Skip to main content

FreeEx 2011: Presa decimată din cauza restructurărilor, disponibilizărilor şi a falimentelor

 

Din punct de vedere economic, presa românească a fost în cădere liberă în anul 2011, potrivit raportului FreeEx pe 2011, realizat de ActiveWatch Agenţia de Monitorizare a Presei.

Publicitate

Ce a dus la declinul mass-media din România? Restructurările, disponibilizările, demisiile, reorganizările, falimentele, mutările pe online, schimbările de management şi de acţionariate s-au adăugat la efectele crizei economice, care au dus şi ele la degradarea severă a conţinutului şi a practicilor jurnalistice.

Textul integral al raportului AICI.

Concluzii:

  • Criza economică a continuat să ducă la închiderea sau mutarea în online a unor publicaţii, mulţi jurnalişti au fost disponibilizaţi sau au migrat spre domenii conexe, reducerile salariale s-au accentuat, s-au înregistrat numeroase schimbări de management şi de acţionariat.
  • Nivelul foarte scăzut al încasărilor din publicitate şi cel al vânzărilor au determinat o prăbuşire accentuată a presei scrise.
  • Presa online a câştigat teren atât din punct de vedere al îmbunătăţirii conţinutului, cât şi în ce priveşte numărul de accesări/ utilizatori şi piaţa de publicitate.
  • Publicitatea din bani publici a devenit un actor relevant în contextul crizei, însă multe contracte se atribuie neprofesionist, netransparent şi preferenţial.
  • Managementul românesc de presă s-a dovedit „incompetent şi mediocru” în faţa provocărilor generate de criza economică.
  • Anul pre-electoral a determinat apariţia unui număr foarte mare de televiziuni care nu s-au lansat după o logică sustenabilă, ceea ce ridică suspiciuni în raport cu adevărata lor raţiune de a fi.
  • Faptul că mulţi politicieni şi consilieri politici au devenit patroni sau manageri de presă aruncă o nouă umbră de îndoială asupra credibilităţii şi a independenţei jurnalistice.
  •  Trusturile de presă străine au continuat să îşi restrângă activitatea din România, ca urmare a crizei economice şi a concurenţei neloiale, precum şi din cauza pieţei distorsionate de investiţiile cu miză politică (sau economică etc.) din presă
  • TVR s-a confruntat cu o criză financiară de proporţii. Procesul de reformare a televiziunii publice este unul greoi, cauza principală fiind incertitudinea managementului privind continuitatea măsurilor propuse. Mulţi politicieni au profitat de acest context defavorabil pentru a destabiliza şi mai mult instituţia, solicitând eliminarea taxei TV.
  •  Procurorii au afirmat că Grupul Realitatea a fost finanţat timp de mai mulţi ani din banii delapidaţi din afacerea Petrom Service.
  •   În urma conflictelor dintre management şi patronat, ajunse până în instanţele de judecată, Realitatea TV s-a scindat şi, dintr-o televiziune, au rezultat două: Realitatea TV şi România TV.

Clienţii publicitari versus presa

Raportul atrage atenţia asupra presiunilor din partea clienţilor din advertising.

Un exemplu a fost cel al trustului Adevărul, care a retras conţinutul furnizat de platforma online Think Outside the Box (TOTB) la presiunile agenţiei de publicitate McCann-Erickson, ce administra contul Coca-Cola, după ce TOTB publicase un material critic la adresa producătorului de băuturi răcoritoare2.

Cazul considerat cel mai flagrant de Agenţia de Monitorizare a Presei ActiveWatch a fost cel de "sacrificare a spaţiului editorial în favoarea unui client de publicitate rămâne campania mediatică a Roşia Montană Gold Corporation, care nu s-a limitat la inundarea spaţiului publicitar cu reclamă, ci a invadat spaţiul editorial cu publicitate (mascată) şi a determinat cvasidispariţia informaţiilor critice la adresa proiectului minier".

Industria media, invadată de televiziuni de ştiri

Piaţa s-a confruntat în ultimele luni cu o explozie a televiziunilor de ştiri, explicabilă prin proximitatea anului electoral, se arată în cercetare. Sustenabilitatea economică a acestora ridică, însă, mari semne de întrebare.

  • Cel puţin cinci canale de ştiri la nivel naţional, plus alte canale regionale au intrat pe o piaţă ale cărei încasări din publicitate nu dau semne de revenire după perioada de criză. Acest aspect alimentează speculaţiile privind adevărata raţiune de a exista a acestor instituţii media – aceea de servi ca instrumente de influenţă politică în anul electoral 2012, marcat de alegerile locale din iunie şi de cele parlamentare din noiembrie.
  • Politicieni sau consilieri politici importanţi (Sebastian Lăzăroiu, Vasile Dâncu, Cosmin Guşă şi Dan Andronic) au devenit în ultimul an patroni sau manageri de presă, ridicând noi semne de întrebare asupra credibilităţii demersului jurnalistic. Piaţa de media rămâne dominată de oameni de afaceri interesaţi în primul rând de obţinerea unor avantaje politice şi economice, dispuşi să investească sume fabuloase pentru a-şi atinge aceste scopuri4. Aceasta poate fi şi una din explicaţiile pierderilor imense înregistrate în ultimii 7-8 ani de actori semnificativi din piaţa de media.

Recomandări pentru proprietarii de media:Investiţi în profesionalizarea jurnaliştilor şi editorilor

  • Presa responsabilă e o investiţie pe termen lung. Investiţi în profesionalizarea jurnaliştilor şi editorilor şi asiguraţi-le un mediu de lucru independent.
  • Investiţiile pe termen scurt, centrate pe supravieţuirea instituţiilor de presă, nu trebuie să ignore efectele asupra calităţii şi responsabilităţii presei. Respectul pentru public este cea mai sigură investiţie.

Recomandări pentru jurnalişti şi editori:Editorii trebuie să fie mediatori între manageri/ proprietari de presă şi jurnalişti

  • Nu toleraţi abuzurile patronilor mass-media. Acestea decredibilizează presa în ansamblul său.
  • Editorii trebuie să fie mediatori între manageri/ proprietari de presă şi jurnalişti, să protejeze libertatea editorială a redacţiei şi să îşi asume responsabilitatea profesionalizării redacţiei.
  • Compromisurile profesionale sunt o soluţie pe termen scurt, dar au repercusiuni care vă pot decredibiliza permanent în conştiinţa breslei şi a publicului.
  • Presa românească trebuie digitalizată urgent. Migrarea tot mai evidentă a cititorilor din print în online impune crearea unei arhive digitale de presă.
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • imre imre
    incompetența șefilor, fie ei de secție, departament, redacție sau holding, incompetența nu se pune?

Trimite un comentariu

sus