Skip to main content

Decalogul publicităţii online: fără reclame înşelătoare, sunet doar la cerere, rebate mai mic: "cea mai mare parte din bani să meargă la creatorii de conţinut"

 
internet
internet

"Pentru sustinerea unui continut de calitate, entitatile producatoare de continut trebuie sa primeasca partea cea mai mare din bugetul de advertising al fiecarei campanii". Cu alte cuvinte, rebate-urile practicate să fie cât mai mici. Este una din regulile expuse de IAB România sub genericul "Decalogul publicităţii online".

Publicitate

Principiul legat de bugete este numit şi "al corectitudinii faţă de publisher" şi vine între-un moment în care, în multe situaţii, mare parte a bugetului nu rămâne la publisheri, la creatorii de conţinut, ci este "întoarsă" sub forma rebate-ului.

"Toate partile implicate ar trebui sa aiba permanent in vedere sustinerea continutului de calitate in mediul interactiv, pentru un impact maxim al brandurilor in acesta, precum si alocarea corecta a bugetelor de campanie", recomandă Decalogul.

Înainte de setul de reguli, câteva principii din Decalogul IAB, pe scurt:

  • Sunetul reclamelor să pornească doar la cererea utilizatorilor. Sunt in continuare interzise elementele publicitare care folosesc, in pagini care nu implica deja sunetul pornit (video, etc) pornirea unor elemente de sunet fara o actiune explicita din partea utilizatorului.
  • Publicitatea nu trebuie sa fie inselatoare! Reclamele nu trebuie sa conduca utilizatorul catre alte destinatii decat cele anuntate in mesaj
  • Trebuie evitate formatele invazive: orice format de publicitate care se intercaleaza intre elemente de continut, intarziind accesul la acestea, trebuie sa dea optiunea utilizatorului sa opreasca sau sa sara peste aceste elemente.
  • Reclamele din pagină nu trebuie să afecteze şi să îngreuneze timpul de încărcare a paginii

Cele 10 principii propuse de IAB au la bază standardele şi recomandările elaborate de IAB în decursul a opt ani de autoreglementare şi fac parte din planurile asociaţiei de contracarare şi prevenire a efectelor negative ale fenomenului adblocking.

Paginademedia.ro prezintă, în continuare, cele zece principii pentru publicitatea online.

1. Principiul unităţii în responsabilitate

Toate entitatile implicate in procesul prin care un advertiser livreaza un mesaj catre un public tinta prin internet sau alte medii interactive trebuie sa respecte standardele IAB si principiile de baza enuntate in continuare, nu doar cele care se refera la elementele publicitare.

Toate partile implicate in achizitia de publicitate interactiva trebuie sa aiba in vedere protejarea acestui mediu de excesele de agresivitate care ii pot afecta direct sau indirect buna functionare. Toate elementele care formeaza sistemul prin care un advertiser livreaza un mesaj catre un public tinta prin internet sau alte medii interactive trebuie create pentru a avea rezultate maxime, atat la nivel de brand cat si rezultate directe, la nivel de actiuni prestabilite.

Livrarea mesajului prin intermediul canalelor interactive sa se faca doar in conditiile respectarii optiunilor utilizatorilor, si avand permanent grija sa nu afecteze in mod negativ experienta acestuia. (Exemplu: Sunetul doar la cererea utilizatorilor. Sunt in continuare interzise elementele publicitare care folosesc, in pagini care nu implica deja sunetul pornit (video, etc) pornirea unor elemente de sunet fara o actiune explicita din partea utilizatorului, conform standardelor IAB aplicate in Romania incepand din 2007 si actualizate in 2010 si 2015.)

2. Principiului echilibrului în pagină

Echilibru intre continutul editorial si cel publicitar: Orice platforma de continut trebuie sa pastreze un echilibru intre continutul editorial si zonele de publicitate pentru ca ambele componente sa aiba rezultate maxime. De asemenea, trebuie evitata supra-incarcarea cu mesaje comerciale.

