Skip to main content

CNA, decizie de intare în legalitate pentru Europa FM, Pro FM și Virgin Radio: fără publicitate locală

 
CNA, decizie de intare în legalitate pentru Europa FM, Pro FM și Virgin Radio: fără publicitate locală

Sunt rețele cu acoperire națională, însă difuzează și publicitate locală. Consiliul Național al Audiovizualului a decis să trimită mai multor rețele de radio o decizie de intrare în legalitate prin care să le amintească să-ți respecte grila de programe și să nu mai difuzeze spoturi publicitare locale sau regionale. 

CNA a decis, totodată, să le dea răgaz până la 1 ianuarie 2018, posturilor Europa FM, Pro FM și Virgin Radio să corecteze problemele și să respecte grila de programe, adică să difuzeze 100% program de la București, așa cum spune legislația în ce privește licențele naționale de radio. 

Publicitate

Radu Herjeu: „Vreaus să subliniez că noi folosim de obicei terminologia de rețele naționale pentru posturile care se află în mai toată țara. În acest caz, cele cinci chiar sunt rețele naționale pentru că au licență națională. Sunt cele cinci rețele cu licență națională.” Herjeu a menționat și articolul de lege care este vizat în acest caz: „licenţa audiovizuală naţională dă dreptul la o difuzare a aceluiaşi program într-o zonă geografică ce cuprinde o audienţă potenţială de peste 60% în cazul radiodifuziunii, respectiv 70% în cazul televiziunii, din populaţia recenzată a ţării.”

„CNA, în sfârșit, trebuie să transmită acestor radiodifuzori solicitarea de a respecta legea. Din câte am înțeles, Virgin radio nu a mai așteptat decizia noastră, auluat sau vor lua măsuri. Dar mai sunt două rețele care nu și-au manifestat dorința de a veni în întâmpinarea legii și deciziior CNA. Eu am să propun o somație de intrare în legalitate, de la 1 ianuarie. Mi se pare normal să le dăm un răgaz să-și termine ce contracte or avea.”

Forul audiovizual a monitorizat la sfârșitul anului trecut, timp de 24 de ore, emisia celor cinci rețele naționale de radio, Europa FM, Digi FM, Pro FM, Virgin Radio și Național FM. 

Monitorizarea a arătat că, în afară de Digi FM și Național FM, celelalte trei rețele naționale difuzează publicitate locală. 

Ce a reieșit?

Europa FM a avut în perioada analizată publicitate locală sau regională în 12 stații din cele 30 monitorizate. Spre exemplu, în Alba Iulia, Europa Fm a avut, în ziua monitorizată, 16 spoturi. La Arad, au fost 44 de reclame, într-o zi. La Brașov, au fost 77 de spoturi. 

La Pro FM au fost 12 stații din 19 stații, care au avut publicitate locală sau regională în ziua monitorizată. În zouna Alba Iulia, Pro FM a avut, în ziua monitorizată, 26 de spoturi, la Arad, 33 de spoturi, Brașov - 61 de spoturi. 

În cazul Radio 21 (Virgin Radio) la 15 stații au fost indentificate inserții locale sau regionale de publicitate.  

Legislația invocată de CNA:

Art. 44 (12) În sensul prezentei legi:

a) licenţa audiovizuală naţională dă dreptul la o difuzare a aceluiaşi program într-o zonă geografică ce cuprinde o audienţă potenţială de peste 60% în cazul radiodifuziunii, respectiv 70% în cazul televiziunii, din populaţia recenzată a ţării.

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro

Comentarii

  • La bistrita , MAGIC FM retransmitea reclamele locale si genericul local(e lafel ca la Cluj) laCluj Napoca
  • Nedumerire. Din câte știam eu, singurele rețele naționale private erau Europa FM și Digi FM (licența din 2004 pentru Info Pro), alături de rețelele publice Radio România Actualități și Radio România Cultural. Toate celelalte - Pro FM, Kiss FM, Magic FM, Radio Zu, Virgin Radio, Național FM... sunt rețele construite în timp, din licențe locale. Am rămas în urmă cu actualitatea media?

