Skip to main content

ARHIVĂ. Fuga clienților de pe Antena 3 și RTV, pro și contra: de la "esența dresajului" la "asta nu e soluția"

 
ARHIVĂ. Fuga clienților de pe Antena 3 și RTV, pro și contra: de la "esența dresajului" la "asta nu e soluția"

VIDEO. Este retragerea clienților de publicitate o soluție? Întrebarea a (re)apărut în aceste zile, după ce o petiție online a cerut companiilor să iasă de pe Antena 3 și de pe România TV.

Publicitate

La începutul anului trecut, se punea aceeași întrebare, la fel, în contextul unei petiții după modul în care România TV și Antena 3 au reflectat protestele de stradă.

Câteva argumente, pro și contra dintr-o dezbatere pe această temă organizată în primăvara lui 2017. Cât mai sunt de actuale?

Șerban Alexandrescu (Headvertising) a invocat atunci "esența dresajului", în timp ce Orlando Nicoară a punctat că "presiunea pe client de a scoate reclamele nu e în regulă".

Pro. Șerban Alexandrescu, Headvertising: "E esența dresajului"

"Mi se pare că asta este exact esenţa dresajului: ai ros draperia, nu-ți mai dau mâncare, n-ai mâncat draperia, îți dau mâncare. Asta mi se pare corect: începem să ne folosim de maneta "bani", pe care, până acum, am lăsat-o neatinsă. Mi se pare că este un instrument foarte eficient.

Dacă ei nu ar fi atât de nesimțiți, niciodată nu s-ar ajunge pânâ la lucrurile astea. Este cetățenește responsabil să faci orice pentru a rezolva problema, decât să stai în banca ta, să nu rezolvi nimic.

Nimic nu s-a schimbat stând la locul tău și urmând instrucțiunile."

Contra. Orlando Nicoară: Presiunea pe client nu e în regulă

"Fiecare televiziune îşi are publicul ei. Cine vrea să vadă lucrurile care se întâmplă la Antena 3 şi la România TV se duce şi se uită la cele două posturi. Cea mai mare greşeală pe care noi o putem face este să desconsiderăm publicul care se uită la aceste televiziuni.

Reglementarea în ceea ce privește audiovizualul e în zona de CNA. Eu mi-aș fi canalizat eforturile în a schimba ceva în ceea ce se întâmplă cu CNA-ul.

Presiunea pe client de a scoate reclamele prin această manifestare, nu e în regulă: de a-i decide tu strategia, în locul clientului respectiv, prin boicot."

Reluăm mai jos, integral, articolul publicat de Paginademedia.ro după dezbaterea Etica în publicitate (9 martie 2017):

VIDEO. Clienții și fuga de pe TV. Șerban Alexandrescu: E esența dresajului. Orlando Nicoară: Presiunea pe client nu e în regulă

VIDEO. Etica în publicitate, clienții și ieșirea de pe posturile de știri România TV și Antena 3. Ieșirea clienților de pe un post care derapează funcționează după "esența dresajului", spune plastic publicitarul Șerban Alexandrescu: "ai ros draperia, nu-îți dau mâncare, nu ai mâncat-o, primești mâncare".

"Istoric, când s-a dus țăranul cu pețiția la împărat, nu s-a întâmplat nimic. Deși arată urât - măi, ați dat foc la conace -, numai atunci se uită cineva la tine! Atunci când te vede cu o chestie aprinsă în mână", spune el.

Orlando Nicoară are altă părere: "Presiunea pe client, cu publicarea celor care au reclame, nu este în regulă. Brandurile se duc după audiență. E o greșeală să desconsiderăm publicul unor posturi ca Antena 3 sau România TV".

Sunt puncte de vedere expuse la dezbaterea despre Etică și publicitate: Cum își aleg clienții suportorile media? Este corect sau nu să se retragă? 

Funcționează apelul către clienți? Care sunt efectele? 

Cum comentează plecarea clienților de la România TV și Antena 3? Opinii de la Șerban Alexandrescu, Orlando Nicoară, Felix Tătaru, Robert Tiderle, Eliza Rogalski, într-o dezbatere moderată de editorul Paginademedia.ro, Petrișor Obae. Organizator: Frontline Club Bucharest.

Idei din dezbaterea care a avut, pe contul de Facerbook al Paginademedia.ro, peste 60.000 de vizualizări.

Transmisia video a fost realizată de Mindopoly.

Șerban Alexandrescu: Începem să ne folosim de maneta "Bani". Dacă ei nu ar fi atat de nesimţiţi, niciodată nu s-ar ajunge la lucruri din astea.

“Noi avem, cumva, acest complex istoric: noi suntem descălecaţi târziu din toate punctele de vedere, inclusiv în Capitalism. Noi tot timpul ne luăm exemplele din afară, ne uităm ce e peste gârlă şi facem ca ei.

