Skip to main content

Căderea printului în 2010. Studiu de caz: Adevărul Holding

 

Piața de print a scăzut dramatic în 2010. La capitolul investiții în publicitate, scăderea este de aproximativ 25 - 30 de milioane de euro. În materie de vânzări, titlurile și-au pierdut din cumpărători în 2010.

Publicitate

Paginademedia.ro vă prezintă în exclusivitate un studiu de caz al vânzărilor pe publicațiile Adevărul Holding, care deține tabloidul numărul 1, Click și cel mai vândut ziar quality, Adevărul.

Dacă ziarul Click a avut o evoluție constantă, scăderea este dramatică la Adevărul. La sfârșitul lui 2010, Adevărul vindea cu 50% mai puține ziare decât la începutul anului.

Un factor care a influențat evoluția titlurilor Adevărul Holding este și distribuția. În octombrie 2010, Rautakirja, cel mai important distribuitor de presă, a sistat relațiile cu grupul de presă, după cum paginademedia.ro a scris aici. În prezent, a reluat colaborarea cu Adevărul.

Adevărul: 50% scădere într-un an

Ziarul Adevărul începea 2010 cu aproape 130.000 de exemplare vândute în medie pe ediție. În decembrie 2010, totalul vânzărilor arată, potrivit cifrelor paginademedia.ro, 64.000 de copii. O scădere de 50% într-un singur an.

  • În 2010, Adevărul a operat și creșteri consistente de preț. Într-un singur an, prețul ziarului s-a dublat. În ianuarie, ziarul (fără carte) costa 1,19 lei. A ajuns la 1.95 în mai și a fost majorat la 2,2 lei în septembrie.
  • De altfel, din septembrie vânzările au continuat să scadă. Cifrele BRAT vor fi disponibile în câteva săptămâni, dar, potrivit datelor deținute de paginademedia.ro ziarul Adevărul a vândut, în decembrie, sub 63.000 de exemplare.
  • Pentru luna ianuarie, vânzările merg în jos: sub 40.000 de exemplare, cu aproape 100.000 mai puțin decât în urmă cu un an.
  • Scăderea se remarcă și la abonamente: 22.000 în ianuarie 2010, sub 10.000 în decembrie.

Cât vinde Adevărul cu carte?

Cărțile nu mai au succesul pe care îl aduceau în urmă cu un an-doi. În vremurile bune, Adevărul vindea, în zilele cu carte, peste 250.000 de exemplare. În decembrie 2010, potrivit informațiilor paginademedia.ro, Adevărul cu carte a vîndut cam 65.000 de exemplare.

EVOLUȚIA ÎN 2010: În ianuarie 2010, Adevărul vindea, cu carte, 230.000 de exemplare. Performanțele s-au menținut peste 200.000 de exemplare până în luna mai, iar scăderea cea mai puternică a venit pe finalul anului: 120.000 în octombrie, 60.000 în luna noiembrie.

Luna ianuarie 2011 menține trendul descendent: aproximativ 55.000 de exemplare a vândut Adevărul în zilele cu carte.

Click, evoluție constantă în 2010

  • Dacă Adevărul a scăzut cu aproximativ 50% într-un an, tabloidul din grup, Click, a avut o evoluție moderată, aproape constantă.
  • Tabloidul a început 2010 cu vânzări de aproape 210.000 de exemplare pe ediție în luna ianuarie. Click s-a menținut anul trecut în jurul pragului de 200.000 de ziare pe zi, cu mici fluctuații în sus sau în jos.
  • Ultimele luni din 2010 arată vânzări de 212.000 de exemplare în octombrie și de 199.000 în luna decembrie.
  • În ianuarie 2011, tabloidul Click vindea aproximativ 180.000 de exemplare.

Ce au făcut revistele Forbes și OK

  • Publicația economică Forbes termina 2010 cu o medie pe ediție de aproximativ 4.500 de exemplare vândute. Diferența este consistentă, față de începutul anului. În ianuarie 2010, Forbes vindea peste 9.000 de exemplare.
  • Forbes a operat în 2010 o altă modificare: prețul publicației a crescut de la pragul de 5 lei (4,99) la 6,8 lei în iunie 2010.
  • Și revista de celebrități OK a scăzut, însă mai moderat. A început în forță, cu peste 45.000 de exemplare în martie, lună în care revista a fost lansată, cu o campanie de marketing puternică.
  • Lună de lună, media pe apariție a OK a scăzut în 2010 ajungând, în decembrie, la 24.000 de exemplare.
  • Pentru ianuarie 2011 vânzările se revigorează ușor, spre 25.000 de reviste vândute pe număr.
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Comentarii

