Skip to main content

Aproape jumătate din liceenii români distribuie fake news. Proiect de educație "Găina care a născut vii", cu Tudor Mușat și Ana-Maria Diceanu

 
Aproape jumătate din liceenii români distribuie fake news. Proiect de educație "Găina care a născut vii", cu Tudor Mușat și Ana-Maria Diceanu

Adolescenții sunt vulnerabili la fenomenul Fake-News și distribuie masiv știri false. Un proiect de educație media (media literacy) cu un nume mai mult decât sugestiv - "Găina care a născut pui vii", un studiu cu câteva concluzii alarmante și doi specialiști implicați: jurnalistul Tudor Mușat și Ana-Maria Diceanu.

Publicitate

O concluzie a studiului: 43% dintre liceenii români au distribuit informații false în mediul online. 

Tinerii între 16 și 19 ani sunt vulnerabili la fenomenul fake news și au nevoie de educație și dezvoltarea gândirii critice, care să îi facă reținuți în a crede și răspândi informații false.

Este rezultatul studiului făcut de Școala de Valori și Unlock Market Resarch în proiectul „Găina care a născut pui vii”. Un proiect de educație media pentru liceeni, dar și pentru profesori.

Ce este „Găina care a născut pui vii”?

Este un proiect de educație media pentru liceeni, cu întâlniri ținute de Ana-Maria Diceanu, specialistă în comunicarea de criză, și Tudor Mușat, realizator de programe de știri la Digi 24. Proiectul s-a desfășurat ultima oară în București și urmează să ajungă la Focșani, Câmpulung, Pitești și Brăila.

La discuțiile cu Ana-Maria Diceanu și Tudor Mușat, elevii învață cum să interpreteze știrile, cum să depisteze știrile false, cum să dea share unei informații în mod responsabil și, de asemenea, cum elaboreze content în social media fără să lezeze pe nimeni.

La cursuri, liceenii vor învăța ce întrebări să își pună pentru a verifica veridicitatea informațiilor pe care le citesc, care este diferența între știre și advertorial, cum iau naștere știrile, care este diferența între mass-media și social media și ce înseamnă să fii responsabil în social media.

Programul are două până la șase ateliere per liceu, centrate pe educație experiențială și sunt prezentate elevilor într-o manieră atractivă, practică și inspirațională.

Programul nu implică vreun cost din partea participanților. Elevii vor avea ocazia să intre în contact cu cele mai actuale noțiuni referitoare la media literacy, redactând revista/ziarul liceului prin intermediul cunoștințelor dobândite infuzat pe parcursul atelierelor de cei doi traineri.

Ținta: 1000 de elevi din toată țara până la sfârșitul anului.

Ana-Marina Diceanu: „Constat cu plăcere că s-au înmulțit inițiativele împotriva fake news și în societatea românească, mă bucur că există acest trend și că noi putem să contribuim la el. Sper și cred că astfel tinerii din România vor deveni mai atenți când citesc, scriu și răspândesc informații și vom reuși să facem împreună un pas spre o societate mai bună pentru toți”

În cadrul proiectului, urmează să lanseze un ghid pentru profesori, astfel încât ei să continue la clasă educația în domeniul fake news și mass-media.

Proiectul "Găina care a născut pui vii" este derulat de organizația nonguvernamentală Școala de valori și este susținut de Lidl România.

Autor: Andreea Iordache andreea.iordachepaginademedia.ro

Comentarii

  • Se vede ca acesti doi oameni nu se pricep la cea ce fac. Nu fac diferenta intre "false news" si "fake news". Una e sa scrii un fonfleu de genul "gaina care a nascut pui vii" si alta e sa vii si sa spui ca "Hillary Clinton a vandut arme ISIS" sau ca "homosexualii au inceput sa violeze copii". In primul caz, vorbim despre o banalitate care nu influenteaza cu nimic individul din punct de vedere ideologic sau politic, in timp ce al doilea si al treilea enunt sunt confectionate exact in acest scop.

Trimite un comentariu