Skip to main content

Interesele RCS, nou intrat pe piaţa energiei, regăsite intens în programele Digi 24, postul pe care îl deţine compania. Ce răspunde Digi

 

“Concurenţa este cea care aduce preţul la nivelul corect”, “RCS vrea să ieftinească energia electrică”, “Energia din surse regenerabile scade factura”, “Concurenţa e posibilă, dar ANRE spune că nu se poate”, “Distribuţia de energie, monopol consfinţit de stat”. Sunt doar câteva dintre mesajele difuzate în mod repetat de Digi 24 în ultimele două săptămâni, în programele de ştiri, pe burtiere, în campanii special şi în emisiunea economică Business Club.

Publicitate

Momentul coincide cu intrarea pe piaţa distribuţiei de energie electrice a companiei RCS, care deţine şi staţia de ştiri. RCS a anunţat, în urmă cu două săptămâni, că a semnat un parteneriat cu primăria Oradea pentru dezvoltarea unei reţele de distribuţie.

Paginademedia.ro a trimis câteva întrebări postului Digi 24 despre legătura dintre materiale şi interesele patronatului. Înainte de întrebări şi răspunsuri, câteva fapte:

În primele zile, Digi 24 a difuzat, în mod repetat, ştiri despre eveniment, cu titluri ca RCS vrea să ieftinească energia sau Curent mai ieftin pentru populaţie. Ulterior, canalul a împachetat subiectul energiei într-o “campanie Digi 24” din seria România cu încetinitorul. Mesajele legate de energie erau difuzate în programele de ştiri, pe burtiere, în emisiunea economică, dar şi pe site-ul postului de ştiri.

“Asistăm la intenţia de a utiliza vehicule jurnalistice pentru a construi imagine pozitivă unei firme”

“Apariţia unui nou jucător pe piaţa de energie este subiect de ştire”, spune Ioana Avădani, director al Centrului pentru Jurnalism Independent. Repetarea mesajelor este problema.

Ioana Avădani, CJI, pentru Paginademedia.ro:

"Cu siguranţă, apariţia unui nou jucător pe piaţa de energie, care furnizează energie electrică la preţuri mici şi prin reţele alternative este subiect de ştire, oriunde în lume. Şi este subiect de program economic, care să trateze chestiunea din punctul de vedere al creşterii concurenţei pe o piaţă vitală pentru industrie şi consumator casnic deopotrivă.

Repetarea informaţiei (în forme diferite), zile la rând, în programele de ştiri depăşeşte, însă, modul "normal" de difuzare a ştirilor şi se apropie de regimul spotului publicitar sau advertorialului. Cu atât mai mult cu cât acţiunea descrisă este, pentru moment, limitată la Oradea, iar ştirea a fost difuzată pe o reţea cu acoperire naţională."

Este deranjant pentru telespectatori, spune Ioana Avădani:

“Cred că asistăm la intenţia de a utiliza vehicule jurnalistice pentru a construi imagine pozitivă unei firme. Este deranjant pentru telespectatori, care văd că li se serveşte drept "ştire" un material auto-promoţional al companiei care deţine televiziunea. Este regretabil, pentru că ştirile Digi 24 se bucură de o reputaţie de echilibru şi onestitate, pe care puţine televiziuni din România o mai au.”

Întrebările Paginademedia.ro şi răspunsurile Digi 24

“Dacă cunoaşteţi numele vreunei companii care îşi doreşte să concureze pe piaţa distribuţiei de electricitate şi noi nu am făcut referire la aceasta, vă rog să ni-l daţi şi îi vom invita la dezbatere”, spun reprezentanţii Digi 24 în răspunsurile la întrebările Paginademedia.ro.

Paginademedia.ro a trimis postului TV câteva întrebări şi a primit o poziţie generală.

Întrebările Paginademedia.ro:

1. Care este motivul pentru care materialele legate de energie sunt difuzate intens in programele de stiri, pe crowl, in campanii speciale si in alte emisiuni ale postului (cum ar fi programul economic realizat de Stelian Muscalu)?

2. Care este legatura intre difuzarea acestor materiale si faptul ca RCS, compania care detine si postul Digi 24, a devenit un actor in domeniul energiei?

3. Aceasta orientare editoriala a Digi 24 pe subiectele legate de energie a fost ceruta/sugerata redactiei de catre reprezentantii RCS? Ati discutat cu reprezentantii RCS aceasta orientare?

