Skip to main content

Carrefour a ajuns ținta ironiilor creativilor, după ce a adunat zeci de agenții la un pitch. Publicitarii: “Incredibil”. “Mă simt insultat”. “Mai bine făceau pitch pe Arena Națională”

 
Carrefour a ajuns ținta ironiilor creativilor, după ce a adunat zeci de agenții la un pitch. Publicitarii: “Incredibil”. “Mă simt insultat”. “Mai bine făceau pitch pe Arena Națională”
pitch2015 - Foto Ionut Bunescu

CE-AU VRUT ȘI CE-A IEȘIT. “În 20 de ani de publicitate nu am trăit așa ceva”, povestește Adrian Preda – “Predu”, publicitar cu ștate vechi în industrie. “Am ajuns acolo crezând că o să fie câteva agenții, dar în sală era toată piața. Ne salutam, era ca la festival, ca la Effie”, continuă el.

Publicitate

„A fost un recensământ al agențiilor de publicitate”, au glumit unii publicitari.

Zeci de seniori din creație, chiar proprietari de agenții de publicitate, profesioniști, au umplut sala de la Sofitel în cea mai mare chemare la o licitație din ultimii ani, din partea Carrefour. Efectul nu fost însă cel dorit.

Ce s-a întâmplat?

Astăzi, de la ora 10.00, profesioniști din 50 de agenții – full service, shopuri de creație, agenții de digital - s-au întâlnit la hotel Pullman, la chemarea Carrefour. Retailerul le-a trimis o invitație la un briefing, lucru obișnuit într-o licitație. Neobișnuit a fost numărul participanților. Cei mai mulți dintre publicitarii contactați de Paginademedia.ro nu știau că alte zeci de agenții au fost invitate.

Ce dorea Carrefour? Două linii mari, potrivit participanților:

1. Demararea unui proces de selecție a unui partener care să se ocupe de poziționarea brandului, de comunicarea strategică a Carrefour.
2. Deschiderea unei platforme – Creative Lab – prin care orice agenție poate propune idei, campanii care să poată fii implementate. Cei trei piloni ai brandului Carrefour, conform prezentării: Preț, Inovație, Fun.

Cum au reacționat publicitarii?

“Imi este rusine cu momentul asta in care se afla industria. Mă simt insultat, umilit, luat în bătaie de joc”, a spus Robert Tiderle, creativul care conduce agenția Papaya Advertising.

Adrian Preda – “Predu”, Director de Creație la Friends\TBWA, se declară uluit:

“Este incredibil. În 20 de ani de publicitate nu am trăit așa ceva. Nicio agenție civilizată, normală, nu o să se bage la acest pitch.” El povestește că Jean Baptiste Dernoncourt, directorul Carrefour România a spus că “e plictisit” și că vrea “să nu mai fie plictisit”. “Spunea asta cu agenția lor actuală – Publicis – în sală”.

“Am numărat pe o listă 45 de agenții, dar cred că erau mai multe. Erau în sală aproape toți seniorii din piață. Din ce am văzut, mai plecau pe măsură ce se lămureau. Cei de la Carrefour au justificat că șansele lor să obțină o idee cresc în acest fel, dar eu cred că nicio agenție normală nu intră într-un astfel de proces.

Mugur Pătrașcu, de la agenția iLeo a numit abordarea “inedită”. Ce spune în legătură cu ce și-a dorit Carrefour?

“Când dorești un partener strategic, care să se ocupe de poziționarea brandului, îți alegi o listă cu posibile agenții. O abordare atât de deschisă nu cred că este în beneficiul lor, al brandului. Dă impresia că nu există criterii clare, în funcție de care o agenție mare să vină cu ideile”, spune Pătrașcu. "Când vrei un parteneriat, cauți ceva specific. Datul unui anunț mă face să cred că nu sunt clare criteriile", a completat el.

Publicitarul și-a expus punctul de vedere și la întâlnirea de astăzi. În ceea ce privește cea de-a doua parte, cu platforma de idei: “este o abordare inedită. Este clar că piața se schimbă. Este cu totul altceva din perspectiva agențiilor mai mici, dar nu sunt de acord cu abordarea pentru agențiile mari, unde este nevoie de mai mult decât atât, de o inițiativă care mi se pare superficială.”

Creativii s-au dezlănțuit pe Facebook, într-o ploaie de ironii la adresa evenimentului de astăzi, de la chemări la "recensământ", până la prezentarea managerului Carrefour în postura lui Big Brother. Au venit și cu idei: un pitch Carrefour organizat pe Arena Națională.

Șerban Alexandrescu, de la Headvertising a ironizat și agențiile participante: "Mai misto e ca absolut toata lumea care s-a dus astazi de fapt stia foarte bine ca la capatul curcubeului se afla headline-ul "Bluza bumbac barbati, 14,99 RON". Si totusi s-au dus. Aici e cealalta discutie interesanta - despre agentii, nu despre client", a scris el pe Facebook.

