Skip to main content

Spotul Academiei Caţavecu cu “ocupaţia maghiară” este discriminatoriu şi aduce ofense de natură politică telespectatorilor

 

Spotul Academiei CaţavencuCultura română sub ocupaţie maghiară”, care promova ediţia din 26 mai a revistei de satiră, a fost somat de CNA cu decizie de intrare în legalitate.

Publicitate

În mod normal "intrarea în legalitate" înseamnă oprirea de la difuzare şi refacerea reclamei. În acest caz însă, decizia forului este inutilă, întrucât reclama promova un număr de acum câteva săptămâni al revistei.

Consiliul Naţional al Audiovizualului a considerat că reclama aduce ofense de natură politică telespectatorilor.

Spotul "Cultura sub ocupaţie maghiară"

Decizia CNA a fost întemeiată şi pe decizia Comitetului Etic al RAC (Consiliul Român pentru Publicitate) care a ajuns la concluzia că “afirmaţia "popor leneş" poate fi ofensatoare pentru poporul român”.

Pe de altă parte, Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, consulat de CNA, a hotărât că spotul are un caracter discriminatoriu atât la adresa maghiarilor, cât şi la adresa românilor.

“Considerăm că spotul publicitar denumit “Cultura sub ocupaţie maghiară” este, în esenţă, construit pe baza unor prejudecăţi şi stereotipuri negative, ce pot da naştere unor efecte discriminatorii de natruă a aduce atingere deminităţii membrilor comunităţilor române şi maghiare”, spune CNCD în scrisoarea adresată Consiliului Naţional al Audiovizualului.

Iată ce se mai spune în răspunsul primit de CNA de la CNCD:

Autorul videoclipului utilizează prejudecăţi şi stereotipuri negative ca tehnică de vânzare a unui produs media.

Astfel, prin caracterizarea comunităţii maghiare şi prin utilizarea expresiei de “ocupaţie maghiară” se sugerează receptorului de mesaj existenţa iminentă a unui “pericol maghiar”, stereotip negative utilizat frecvent în România.

În cazul românilor se utilizează atributul de “popor leneş”, care constituie un stereotip exprimând un complex de inferioritate, cu effect negativ.

Aşezarea celor două comunităţi pe poziţii diferite, este de natură să creeze o atmosferă ostilă, degradantă, umilitoare la adresa membrilor ambelor comunităţi şi nu contribuie la menţinerea unor relaţii de respect şi de încredere reciprocă între români şi maghiari.

CNCD: Dacă cititorii “Academiei Caţavencu” sunt mai “inteligenţi” decât cei ai altor produse de media, asta nu înseamnă că şi telespectatorii Realitatea TV sunt la fel de "inteligenţi"

Dacă cititorii “Academiei Caţavencu” sunt mai “inteligenţi” decât cei ai altor produse de media, acest mod de promovare nu conduce la concluzia că toţi telespectatoriii Realitatea TV sunt la fel de “inteligenţi” ca cititorii Academiei Caţavencu. […] Publicul la care ajunge mesajul este diferit şi are capacitate diferită de a face interpretarea corectă a acestui produs publicitar.

Considerăm că spotul publicitar denumit “Cultura sub ocupaţie maghiară” este, în esenţă, construit pe baza unor prejudecăţi şi stereotipuri negative, ce pot da naştere unor efecte discriminatorii de natruă a aduce atingere deminităţii membrilor comunităţilor române şi maghiare.

Iată ce a spus Consiliul Român pentru Publicitate:

Comitetul Etic al Consiliului Român pentru Publicitate reunit în şedinţa de miercuri, 23 iunie, a analizat cazul şi a decis că afirmaţia "popor leneş" poate fi ofensatoare pentru naţionalitatea la care aceasta face referire, în consecinţă se încalcă articolul 7.1 din Codul de Practică în Publicitate elaborat de RAC, potrivit căruia "publicitatea trebuie să nu conţină nicio formă de discriminare sau ofensă pe criterii sociale, politice, de rasă, naţionalitate, sex, vârstă, religie, origine, etnie, handicap sau orientare sexuală".

Citeşte şi:

Carmen Andronache

Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Visovan Radu George Visovan Radu George
    Din pacate este purul adevar. Suntem o natie mandra si de caracter, dar trebuie sa fie conditii extreme sa ne miste din loc. As prefera sa o luam "cu binele"! Daca nu merge, ... S-a vazut ca si mamaliga explodeaza!
  • Cristian Chelaru Cristian Chelaru
    Daca CNA intervine in astfel de situatii, de ce nu se autosesizeaza si ANI, DNA, PNA, DGA, TRALALA s.a.m.d. pentru a rezolva preblemele acestei tari?
    Spotul trebuie sa fie prezent mai departe pe internet, pe bloguri, pe retele sociale...
  • vetanase vetanase
    Nu-i nimis ;sa vezi cand UDMR va prelua si Radio-ul public asa cum se zvoneste "pe surse" !!!

Trimite un comentariu

sus