  • nici Cornete nu era tocmai bun, dar e singurul etalon...
    dar calitatea produselor e evident in scadere: aproape nu e articol de pe net care să nu aibă greșeli (nu numai de ortografie), se dublează materiale (atit pe net cit și in ziare), subiectele serioase lipsesc - se scrie tot mai mult cu ochii la televizor, pina si aranjarile in pagina incep sa schioapete...
    poate asa se doreste, nu?
  • Comisioane de difuzare scazute, promovare aproape de zero, atitudine superioara fata de colaboratori, rabat de la calutate etc. Cam astea au fost cauzele scaderii, iar daca lucrurile vor continua in aceeasi nota,anul viitor se va vorbi de Adevarul la trecut. La fiecare sedinta Cornetenu este hulit si oferit drept exemplu negativ de unii directorasi cu ciunga-n par.
  • Toti marii analisti de media se uita la Adevarul, dar nu vad deranjul care e pe la altii, care abia se taraie. Peter Imre a pus ordine in finante, e si normal sa nu se mai vanda cu nemiluita cand nu mai sint preturi de dumping. Daca vinzi banane la pret de cartofi sau Mercedes la pret de Logan e normal sa fie buluceala. Aritmetica simpla, domnilor!...
  • Au si deschis multe librarii, lumea se duce si ia direct cartile, fara ziar. Am vazut persoane care iau teancuri de carti.
  • Ei, acuma o să se redreseze holdingul din vînzările de la adevărul de seară. Chiar dacă, așa cum zice Peter L. Imre, o să scadă tirajul cu 70%. Matematica lui e implacabilă: 70% economii la tipar + hărtie + difuzare pe de o parte, plus 30% căștig din vânzare. Asta se va traduce în creșterea salariilor angajaților (în special a celor de la ads), bonusuri pentru șefi și excursii cu cei din publicitate și marketeng...
  • sa nu uitam, totusi, ca vin trei ani electorali. presa va supravietui cat de cat din banii din campanii. asa, cu pierderi, e bine, totusi, sa detii un ziar in care mai arunci o dezvaluire, o stenograma, un santaj. parerea mea
  • Vad ca isi dau toti cu parerea, asa ca si io am ceva de zis. Sint cititor si cumpar ziare fara carti. Cartile sint o optiune, e ok, insa cred ca un ziar trebuie sa fie ca un prieten in fiecare zi, sa vina cu ceva nou. La noi ziarele bat campii cu chestii care sint pe tv cu o zi inainte, nu aduc exclusivitati, nu te informeaza despre ce e in Europa si in lume. Daca tot dau 2 lei pe Adevarul sau pe ProSport, de ce trebuie sa citesc maine ceea ce stiu deja din seara asta? Toate ziarele, in general, seamana intre ele si o lungesc cu tot felul de teme generale care fac asa-zisa agenda publica si nu intereseaza pe nimeni ca utilitare.
  • totusi problema la print e ok.daca a sczut la jumate dar pretul e dublu, e mai bine.daca vinzi 5 ziare cu un leu ai 5 lei, iar daca vinzi doar 3 cu 2,2 lei ai mai mult profit, scapi de tipar etc. si atunci unde e scaderea???
  • Eu nu inteleg, daca tot s-a bagat atatia bani in Adevarul, de ce nu au dezvoltat partea de mica publicitate. In perioade de criza, piata de second hand este intotdeauna in crestere. Si ar fi putut sa profite de faptul ca Romania libera jupanul micii publicitati tiparite, inca din 2009 a tot pierdut clienti din cauza ca sefii ziarului, speriati de crizele nervoase ale lui Adamescu, s-au cacait doi ani ca sa faca niste schimbari. Parerea mea este ca Romania libera a rezistat in timp nu datorita continutului editorial, care era obosit, ci paginilor de mica publicitate. Daca mareau cu un punct marimea literei poate ca astazi ar fi avut tirajul in crestere. Asta n-am inteles la Cornateanu... daca tot a avut atatia bani pe mana in 2009 de ce nu a aruncat o cincime sa agate ceea ce pierdea RL?
  • Problema Adevarul Holding e simpla: cartile au adus miloane de euro din tiraje ametitoare vandute insa la pret de dumping. Mult laudatul domn Cornete nu a facut decat sa cumpere cota de piata cu niste costuri enorme: reclame proaste cu nemiluita, alea cu Piersic sunt demne de Zmeura de Aur, concursuri cu premii de milioane de euro etc. Daca ar fi ramas in functie in mod sigur Patriciu nu-l mai lasa sa-i pape bani fara numar si-l punea sa taie din greu joburi si cheltuieli. Asa, el a plecat cu oarecari regrete (nu multe), iar Imre incaseaza pe bloguri injuraturile fraierilor pentru ca, pe langa propriile greseli, normale si acceptabile, plateste si oalele sparte de predecesorul lui. Scaderile de tiraje erau normale si asteptate, dle Obae, intrucat ziarul are pretul corect. Din pacate, marile greseli ale sefilor de edituri le face si Imre: nu investeste in calitatea jurnalistica. A taiat toate bugetele de deplasari, a taiat salarii, a dat afara oameni iar cei ramasi abia au timp sa rupa stirile de pe agentii. Cum sa ai exclusivitati cand ziaristul trebuie sa asiste toti layouterii la pagini, sa scrie si articolul, sa dea si telefoane, sa apara si la TV si sa bage totul si pe net? Cand mai e timp de documentat, de pregatit totul temeinic, cum se mai poate merge la fata locului?
  • Aiurea-n tramvai ...vedeti ca a scazut adevarul .... dar nu vedeti ca diferenta intre adevarul si restul concurentei in audiente a crescut!!! competitia a scazut si mai mult ...ce ati fi vrut sa se intample in plina criza???

    A gresit numai managementul adevarul ...dar nu vede nimeni ca piata a fost saturata de toate editurile !!

    2009 .... spre exemplu gsp ..a editat lozuri in continuu ...nu a existat nici o promotie asemanatoare .... la nici o editura ...care practic sa tine 8-10 luni continuu!

    sa intelegem ... ca prietenul Obae ..pregateste terenul pentru o intoarcere in "bizniz" a lui Razvan? :)
  • Si celelalte publicatii cum s-au vandut de-a lungul anului? Ma refer la revistele importante: Foreign Policy, Historia, Tango (de cand a fost preluat de Adevarul), Dilemateca, Dilema Veche.

Trimite un comentariu