Skip to main content

Aveţi răbdare! Nu vă aruncaţi după click-uri! Sfaturi de la un jurnalist american cu zeci de ani de experienţă

 
Aveţi răbdare! Nu vă aruncaţi după click-uri! Sfaturi de la un jurnalist american cu zeci de ani de experienţă

"Aveţi răbdare! Nu vă aruncaţi după click-uri. Click bait-ul funcţionează pe termen scurt, dar încrederea câştigată din partea publicului vostru este ceea ce contează pe termen lung", i-a sfătuit John G. Mastrini, editorul Departamentului Multimedia la Radio Free Europe din Praga, pe jurnaliştii români prezenţi la un seminar organizat astăzi de Ambasada Statelor Unite la Bucureşti.

Publicitate

"Încrederea publicului contează cel mai mult", a spus el.

Fuga după click-uri a dus la cea mai mare "criză de încredere", din Statele Unite şi Marea Britanie, în ceea ce priveşte presa.

"Este cea mai proastă perioadă pentru SUA şi UK, din istorie, exceptând perioada Victoriană", a declarat Mastrini, la seminarul despre redefinirea jurnalismului în era reţelelor de socializare.

John Gregory Mastrini, un jurnalist cu peste 20 de ani experienţă la agenţia de presă Reuters/Thomson Reuters, a mai vorbit despre faptul că jurnaliştii trebuie să se implice în educarea publicului, să-i înveţe să consume presă de calitate, pentru că momentan cei mai mulţi aleargă după entertainment.

Jurnalistul american a vorbit şi despre social media, cu bune şi cu rele, atât în baza experienţei sale, cât şi pornind de la o serie de studii recente de pe piaţa mass-media.

"Social media a creat un monstru. Entertainmentul ocupă din ce în ce mai mult spaţiu. Social media ne mănâncă timpul cu pisici şi câini, cu clipuri drăguţe", a spus, printre altele, Mastrini.

El a subliniat faptul că nu promovează reţelele de socializare în munca de documentare, dar cred că sunt "un rău necesar". I-a sfătuit pe jurnaliştii români prezenţi la eveniment să verifice informaţiile adunate din "social media" măcar din două surse independente şi le-a sugerat faptul că Twitter-ul poate fi un instrument mai util decât Facebook, mai ales atunci când este vorba de informaţii externe.

"Nu sunt aici să promovez social media. Cred că este un rău necesar. Social media înseamnă multitasking", a adăugat Mastrini.

Printre temele abordate s-au regăsit şi transformările determinate de utilizarea tot mai frecventă a telefoanelor inteligente atât de către public, cât şi de către comunicatori.

Despre John Gregory Mastrini

În cei 32 de ani de carieră jurnalistică, John Gregory Mastrini a pus bazele mai multor proiecte inovatoare ale Agenţiei de ştiri Reuters, cum ar fi înfiinţarea primului serviciu de ştiri financiare locale într-o ţară post-comunistă (fosta Cehoslovacie) sau a primului serviciu online de larg consum pentru videoclipurile Reuters.

După peste 20 de ani de activitate pentru Reuters/Thomson Reuters, John Gregory Mastrini se află acum la Praga, unde unde este Editorul Departamentului Multimedia la Radio Free Europe/Radio Liberty. De-a lungul timpului John G. Mastrini a susţinut cursuri de jurnalism, televiziune şi reţele sociale pentru colegii săi de la Reuters, dar şi, prin intermediul Fundaţiei Thomson Reuters, pentru jurnalişti din Europa şi Asia.

Paginademedia.ro prezintă o selecţie din declaraţiile făcute de John Gregory Mastrini, Radio 3 Europe, la seminarul "Jurnalismul în era social media”, organizat de Ambasada SUA:

  • Problema este că jurnaliştii nu găsesc timp să modereze sau să răspundă la comentarii.
  • Tot mai multi jurnalisti care au stat timp de 20 de ani în faţa calculatoarelor trebuie dintr-odata să vorbească în faţa camerelor.
  • Twitter este mult mai uşor de urmărit când vine vorba de informaţii, decât Wall-urile Facebook-ului. 160 de ani instituţiile de presă au angajat jurnalişti să scrie şi dintr-odată aceştia trebuie să fie în stare să filmeze şi să transmită live, de la faţa locului.

