari. În 2014, an în care televiziunile au fost facturate direct de către clienți, ca efect al ordonanței, afacerile Starcom au coborât la aproape 8,4 milioane de euro.

Profitul Starcom: aproape două milioane de euro în 2012 și 340.000 de euro potrivit cifrelor de anul trecut.

O singură agenție a avut o cifră de afaceri în 2014 peste rezultatele din anul precedent: OMD, cu afaceri de 1,7 milioane, cu un milion peste anul 2013. Creștere și la profit: 180.000 în 2013 și 380.000 anul trecut.

Agenția BPN a avut o cifră de afaceri în 2014 sub anii precedenți (o scădere moderată în comparație cu alte agenții), dar a înregistrat o creștere a profitului. Astfel, profitul BPN în 2014 a fost de 55.000 de euro, dublu în comparație cu anul precedent.

Media Direction, agenție deținută de Cristian Burci, este un caz special. În urmă cu doi ani, avea afaceri de aproape zece milioane de euro și 260.000 de euro profit. Anul trecut, a intrat în insolvență, după cum Paginademedia.ro a scris aici.

Cifrele de afaceri ale principalelor agenții de media din România în perioada 2012 - 2014

Agentia de media   Cifre de afaceri 2014 (euro)   Cifra de afaceri 2013   Cifra de afaceri 2012  
McCann Erickson* 25,907,526 30,350,000 50,000,000
Media Investment 20,280,698 31,600,000 50,322,000
Initiative Media 16,953,585 21,750,000 36,323,000
Zenith Media Communications 16,160,907 19,300,000 39,500,000
MediaCom Romania 8,469,337 11,600,000 23,324,000
Starcom MediaVest 8,389,390 17,500,000 31,840,000
MEC Romania 5,600,538 8,420,000 22,000,000
MindShare Media 5,304,959 8,265,637 11,850,000
Opti Media 3,637,947 5,220,000 10,472,000
Media Planning Group 3,313,884 5,520,000 7,763,000
House of Media 2,099,281 2,730,000 5,750,000
United Media 4,649,577 4,703,000 9,880,000
BPN (fostul Brand Connection) 1,616,789 2,240,000 2,829,000
OMD 1,732,827 770,000 566,490
Media Direction 331,066 8,000,000 9,835,000

Profitul agențiilor de media în perioada 2012-2014:

Agentia de media   Profit/Pierdere pe 2014 (euro)   Profit/Pierdere pe 2013   Profit/Pierdere pe 2012  
McCann Erickson* 467,232 913,500 1,500,000
Media Investment 292,131 826,000 1,825,000
Initiative Media 431,660 502,000 502,000
Zenith Media Communications 333,908 940,000 1,605,000
MediaCom Romania -698,759 4,000 389,000
Starcom MediaVest 337,778 702,000 1,953,000
MEC Romania -788,161 -257,000 309,000
MindShare Media -650,726 324,400 181,000
Opti Media 201,901 284,000 660,300
Media Planning Group 13,166 54,100 155,400
United Media Services 321,978 83,000 139,000
House of Media 100,355 150,000 401,000
BPN (fostul Brand Connection) 55,441 23,000 36,000
OMD 381,042 182,000 216,944
Media Direction -422,647 -106,538 259,000

Sursa: Ministerul Finanțelor, cifre prelucrate de Paginademedia.ro (transformate la cursul mediu leu-euro din 2014)

*Agenția McCann Erickson cumulează bugete de media dar și de creație

Citește și:

 

 

 

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro

Trimite un comentariu