Skip to main content

Pașii înapoi în fața corupției scad forța brandului România. Cât valorează? De 120 de ori mai puțin decât SUA

 
Pașii înapoi în fața corupției scad forța brandului România. Cât valorează? De 120 de ori mai puțin decât SUA
Panoul unei campanii publicitare de acum cinci ani. Foto: Vladimir Bulat

Cât valorează brandul România, în dolari? Cum este comparativ cu marile puteri economice? Cam de 120 de ori mai mic decât SUA și de peste 20 de ori mai slab decât Germania.

Publicitate

Un raport inedit al companiei Brand Finance vine cu răspunsurile.

O primă observație importantă, înainte de valoarea brandului:

“Pașii înapoi în fața corupției, diminuarea capacității de atragere și retenție a talentelor din orice domeniu, precum și confuzia cadrului legislativ au contribuit la scăderea forței brandului România în ultimul an.”

O spune Mihai Bogdan, Managing Director Brand Finance România, companie internațională care se ocupă cu evaluarea brandurilor. “Astfel, creșterea economică nu este convertită în potențial de dezvoltare, iar factori cum sunt cei menționați, care trag România în jos, trebuie adresați imediat pentru a pregăti brandul de națiune pentru un posibil context economic mai puțin generos”, continuă el.

Practic, sunt doi indicatori importanți: valoarea brandului, în bani (dictată de forța economică a țării) și puterea brandului, în indicatori (legată strâns de stabilitate, investiții solide pe termen lung, guvernanță)

VALOAREA BRANDULUI: Deci cât valorăm, ca brand?

În bani, brandul România este evaluat la 175 de miliarde de dolari. Este pe locul 49 din 100 de țări evaluate de Brand Finance.

Comparativ, cel mai valoros brand de țară este Statele Unite ale Americii: peste 21.000 de miliarde de dolari, urmat de China (10.200 miliarde) și Germania (4.021 miliarde). Cifrele sunt rezultatul PIB-urilor celor trei forțe economice.

În valoare absolută, România este un plus (era 165 de miliarde de dolari anul trecut). Un plus dat de creșterea Produsului Intern Brut și a unei rate bune dollar/leu.

Ca forță însă, brandul România este ușor slăbit (de la indicatorul A+ la A). De ce?

FORȚA BRANDULUI. România, trasă înapoi de corupție și de cadrul legislativ

Ce înseamnă că brandul România are mai puțină forță?

Mihai Bogdan explică în exemple clare:

“Vedem efectele in viata de zi cu zi. Iata un exemplu care ne afecteaza direct: se stie ca Romania candideaza pentru relocarea la Bucuresti a Agentiei Europene a Medicamentelor - care trebuie sa se mute din Londra din cauza Brexit.

O asemenea Agentie in Romania ar aduce multiple beneficii economice pe termen lung. Putem presupune ca oferta Romaniei este buna din punct de vedere financiar, “rational” – dar este foarte posibil ca decizia sa se ia pe considerente care tin de perceptia asupra tarii, de brandul de natiune. Astfel, un studiu intern a revelat ca 70% din angajatii agentiei vor demisiona daca locatia aleasa va fi in Romania, Bulgaria sau Slovacia - spre deosebire de locatii preferate precum Olanda sau Austria –, iar acest lucru va influenta diceizia finala.

“Masura fortei brandului de natiune (Brand Strength Index) este foarte importanta pentru ca arata directia in care se indreapta brandul tarii respective”, completează el.

De ce România crește ca valoare, dar scade ca forță? De ce brandul cel mai valoros nu e și cel mai puternic?

Mihai Bogdan:

“Valoarea vine din partea financiară. America, China au PIB-uri foarte mari. Sunt însă țări, precum Singapore și Elveția, care au PIB-uri mult mai mici, dar care sunt mult mai puternice, stabile și sunt pregătite pentru viitor, cu investiții sustenabile. Nu sunt branduri instabile, care să poată fi ușor date peste cap.”

Indicatorul Nation Brand Strength (forța brandului):

Măsoară și analizează ceea ce poate fi influențat cel mai direct și mai ușor de către cei responsabili pentru managementul brandului de națiune.
Această analiză determină implicațiile unui set de factori grupați sub trei capitole principale: Bunuri & Servicii, Investiții, și Societate.

Aceste capitole se divid în alte sub-capitole cum ar fi Turism, Piață, Guvernanță, People & Skills [dezvoltare profesională] etc – care la rândul lor se sub-divid în factori individuali. Ca rezultat al acestei analize, fiecărui factor îi revine un scor de la 1 la 100, și toți factorii contribuie la scorul final Brand Strength Index (BSI) al brandului de națiune respectiv, pe aceeași scală de la 1 la 100. Fiecărui brand îi este atașat un rating între AAA+ și D, într-un format similar ratingului de credit. De exemplu, brandul UK are un scor BSI de 85, echivalent AAA și care îl plasează pe locul 10 după acest criteriu.

Ce inseamna de fapt valoarea in USD brandului de natiune - poti cumpara o tara cu suma mentionata?

Mihai Bogdan: Chiar daca se aplica un mecanism similar de evaluare ca si in cazul brandurilor de corporatie sau de produs, in cazul brandurilor de natiune, in mod evident aceste valori nu pot fi validate sau invalidate prin tranzactii de piata. Mai important decat valoarea in sine este faptul ca aceeasi conventie s-a aplicat tuturor tarilor, deci clasamentul, diferentele si cresterile/scaderile sunt relevante.

FOTO. Cele mai valoroase branduri de țară din lume:

Sursa: Brand Finance

FOTO. Cele mai puternice branduri de țară din lume:

Sursa: Brand Finance
 

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Trimite un comentariu