4. Cum comentati faptul ca difuzarea acestor materiale/campanii/stiri ar putea fi interpretata ca o reprezentare a intereselor patronatului RCS, companie intrata in domeniul energiei?

5. Ati luat in calcul un disclaimer care sa spuna ca Digi 24 este detinut de RCS, unul din jucatorii pe piata energiei?

Răspunsul Digi 24 a venit sub forma unei poziţii:

“Va multumim pentru interesul acordat continutului editorial Digi24.

Pretul energiei electrice, felul in care se calculeaza acesta, situatia de pe pietele producatorilor, distribuitorilor si furnizorilor de electricitate si nevoia ca pe toate aceste piete sa patrunda concurenta pentru preturi mai mici si o mai buna calitate sunt subiecte de interes public.

Publicul şi interesul său sunt în centrul tuturor preocupărilor Digi24.

"Romania cu incetinitorul" este unul din marile proiecte jurnalistice ale postului nostru. Sub acest nume le aratam telespectatorilor nostri de ce nu s-a modernizat Romania in ultimii 25 de ani. Din septembrie 2014, cand a inceput proiectul si pana astazi, sub numele "Romania cu incetinitorul" am prezentat dosarele autostrazilor, cailor ferate, gazelor si apei. In aceasta saptamana i-a venit randul electricitatii. Tuturor dosarelor le rezervam cate o saptamana iar frecventa difuzarii reportajelor face parte din conceptul proiectelor noastre editoriale.

Nu in ultimul rand, in cazul tuturor subiectelor pe care le abordam sustinem dezbaterea de idei si promovam pluralismul de opinii. Găzduim cu generozitate cât mai multe şi cât mai diverse păreri, evaluări, comentarii şi analize. Daca cunoasteti numele vreunei companii care isi doreste sa concureze pe piata distributiei de electricitate si noi nu am facut referire la aceasta, va rog sa ni-l dati si ii vom invita la dezbatere”

Concluzii şi titluri rulate în materiale, pe burtiere şi în ştiri în ultimele două săptămâni:

  • RCS&RDS vrea să ieftinească energia electrică
  • Curent mai ieftin pentru populaţie
  • Energia din surse regenerabile scade facturile
  • Concurenţa pe piaţa energiei este posibilă
  • Facturile la electricitate au crescut cu 70% în ultimul deceniu
  • Factura la electricitate, umflată de pierderi

Câteva idei dintr-unul din materialele campaniei:

  • Puterea pe care o au aceste companii energetice nu se traduce doar în banii din conturi. Statul le permite să gestioneze regiuni întregi din ţară, cu milioane de clienţi. Serviciile pe care le prestează sunt uneori de proastă calitate, iar facturile cresc de la un an la altul.
  • Ioan Roşca, director general al Electrica: „În distribuţie, tocmai pentru că este un gen de monopol natural, concurenţa este greu de implementat. Sigur că viitorul va fi să găsim soluţii pentru concurenţă. Concurenţa este cea care aduce preţul la nivelul corect”.
  • Remus Borza, administrator al Hidroelectrica: „Factura pe care o plăteşte populaţia, cetăţeanul de rând este exagerat de mare. Nu neaparat TVA-ul ar fi o problemă, cât tarifele recunoscute distribuitorilor şi transportatorului de energie”.
  • Pentru cei care vor să mai schimbe ceva, legea permite încă din 2007 schimbarea furnizorului de electricitate. Astăzi există aproape 60 de furnizori dintre care poţi alege. În privinţa distribuţiei, însă, zona de unde ar putea veni o substanţială reducere de preţ, lucrurile sunt ceva mai complicate. În mod bizar, statul blochează concurenţa.

GALERIE FOTO. Capturi din materialele despre energie difuzate de Digi 24, în programele TV şi pe site

  • Digi subventie energie importata
  • Digi energia monopol de stat 2
  • Digi RCS Oradea
  • Digi energie regenerabila
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Pfui da ce mare durere mai ai. Natie cu burti pline de bere si fotbal gratis si HD la tv. Huidihoo !!!!
  • Interesul singurului post al companiei RCS&RDS in format SD adica Digi Sport 3, nu merita HD?
  • Reportajele despre piața energiei de la Digi 24 tind să devină la fel de agasante ca „știrile” despre Jeremy Clarkson de pe paginademedia.

Trimite un comentariu

sus