"Unele dintre animaţiile clasice sunt destul de violente. Scufiţa roşie este mâncată de un lup. Fiul meu este mai speriat de lupi decât de supereroi. Albă ca zăpada era cât pe ce să fie ucisă cu un cuţit, iar mama vitregă încearcă să o ucidă în mai multe rânduri. Aceea nu este tot violenţă?, se întreabă într-un interviu acordat Paginademedia.ro Gordana Duspara Moriarty, vicepreşedinte şi manager general al Turner Broadcasting System (TBS) Europe, care deţine şi Cartoon Network.
Câteva particularităţi are copiilor din România: "tind să se uite la multe emisiuni pentru adulţi", sunt atraşi mai mult de acţiune şi stau mai mult pe telenovele decât cei din alte ţări. Se uită la desene cam o oră pe zi, mai mult decât în alte ţări. Există şi o latură mai romantică: "În România, copiii rămân copii mai mult timp".
Pe scurt, din interviu:
- Copiii din România se uită la TV cam 3,7 ore, pe zi, iar 40% din acest timp şi-l petrec pe canalele dedicate lor. Ce este diferit aici, faţă de alte ţări, este că copiii tind să se uite la multe emisiuni pentru adulţi.
- Cartoon Network vizează copiii cu vârste între 6 şi 12 ani, dar atragem şi copii mai mici. Avem tipuri diferite de conţinut pe Cartoon Network, prin urmare rămâne la latitudinea părintelui ce părere are despre animaţiile şi toate tipurile de conţinut. Sunt copii care urmăresc conţinut pentru adulţi, ceea ce este total nepotrivit.
- Am observat în România faţă de alte pieţe este că românii iubesc mai mult programele live action, faţă de alte publicuri, cum este Polonia, care preferă mai mult animaţiile. Cred că asta vine din influenţa telenovelelor asupra publicului de aici, iar copiii se uită la telenovele mai mult decât în alte ţări.
- Boomerang este urmărit şi de părinţi pentru că ei găsesc aici desenele copilăriei lor, dar postul este urmărit şi de bărbaţii singuri (peste 30 de ani).
- Copiii din România urmăresc desene animate mai mult la televizor decât online, pe calculator în schimb se joacă.
- Unele dintre animaţiile clasice sunt destul de violente. Scufiţa roşie este mâncată de un lup. Fiul meu este mai speriat de lupi decât de supereroi. Albă ca zăpada era cât pe ce să fie ucisă cu un cuţit, iar mama vitregă încearcă să o ucidă în mai multe rânduri. Aceea nu este tot violenţă?
- Cartoon Network este un canal de divertisment, aşa că misiunea noastră nu este să educăm.
(P) Vrei să explorezi pieţe noi şi mai riscante, dar cu un potenţial de creştere mai mare?
Interviul integral, în continuare:
În România, copiii rămân copii mai mult timp
Paginademedia: Cum arată publicul Cartoon Network?
Gordana Duspara Moriarty: Am făcut o cercetare şi am văzut că televiziunea are un public format predominant din băieţi. La nivel internaţional, Cartoon Network a fost poziţionat ca o televiziune pentru copiii cu vârste între 6 şi 12 ani. Dar am observat că în Europa de Est, inclusiv în România, aceştia sunt mai mari, ajungând până la 14 ani. Nu este cazul în Marea Britanie, pentru că la această vârstă trec deja la MTV. Aici, în România, copiii rămân copii mai mult timp.
V-aţi propus să atrageţi un public predominant din băieţi sau pur şi simplu s-a întâmplat?
Cred că pur şi simplu s-a întâmplat. Ne-ar fi plăcut să avem telespectatori din ambele categorii, însă cred că băieţilor le plac mai mult emisiunile acţiune-animaţie, decât fetelor. Pe de altă parte, Disney atrage mai mult fetiţele, astfel se creează o balanţă.
Cât timp petrec copiii români uitându-se la TV comparativ cu alţi copii din alte ţări europene?
Ne-am uitat la nişte cifre şi pot spune că sunt surprinzătoare. În total, copiii se uită la TV cam 3,7 ore, pe zi, iar 40% din acest timp şi-l petrec pe canalele dedicate lor. Deci aceştia se uită la canalele pentru copii în jur de o oră, o oră şi jumătate. Ce este diferit aici, faţă de alte ţări, este că copiii tind să se uite la multe emisiuni pentru adulţi. Ei petrec probabil ceva mai mult timp uitându-se la televizor aici decât în alte pieţe.În lume, copiii petrec şapte ore pe zi consumând media. Nu numai uitându-se la TV, dar consumând şi alte tipuri de media: tablete, telefon mobil, calculator.
Cât trebuie să stea un copil la televizor
Este o perioadă recomandată pe care un copil trebuie să-l petreacă în faţa televizorului?