3. Principiului accesului rapid la conţinut

Orice utilizator trebuie sa poata avea acces rapid la continut, iar orice format de publicitate care se intercaleaza intre elemente de continut, intarziind accesul la acestea, trebuie sa dea optiunea utilizatorului sa opreasca sau sa sara peste aceste elemente. De asemenea, recomandam ca orice mesaj publicitar care urmareste o actiune din partea publicului tinta sa ii ofere acestuia acces cat mai rapid si un flux intuitiv de actiuni pentru a atinge obiectivul propus (EX: click to email, click to call).

4. Principiul fluenţei

Publicitatea nu trebuie sa impiedice sau sa ingreuneze functionarea fluenta a site-urilor. Publicitatea nu trebuie sa afecteze incarcarea acestora - dimensiunile bannerelor trebuie sa fie reduse conform standardelor IAB, iar fisierele mai complexe trebuie livrate prin sisteme 'polite' care nu incarca excesiv conexiunea utilizatorului.

5. Principiul corectitudinii mesajelor şi mecanismelor

Publicitatea nu trebuie sa fie inselatoare! Dincolo de mesajele livrate, acest principiu se aplica in mediile interactive si la tot ce presupune interactiunea cu elementul publicitar; niciunul din acestea nu pot fi inselatoare si nu trebuie sa conduca utilizatorul catre alte destinatii decat cele anuntate in mesaj (interactiuni la click, landing page-uri, etc).

6. Principiul măsurării corcte şi complete

Toate partile implicate trebuie sa participe la crearea si actualizarea permanenta a unor standarde in masurarea impactului campaniilor de publicitate in mediile interactive. De asemenea, trebuie sa urmareasca permanent, atat cu ajutorul standardelor, cat si prin mijloace proprii, masurarea corecta cat si completa a rezultatelor fiecarei campanii. Spre deosebire de toate celelalte medii de publicitate, cel interactiv permite atat raspunsuri directe cat si un impact la nivel de brand equity; masurarea trebuie sa aiba in vedere, pe cat posibil, ambele directii.

7. Principiul transparenţei

Toate entitatile implicate in procesul prin care un advertiser livreaza un mesaj catre un public tinta prin internet sau alte medii interactive trebuie sa aiba in vedere acest principiu al transparentei, trebuie sa informeze proactiv utilizatorii despre modul in care fiecare din aceste entitati culege si foloseste informatii despre ei. De asemenea, utilizatorii trebuie sa aiba dreptul de a nu oferi informatii advertiserilor.

8. Principiul confidenţialităţii

In stransa legatura cu principiile de transparenta, toate entitatile implicate in procesul prin care un advertiser livreaza un mesaj catre un public tinta prin internet sau alte medii interactive trebuie sa respecte intimitatea si viata privata a fiecarui utilizator atins sau implicat in fiecare campanie sau de fiecare element al unei campanii.

9. Principiul pârghiilor corecte

Intreaga industrie trebuie sa urmareasca atent ca toate elementele care formeaza sistemul prin care un advertiser livreaza un mesaj catre un public tinta prin internet sau alte medii interactive sa fie cat mai atractive, relevante si interesante pentru acel public, incercand sa-i starneasca interesul intr-un mod cat mai placut pentru acesta. IAB recomanda folosirea acestor parghii in detrimentul agresivitatii si considera ca agresivitatea unora din elementele si formatele publicitatii interactive ar trebui (auto)reglementata din ce in ce mai strict, pentru a-i diminua efectul de bumerang asupra mediilor interactive.

10. Principiul reprezentării corecte în campanii, inclusiv la nivel de buget (al corectitudinii faţă de publisher)

Toate partile implicate ar trebui sa aiba permanent in vedere sustinerea continutului de calitate in mediul interactiv, pentru un impact maxim al brandurilor in acesta, precum si alocarea corecta a bugetelor de campanie.

Pentru sustinerea unui continut de calitate, entitatile producatoare de continut trebuie sa primeasca partea cea mai mare din bugetul de advertising al fiecarei campanii.

Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Marcel Marcel
    Reclama online este la fel de invaziva si agresiva ca si cea de la tv. Cu timpul inveti sa o ignori si ti se pot derula zeci de reclame in fata caci nu le mai auzi sau vezi. Te detasezi complet.

Trimite un comentariu

sus