Revistele de mică publicitate resimt criza economică. Îngheţarea sectorului imobiliar se vede şi în anunţurile din acest sector: anunţurile de închirieri sau înmulţit, în defavoarea vânzărilor. Singura constantă este rubrica Matrimoniale. Reprezentanţii publicaţiilor Anunţul telefonic şi Anunţul de la A la Z vorbesc pentru paginademedia.ro despre impactul crizei.
Andrei Dan, production & design manager Anunţul de la A la Z vede un impact dur al crizei în materie de anunţuri:
Vânzările de locuinţe sunt reduse la circa 30-40% din cele din trecut. În schimb, s-au dublat ofertele de închiriere. Dacă în august, ziarul avea 44-48 de pagini, acum sunt doar 32. Anunţul de la A la Z a renunţat şi la una dintre cele trei apariţii săptămânale.
Cătălin Taloi, redactor-şef Anunţul telefonic, este optimist:
A scăzut numărul anunţurilor cu aproximativ 10%, dar este şi tendinţa începutului de an, nu e vorba numai de efectul crizei. Taloi spune că modificările se văd în tipul anunţurilor, astfel că închirierile imobiliare îşi fac loc, în contextul scăderii vânzărilor.
Într-un interviu acordat paginademedia.ro, Andrei Dan punctează câteva tendinţe interesante în mica publicitate:
Andrei Dan: "Singura constantă este rubrica matrimoniale"
Petrişor Obae: Cum a influenţat criza publicaţia Anunţul de la A la Z?
Andrei Dan: Criza a făcut ca încasările din publicitate (cele venite de la agenţiile imobiliare, circa 70% din volum) să se diminueze treptat în ultimele 6 luni, mai abrupt în noiembrie-decembrie. Totuşi nu trebuie să ne orientăm după această perioadă de sărbători, ci pentru o justă apreciere, să aşteptăm sfârsitul lui ianuarie.În mod tradiţional de sărbători, volumul şi interesul pentru mica publicitate scade, dar cel mai adesea ajunge la cote sporite imediat după. Dacă în august ziarul avea 44-48 de pagini, acum sunt doar 32, dar volumul este în creştere uşoară şi e posibil un reviriment, deşi nu cred că se va ajunge la cotele de anul trecut.
S-au văzut schimbări în tipul de anunţuri din ziar?
Agenţiile imobilare au schimbat structura anunţurilor. Vânzările de locuinţe sunt reduse la circa 30-40% din cele din trecut. În schimb s-au dublat ofertele de închiriere (acestea au şi ele un preţ redus faţă de cel din trecut, dar numai cu circa 5-10%). Terenurile şi-au menţinut interesul şi preţul lor a scăzut cel mai puţin.
Ce se întâmplă cu anunţurile auto?
După modificările taxei, aproape au dispărut. Şi asta tocmai când începuseră să revină ca pondere către 25-30% din total, în perioada când taxa fusese anulată. S-au înmulţit în schimb cele care propun înmatriculări în Bulgaria (şi preţurile la aceste servicii au crescut cu vreo 25%, de la circa 400 de euro la circa 600). Dacă există un sector năpăstuit de criză, acela e cu siguranţă cel al maşinilor second hand. Pe lângă că sezonul nu e prielnic (toamna cererea scade, iar primăvara creşte), loviturile primite de la guvern au fost mortale.
De unde vin anunţurile?
În principiu, peste 90% din anunţuri vin din imobiliare şi auto. Dacă aceste domenii sunt îngheţate, să vedem cum se comportă domeniile care mai rămân: matrimoniale, afaceri/servicii, oferte de muncă. Afacerile sunt şi ele în scădere, ca şi ofertele de muncă. Singura constantă este rubrica matrimoniale. Nu e destul pentru un ziar de mică publicitate, doar cu aşa ceva nu poate trăi!
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.roCe aţi făcut pentru a contracare efectele crizei?
Criza a făcut ca panta descendentă să devină acută. Pentru noi a însemnat anularea uneia dintre cele 3 apariţii săptămânale. Tirajul încă nu este afectat semnificativ, dar revin cu propunerea de a aştepta sfârşitul lunii pentru o apreciere mai corectă. Ceea ce s-a diminuat mai accentuat e oferta, nu cererea de anunţuri.Am constatat că agenţiile imobiliare, care în anii trecuţi făceau randament între 300-600%, acum se plâng că nu mai au bani pentru publicitate. Preferă să reducă personalul, păstrând poate doar secretara) şi postând în media gratuită la preţuri pe care le ajustează zilnic, încercând să nu reducă prea mult ca să nu piardă prea mult.
Noi am redus personalul la strictul necesar, şi unele cheltuieli care puteau fi tăiate de la promovare/marketing au fost diminuate sau anulate.Am încercat o mulţime de metode de vânzare, promoţii, gratuităţi, ieftiniri, înlesniri la plată etc, etc. Cred însă că dacă are ceva bun o criză, este că în urma ei rămân mai puţine non-valori (what does not kill us makes us stronger).
Scrierile tale imi aduc aminte de primul an de liceu in care mergeam pe jos spre liceu. Imi amintesc ca am fost primii din publicul caricaturilor tale. Chiar, mai desenezi?
Acum sa ma refer si punctual la postul la care comentez: intradevar este criza. Insa nu trebuie sa punem vanzarile in zona de anunturi doar pe seama acestei crize. Trebuie sa avem in vedere si concurenta facuta publicatiilor de portalurile (si imobiliare) , social-network-urile, si modul foarte liber de a pune informatia dorita dat de internet. Personal, nu mi-as scoate nici o dorinta de vanzare, achizitionare sau lipeala cu vreo tipa pentru casatorie intr-un ziar (fie el si de larg tiraj). Consumul de internet a fost exponential in .ro. Prin State, parca, de vreo 2 ani, cititorii editiilor online sunt mai numerosi decat cei care prefera un 'hard copy'.
Voi reveni cu drag.