Skip to main content

Protest fără precedent în Ungaria: zeci de instituţii media contestă la unison, prin pauze de emisie, mesaje online şi pagini goale de ziar, planul unei taxe pe publicitate

 
Protest Ungaria
Protest Ungaria

Foto: HotNews.ro
Foto: HotNews.ro

Publicitate

Presa privată din Ungaria şi-a unit forţele, începând de joi seară, într-un protest fără precedent faţă de un plan al guvernului de a introduce o taxă pe publicitate - prima măsură economică pe care ar adopta-o puterea de la Budapesta după victoria Fidesz în alegerile din primăvară, scrie HotNews.ro, care citează AFP.

Presa, inclusiv cea apropiată Fidesz, descrie taxa pe publicitate drept un nou mijloc de presiune asupra sa. Protestul include mesaje online şi radiofonice prin care, începând de joi seară, este contestată iniţiativa legislativă, "pauze" de un sfert de oră la posturile de televiziune şi pagini albe în ediţiile de vineri ale multor ziare, după cum notează AFP.

Riposta media vine la scurt timp după un alt protest petrecut săptămâna această la Budapesta şi declanşat de concedierea bruscă a redactorului-şef al ziarului online Origo. Această îndepărtare a venit la doar o săptămâna după ce Origo a publicat o anchetă despre cheltuielile şefului cancelariei premierului Viktor Orban.

Potrivit blogului Wall Street Journal dedicat Europei Centrale şi de Est, protestul fără precedent al mass-media din Ungaria reuneşte circa 70 de instituţii de presă private, inclusiv unele cunoscute pentru sprijinul acordat guvernului. Acestea spun că taxa - ce creşte gradual de la 1% pentru instituţiile media cu venituri mici şi medii din publicitate, până la 40% în cazul întreprinderilor media ce domină piaţa de publicitate - este o ameninţare la adresa libertăţii presei, libertate susţinută în mare măsură de banii de publicitate.

Wall Street Journal arată că "nu există îndoială" că taxa va fi aprobată de Parlamentul dominat de Fidesz şi că această vine după alte taxe aplicate de autorităţi asupra diverselor sectoare - bancar, al telecomunicaţiilor, marii comercianţi etc - despre care guvernul susţine că înregistrează "profituri excesive".

Aceste sectoare sunt dominate de companii străine. În cazul pieţei media, liderul este televiziunea RTL Klub, deţinută de grupul RTL, parte a concernului german Bertelsmann. RTL Klub a declarat de altfel că, fiind singură companie media care "se încadrează" la taxa de 40%, va fi principala lovită de noua taxă, urmând să acopere jumătate din cei aproximativ 31 de milioane de dolari pe care guvernul ar urmă să-i colecteze anual pe această cale.

Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro
viewscnt

Trimite un comentariu

sus