Skip to main content

Rupert Murdoch: „Vechiul model de afacere, bazat, în principal, pe publicitate este mort”

 

murdoch8Patronul colosului de presă News Corp, Rupert Murdoch s-a folosit de cea mai recentă achiziţie a sa, The Wall Street Journal, pentru a-şi reafirma credinţele cu privire la subiectele lui preferate: plata pentru conţinutul online al ziarelor şi deliberalizarea industriei de media.

Publicitate

În articolul “Jurnalism şi libertate”, Murdoch îşi susţine poziţia: „conţinutul de calitate nu este gratuit”.

Carmen Andronache a făcut o selecţie interesantă a ideilor lui Rupert Murdoch:

„Vechiul model de afacere, bazat, în principal, pe publiciate este mort. Hadeţi să recunoaştem. Un model de afacere care se sprijină mai înainte de toate pe publicitatea online nu va putea susţine ziarele pe termen lung.”

„În noul model de business îi vom taxa pe consumatori pentru ştirile oferite pe site-urile noastre. Criticii spun că oamenii nu vor plăti. Eu cred că vor plăti în condiţiile în care le vom oferi un produs bun şi folositor.”

Murdoch este foarte critic şi la adresa site-urilor care îşi construiesc conţinutul din alte surse media, mai precis din alte publicaţii "fără să contribuie măcar cu un ban la producerea ştirilor". El a catalogat această practică ca fiind furt.

Rupert Murdoch:

"Suntem în momentul în care tot mai multe instituţii de presă se închid sau sunt în declin. Fără îndoială vei auzi că jurnalismul se află pe o linie haotică de dezvoltare şi că triumful mediei digitale este vinovat pentru asta". Aşa îşi începe magnatul de presă Rupert Murdoch editorialul din Wall-Street Jurnal, intitulat "Jurnalism şi libertate".

În articolul său de opinie, Murdoch subliniază importanţa unei prese libere şi populare, criticând ziarele care câştigă multe premii în domeniu, dar au un tiraj mic. De asemenea, el mai susţine că indiferent dacă va mai urma o creştere fabuloasă a publicităţii, ziarele nu se vor mai putea baza pe veniturile care le-au susţinut odată.

Iată câteva fragmente din amplul articol semnat de Rupert Murdoch în Wall-Street Journal:

"Viitorul jurnalismului este mai promiţător ca niciodată - limitat doar de editorii şi producătorii care nu vor să lupte pentru cititorii lor sau de guvernul care îşi foloseşte mâna de fier pentru a ne suprareglementa şi subdiviza.
Unele ziare sau organizaţii de media nu se vor adapta realităţii digitale din zilele noastre, motiv pentru care vor eşua. Nu trebuie să blamăm tehnologia pentru aceste eşuări."

"Viitorul jurnalismului aparţine celor îndrăzneţi, vor prospera acele companii care vor găsi modalităţi noi pentru a-şi atinge vizitatorii, cititorii şi ascultătorii. Conţinutul de calitate nu este gratis. În viitor, jurnalismul de calitate va depinde de abilitatea organizaţiilor de media de a-şi atrage cumpărători prin oferirea de informaţii acelora care sunt dispuşi să plătească."

De-a lungul discursului său, Rupert Murdoch devine din ce în ce mai radical cu privire la soarta ziarelor online care îşi oferă în mod gratuit conţinutul:

"Vechiul model de afacere, bazat, în principal, pe publicitate este mort. Haideţi să recunoaştem. Un model de afacere care se sprijină mai înainte de toate pe publicitatea online nu va putea susţine ziarele pe termen lung. Motivul este cât de poate de simplu şi artimetic. Cu toate că publicitatea online este în creştere, acea creştere nu este decât o parte a ceea ce s-a pierdut din publicitatea pe print."

"În noul model de business îi vom taxa pe consumatori pentru ştirile oferite pe site-urile noastre. Criticii spun că oamenii nu vor plăti. Eu cred că vor plăti, în condiţiile în care le vom oferi un produs bun şi folositor."

"Clienţii noştrii sunt suficient de deştepţi să ştie că nu poţi primi ceva fără să dai nimic în schimb. Asta funcţionează totuşi la câţiva prieteni online de-ai noştri. Vorbesc de aceia care cred că ei au dreptul să ia ştiri de la noi, să le folosească pentru propriile lor scopuri fără să contribuie măcar cu un ban la producerea lor. Unele ştiri sunt pur şi simplu rescrise şi de cele mai multe ori nu sunt atribuite autorului original. Este vorba de ştiri scrise de jurnalişti, costisitori, jurnalişti cu renume care au investit zile, săptămâni şi chiar luni pentru poveştile lor- totul sub vălul unui principiu nerespectat adesea - "utilizare corectă" a conţinutului media."

"Pentru a lua decizii în cunoştinţă de cauză, pentru a fi informaţi, oamenii liberi vor cere ştiri oneste despre evenimentele care le afectează ţările şi vieţile. Indiferent dacă ziarele din viitor vor fi distribuite cu ajutorul electronilor sau prin defrişarea copacilor. Acest fapt are mai puţină importanţă. Cel mai importante lucru este că industria media rămâne liberă, independentă şi competitivă."

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • O singura problema as ridica, si anume distinctia dintre informare corecta si manipulare, intre informatie si opinie. Adicatelea, daca eu, ca si consumator, primesc informatie/opinie manipulatoare gratis, mai e cum mai e... fiindca am acces la o diversitate de surse si, hopefully, am suficient discernamant ca sa ma prind ce e bine si ce e rau. Dar sa imi servesti manipulare (fie ca e prin modul de prezentare a informatiei, fie prin omisiune etc) si subiectivism si sa ma si pui sa platesc pentru asta, ei bine imi vine peste mana sa accept. Cine poate sa rezolve aceasta problema? Cine poate sa garanteze ultima afirmatie a domnului "mogul" Murdoch, din fragmentele de mai sus, "că industria media rămâne liberă, independentă și competitivă"?

    Va zic eu: nimeni. In cazul asta, nu sunt de acord cu modelul cu plata. Este unul din motivele pentru care am renuntat sa citesc ziarele: m-am saturat sa inghit minciuni sau jumatati de adevaruri si sa mai si dau bani pentru asta.

Trimite un comentariu

sus