Skip to main content

FAKE LIVE, noul trick de click bait la Antena 3, Observator și B1 TV: live-uri cu poze în buclă, reluate ore întregi

 
FAKE LIVE, noul trick de click bait la Antena 3, Observator și B1 TV: live-uri cu poze în buclă, reluate ore întregi

FAKE LIVE. Odată cu apariția live-ului pe Facebook a apărut și o nouă găselniță printre publisherii online: fake live-ul. Ore întregi cu simple poze rulate în buclă sunt date de publisheri pe conturile lor. B1.ro o face, Observatorul, dar și Antena 3, potrivit unei monitorizări Paginademedia.ro.

Publicitate

De ce?

Câteva exemple

  • Pe pagina Observator a fost difuzat un material brut, fără voce din of, presărat cu câteva interviuri despre cascada Bigăr, unică în lume. Materialul de 10 minute a fost difuzat în buclă timp de o oră și 45 de minute.
  • Același Observator a difuzat un alt „live”, sub titlul Avertisment de Tornade. A difuzat „în buclă”, ore bune, imagini cu mișcările frontului atmosferic, preluate de pe un site de meteorologie. Titlul: „Avertisment de TORNADE în România”
  • Nici b1.ro nu s-a lăsat mai prejos. A difuzat timp de o oră și 50 de minute trei poze în buclă, alături de titlul „E bomba Anului. Premierul tocmai a demisionat în urma unei dispute cu ministerul de finanțe” (desigur, nu era vorba despre premierul Grindeanu)
  • Subiectul tornadelor care ar putea lovi România a fost „live” și pe pagina de Facebook a B1.ro: timp de PATRU ore. Patru ore cu trei poze în buclă.
  • Antena 3.ro nu s-a mai obosit să dea imagini în buclă. A ales ieri o singură poză pentru un „live” de patru ore, cu titlul „VEȘTI NĂUCITOARE de la meteo pentru următoarele ore”. 
Falsele live-uri au fost taxate inclusiv de cititori în secțiunea de comentarii.
 
De ce noua practică?
 
"Live-ul este favorizat ca reach în news feed", explică Dragoș Stanca pentru Paginademedia.ro. "Nimic “ilegal”. Iar imoralitatea, în lumea tech, devine din păcate un termen flexibil", spune specialistul online
"E un “hack” tehnico-editorial răspândit global, pe care Facebook pare că îl tolerează indirect si nu îl sancționează încă ferm, asa cum a procedat si încă procedează si cu alte materiale video si foto care poartă drepturi de autor, dar pe care nu le blochează în timp real pentru că generează trafic si, unde e trafic, se adună si date. Si, unde se adună date, rulează si advertising targetat din ce în ce mai bine, deci profituri mai mari pentru companie", spune Stanca.

GALERIE FOTO. Live-ul de rit nou

  • Antena 3 și un live de patru ore cu... o poză
  • Trei poze rulate în buclă, un live de patru ore pe pagina de Facebook B1.ro
  • Un reportaj brut de 10 minute răsdifuzat timp de 1 oră și 45 de minute
  • Peste patru ore de „live” cu frontul atmosferic de deasupra Europei
 

Dragoș Stanca: Facebook pare că îl tolerează indirect si nu îl sancționează încă ferm

Dragos Stanca, expert digital media, partner în România al grupului ThinkDigital si organizator al iCEEfest, a explicat pentru Paginademedia.ro ce-i cu valul de fake live-uri. „Nu e inventat în România. E un hack tehnico-editorial răspândit”, a explicat el. 

Dragoș Stanca: „Fenomenul fake live video nu este nou si nici inventat în România. E un “hack” tehnico-editorial răspândit global, pe care Facebook pare că îl tolerează indirect si nu îl sancționează încă ferm, asa cum a procedat si încă procedează si cu alte materiale video si foto care poartă drepturi de autor, dar pe care nu le blochează în timp real pentru că generează trafic si, unde e trafic, se adună si date. Si, unde se adună date, rulează si advertising targetat din ce în ce mai bine, deci profituri mai mari pentru companie (rețeta nu e nouă si nici inventată de Facebook: asa a crescut si Youtube).