Mastrini a spus că s-a confruntat cu aceeaşi problemă şi în redacţia Reuters, când jurnaliştii au spus “ne plăteşti să scriem, nu să filmăm”. "Jumătate din ei sunt foarte buni pe multimedia, jumătate nu. Poţi să fii cel mai bun jurnalist de investigaţie, dar şansele să mergi în altă parte sunt foarte mici dacă nu te pricepi la multimedia."

  • Reuters face jumătate din bani din vânzarea informaţiilor financiare.
  • Nu sunt aici să promovez social media. Cred că este un rău necesar. Social media înseamnă multitasking.
  • Media tradiţională este în cădere, numărul paginilor este în stagnare sau chiar declin.
  • Tot ce publicaţi pe Facebook puneţi un link şi pe Twitter. Nu sunt aici pentru a vă convinge să folosiţi Twitter, dar acesta este un instrument foarte bun pentru ştiri internaţionale.
  • Snapchat este interesant, are potenţial dar deocamadată este prea puţin folosit.
  • Sunt sclavul smartphone-ului. Este bine şi este rău.
  • Astăzi, toti oamenii sunt posibili jurnalişti. Dacă pe o stradă explodează o bombă şi cei care se află în apropiere ştiu cum să folosească telefonul atunci ei vor deveni jurnalişti.
  • Uneori îi spun fetiţei mele de 9 ani. Dacă vrei să afli ceva caută pe Google. Înainte de era internetului, când făceam o investigaţie îi trimiteam la bibliotecă pe studenţii care făceau practică în redacţie. Ei erau Google-ul nostru.
  • Wikipedia nu este o sursă, este un instrument pentru a găsi o sursă. Nu uitaţi asta.
  • Criza de acum este o criză de încredere. Şi asta este problema jurnalismului. Este cea mai proastă perioadă pentru SUA şi UK, din istorie, exceptând perioada Victoriană. Şi aici mă refer la gradul de încredere.

Directorul BBC Radio, Helen Boaden, a demisionat vineri dupa 34 de ani, din cauza social media, din cauza lipsei de principii jurnalistice în social media.

  • Facebook-ul este gigantul care înghite tot. Încearcă să ai măcar două surse atunci când porneşti de la informaţii culese din social media.
  • Publicul nu este interesat de presa de calitate, aceasta este problema.

“What do we do to make the public care again about proper journalism” (Ce facem pentru ca publicului să-i pese din nou de adevăratul jurnalism) - aceasta este întrebarea pe care trebuie să şi-o pună fiecare jurnalist.

  • Oamenii sunt obişnuiţi să se uite la clipuri cât mai scurte. Materialele video, dacă sunt ceva mai lungi, au nevoie de o schimbare de sunet la 15-20 de secunde. Mintea umană are nevoie de ceva mai rapid, pe zi ce trece.
  • Social media a creat un monstru. Entertainmentul ocupă din ce în ce mai mult spaţiu. Social media ne mănâncă timpul cu pisici şi câini, cu clipuri drăguţe.
  • Daca publicitatea online dispare din cauza adblock-ingului, abonarea este soluţia.
  • N-am văzut nimic mai bun decât BBC în ceea ce priveşte modelul de televiziune publică.

Avem nevoie de o media fără interferenţe politice. Trebuie să existe o formă de a susţine presa independentă. Ne vom lupta cu asta tot timpul.

  • Jurnaliştii trebuie să-i înveţe pe oameni cum să consume media. Oamenii nu vor informaţii, ei vor entertainment.
  • Pare că sunt împotriva Facebook-ului dar nu sunt, este un instrument foarte bun pentru ţări în care nu funcţionează presa. Facebook-ul este blocat în China, dar au varianta lor de Facebook.

Prezentarea studiului Digital News Report 2016, realizat de Reuters Institute for Study of Journalism

Studiul relevă noi perspective asupra consumului de ştiri online, în baza unui cercetări realizate de YouGov pe un eşantion de 50.000 de persoane din 26 de ţări, printre care Statele Unite şi Marea Britanie.

Raportul sugerează faptul că editorii din întreaga lume se confruntă cu niveluri fără precedent de perturbare a modelelor de afaceri, trecerea la dispozitive mobile şi utilizarea tot mai frecventă a ad-blocking-ului.

Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro
viewscnt

Trimite un comentariu

sus