Skip to main content

Jurnalistul Teodor Tiță despre Când publicăm imagini cu puternic impact emoțional. Un text pentru editorii de știri și nu numai

 

Imaginile șocante ale victimelor de la Club Colectiv, cu cadre apropiate în timp ce erau resuscitate (derapaj despre care Paginademedia.ro a scris aici), au șocat publicul.

Publicitate

De ce au fost făcute publice? Jurnalistul Teodor Tiță publică pe blogul Incentru.ro un set de întrebări esențiale pe care ziariștii trebuie să și le pună înainte de a publica sau difuza astfel de imagini.

Un text pentru editorii de știri și nu numai:

Termenul “imagine” este folosit atât pentru fotografii cât și pentru video.

Înainte de a lua o astfel de decizie trebuie să îți pui mai multe întrebări:

1) Aduce imaginea respectivă o informație nouă?

2) E imaginea respectivă folositoare pentru stabilirea contextului în care a avut loc evenimentul?

3) Dacă e folositoare, e inevitabilă? Poți stabili detaliile evenimentului altfel (declarații ale martorilor, constatări ale autorităților etc)?

4) Atunci când publici, respecți demnitatea victimei? Îi afectezi intimitatea și dreptul la o imagine publică? (Da, știu ca unora le sună un pic ridicol, dar nu sunt prea mulți oameni care vor să fie ținuți minte în cel mai nefericit moment al vieții lor)

5) E posibil ca prin publicarea imaginii să provoci o traumă suplimentară? Chiar dacă imaginea e utilă ca informație publică, este ea justificată în termenii pagubelor pe care le-ar putea produce? Ține cont că, mai ales în cazul decedaților, aceea va fi probabil ultima imagine pe care familia și prietenii au să o vadă. Ține, de asemenea, cont că e posibil ca oamenii aceștia să nu fi aflat de accident, atentat etc. NU vrei să afle așa. Sub nicio formă.

6) Relevant în context este să îți pui și o întrebare despre tine la momentul publicării. În ce fel mă afectează imaginea asta? Sunt într-un moment în care pot lua decizii raționale? Cere sfatul cuiva, dacă ai cui.

7) În fine, mai întreabă-te o dată: cui folosește? Dacă răspunsul conține, “mie”, “nouă”, atunci nu publica! Lovitura pe care o aplici victimelor, familiilor și cunoscuților celor implicați în eveniment este groaznic de puternică și efectele ei se măsoară în ani de zile. Uneori efectele astea nu vor fi niciodată complet eliminate.

Publică doar după ce ai răspunsuri clare la toate întrebările de mai sus. Fără acest mic dialog cu sine, amplifici tragedia.
"Ca să fiu mai bine înțeles: așa cum nu educi un copil cu bătaia, nu educi nici societatea șocând-o dincolo de limitele rațiunii", scrie Teodor Tița.

Textul a fost preluat cu acordul autorului Teodor Tiță de pe blogul incentru.ro

Citește și:

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Comentarii

  • Jurnalista Ana Maria Roman de la Antena 3, a postat un mesaj socant pe Facebook, dupa ce a relatat despre tragedia de la Clubul Colectiv: „Nu pot sa nu zambesc”.

    „Desi sunt obosita nu pot sa nu zambesc la gandul ca am cea mai misto meserie din lume”, a scris jurnalista, dupa ce a plecat de la locul tragediei.

    http://metropotam.ro/La-zi/mesaj-socant-postat-pe-facebook-de-o-jurnalista-legat-de-tragedia-de-la-club-colectiv-art2695914327/

Trimite un comentariu