Nimic “ilegal”. Iar imoralitatea, în lumea tech, devine din păcate un termen flexibil: Facebook copiază de exemplu, agresiv, SnapChat. LinkedIn s-a relansat cu un design asemănător Facebook. Etc. Discutabil? Cu siguranță. Eficient din punct de vedere business: evident!

Revenind la fake live: există chiar inovatori si exemple de “bune practici” în domeniu: Unlaid a promovat în octombrie 2016 celebra transmisie live falsă de pe stația spațială internațională, care a adunat peste 20 de milioane de vizualizări si care este, încă, online. O alta aplicație a live-ului fake sunt voturile în ferestre video care simulează o transmisiune directă (idee care a explodat mai ales în timpul alegerilor din SUA). Pe acestea din urmă, Facebook a anunțat că le va penaliza. Concret, cum? Nu e clar: nu sunt interzise… dar nu sunt “încurajate”.

Având în vedere însă că live-ul este favorizat ca reach în news feed, urmând un interes strategic al Facebook în încercarea de a rupe mai mulți bani din zona TV, mă astept să vedem în continuare abuzuri ale publisherilor în acest domeniu si, de asemenea, o lipsă de reacție rapidă în descurajarea acestor practici, având în vedere că, la fel ca la discuția legată de fake news, e un fenomen “în derulare”, cu multe zone de gri.

Mai ales când e pagina unui publisher, câtă vreme Facebook se refugiază în “scuza” că e doar o platformă de distribuție si nu un producător de conținut sau "arbitru”, decizia ce e si ce nu e ok din punct de vedere jurnalistic, ce e de blocat si ce nu… nu e mereu usor de luat. În plus, România nu e o miză majoră încă, întâi trebuie să se rezolve si reglementeze aceste probleme în piețele majore: US, Europa de vest etc.

Din punct de vedere “termeni si condiții”, Facebook este acoperit pentru că are prevăzută următoarea frază: “Ensure any pre-recorded content is clearly distinguishable from live content.”
Prevederea îi dă, astfel, dreptul să oprească anumite materiale de acest tip, mai ales dacă acestea sunt raportate de useri. Dacă nu, riscul e redus (sau se face tardiv, după ce subiectul a fost “consumat”).

Există în SUA o discuție legată de reguli de bună practică în folosirea live-ului pe Facebook, susținute si de companie cel puțin la nivel declarativ. Aceste reguli sunt de genul (nu exact asa, dar in acest spirit):

- Contentul live trebuie să fie live în proporție majoritară
- Ce e înregistrat în cadrul unui live trebuie semnalat ca fiind “recorded” (cam ca la TV, unde… de asemenea, regula nescrisă e respectată si nu prea)
- Conținutul stream de pe ecran calculator trebuie să fie live cu adevărat (de exemplu în cazul gamerilor care se joacă live, în sistem Twitch, ca să învețe si alți playeri cum se face)
- O raportare mai vizibilă a fake video, care e asimilat fake news - si se poate face deja

Teoretic, orice publisher sau administrator de pagină nu respectă aceste reguli riscă să fie penalizat printr-o distribuție limitată a conținutului în rețea. Practic, fiecare îsi forțează norocul cum consideră de cuviință, riscând să aibă probleme de a mai atinge audiența dorită sau, în cazuri extreme, poate să îi fie suspendată definitiv pagina. Nu văd o soluție rapidă decât educația în domeniu si folosirea, cu încredere, a opțiunii de “report" atunci când ne simțim păcăliți”

 

„Live”-ul de la Cascada Biggăr. Un reportaj aproape brut de 10 minute difuzat în continuu timp de o oră și 45 de minute. 

Observatorul și un live de aproape patru ore cu mișcarea frontului atmosferic

 Antena3.ro, un live de patru ore cu o...poză

B1 și „Bomba live” a anului:

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro

Comentarii

Trimite un comentariu