Skip to main content

Cum are ziarul Patriarhiei un tiraj mai mare decât titluri quality? Fiecare biserică, abonamente la ziar prin statut

 
Cum are ziarul Patriarhiei un tiraj mai mare decât titluri quality? Fiecare biserică, abonamente la ziar prin statut

Un ziar religios - Lumina - surprinde la fiecare publicare a datelor BRAT. Cifrele se apropie de Gazeta Sporturilor şi depăşesc titlurile quality. Cum ajunge la aceste date publicaţia Patriarhiei?

Publicitate

Paginademedia.ro a discutat cu directorul ziarului Lumina, pr. Nicolae Dascălu, despre distribuţie, despre cum se aleg subiectele în ziar, dar şi despre ce reclame găzduieşte. Puţine, în general "anunţuri publicitare venite de la parohii, pentru organizarea de licitaţii privind lucrări de restaurare, construcţii sau pictură".

Cum sunt alese subiectele? "În funcţie de cele mai importante evenimente ale momentului, dintr-o perspectivă spirituală."

Fiecare biserică trebuie să aibă abonamente la ziarul Lumina. Este prevăzut chiar în Statutul Bisericii Ortodoxe Române.

"Statutul de organizare şi funcţionare a Bisericii Ortodoxe Române prevede că fiecare unitate bisericească trebuie să fie abonată la publicaţiile centrale ale BOR, între care se află şi Ziarul Lumina", spune pr. Nicolae Dascălu.

"Cotidianul Patriarhiei Române este un ziar de instituţie şi are o funcţionalitate misionară, de liant comunitar. Nu este gândit după o strategie comercială", explică directorul publicaţiei.

Abonamentul lunar la cotidian este de 15 lei, iar la săptămânal 5 lei. Aproape toate vânzările sunt prin abonamente, foarte puţine, doar câteva sute se vând la bucată.

Potrivit ultimelor date BRAT, Ziarul Lumina vinde zilnic aproape 22.000 de exemplare pe ediţie. Cifre cam de două ori mai mari decât orice ziar quality şi aproape egale cu GSP.

Distribuţia Ziarului Lumina este asigurată prin statut:

Despre istoria publicaţiei, despre publicitate, despre cum se aleg subiectele în ziar şi despre nevoie de BRAT, în interviul cu directorul publicaţiei, Nicolae Dascălu.

Nicolae Dascălu este consilier patriarhal, directorul publicaţiilor „Lumina”, coordonatorul Centrului de Presă „Basilica” şi preot paroh la Parohia Zlătari, Bucureşti.

Paginademedia.ro: Când a fost lansat ziarul Lumina?

Directorul publicaţiei Lumina, pr. Nicolae Dascălu (consilier patriarhal): Ziarul Lumina a fost lansat la Iaşi, în ziua de 7 februarie 2005, primul cotidian creştin din România. A fost o iniţiativă a unui grup de jurnalişti laici, cu experienţă în presa ieşeană, care a primit binecuvântarea Mitropolitului de atunci al Moldovei, actualul Patriarh Daniel al Bisericii Ortodoxe Române.

În toamna aceluiaşi an apărea şi ediţia săptămânală (Lumina de Duminică).

Ideea era de a face un ziar al Bisericii deschis către societate şi în paginile căruia să se regăsească lumina din oameni, poveşti frumoase de viaţă, alături de cronica vieţii bisericeşti. Din toamna anului 2007, redacţia centrală s-a mutat la Bucureşti, iar Ziarul Lumina a devenit cotidianul Patriarhiei Române. În prezent, avem Ediţia Naţională la Bucureşti şi patru ediţii regionale (Ediţia de Moldova, Ediţia de Transilvania, Ediţia de Oltenia, Ediţia de Banat).

Cât de mare este echipa editorială a ziarului? Sunt jurnalişti sau teologi?

Echipa noastră redacţională propriu-zisă nu trece de douăzeci de angajaţi, însă noi considerăm la fel de importantă şi activitatea personalului tehnic şi administrativ, care menţine legăturile cu tipografiile şi cu serviciile de difuzare.

Ca orice cotidian ce se respectă, avem mai mulţi colaboratori, în ţară şi în străinătate. În echipa noastră avem şi jurnalişti profesionişti, care au lucrat şi la alte cotidiane din Bucureşti, însă avem şi teologi cu vocaţie pentru presă. Unii dintre ei au urmat studii academice de teologie şi de jurnalism.

Cum este distribuit ziarul?

Ziarul se distribuie la abonaţi prin serviciile Poştei Române şi prin alte servicii de curierat.

Cum se susţine un ziar cotidian care are un tiraj apropiat de cel mai cumpărat cotidian de sport?

Cotidianul Patriarhiei Române este un ziar de instituţie şi are o funcţionalitate misionară, de liant comunitar. Nu este gândit după o strategie comercială.

Susţinătorii ziarului sunt totodată şi publicul-ţintă (eparhiile, parohiile şi mănăstirile din România, şcolile de teologie, asociaţii filantropice şi cititori individuali, care sunt interesaţi de viaţa Bisericii şi de puncte de vedere creştine asupra unor teme de actualitate).

Ziarul poate fi găsit şi la chioşcurile de ziare?

Fiind un ziar de instituţie, cuminte, preferăm să-l distribuim către abonaţi, cititorii fidelizaţi, şi către unităţile bisericeşti. În orice biserică, oamenii pot găsi Ziarul Lumina, iar multe parohii distribuie gratuit unele exemplare, celor interesaţi.

