Skip to main content

Reclamă interzisă. Un supliment de slăbit, acuzat de reclamă înşelătoare: "Pierdeţi greutate în timp ce mâncaţi"

 
Reclamă interzisă. Un supliment de slăbit, acuzat de reclamă înşelătoare: "Pierdeţi greutate în timp ce mâncaţi"

"Pierdeţi greutate în timp ce mâncaţi!" "Utilizaţi înainte de masă şi pierdeţi până la 5 kilograme pe săptămână cu Fill Slim". "Aşa arătam înainte şi aşa după!" Mărturie reală! Chiar aşa?

Publicitate

Reclama pentru suplimentul pentru slăbit - niste capsule care se umflă în stomac - a fost interzisă de CNA. Forul audiovizual a considerat că este vorba de reclamă înşelătoare şi că spotul speculează credulitatea telespectatorilor, care cred în "mărturiile reale" ale doamnelor ce spuneau că au slăbit zeci de kilograme.

"Nici nu se poate dovedi că testimonialele sunt reale", spun cei de la Romanian Advertising Council, organism consultativ în relaţia cu CNA.

De altfel, înainte să ajungă pe masa CNA, RAC a trimis concluziile distribuitorului de medicamente. Rezultatul: din reclamă a dispărut menţiunea de "Mărturie reală" aplicată pe una din pozele înainte-după (în care se putea observa o "anomalie" în poza de "după", vezi foto articol).

Detalii, în continuare:

Consiliul Naţional al Audiovizualului a decis în şedinţa de astăzi intrarea în legalitate a spotului de teleshopping Fill Slim, ce rulează pe TV de mai bine bine de jumătate de an. În acelaşi caz, forul audiovizual a decis să sesizeze ANPC şi Ministerul Sănătăţii.

Clipul de cinci minute este un mix de testimoniale în care mai multe femei povestesc despre efectele suplimentului. „Bucuraţi-vă şi pierdeţi greutate, în timp ce mâncaţi, cu Fill Slim”. „La orice masă doriţi şi pierdeţi până la 5 kilograme pe săptămână cu Fill Slim.”, au fost câteva dintre afirmaţiile făcute în spoturile de teleshopping.

Romanian Advertising Council, organism care are rol consultativ în relaţia cu CNA, a considerat că această campanie încalcă numeroase articole din codul de bune practici în publicitate, considerând că prin acest spot consumatorul este înşelat. Mai mult, reprezentantul RAC a spus că nu s-a putut dovedi autenticitatea testimonialelor cu femeile care spune că au slăbit zeci de kilograme.

„Pe lângă aceste articole, se menţionează că acest produs nu are efecte secundare. Este foarte periculos să faci acest gen de afirmaţii pentru un produs care sub alte forme, sub alte denumiri comerciale, dar cam cu acelaşi conţinut are foarte puternice avertismente pentru diferite grupe de vârste sau persoane cu diferite afecţiuni, el poate îneca acele persoane, pentru că este o pastilă care îşi creşte volumul”, le-a mai spus reprezentantul RAC membrilor CNA.

Reprezentantul Romanian Advertising Council (RAC), organism a cărui opinie este consultativă în raport cu CNA, a venit cu următoarele concluzii:

„La noi s-a considerat că se încalcă o serie de articole.

Din punctul nostreu de vedere s-a considerat că se înşală consumatorul, deoarece se face următoarea afirmaţie: Aţi încercat să utilizaţi diete, exerciţii, pastile care nu fac nimic şi apoi se prezintă suplimentul cu afirmaţii din care se înţelege superioritatea acestuia şi se încurajează renunţarea la alte produse similare sau la un stil de viaţă sănătos bazat pe exerciţii fizice, dietă echilibrată.

S-a constatat că se încalcă articolul 1.1 – Nu trebuie să se exploateze credulitatea, lipsa de experienţă sau lipsa de cunoştinţe a consumatorilor, 1.3 – Se exagerează calităţile produsului. Ca şi rezultate aşteptate ca urmare a utilizării acestuia. Comunicarea nu trebuie să sugereze sau să instige consumatorul să renunţe la alte produse similare sau asemănătoare.

În ce priveşte testimonialele nu s-a putut dovedi autenticitatea acestora întrucât nu am primit documente clare în acest sens. În consecinţă s-a considerat că şi acestea sunt înşelătoare.

Pe lângă aceste articole, se menţionează că acest produs nu are efecte secundare. Este foarte periculos să faci acest gen de afirmaţii pentru un produs care sub alte forme, sub alte denumiri comerciale, dar cam cu acelaşi conţinut are foarte puternice avertismente pentru diferite grupe de vârste sau persoane cu diferite afecţiuni, el poate îneca acele persoane, pentru că este o pastilă care îşi creşte volumul.

Concluziile au ajuns în iulie şi la distribuitorul suplimentului care şi-a modificat parţial clipul. Spre exemplu, dacă în varianta iniţială, la testimonialele femeilor apărea pe ecran „Mărturie reală”, mesajul a dispărut după notificarea de la RAC.

Tot în a doua variantă a dispărut unul dintre testimoniale, după ce s-a constata că una dintre imagini fusese atât de modificată într-un program încât femeii în cauză îi dispăruse o mână (vezi foto).

Gabriel Tufeanu:

„Cum e posibil ca acest spot să existe pe posturi? Nu este nicio instituţie medicalo-alimentară care să fi observat această anomalie îngrozitoare? Eu cred că noi, în afara faptului că trebuie să dăm intrare în legalitate, a trebui să aducem la cunoştinţa şi altor instituţii ale statului de gravitate acestui fenomen. În teleshopping sunt foarte multe nu numai acesta de produse care pot afecta grav sănătatea.”

LEGISLAŢIE.

132 (4) În cazul produselor special elaborate pentru a fi utilizate în diete cu restricţii calorice, care, conform instrucţiunilor producătorului, înlocuiesc în totalitate sau în parte aportul alimentar zilnic, acestea trebuie promovate sub numele de "substitut alimentar complet pentru slăbit" sau "substitut alimentar parţial pentru slăbit".

ART. 133 (1) Publicitatea şi teleshoppingul la produsele şi tratamentele pentru slăbit ori pentru menţinerea greutăţii corporale trebuie să includă avertizarea, sonoră şi scrisă: "Consultaţi medicul înainte de a urma dieta."

ART. 134 (1) Publicitatea şi teleshoppingul pentru produsele sau tratamentele pentru slăbit ori pentru menţinerea greutăţii corporale trebuie să respecte următoarele condiţii:

a) să avertizeze publicul printr-un insert scris şi/sau sonor că produsul nu se adresează minorilor;
c) să nu se adreseze în mod direct persoanelor obeze şi să nu includă exemple în care vorbesc sau apar persoane care ar fi fost obeze înainte de a utiliza produsele ori serviciul cărora li se face publicitate.

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
viewscnt

Trimite un comentariu

sus