Publicitatea este descălecată aici după model american, tot timpul ne uităm ce se întâmplă acolo, cum se descurcă ăia cu problema asta. Acum se întâmplă în lume ceva, cam pentru prima dată simultan şi rapid, şi nu au nici ei soluţii. Nu mai vreau să aştept până când vor găsi americanii vaccinul împotriva acestei chestii. Eu trebuie să se facă acum ceva pentru că acum se întâmplă ceva nasol la noi.

Cred că e abia începutul a ceva. Și eu cred că, după ce norii de furtună de vor mai risipi, mulţi dintre cei care au plecat de pe posturi se vor întoarce. Dar, din nou cred că la orice alt megaderapaj se va reîntâmpla ce s-a întâmplat şi vom intra într-un fel de normal - vin, plec, vin, plec, care este foarte mișto, pentru că mi se pare că asta este exact esenţa dresajului: ai ros draperia, nu-ți mai dau mâncare, n-ai mâncat draperia, îți dau mâncare. Asta mi se pare corect: începem să ne folosim de maneta "bani", pe care, până acum, am lăsat-o neatinsă.

Mi se pare că este un instrument foarte eficient. Mi se pare că asta nu se poate face prin hârtii și organizații, ci prin oameni. Corporațiile sunt sensibile doar la opinia publică, și nu la asociații.

De asta nu am niciun fel de remușcări vizavi de calea populară, pentru că istoria arată că niciodată când țăranul s-a dus, ca Horea, și a scris el la împărat, nu s-a întâmplat nimic. Deși arată urât - oameni se întreabă măi, de ce faceți grobianisme de astea, ați dat foc la conace - măi, numai atunci se uită cineva la tine! Atunci când te vede cu o chestie aprinsă în mână.

Asta e problema. Dacă ei nu ar fi atât de nesimțiți, niciodată nu s-ar ajunge pânâ la lucrurile astea. Este cetățenește responsabil să faci orice pentru a rezolva problema, decât să stai în banca ta, să nu rezolvi nimic. Nimic nu s-a schimbat stând la locul tău și urmând instrucțiunile.

Dacă ei nu ar fi atat de nesimţiţi, niciodată nu s-ar ajunge la lucruri din astea.

VIDEO. Șerban Alexandrescu, despre clienți și posturi TV: Asta este esența dresajului

Orlando Nicoară: Ce mai mare greșeală este să desconsiderăm publicul de la Antena 3 sau de la România TV

"Fiecare televiziune îşi are publicul ei. Cine vrea să vadă lucrurile care se întâmplă la Antena 3 şi la România TV se duce şi se uită la cele două posturi", a spus Orlando Nicoară.

"Presiunea pe clienți nu este în regulă", este de părere Nicoară.

Orlando Nicoară:

Haideţi să încercăm să nu desconsiderăm publicul de la Antena 3 sau de la România TV. Să încercăm să nu facem aceeaşi greşeală şi să spunem - gata, teleormanizăm ţara -  sau lucruri de genul ăsta. Şi oamenii din Teleorman sunt acolo. Nu putem să generalizăm şi să spunem că toată ţara e ca Teleormanul, pentru că a votat cu PSD.

Fiecare televiziune îşi are publicul ei. Cine vrea să vadă lucrurile care se întâmplă la Antena 3 şi la România TV se duce şi se uită la cele două posturi. Cea mai mare greşeală pe care noi o putem face este să desconsiderăm publicul care se uită la aceste televiziuni.

Reglementarea în ceea ce privește audiovizualul e în zona de CNA. Eu mi-aș fi canalizat eforturile în a schimba ceva în ceea ce se întâmplă cu CNA-ul. 

Părerea mea este că, peste o săptămână, două, o lună, clienții vor reveni pe televiziunile respective și vor continua să-și facă publicitate.

Cred că problema trebuie rezolvată într-un cadru legislativ, fără să ne învârtim în jurul cozii. Cred că trebuie rezolvată problema la CNA.

Am o problemă în sensul că presiunea pe client de a scoate reclamele prin această manifestare, nu e în regulă: de a-i decide tu strategia, în locul clientului respectiv, prin boicot, prin publicarea listelor. Am o problemă cu felul în care s-a făcut.

În media avem obiective, avem un reach, Ce facem cu clientul care face proteze pentru dinți, de exemplu? Dacă ne uităm pe grafice, clientul ar trebui să-și facă reclamă pe posturile TV unde își găsește clienți. Posturile respective ce fac? Le interzicem clienților să-și atingă targetul?

