Skip to main content

ANALIZĂ: Evoluția ziarelor în 2010. Evenimentul zilei și Adevărul și-au înjumătățit vânzările. Titlurile, pe larg

 

2010 a fost, poate, cel mai slab an al presei postdecembriste. Două ziare importante, Evenimentul zilei și Adevărul, au terminat 2010 cu vânzări la jumătate față de începutul anului.

Publicitate

Paginademedia.ro vă prezintă evoluția fiecărui titlu din presa scrisă cotidiană a anului 2010. Graficele arată o pantă descendentă serioasă la mai toate ziarele quality și mai temperată la tabloide.

Analiza și graficele, în continuare:

Singurul ziar care a vândut mai mult în decembrie 2010 decât în prima lună a anului este Gazeta sporturilor. Publicațiilor de business au reușit să își conserve vânzările. Cu două excepții: o creștere notabilă la Săptămâna financiară și o prăbușire la Forbes.

Click, aproape constant

  • Tabloidul editat de Adevărul Holding a început 2010 cu vânzări de aproape 210.000 de exemplare pe ediție în luna ianuarie. Click s-a menținut anul trecut în jurul pragului de 200.000 de ziare pe zi, cu mici fluctuații în sus sau în jos.
  • Ultimele luni din 2010 arată vânzări de 212.000 de exemplare în octombrie și de 199.000 în luna decembrie.
  • În ianuarie 2011, Click vindea aproximativ 180.000 de exemplare.
  • Faţă de 2009, media de vânzări a anului trecut a scăzut cu circa 4.800 de exemplare.

Libertatea, minus 40.000 într-un an

  • Tabloidul deţinut de grupul de presă elveţian Ringier avea în 2009 o medie de vânzări pe ediţie de aproape 180,600 de exemplare, iar în 2010 a ajuns la o medie de circa 140.000 de exemplare.
  • Cotidianul a început anul 2010 cu vânzări de aproape 160.000 de exemplare pe ediţie şi a scăzut constant ajungând, în luna decembrie, la vânzări de 121,300 de copii.

Cancan, cu 30% mai puțin

  • Al patrulea ziar ca vânzări  din România a început anul cu 62.500 de exemplare vândute pe ediţie, a crescut în lunile februarie şi martie la peste 83.000 de copii, iar în restul anului a avut parte de scăderi constante. În luna decembrie a ajuns la vânzări de circa 43.000 de exemplare pe ediţie.
  • Faţă de 2009, vânzările medii ale tabloidului au scăzut, în 2010, cu 25.100 de exemplare pe ediţie.

Adevărul, minus 50% într-un an

  • Dacă ziarul Click a avut o evoluție constantă, scăderea este puternică la Adevărul. La sfârșitul lui 2010, Adevărul vindea cu 50% mai puține ziare decât la începutul anului. O analiză mai complexă despre acest titlu găsiţi aici.
  • Un factor care a influențat evoluția titlurilor Adevărul Holding este și distribuția. În octombrie 2010, Rautakirja, cel mai important distribuitor de presă, a sistat relațiile cu grupul de presă, după cum paginademedia.ro a scris aici. În prezent, a reluat colaborarea cu Adevărul.
  • Ca medie de vânzări pe 2010, cotidianul Adevărul a avut o scădere de 8.600 de exemplare, faţă de vânzările din 2009. Anul trecut, vânzarea medie a ziarul quality numărul 1 din România a fost de circa 101.700 de exemplare pe ediţie.

Jurnalul Naţional, fluctuații mari pe parcursul anului

  • Cotidianul deţinut de trustul Intact a început anul 2010 şi l-a încheiat cu vânzări medii pe ediţie care se situează în jurul valorii de 53.000 de exemplare.
  • Pe parcursul anului, fluctuaţiile au fost puternice. Cotidianul a avut un vârf de 73.000 de exemplare vândute pe ediţie, dar a coborît în lunile octombrie şi noiembrie la 40.000 de copii vândute.
  • Faţă de 2009, vânzările medii ale ziarului Jurnalul Naţional a scăzut cu 8.200 de exemplare, ajungând la o medie pe 2010 de 62.000 de exemplare pe ediţie.

România liberă și-a menținut vânzările

  • Cotidianul editat de Medien Holding Group, a avut în cea mai mare parte a anului 2010 o uşoară scădere a vânzărilor. Însă spre final s-a redresat.
  • Astfel a ajuns ca cifra de vânzări înregistrată în decembrie se se apropie destul de mult de cea cu care a început anul, respectiv 43.500 de exemplare vândute pe ediţie.
  • Comparând media de vânzări a anului 2010 cu cea a lui 2009 constatăm că ziarul a avut o scădere de 4.400 de exemplare.

