Skip to main content

EXCLUSIV. Un fost ofiţer SRI, numit omul de legătură dintre TVR şi publicul său. Poziţia de ombudsman, ocupată de un specialist în "detectarea comportamentului disimulat"

 
Foto: Gazeta de Cluj
Foto: Gazeta de Cluj

EXCLUSIV. Fost ofiţer cu ani de experienţă în Serviciul Român de Informaţii, angajat de TVR. Poziţia: ombusman, funcţie care, printre altele, este o legătură între Televiziunea Publică şi telespectatori.

Publicitate

O specializare a celui numit pe această poziţie: "depistarea comportamentului disimulat".

Venirea lui Marica vine într-o perioadă de numiri noi în TVR: un fost prezentator din perioada ceauşistă - Nicolae Melinescu, a fost anunţat la departamentul ştiri. Totodată, interimatul ştirilor a fost preluat de Mădălina Rădulescu (care a mai fost pe această poziţie în perioada lui Alexandru Sassu).

Detalii, în continuare.

TVR anunţă sec, printr-un comunicat intern, numirea unui "ombudsman".

Potrivit informaţiilor Paginademedia.ro, cele câteva rânduri către angajaţi spun că este vorba de Septimiu Marica. Conform aceloraşi surse, anunţul precizează unde poate fi găsit Septimiu Marica (undeva, prin blocul turn), dar nu dă niciun detaliu despre cariera acestuia.

Ani de experienţă în SRI. Specialist în "depistarea comportamentului disimulat"

Cine este Septimiu Marica?

Lector universitar doctor, expert ştiinţific la nivel naţional, ofiţer de execuţie şi analist Serviciul Român de Informaţii (2000-2008). Plus "Trainer certificat în Detectarea Comportamentului Simulat".

Ca reprezentant naţional şi în calitate de ofiţer în cadrul Serviciului Roman de Informatii, a contribuit la înfiinţarea „Centrului Zonal de Înalte Studii pentru Prevenirea si Contracararea Bioterorismului” în parteneriat cu F.B.I. (Federal Bureau of Investigations), Universitatea „DE PAUL” din Statele Unite ale Americii (Chicago, Illinois), Ministerul Administraţiei şi Afacerilor Interne şi Academia Oamenilor de Ştiinţă din România.

Este Lector Universitar Doctor, Şef de lucrări şi Expert ştiinţific la nivel naţional, în cadrul unor universităţi din ţara.

Începând cu anul 2014, oferă consultanţă companiilor multinaţionale din România, în aria sa de expertiză.

Caracterizarea de mai sus apare pe site-ul iceu.ro, o companie de consultanţă, training şi business intelligence, la care Septimiu Marica este co-fondator.

Iceu oferă produse şi servicii în următoarele domenii de activitate: Retail, Vânzări, Banking, Companii de asigurări, Consultanţi financiari, Call Center, F.M.C.G., Armată, Poliţie, Procuratură şi Unităţile speciale de recrutare, Consultanţi politici, Mediatori, Echipe de negociatori, Case de avocatură, Gărzi şi firme private de securitate, Agenţiile de recrutare.

Printre clienţii Iceu:

  • la nivel internaţional: British Petroleum, IBM, Kodak, General Electrics, Heinz, IT&T, Armata Cehă, Dell, Agenţia Spaţială Europeană, U.S. Airforce.
  • la nivel naţional: U.S. Foods, Unicredit Bank, Institutul Bancar Român, G4S, LIDL, Ministerul Afacerilor Interne, Best Media Advertising, Smite, Smart Support Hub, Federaţia Română de Fotbal, Librăriile Cărtureşti, ANAF.

Potrivit profilului Linkedin, Marica este absolvent al Academiei Naţionale de Informaţii.

Paginademedia.ro a trimis TVR câteva întrebări:

  • Care au fost criteriile pe baza cărora a fost numit Septimiu Marica?
  • Cine a făcut propunerea?
  • În ce măsură este compatibilă calitatea de ombudsman cu cea de fost ofiţer SRI?
  • De ce a fost numit un om din afara TVR?

Până la ora redactării articolului, oficialii TVR nu au răspuns întrebărilor.

Ce face un ombudsman?

Poziţia de ombudsman în general, într-o redacţie, are rolul de a stabili un echilibru între public şi publicaţia sau postul respectiv. El face munca de semnalare a greşelilor în articole, de semnalare a derapajelor etice şi va răspunde cererilor cititorilor pentru a uşura munca jurnalistului şi pentru a asigura o legătură directă cu publicul.