VIDEO. Orlando Nicoară, despre retragerea clienților de pe TV

Funcționează "nuiaua" cu clienții? Răspund Robert Tiderle, Eliza Rogalski, Felix Tătaru și Orlando Nicoară

Robert Tiderle:

"La americani a funcționat, cu ceaiul. Puteau să nu mai bea ceai, dar au preferat să arunce ceaiul în mare. De-aia a izbucnit un război de independență și s-a născut o națiune.

Poate funcționează și aici: nu doar să nu ne uităm și să mutăm din telecomandă," ci, vorba unui fost șef de-al meu, să “încercăm să reuşim” să le mai tăiem macaroana, dacă se poate. Însă sunt pesimist, din cauza acestei atitudini de “eu sunt de partea binelui, dar vad bine și în rău”. Adică nu e bine ce face Antena 3, dar sunt şi nişte oameni buni acolo.”

“Dar aia cu Lovitura de stat sau Incediul a eșuat, lovitura de stat continuă, e opinia cuiva. Nu pot fi de acord cu această atitudine în care un om inteligent, tânăr, nepesedizat, neîndoctrinat poate să gândească așa. Dacă sunt mulți și dacă fac și prozeliți, nu e în regulă. De aia pleacă oamenii din țară.

Suntem în faza în care nu mai putem fi de acord “hai că merge şi aşa”. Câtă vreme unii oameni se ridică de pe canapea, se duc acolo, stau în frig, iar alții stau pe margine și zic "hai că nu sunt ăia așa de răi, stai să mai așteptăm", așa se pierd războaie.

Eliza Rogalski:

“Nu cred că televiziunile în general se finanţează numai din publicitate, pentru că dacă s-ar finanţa exclusiv din publicitate nu ar arăta aşa. Cred că se finanțează din alte surse: din banii acționarilor, din împrumuturi din etcetere etcetera.

Cred că din punct de vedere economic s-ar putea să se fi simțit și ei amenințați, de aceea au reacționat așa cum au reacționat. Dar nu cred că pe termen lung aceast este soluția. Nu putem sta la nesfârșit pe străzi sau cu ochii pe liste.

Cred că trebuie cu toţii să pledăm pentru ca instituţiile pe care acest stat le are - bune, proaste, defecte, defuncte unele, să îşi facă treaba.

Cred că și nouă ne lipsește acest exercițiu civic, care înseamnă mai mult decât să ieșim în stradă."

Felix Tătaru:

“Cred că pentru o extremă, soluţia nu îi este cealaltă extremă. Şi cred că poate să aibă un efect ceea ce s-a întâmplat acum.

Va fi un moment de referinţă, toată lumea în industria noastră şi în societatea noastră îşi va aduce aminte că au fost nişte branduri care şi-au retras publicitatea. Sunt consecinţe, inclusiv în cele două televiziuni. Ele trăiesc din publicitate foarte mult, de asta se luptă pentru audienţa asta foarte mare. Nu doar din interese politice. Dovadă că, spunea cineva din sală, ei acum sunt disperați că nu mai au bani pentru salarii.

Cred că lucrurile nu vor fi la fel. Cum însă, nu știu. Poate fi periculos - pentru că în continuare cred că la o extremă nu răspunzi cu o extremă - și se poate duce în anarhie, în orice, numai democrație nu, sau poate să fie o învățătură de minte pentru toată lumea. Să fim cu toții responsabili pe tot lanțul."

VIDEO. Funcționează "nuiaua" cu clienții?

Dezbaterea Etica în publicitate a fost organizată de Frontline Club Bucharest. Invitați: Cosmin Pojoranu (Keeks for Democracy). Șerban Alexandrescu (Headvertising), Robert Tiderle (Papaya), Eliza Rogalski (Rogalski-Damaschin), Felix Tătaru (GMP Advertising), Orlando Nicoară (1616.ro). Partener media: IQAds.

Moderator: Petrișor Obae, Paginademedia.ro

Transmisiune asigurată de Mindopoly.

ÎNREGISTRAREA INTERGRALĂ a dezbaterii Etica și publicitatea

 