Evenimentul zilei a pierdut jumătate din vânzări

  • Evenimentul Zilei se aseamnă cu Adevărul în privinţa scăderilor de vânzări. La sfârşitul lui 2010, Cotidianul deţinut de Bobby Păunescu (din februarie 2010) vindea cu aproape 50% mai puţine exemplare decât la începutul anului.
  • Astfel, în luna ianuarie 2010, cotidianul Evenimentul Zilei se vindea în 31.300 de exemplare, iar în ultima lună din an a ajuns la vânzări de circa 17.800 de exemplare.
  • Media de vânzări a Evenimentului Zilei pe 2010 este cu 12.200 mai mică decât media de vânzări pe 2009 (34276 - exemplare vândute pe ediţie).

Gândul

  • Publicaţia deţinută de trustul Media Pro a avut parte de o scădere uşoară, dar constantă, a vânzărilor.
  • Astfel, în prima lună din 2010 ziarul Gândul se vindea în 13.600 de exemplare, iar în decembrie ajugea la o medie a vânzărilor pe ediţie de 11.400 de copii.
  • Faţă de 2009, media de vânzări a cotidianului Gândul pe 2010 a scăzut cu circa 2.500 de exemplare.

Gazeta Sporturilor

  • Gazeta Sporturilor, liderul pe segmental ziarelor de sport, a încheiat anul 2010 cu o uşoară creştere a vânzărilor faţă de prima lună a aceluiaşi an.
  • Astfel, dacă în prima lună din 2010 cotidianul de sport vindea peste 38.400 de exemplare, la finele anului,  acesta avea vânzări medii pe ediţie de 39.100 de exemplare.
  • Valoarea cea mai mare a vânzărilor a fost înregistrată în luna martie, când s-a atins un vârf de 47.000 de exemplare vândute pe ediţie.

Pro Sport

  • Pro Sport se află ca medie a vânzărilor pe 2010 la o distanţă de 10.000 de exemplare faţă de competitorul său, Gazeta Sporturilor. Vânzările cotidianul de sport al trustului Media Pro au avut variaţii considerabile în 2010.
  • Ziarul de sport a pornit anul cu vânzări de circa 29.000 de exemplare, a urcat în luna august la 40.000 de exemplare şi a încheiat anul cu circa 26.300 de exemplare vândute pe ediţie.

Publicațiile economice, evoluție diferită față de presa generalistă cotidiană

Săptămâna Financiară şi-a dublat vânzările cu English Today

  • Săptămâna Financiară, editată de Intact Media Group, a avut cea mai spectaculoasă creştere dintre ziarele cu distribuţie naţională.
  • Din ianuarie şi până în luna august, vânzările medii pe ediţie ale publicaţiei economice s-au situat în jurul valorii  de 20.000 de exemplare. Iar la sfârşitul anului trecut, vânzările revistei Săptămâna Financiară erau de peste 41.000 de exemplare.
  • Creşterea majoră s-a produs începând cu luna octombrie.  Explozia de vânzări se datorează unei puternice campanii de marketing construită în jurul cursului multimedia de învăţare rapidă a limbii engleze English Today.
  • Efectele imediate ale acestei inserţii au fost atestate de însăşi Săptămâna Financiară, care scria că tirajul revistei a fost epuizat din ziua în care a apărut cu English Today.
  • În ciuda creşterii semnificative, media de vânzări pe 2010 (25.005) a fost mai mică decât cea pe 2009 cu circa 6.000 de exemplare.

Capital

  • Capital, publicaţia de afaceri cumpărată de Bobby Păunescu la începutul lui 2010, şi-a menţinut vânzările în jurul valorii de12.300 de exemplare pe ediţie, cu mici fluctuaţii în sus sau în jos.
  • A început anul cu 12.287 de exemplare vândute şi l-a închiat cu 12.284 de copii vândute pe ediţie.
  • Faţă de 2009, media de vânzări pe 2010 (12.500) a scăzut cu circa 7300 de exemplare.

Business Magazin

  • În luna ianuarie 2010 a avut vânzări de 10.100 de exemplare pe ediţie, după primele trei luni a început să scadă sub pragul de 8.500 de exemplare şi a încheiat anul cu 8.300 de copii.

Ziarul Financiar

  • Cotidianul de afaceri Ziarul Financiar a început anul cu vânzări de aproape 14.000 de exemplare, s-a menţinut aşa în primele trei luni, după care a scăzut sub 12.500 de exemplare şi aşa a rămas până la sfârşitul anului.

Financiarul

  • Cotidianul de afaceri deţinut de trustul Intact a avut în luna ianuarie 2010 vânzări de 3500 de exemplare. În următoarele două luni a avut parte de o creştere spectaculoasă ajungând la peste 11.00 de exemplare vândute.
  • Această creştere a fost urmată de o scădere aproape constantă care a dus ziarul, în luna decembrie, la vânzări mai mici decât în prima lună a anului (3.300 de exemplare pe ediţie).

Forbes România

  • Forbes, revista bilunară editată de Adevărul Holding, a avut parte în 2010 de scăderi drastice. . La sfârșitul lui 2010, revista de afaceri avea vânzări cu  50% mai mici decât la începutul anului.
  • În luna marte s-a înregistrat un vârf de peste 9.600 de exemplare, iar în ultimele luni ale anului vânzările Forbes se situau în jurul valorii de 4.300 de exemplare.
  • Faţă de 2009, media de vânzări pe anul trecut a scăzut cu 2.300 de exemplare.

