Skip to main content

#TaxaPeLink. Ce spun specialişti din presă despre iniţiativa Comisiei Europene. Emilian Isăilă: „E o discuţie intereresantă dacă în urma acestei reglementări, presa independentă şi de calitate îşi va recapăta forţa”

 
Emilian Isaila, Ziare.com
Emilian Isaila, Ziare.com

#TaxaPeLink. Paginademedia.ro a întrebat mai mulţi publisheri şi jurnalişti din online despre iniţiativa Comisiei Europene despre taxa pe link. Le vom publica pe măsură ce le vom primi.

Publicitate

Emilian Isaila, Senior Editor Ziare.com: „E o discutie intereresanta daca in urma acestei reglementari, presa independenta si de calitate isi va recapata forta, iar jurnalistii, fotoreporterii, realizatorii de filme documentare, scriitorii de fictiune si nonfictiune vor avea venituri mai mari.”

„Nu cred ca aceasta directiva il vizeaza pe cel care un cont pe o platforma sociala si care ia linkul unui articol de pe un site si ii da share pe Facebook”, mai spune jurnalistul.

Despre #TaxaPeLink. Parlamentul European va supune la vot pe 23 septembrie o propunere de Directiva care prevede, printre altele, plata unei taxe in schimbul preluarii unui link sau material de presa. Câteva grupuri europene susţin directiva. Printre acestea Ringier. Contactaţi de Paginademedia.ro, oficialii companei din România au declarat că nu comentează subiectul.

Emilian Isăilă, răspunsurile integrale:

1. Ce efecte crezi ca ar avea o astfel de taxa?

Directiva Comisiei Europene are in vedere restaurarea dreptului de proprietate intelectuala (copyright). Dezvoltarea retelelor sociale, a platformelor de cautare si de indexare, a aplicatiilor de telefonie mobila a dus la o imprevizibila diseminare a continutului editorial, fie text, imagine, video, lucrare stiintifica, opera de arta etc. Editurile in cazul publicatiilor, autorii, in cazul lucrarilor de arta - fictiune, imagine, video au pierdut controlul continutului, acesta fiind folosit mai mult sau mai putin legal pentru a alimenta platforme sociale, motoare de cautare sau aplicatii online care au sute de milioane de utilizatori.

Directiva vine si statueaza ca detinatorul copyright-ului va fi in masura sa decida in ce fel si cit accepta sa fie distribuit din continutul produsului editorial sau al operei si cati bani vrea in schimbul acestei distribuiri.

De exemplu, un articol din cotidianul francez Le Figaro nu va mai putea fi distribuit (share) pe Facebook sau Twitter fara a exista un contract intre platforma sociala si producatorul de content, respectiv publisher-ul cotidianului francez, astfel incit acesta sa primeasca o suma de bani in urma distribuirii acelui produs editorial. Nu cred ca aceasta directiva il vizeaza pe cel care un cont pe o platforma sociala si care ia linkul unui articol de pe un site si ii da share pe Facebook. Dar, la sfarsitul zilei, Facebook va trebui sa intoarca o parte din veniturile pe care le realizeaza de pe urma gazduirii si distribuirii acelui articol catre proprietar - respectiv autor sau casa de editura care detine drepturile de autor pentru acel articol.

2. Cum comentezi o astfel de initiativa?

Cred ca e o initiativa etica. Are in vedere cautarea unei solutii la criza actuala din mass-media. Editorii pierd foarte multi bani in urma diseminarii continutului editorial pe retelele sociale, aplicatii sau platforme online.

Cumva, aceasta initiativa ii obliga pe cei care beneficiaza (vind anunturi publicitare si spatiu de reclama) de pe urma acestui continut sa intoarca o parte din bani la cei care l-au creat. Daca vreti, se va realiza si in domeniul continutului un fel de AdSense prin care editorii (publisherii) mai mari sau mai mici si care respecta criteriile marilor platforme sociale online (Google, Facebook, Twitter) vor primi bani pentru a oferi acces la propriul continut si pentru a le da posibilitatea utilizatorilor de platforme sociale sa-l citeasca si sa-l distribuie. Banii primiti vor fi corelati cu numarul de actiuni (citiri, distribuiri) si reclama vinduta.

E o discutie intereresanta daca in urma acestei reglementari, presa independenta si de calitate isi va recapata forta, iar jurnalistii, fotoreporterii, realizatorii de filme documentare, scriitorii de fictiune si nonfictiune vor avea venituri mai mari. Aceste profesii au fost extrem de afectate de dezvoltarea tehnologiei in domeniul comunicarii.

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • alex2 alex2
    O sa fie rezolvata simplu, cum zicea aLex. Site-urile respective n-o sa mai aiba continutul indexat si o sa mai citeasca articolele doar cei care intra direct, eventual cu abonament platit. Adica aproape nimeni.
  • aLex aLex
    Vise ma baieti.Facebook si Google pur si simplu n-o sa mai dea share sau linkuri la publicatiile din UE.N-ati invatat nimic din ce s-a intamplat in Spania acum cativa ani,asa-i?FB si Google n-o sa plateasca nimic!!!!Dupa ce o sa vede-ti ca vi se prabuseste audienta, o sa implorati FB si Google sa vina inapoi.

Trimite un comentariu

sus