Eu cred că depinde de părinţi cât îşi lasă copiii în faţa televizorului sau a computerului. Depinde cum este copilul. Sunt anumite recomandări, anumite cifre, unii spun că îi lasă chiar şi patru ore, dar decizia rămâne la latitudinea părintelui.
Dumneavoastră cât vă lăsaţi copiii în faţa televizorului?
Este o diferenţă între zilele de şcoală şi cele de weekend sau vacanţe, când petrec mai mult. Pe zi, media este undeva la o oră. Acestea sunt instrucţiunile pe care le dau dădacei, cel puţin.
De ce o oră?
Aceasta este dinamica vieţii lor. Se trezesc dimineaţa, apoi merg la şcoală până la 3. Apoi se întorc acasă, se uită puţin la televizor, apoi este cina, baia, citim pe la ora şapte. Nu au mai mult timp de divertisment. În timpul vacanţelor stau probabil mai mult. Uneori, dacă au activităţi after school, e posibil să nu aibă nici acea oră să se uite la TV. Când sunt în avion şi mergem la părinţii soţului meu, în America, cea mai mare parte a zborului şi-l petrec uitându-se la filme pe iPad.
Mereu recomand ca părinţii să urmărească cu atenţie ce fel de programe îi atrag pe copiii lor
Ce tipuri de programe ar trebui să urmărească în funcţie de vârstă. De exemplu, pentru ce vârste este recomandat serialul Ben 10?
Am spune că vârsta minimă este de 4 ani. Fiul meu are 3 ani şi jumătate şi urmăreşete Ben 10 şi îi place. Şi alţi copii de la creşă sunt familiarizaţi cu acest serial. Dar din nou spun că rămâne la latitudinea părinţilor. Cunosc părinţi care şi-au lăsat copiii să urmărească animaţii de acţiune la o vârstă mai fragedă, dar asta e alegerea lor.Aceasta este opinia mea, ca mamă, şi nu poziţia postului Cartoon Network. Postul nu face nicio recomandare referitor la când e bine ca un copil să înceapă să urmărească Ben 10. Eu vă dau un exemplu ca mamă, şi nu ca angajat al postului Cartoon Network, în această privinţă.
Canalul vizează copiii cu vârste între 6 şi 12 ani, dar atragem şi copii mai mici. Avem tipuri diferite de conţinut pe Cartoon Network, prin urmare rămâne la latitudinea părintelui ce părere are despre animaţiile şi toate tipurile de conţinut. Sunt copii care urmăresc conţinut pentru adulţi, ceea ce este total nepotrivit.
Prin urmare, părinţii ar trebui să urmărească programele împreună cu copiii lor?
Aş recomanda părinţilor nu numai să urmărească desene animate, dar să-şi petreacă un timp în a vedea ce fel de programe îi atrag pe copii pentru că astfel pot înţelege mai bine la ce se uită şi cum îi pot influenţa. Dacă sunt acasă, în timp ce fac treburile casnice, mă uit şi la cel fel de programe se uită copiii mei, pentru a-mi face o impresie. Uneori poate că muzica îmi poate părea prea tare sau zgomotul mai puternic decât este în realitate, dar când te aşezi şi pui totul în context este diferit. Aşa că mereu recomand ca părinţii să urmărească cu atenţie ce fel de programe îi atrag pe copiii lor.
Comportamentul copiilor poate fi influenţat de tot ce se întâmplă în jurul lor
Credeţi că comportamentul copiilor poate fi influenţat de programul urmărit?
Comportamentul copiilor poate fi influenţat de tot ce se întâmplă în jurul lor, de familie, de şcoală, dar în ultimă instanţă şi de programele pe care le urmăresc la TV. Pot învăţa de diferenţa dintre bine şi rău. Am observat la copiii mei că televizorul le dezvoltă imaginaţia, încep să joace pe roluri, să se comporte precum super eroii. Cred că într-un anumit fel îi încurajează, când e vorba de creativitate. Îi văd jucându-se de-a pompierul Sam.
Putem spune despre programele Cartoon Network ca sunt educative?
Cartoon Network este un canal de divertisment, aşa că misiunea noastră nu este să educăm. Acestea fiind spuse, există multe exemple morale în spatele animaţiilor pe care le difuzăm, cum ar fi lupta dintre bine şi rău. Este atâta presiune pe copii în aceste zile, să înveţe tot felul de lucruri, încât simţim că nu au parte de niciun pic de pauză.
Unele dintre animaţiile clasice sunt destul de violente. Scufiţa roşie este mâncată de un lup. Albă ca zăpada era cât pe ce să fie ucisă cu un cuţit, iar mama vitregă încearcă să o ucidă în mai multe rânduri
Consiliul Naţional al Audiovizualului a făcut nişte studii care arată că desenele animate de la Cartoon Network sunt violente. Cum comentaţi acest lucru?