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Comentarii

  • Este foarte ciudat.Vrei închiderea a doua posturi care,evident,îți Creează un mare disconfort.Cele care sunt in siajul dorintelor lor sunt perfecte.E-n regula,doar ca,nu poți decide tu.Scoate-le tu din grila,nu poți hotărî tu pentru milioane de oameni.Este atât de simplu.Este însă limpede disconfortul major pe care îl Creează aceste televiziuni pentru ei.Exista și oameni care nu suporta Realitatea TV,ce ne facem atunci?Trebuie sa învățam ca exista,și este firesc sa fie așa,păreri contrare.Ne place sau nu,asta este.Daca nu,înseamnă ca doresc totalitarism,pentru ca asta înseamnă.Ca pe vremea lui Ceaușescu.Asta înseamnă democrație,păreri diferite,chiar opuse părerilor noastre.Este greu cu democrația in țara noastră,dar altfel,o calmam din rărunchi.
  • Nu prea e normal sa boicotezi o tv mai ales daca-si plateste taxele si sunt ok cu fiscu si restul. Ca arunca borhoturi e politica lor ceilalti au obligatia sa arate si sa dovedeasca ca masluiesc si instiga la ura si incet-incet se separa apele. Au fost momente cand A3 trebuia inchisa de tot sau amendata la greu la ce aruncau costumele din ele si multa vrajba e de la ei ca se razboiesc cu toti datorita intereselor si jocurile pe care le fac. De restu limbaj vulgar si superjignitor :D
  • Idioțenia supremă a #*** este că vor închiderea unor televiziuni la care cică nu se uită!
    Păi dacă nu vizionezi respectiva "oficină", de ce-o vrei interzisă, ***??
    Adevărul e că majoritatea ipocrită *** urmărește seară de seară Sinteza Zilei, și apoi aruncă injurii și amenințări pe FB, deranjați la culme că cineva în țara asta are curajul să devoaleze adevărul și să-i arate pe ei ca pe niște *** funcționali vrednici de milă!
    Da, prostia e periculoasă și agresivă.
  • indiscutabil cei ce mint rebuie sa iasa din decor Libertate de eprimare ? pt unii da pt altii ba ! cind in parlament li se taia microfonul opozitiei aia era democratica ? lasau sa se auda numai ce vroia psd Asa ca bine ar fi sa li se taie mcrofonul si la A 3 si Ghita tv Toate posturile ( de ambele parti ) care sint dovedite ca mint sa li se retraga licenta dar CNA este politizat in miinile guvernului ( asta fara dubii )
  • Nicoara - rationament fals.
    Problema nu este carui public ne adresam ci caror posturi de televiziune le dam bani. Daca nu avem simt civic le ingrasam pe cele care mint, dezinformeaza, fac linsaje mediatice, ameninta, incita la violenta si multe, multe altele.
  • Nu mai ştiu ăştia cum să doboare antenele şi tocmai de aia au şi ajuns atâta de mari. În altă ordine de idei, măcar ăştia îşi plătesc taxele la stat. Realitatea şi b1 de ce ar mai primi publicitate? Nu am mai pus şi digi24 că ăştia se zbat în liga a 2-a când vine vorba de audiențe. Să revenim. Nu îmi vine să cred că toți ăştia... nu şi-au învățat lecția şi continuă să îi țină pe antenişti în postura de victime. Când le-au sărit toate instituțiile statului condus de Băsescu în cap ăştia au crescut cât făt frumos. Dacă ar fi cuminți ar înțelege că poporul todeauna va fi de partea victimei, tot aşa a câştigat PSD-ul ultimele două alegeri şi le va câştiga şi pe următoarele. Sunt buni băieții la a creea emoții, dar când vine vorba de alceva sunt ca râmele. Totuşi, unde este democrația când vrei să pui pumnul în gură celor care nu sunt de partea ta. În esență băieții ăştia cu haştag sunt nişte comunişti mai mici, măcar ăia erau pe față. Cică sunt de dreapta şi bălesc la gratuități şi mocangeală. Mi-e ruşine cu conducătorii actuali, dar şi mai ruşine îmi este cu râmele fără cultură care vorbesc de democrație şi lege... în România.
  • Am vazut la un articol alaturat lista firmelor care si-au facut reclama in ultimele luni la A3.6 si Raitaru/Romania TV. Sunt foarte multe multinationale, injurate la greu, cu manie proletara, pe cele doua posturi! Probabil conducatorii lor sunt masochisti daca isi asociaza imaginea cu aceste posturi si le place sa fie injurate firmele chiar pe banii lor. Iar efectele publicitatii sunt minime, daca avem in vedere publicul A3.6/RTV... PS. Pe de alta parte, avalansa de postaci antenisto/RTV-isti extrem de agresivi e dovada ca le e frica de faptul ca trusturile lor vor pierde multi bani in urma acestei campanii!
  • santajul e santaj. azi se foloseste pt a inchide gura televiziunilor nealiniate, fake news chipurile, maine cei care au banii pot folosi aceasta forma de "sucit mana" pt a isi atinge alte obiective.
    apoi....de cand UN GRUP de oameni ,foarte bogati, decid ce trebuie sa priveasca cetateanul ? adevarul e la Nicoara: fiecare televiziune are publicul ei, ce fac fascistoizii #rezist este sa inchida televiziunile la care ei nu se uita, sa ramana doar cele care corespund ideologic.
    intr-o lumea normala la cap o asa dezbatere nu ar fi avut loc niciodata.

Trimite un comentariu