    De asemenea, ar fi tare bine dacă s-ar putea reglementa cumva modul în care este difuzată publicitatea locală. Nu mi se pare normal ca reclamele locale să "mănânce" din piesa următoare sau din intervenția animatorului, cum știu că se întâmplă la Pro FM sau la Radio Zu, în loc să fie sincronizate în calupuri cu o durată identică la toate stațiile din rețea. Știu, asta ține de deciziile tehnice ale rețelelor, dar e păcat că CNA nu poate interveni.
  • Attila Marton (fost director Radio Transilvania)

    Ce pot sa spun? Bravo CNA, bravo Radu Herjeu! Cand am spus asta in 2013 in fata Consiliului sau in pauza la Laura Georgescu, v-ati uitat la mine ca si cum as fi cazut din Luna! V-am spus cu multi ani in urma ca puteti pune ordine in publicitatea locala pe legea in vigoare, numai sa vreti... Cum se cheama institutia care desi este trasa de maneca, inchide ochii ani de zile si tolereaza punerea pe butuci a posturilor locale prin concurarea lor neloiala de catre marile retele? M-a uns pe suflet un comentariu la articol facut de o doamna care lauda Radio Transilvania Bistrita , desi eu a trebuit sa ma despart de Radio Transilvania tocmai pentru aceasta ticalosie. Dar uite draga CNA, sa nu lasati lucrurile la jumatate pentru ca in momentul de fata Europa FM si Radio 21 cad de fraiere in fatza lui Kiss FM si altele asemenea, va mai invat din Legea Audiovizualului, doar sa aplicati! La Art. 44 aliniatul 13 zice asa: "(13) Cazurile prevăzute la alin. (12) lit. a) şi b) care nu sunt efectul unei atribuiri iniţiale de licenţe naţio-nale/regionale, ci rezultă prin cumul de licenţe locale, se constată ca atare de către Consiliu din proprie iniţiativă sau la solicitarea expresă a radiodifuzorului titular al licenţelor, cu modificarea corespun-zătoare a datelor licenţei." Daca nu ati inteles, va explic! Daca sunteti oameni seriosi, constatati ca bataia de joc de zero si ceva % program local din timpul de emisie al asa numitelor "retele nationale de posturi locale" nu se poate chema program local si DIN PROPRIE INITIATIVA (nu trebuie consultat radiodifuzorul, este un SAU acolo), reuniti frumos licentele locale intr-una nationala si asa Kiss FM, Magic FM si alte ilustre retele se vor concura cu Europa FM, Digi FM si altele asemenea. Asa va ajunge si amaratul radio local sa traiasca iar voi veti dovedi ca sprijiniti localismul in mod real, nu doar ca lozinca.
  • Vine o mare rețea al carei singur cost local este energia electrică pentru emițător și vinde publicitate locală la prețuri mizerabile. Marile campanii publicitare nici nu ajung în provincie pentru că agențiile știu că oricum acolo se aud rețelele. În aceste condiții, radioul local care se zbate între salarii, impozite si UCMR, chiar nu are nicio șansă să supraviețuiască, de creșterea calității programelor sau investiții nici nu poate fi vorba. În final radioul falimentar se vinde către un baronache sau licența e preluată de, surpriză, o rețea. Așa ajunge presa locală la cheremul politicienilor, cu ajutorul "colegilor" de la București.
  • Nicu Necolae, multumesc NU, aia e cu "turai turai, la la la" de sticla, de pahar, nu place muzica lor....noroc ca exista Radio Transilvania Bistrita, ei au macar stiri locale din ora in ora (stiri nu pastile) emisiuni de interes local si muzica buna!!!!
  • Nicu Necolae, ai derptate, ala nu e nici pe departe program local...e doar o PASTILA ! :) :) :) cu stiri expirate ! :) :) :) Eu nu am auzit niciodata ceva invitati locali, probleme locale, dezbateri locale, lucruri de interes local: politic, social, educativ, sport, scoala...okay....bine spus ei o PASTILA locala si cam atat!
  • Atentie, la Bistrita, Kiss FM difzeaza foarte multa publicitate locala dar ei nu au DELOC program LOCAL, totul e pe retransmisie Bucuresti, dar baga publicitate locala de ne plictisim! Nu mai vrem asta!
  • 106,2 e abandonata. Cred ca in noiembrie la urmatorul concurs (cred) va fi scoasa. Nu m-as mira sa auzim Maria sau alt post din tara...
  • Sunt avantajate posturile care nu sunt privite ca rețele naționale deși au prezență națională, KissFM și RadioZu în special.

    Trebuie stabilit de la ce număr de relee și de la ce acoperire a populației postul este în fapt post național și nu local, și în acest caz trebuie aplicată acceași lege pentru toate posturile.

Trimite un comentariu