Ce procent din tirajul ziarului este distribuit pe bază de abonament?

Practic, distribuirea întregului tiraj se face prin abonamente, însă, cu prilejul unor sărbători sau evenimente distribuim gratuit un număr de exemplare. De asemenea, periodic, oferim gratuit unele exemplare pentru asistenţa religioasă din spitale sau din instituţii filantropice ale Bisericii.

Abonamentul lunar la cotidian este de 15 lei, iar la săptămânal 5 lei.

Ziarul se susţine din vânzări, finanţare de la Patriarhie şi publicitate?

Patriarhia Română şi unităţile bisericeşti din componenţa acesteia sunt baza de susţinere a ziarului, prin sprijin logistic şi financiar şi prin contractarea de abonamente. Statutul de organizare şi funcţionare a Bisericii Ortodoxe Române prevede că fiecare unitate bisericească trebuie să fie abonată la publicaţiile centrale ale BOR, între care se află şi Ziarul Lumina.

De altfel, Ziarul Lumina nu are personalitate juridică proprie, ci este subunitate a Sectorului Comunicaţii şi Relaţii Publice al Patriarhiei Române. În paginile ziarului noi promovăm activităţi ale Bisericii, prin cooperare intersectorială.

De asemenea, publicăm anunţuri publicitare venite de la parohii, pentru organizarea de licitaţii privind lucrări de restaurare, construcţii sau pictură.

Dacă ziarul cuprinde şi publicitate ce anume promovaţi în paginile ziarului Lumina? Este deschis şi clienţilor de publicitate externi?

În cazuri excepţionale, susţinem partea publicitară a unor proiecte culturale sau medical-filantropice, însă nu avem un departament special de publicitate.

De ce este auditat tirajul ziarului de Biroul de Audit Transmedia (BRAT) dacă nu aveţi şi reclame de la clienţi externi?

Auditarea tirajului s-a făcut de la început şi acum păstrăm tradiţia de cooperare cu BRAT. Pentru că, chiar dacă nu avem o strategie comercială, dorim să avem indicatori de difuzare şi detalii despre audienţă, din respect pentru cititorii noştri. De aceea suntem înscrişi şi la SATI.

Periodic, studiem şi accesările la ediţia online (www.ziarullumina.ro), precum şi prezenţa pe paginile de socializare şi reacţiile cititorilor.

Cum vă alegeţi subiectele? Abordaţi doar subiecte de pe agenda Patriarhiei sau scrieţi şi despre subiecte laice?

Viaţa Bisericii este bogată în evenimente. Fiind un ziar al Patriarhiei, este natural să ne concentrăm atenţia pe evenimente, instituţii şi persoane implicate în activităţi. Însă cine răsfoieşte paginile ziarului nostru observă că viaţa Bisericii se împleteşte cu viaţa societăţii în care trăim, nu doar pentru faptul că majoritatea românilor sunt ortodocşi.

Avem constant în ziar pagini de actualitate religioasă, dar şi de actualitate socială.

Temele de cultură, istorie naţională, paginile de educaţie, sănătate sau noutăţile legislative sunt subiecte de interes pentru redactorii noştri. Deschiderea de ziar se decide, zilnic, în consiliul redacţional, în funcţie de cele mai importante evenimente ale momentului, dintr-o perspectivă spirituală.

Colaboraţi şi cu alte mass-media din portofoliul Patriarhiei (Trinitas TV/FM)?

Ziarul Lumina este parte integrantă a Centrului de Presă BASILICA al Patriarhiei Române, care mai cuprinde: Radio TRINITAS, TRINITAS TV, Agenţia de ştiri BASILICA şi Biroul de Presă şi Relaţii Publice.

Între toate acestea există o cooperare firească, dat fiind conţinutul comun al comunicării, însă fiecare se dezvoltă potrivit specificului fiecărui mod de comunicare.

Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Adrian Popescu, dacă tu consideri parohia ca fiind o tarabă sau o benzinărie ... corect. Azi iei alimente de la un magazin, mâine de la un alt magazin. Azi joci poker la o sala de jocuri mecanice, mâine la alta sala. Dar dacă tu gândești parohia ca pe un cabinet al unui medic de familie... nu ti-l schimbi de la o luna la alta .
  • Publicatia in cauza este un produs util dar impus . Orice publicatie trebuie sa isi gaseasca piata pe baza legii firesti care se numeste cerere si oferta . Ma intreb daca , in cazul in care nu ar fi impuse abonamente de catre ordinari , cam ce tiraj ar avea ? Cam care ar fi cererea ? Mai mult , in opinia mea tarifarea serviciilor religioase trebuie facuta pe baza aceleiasi legi firesti ; aleg parohia unde ma cunun , botez sau inmormintez un membru al familiei in functie de anumite criterii pe care sint liber sa le stabilesc ( pe banii mei ) si nu prin impunere administrativa dictata de ordinari . Preotia nu este meserie este har ; in Sfinta Scriptura scrie : ,, In dar ati luat in dar sa dati ,,. In dar ordinarilor nu impunind taxe si tarife . Pina la urma puteti sa le impuneti dar vreau sa am libertatea sa accesez servicii relogioase la parohia unde hotarasc eu .
  • Se mai vinde și pe stradă și în mijloace de transport de către cerșetori.

Trimite un comentariu

sus