În TVR, sunt stabilite prin Statul Jurnalistului atribuţiile ombudsmanului. Înainte de ce spune Statutul TVR, ce se spune la nivel internaţional:

Cele zece reguli ale Organizaţiei Mondiale a editorilor publici de presă

1.Ombudsman-ul este dedicat protejării şi îmbunătăţirii calităţii jurnalismului, încurajând discursul sincer şi respectuos în privinţa practicilor jurnalistice.

2. Principalul său obiectiv este promovarea transparenţei în interiorul organizaţiei unde lucrează.

3. Lucrează pentru protejarea libertăţii presei şi promovează jurnalismul responsabil şi de înaltă calitate.

4. Parte din activitatea sa este primirea şi investigarea plângerilor despre modul cum au fost tratat unele ştiri şi materiale de presă.

5. Recomandă cel mai potrivit mod de a acţiona, pentru rezolvarea problemelor ridicate de către cititori în plângerile lor.

6. Este un ofiţer independent, acţionând pentru a proteja interesele consumatorilor.

7. Va încerca să rămână neutru şi corect.

8. Va încerca să nu se implice în nicio activitate care ar genera conflict de interese.

9. Explică rolurile şi obligaţiile jurnaliştilor şi meseriei către public.

10. Acţionează ca un mediator între aşteptările publicului şi responsabilităţile jurnaliştilor.

Ce face un ombudsman, conform Statutului Ziaristului TVR:

Art.47 - Comisia de etica si arbitraj ia in discutie dosarele prezentate de catre Serviciul de ombudsman al Societatii, audiaza partile, intocmeste rapoarte si rezolutii ce vor fi inaintate Comitetului director, presedintelui director general sau, in caz de interes major, Consiliului de administratie.
Ziaristii din televiziunea publica au acces la rapoartele si rezolutiile Comisiei.

Art.48 - Se constituie Serviciul de ombudsman al Societatii Romane de Televiziune direct subordonat Comisiei de etica si arbitraj.

Serviciul de ombudsman monitorizeaza abaterile de la prezentul Statut in baza sesizarilor primite si intocmeste documentatia care va fi inaintata Comisiei de etica si arbitraj.

Serviciul de ombudsman primeste de la compartimentele specializate ale Societatii sesizarile publicului referitoare la emisiunile difuzate de postul public de televiziune si incearca sa medieze litigiile dintre public si ziaristi prin scrisori, rectificari sau prin solicitari ale dreptului la replica inaintate Comitetului director.

Serviciul de ombudsman mediaza litigiile referitoare la Statut dintre departamentele Societatii, dintre acestea si ziaristi sau dintre ziaristi.

Art.49 - Membrii Serviciului de ombudsman sunt angajati ai Societatii, cu pregatire jurnalistica si/sau juridica universitara si nu presteaza activitate publicistica nici in cadrul institutiei nici in afara ei.

Ei sunt angajati prin concurs, iar desfacerea contractului de munca nu poate fi facuta fara avizul expres al Comisiei de etica si arbitraj.

Membrii Serviciului de ombudsman nu pot fi membri ai partidelor politice si nici ai asociatilor si sindicatelor afiliate politic.

Structura si marimea Serviciului de ombudsman este stabilita prin organigrama institutiei, in functie de necesitatile Comisiei de etica si arbitraj.

Nicolae Melinescu, înapoi în TVR

Nicolae Melinescu, unul dintre crainicii TVR din perioada ceauşistă, a fost readus în Televiziunea Publică.

"Nicolae Melinescu se intoarce in Televiziunea Publica. Nu am inteles exact ce functie va avea, insa sigur el va decide cine de la Stirile TVR va putea pune voce si va putea aparea pe post", a scris jurnalistul Adelin Petrişor pe Facebook.

Potrivit informaţiilor Paginademedia.ro, revenirea lui Melinescu în TVR a fost anunţată într-o şedinţă de Mădălina Rădulescu, noul şef interimar al ştirilor.

Mădălina Rădulescu a fost numită interimar, la rândul ei, în urmă cu o săptămână. Ea a mai fost pe poziţia de şef al ştirilor, în perioada mandatului lui Alexandru Sassu la conducerea TVR (în 2007). Alexandru Sassu, la rândul lui, a fost readus în Televiziunea publică în acest an.

Citeşte şi:

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Chiar nu realizați că flăcăul ăsta va primi o sinecură grasă din bani publici pentru care nu va face nimic ?Chiar nu știți că astfel de c.v.-uri se,,fabrică" la fel de ușor precum doctoratele la Academia de Informații ??! Sau nu știți în ce domeniu se utilizează sintagma,,comportament simulat"??! Se spune că nu este bine să faci pe prostul că riști...să rămâi așa !!!

Trimite un comentariu

sus