Skip to main content

Chioşcarii ieri şi azi: Vând şase ziare pe zi. Acum patru ani aveam încasări de zece milioane. Acum nu mai fac banii pentru salariu şi curent

 
Chioşcarii ieri şi azi: Vând şase ziare pe zi. Acum patru ani aveam încasări de zece milioane. Acum nu mai fac banii pentru salariu şi curent

DIN CHIOŞC ÎN CHIOŞC. Şase ziare am vândut azi! Şase toată ziua! Doamna de la chioşc nu e la margine de Bucureşti, nici într-un oraş uitat de prin provincie. Vinde în buricul târgului, în Piaţa Unirii.

Publicitate

„Nu fac într-o lună banii pentru salariu şi curent”, spune o doamnă de la o tarabă de cartier. „Acum patru ani vindeam sute de exemplare pe zi, aveam încasări de cel puţin zece milioane de lei vechi pe zi”.

Afară, la chioşc, cifrele se simt altfel decât în tabelele BRAT unde, de bine, de rău, chiar dacă sunt incomparabile cu anii de glorie ai printului, se mai adună câteva mii de ziare, pe alocuri zeci de mii, date bune de pus în prezentările pentru advertiseri.

În stradă însă, vânzările se numără pe degete, mai ales la titlurile quality. “Două ziare România liberă am avut azi”, şi asta se întâmplă la un chioşc cu vad, din Gara de Nord. Tabloidele sunt mai norocoase. “Se vând ceva mai bine, dar nici alea ca acum câţiva ani”.

Tinerii rareori dau pe la chioşcuri. Chioşcarii sunt resemnaţi. Realizează puterea netului şi lipsa de adaptare a ziarelor: “La cinci când vin ziarele, presa este deja citită pe internet”, iar “presa e prea scumpă pentru informaţia din ziare.”

Se bazează pe bătrâni, jucării şi cărţi: “Ziarele vor dispărea odată cu bătrânii”

Discuţii despre presă, despre ziare, despre tehnologie, în stradă, la tarabe din zone diferite, între chioşcari şi reporterul Paginademedia.ro:

PANTELIMON. Tinerii mai cumpără reviste, dar nu-ţi imagina că se înghesuie. Luna trecută am vândut 2-3

În Pantelimon, jucăriile şi cărţile fac diferenţa dintre faliment şi supravieţuire la tarabe.

La chioşcurile din zonă se vând cam 40 de ziare pe zi, cele mai multe Click, Libertatea şi Gazeta Sporturilor. Nu merg România liberă, Evenimentul zilei şi Adevărul.

Vânzătoarea trage o concluzie bună de pus pe masa publisherilor: „presa este prea scumpă faţă de informaţia care există în ziare în ziua de azi”. Şi o alta: „Nu se mai cumpără ziare din cauza tehnologiei. La cinci când vin ziarele, presa este deja citită pe internet”.

Bani nu se fac.

„Nu fac într-o lună banii pentru salariu şi curent. Acum patru ani vindeam sute de exemplare pe zi, aveam încasări de cel puţin zece milioane de lei vechi pe zi.”

Tinerii sunt o raritate printre cumpărătorii de presă. Cei mai mulţi clienţi au între cincizeci şi şaptezeci de ani.

„Tinerii mai cumpără reviste lunare precum 'Ok!' Sau 'Ciao!. Dar să nu vă imaginaţi că se înghesuie. Luna trecută am vândut 2-3 reviste”.

PIAŢA UNIRII. Şase ziare pe zi. Fetele tinere mai iau reviste

Mii de oameni trec prin Piaţa Unirii, dar asta nu o face un vad bun pentru ziare.

„Astăzi am vândut şase bucăţi şi, din experienţa ultimei perioade, cam asta e numărul ziarelor vândute pe zi în această zonă. Pe lună se vând puţin mai mult de 120 de bucăţi”, spune o vânzătoare de ziare care are taraba amplasată exact în gura Pieţei, vizavi de Centrul comercial Unirea.

“Înainte vindeam pe zi cel puţin atâtea ziare”, îşi aminteşte.

E normal acum, crede ea. „Oamenii aleg tot mai mult să caute ziarele pe internet, mai ales tinerii. E mai comod să stea acasă, în pat, să caute ştiri pe calculator”.
Şi la Unirii se vând bine Click, Libertatea şi Gazeta, iar titlurile quality trec aproape neobservate.

Puţini tineri ajung la chioşc. Puţini veneau şi altădată. Ce cumpără?

„De când sunt vânzătoare de presă, nu cred să se fi înghesuit vreodată tinerii să cumpere ziare, ei cumpără mai mult reviste şi cărţi.

Revistele de psihologie şi istorie se numără printre cele mai căutate de tineri de până în 30 de ani, oamenii mai în vârstă de 35 de ani sunt cei care cumpără ziare”.

Cadourile încă prind.

„Revistele care vin cu diverse cadouri sunt căutate de tineri, mai sunt cele de psihologie şi istorie. Femeile încă mai caută revistele de profil, însă şi acestea se vând din ce în ce mai puţin”.

„Revistele de femei sunt foarte căutate în rândul tinerelor. Click pentru femei, Libertatea pentru femei şi Femeia de azi sunt printre cele mai vândute reviste”.

GARA DE NORD. Ziarele se citesc pe tren. “Mare parte din clienţi sunt navetişti”

Printre smartphone-uri şi tablete, printul încă îşi găseşte loc în compartimentele trenurilor. La Gara de Nord, deşi cifrele au scăzut dramatic faţă de anii trecuţi, tarabele de ziare vând bine, mai mult decât toate gheretele din centrul Capitalei şi Pantelimon la un loc: 400 de ziare pe zi.

„Zilnic dau cam 400 de ziare”, spune o doamnă cu 20 de ani vechime la tarabă. “Chiar şi aşa, numărul titlurilor vândute zilnic a scăzut dramatic faţă de începutul anilor 2000. În 2001 vindeam mii de ziare, zilnic, practic nu mai aveam loc de ele la tarabă.”

Cine cumpără?

„Mare parte dintre cei care cumpără materiale de presă sunt navetişti, dar sunt şi oameni care au de parcurs un drum mai lung cu trenul şi au nevoie de o ocupaţie în tot timpul călătoriei”.

Ziare care se vând: Click! Este cel mai vândut ziar şi aici. Pe zi, o tarabă vinde în medie 120 de exemplare. „Cel mai bine se cumpără ziarul Click, cu aproximativ 120-150 de bucăţi vândute pe zi. Urmatoarele sunt Libertatea şi Gazeta sporturilor”.

Titluri care nu se vând: „Cel mai slab se vinde România Liberă, astăzi am primit doar două ediţii.”

Tinerii cumpără reviste. Tinerii care tranzitează Gara de Nord cumpără reviste de nişă. În principal femeile sunt cele care citesc reviste de profil: „Revistele de femei sunt foarte căutate în rândul tinerelor. Click pentru femei, Libertatea pentru femei şi Femeia de azi sunt printre cele mai vândute reviste”.

Chioşcarii sunt resemnaţi. Netul şi noile tehnologii atrag tinerii şi macină hârtia, spun ei. Bătrânii duc în spate (şi) presa scrisă. Cu câteva ziare vândute pe zi, după ani de zile la tarabă, decretează deloc optimişti: „Ziarele vor dispărea odată cu bătrânii”.

Autor: Daniel Puisor redactiapaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

Trimite un comentariu

sus