Cum au stat săptămânalele de satiră?

 

 

 

 

 

  • Academia Caţavencu a început anul cu vânzări de 24.800 de exemplare pe ediţie. Per total, vânzările publicaţiei s-au înscris într-un tren descrescător.
  • Astfel,  la sfârşitul anului 2010, publicaţia trustului Realitatea-Caţavencu vindea cu 4.500 de exemplare mai puţin decât în luna ianuarie.

 

Kamikaze

  • Lansată la jumătatea lunii martie, revista Kamikaze a avut un star bun: 12.700 de exemplare pe ediţie. Până la sfârşitul anului, săptămânalul n-a mai atins acest nivel, ba din contră, a urmat un trend descendent, ulterior stabilizându-se în jurul valorii de 7.000 de exemplare.

ANEXE

Vânzările ziarelor pe cele patru trimestre din 2010

  ian- mar 2010   apr-iun 2010   iul-sept 2010   oct-dec 2010    
Click 234,200 207,400 193,200 208,900
Libertatea 157,500 148,400 126,500 126,900
Adevarul 125,100 116,700 91,000 75,300
Cancan 77,100 58,500 55,500 48,300
Jurnalul National 55,000 66,200 46,100 48,100
Gazeta Sporturilor 44,100 42,400 44,500 39,900
Romania Libera 45,000 42,400 40,300 40,900
PRO Sport 28,700 33,200 39,000 31,400
Saptamana Financiara 18,700 18,200 17,400 46,316
Academia Catavencu 24,200 23,900 22,100 19,981
Evenimentul Zilei 28,000 22,500 20,000 18,200
Ziarul Financiar 14,000 12,300 12,200 12,154
Gandul 13,400 13,200 12,200 11,600
Capital 12,700 12,700 12,250 12,231
Business Magazin 10,100 8,400 8,500 8,330
Kamikaze 12,700 6,900 6,600 6,658
Forbes 9,400 8,200 6,100 4,582
Financiarul 8,700 9,000 3,800 3,844

Vanzarile medii pe 2010, comparate cu vanzarile medii pe 2009

  Vânz?ri medii pe 2010   Vânz?ri medii pe 2009   Diferenta  
Click 210642 215421 -4779
Libertatea 139583 185519 -45936
Adevarul 101730 110375 -8645
Cancan 60362 85506 -25144
Jurnalul National 53752 61919 -8167
Gazeta Sporturilor 42754 61780 -19026
Romania Libera 41855 46258 -4403
PRO Sport 33153 43484 -10331
Saptamana Financiara 25005 31033 -6028
Academia Catavencu 22583 28599 -6016
Evenimentul Zilei 22101 34276 -12175
Ziarul Financiar 12667 15790 -3123
Gandul 12610 15075 -2465
Capital 12463 19725 -7262
Business Magazin 8822 10618 -1796
Kamikaze 7136
Forbes 7023 9364 -2341
Financiarul 6318 4443 1875

Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro

Comentarii

  • FFFF interesant. La Cancan se vede ca a plecat Artene din redactie. El a plecat la 80.000 de ziare vandute (chiar in martie) si in sapte-opt luni ziarul a ajuns la 40.000. Ma bucur ca Artene se intoarce la noi in trust cu emisiunea Cancan TV. Bafta!
  • Ar fi interesant daca am vedea graficele tirajelor suprapuse peste audienta siteurilor acelorasi publicatii ;-) Nu de alta, dar atata timp cat poti citi ziarul pe net, inclusiv pe mobil, why pay?
  • Nu pot fi in totalitate de acord cu Marian. E prea mult de discutat cine e mai bun acum la EVZ (sincer, raportat la Cartianu si echipa de atunci, ar fi destul de greu sa gasesti pe cineva foarte bun si capabil). Ideea este insa alta. Fata de Adevarul si de alte publicatii cotidiene, EVZ se vinde DOAR PENTRU CEEA CE SCRIE IN PAGINILE SALE. Nu a avut in ultimul an niciun fel de premiu sau vreun "ajutor" gen carte ori DVD. As zice ca nu e chiar putin lucru. Este ingrijorator insa tirajul la care s-a ajuns, si cei care tin cu adevarat la acest ziar se simt neputinciosi, au intr-un fel senzatia ca asteapta o minune la capataiul unui bolnav aflat in coma. Inca exista speranta!
  • Cu Stoicescu, Hera si Sergiu, niste petro-liberali declarati, EVZ nu avea cum sa o ia decat in jos. Cand era Cartianu, se vindeau cam 65000 de exemplare. Daca pleaca cei trei, sunt sanse sa-si revina.
    Ziarele moguliste nu o duc nici ele bine. Cel mai bine se pastreaza RL care este un cotidian echidistant. Felicitari!
  • O rectificare: Forbes nu este si nici nu a fost o revista lunara. Publicatia apare o data la 2 saptamani (ca Forbes America). In celelalte tari care au licenta, revista apare lunar.

Trimite un comentariu