Cred că este o chestiune legata de diferenţe între generaţii şi este o chestiune de percepţie. Dacă ne uităm la violenţă. Unele dintre animaţiile clasice sunt destul de violente. Scufiţa roşie este mâncată de un lup. Fiul meu este mai speriat de lupi decât de supereroi. Albă ca zăpada era cât pe ce să fie ucisă cu un cuţit, iar mama vitregă încearcă să o ucidă în mai multe rânduri. Aceea nu este tot violenţă? Ba da. Dar este vorba de felul în care percepem noi, ca adulţi, şi ce este acceptabil pentru noi în funcţie de felul în care am crescut noi şi probabil că ne aşteptăm ca şi copiii noştri să crească aşa cum am crescut şi noi.
Simţim că copii din ziua de azi nu sunt la înălţimea standardelor la care eram noi la vârsta lor. Părinţii ne tot spuneau lucruri de genul “Pe vremea mea lucrurile nu erau aşa” şi cred că lucruri similare se întâmplă cu noi în zilele noastre. La fel se întâmplă şi cu muzica. Copiii ascultau rock 'n roll sau heavy metal, iar părinţii nu erau de acord. Acum ne gândim că Lady Gaga este exagerată.
Cred că copiilor din ziua de azi le plac ca lucrurile să se mişte mai repede decât eram noi obişnuiţi. Aşa este viaţa lor acum. Fac mai multe lucruri în acelaşi timp. Când eram eu mică, pentru a mă distra mă uitam la televizor, astăzi copiii mei au iPad şi se uită la două lucruri în acelaşi timp şi în paralele se uită şi la televizor. Felul în care interacţionează şi felul în care creierul lor funcţionează este diferit faţă de vremurile noastre.
Boomerang este urmărit şi de bărbaţii singuri (peste 30 de ani)
Există Boomerang şi CartoonNetwork in România, care este diferenţa intre aceste două canale ?
Boomerang este mai clasic şi este categoric mai mult pentru tineri (preşcolari). Pe Boomerang sunt mai multe desene adecvate celor cu vârste între 2 şi 6 ani, în funcţie de copii şi de ceea ce le place. Boomerang este urmărit şi de părinţi pentru că ei găsesc aici desenele copilăriei lor. De asemenea, Boomerang este urmărit şi de bărbaţii singuri (peste 30 de ani). Odată ce copiii cresc migrează către Cartoon Network.
De ce nu aveţi reclame pentru adulţii care urmăresc aceste două posturi ?
Nu avem reclame pentru că ştim care este audienţa noastră, iar agenţiile de publicitate nu ne consideră o ţintă. E o zonă neexploatată.
Vă propuneţi să lansaţi alte programe în România?
Mi-ar plăcea, dar e o piaţă foarte aglomerată aici. În sensul că operatorii de cablu nu au spaţiu să redifuzeze şi alte posturi, deci este un spaţiu foarte limitat. Având în vedere acest lucru este foarte greu să intri pe piaţă cu noi canale şi mai ales pe zonele de care suntem noi interesaţi, cum este divertisment general.
La nivel european am lansat de curând un canal de filme şi seriale numit TNT. Este prezent în Spania, în Germania şi în ţările din Scandinavia sub forma unui canal în sistem pay-TV. În acest moment, România este prea aglomerată.
Copiii urmăresc desene animate mai mult la televizor decât online
Cum alegeţi programele pe care le difuzaţi în România?
Ca în oricare altă piaţă, facem focus grupuri şi alte studii. Ceea ce am observat în România faţă de alte pieţe este că românii iubesc mai mult acţiunea, faţă de alte publicuri, cum este Polonia, care preferă mai mult animaţiile. Cred că asta vine din influenţa telenovelelor asupra publicului de aici, iar copiii se uită la telenovele mai mult decât în alte pieţe. Iar serialele live-actions sunt precum nişte telenovele pentru copii. Când spunem live-action este vorba de filme cu personaje reale, nu animaţii.
Sunt activi copiii români pe internet?
Da, cred că pe lună avem peste jumătate de milion de vizitatori. Iar timpul petrecut online creşte de la un an la altul. Din experienţa mea, copiii urmăresc desene animate mai mult la televizor decât online, pe calculator în schimb se joacă.
Care sunt programele locomotivă ale Cartoon Network?
Seriile clasice merg foarte bine, Scooby Doo, Ben Ten, Johny Test, Gumball. Merg foarte bine serialele clasice, dar şi action-films. Gumball este în creştere.
Interviu realizat de Iulia Bunea şi Carmen Andronache.
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
Comentarii