Dinu Panescu, director de creație la Propaganda:

„Pe noi nu ne-a interesat pitch-ul pentru că avem deja client retailer, pe Rewe Group. Ne-am dus pentru un spectacol de neratat (sau pentru stunt-ul de PR al anului, dar n-a fost cazul), in condiţiile în care noi aflaserăm încă de ieri că au fost invitate toate agenţiile din piaţă.
Au făcut această greșeală de PR în condițiile în care acesta este unul dintre cele mai fierbinți subiecte din industrie: picth-urile la care se invită prea multe agenții. Iar pe fondul ăsta, iată că se întâmplă culmea culmilor. O greseala de PR atât de mare încât pare să se transforme într-una de business.
Am vazut erori mari de business, de brief, practic la toate capitolele. Dar în mod particular, mi s-a părut cu adevărat scandalos că au arătat literalmente întregii industrii campaniile făcute cu agenţia actuală şi că s-au plâns că sunt "plictisitoare". Adică s-au dezis de parcă Publicis - altminteri o agenţie serioasă şi cu rezultate - a lucrat singură pe brand în toţi anii ăştia. De parcă cei din agenţie au gandit singuri produsul de marketing Carrefour, s-au briefat singuri şi şi-au aprobat singuri ideile. Asta mi s-a părut "inovaţia" de astăzi.Daca nici după aşa ceva industria noastră nu dă dovadă de solidaritate, înseamnă că ne merităm soarta cu vârf si îndesat.”

Din postările puse de creativi pe Facebook:

  • 11059943_10205960610768110_529426604217424597_n
  • 11330014_10152917699990679_8445175564941478415_n
  • 11351366_10204318832270701_8413891592636488963_n
  • 11377217_10205960744851462_3707019099118891867_n
  • MadMen
  • game of agencies
  • Carrefour
  • iliescu
  • pitch2015 - Foto Ionut Bunescu

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro

Comentarii

  • Sunteti singura tara din EU nu mai spun de pe glob care nu aveti agentii de combatere a infractiuniilor Carrefour...pupin'curisti preturi ca la copy-store!
  • lasati oamenii in pace ca sunt francezi. nu inteleg cum e cu limba romana. sa-i ajutam un pic la concept:

    Pret! Inovatie? Fun...
  • Dupa ce francezii au facut licitatii cu scopul declarat sa cumpere hartie igienica la sub 10 centi pe baxul de 12 suluri, au facut licitatii in care printul pt postere de panou trebuia sa coste sub 1,4 EUR/mp indiferent de suport, calitate (hmm, criterii din astea fara sens), au stabilit ca daca vrei sa fi casiera mai trebuie sa aduci bani de acasa si daca vrei sa vinzi la carrefour trebuie sa platesti taxe mai mari decat incasezi pe produsul vandut…au mai gasit o modalitate sa faca profit profitand de munca altora pe gratis…Creative Lab…adica sunt destui fomisti care vor sa se laude cu clientul carrefour chiar daca dau idei pe gratis…
    Imi aduc aminte cu incantare de cat sunt de penibili francezii: chirac " sa ducem limba franceza acolo unde ii este locul"- la un congres francofon…adica dupa engleza, spaniola, chineza, araba….
    Nous sommes pathétique…nous sommes Français….
  • Cei care se cred cei mai smecheri, la un moment dat vor gresi exact pentru faptul ca, ei considera ca, nu pot gresi. Este cazul lui Carrefour acum. Va fi cazul lui NEPI nu peste multa vreme...
  • in primul rand nu inteleg de ce au mai chemat si agentia care deja le face campaniile, daca tot vor sa o schimbe. oamenii aia nu vor veni cu o viziune total noua ptr ca deja sunt "saturati". in al 2-lea rand cred ca le-a fost o mare lene sa studieze piata si sa isi dea seama, din portofoliile agentiilor, care s-ar alinia cu ideile lor. ok, carrefour e un brand mare, care are si o competitie pe masura, dar mai mult de 6-7 agentii nu aveau de ce sa invite
  • Bai prestatorule de servicii, tu când vrei să îti zugravesti casa chemi 60 de meseriasi la concurs? Concurs care ar consta in zugravirea cate unei camere gratis, iar la sfarsit ar urma să il alegi pe ala care ti-a placut mai mult si sa il platesti sub nivelul real al muncii depuse. Asta consideri tu mândrie, maestre?

    Gandeste-te cand vorbesti, lasa prejudecătile.
  • Asta sa foe dovada ca francezul nu da doi lei pe publicitarii romani! azi cei mari au fost amestecati cu agentiile no name..ar trebui sa le dea de gandit unora care sufera de besini acute.
  • Unul dintre "pilonii" brand-ului Carrefour este... FUN-ul???? Asta intr-adevar este FUN!!!! Poate ca iau eu cuvintele prea "ad litteram", dar, pentru mine, fun e cind rid. Or, in putinele dati cind am intrat in acest brand, n-am facut decit sa ma enervez, sa ma plictisesc si, in general, sa imi doresc sa plec mai repede....
  • Publicitarii s-au simtit insultati din mandrie. Daca ar constientiza ca nu sunt cu nimic speciali fata de restul lumii si ca sunt doar niste prestatori de servicii atunci nu ar fi reactionat asa. Dar cum ei traiesc cu iluzia ca sunt "creativi" si ca fac marea arta, e normal sa fie macinati de orgolii.

Trimite un comentariu