Skip to main content

BUCUREŞTIUL PARALEL. Cât cheltuie STB pe campania cu vloggeri şi cine s-a ocupat. Nume şi cifre. Autobuzele, promovate printr-o campanie "fără P"

 
BUCUREŞTIUL PARALEL. Cât cheltuie STB pe campania cu vloggeri şi cine s-a ocupat. Nume şi cifre. Autobuzele, promovate printr-o campanie "fără P"

VIDEO. Cât de relaxant este să mergi cu autobuzul! Cât de frumos este Bucureştiul, prin ochii vloggerilor! Cât de eficient e transportul în comun! Asta dacă ne luăm după ce au postat câţiva vloggeri. Găsiţi toate filmele în articol. S-a făcut şi un imn, cântat de What's Up.

Publicitate

Doar că vloggerii au ales să nu-şi informeze publicul că au fost plătiţi pentru "realitatea paralelă" din filmele lor. Poate se prind cititorii, dar nicăieri nu există un marcaj care să arate că e vorba de filme publicitare. Şi este un public de milioane. Literalmente, pentru că filmele sunt făcute de BRomania, Mihai Hash şi Alex Ghiduş.

STB a plătit vloggeri care să zugrăvească un transport public în "lumini frumoase". O realitatea paralelă, un Bucureşti în care traficul e relaxat, autobuzele goale, cu aer condiţionat şi "wifi oferit de STB", adevărate birouri chiar! (Ghiduşu lucrează ceva pe laptop). Fără aglomeraţie, fără transpiraţie.

Care a fost agenţia care s-a ocupat de campanie? Cine a fost implicat în proiect? Şi, mai ales, cât a costat? În continuare.

O campanie care încalcă, însă o regulă de bază în comunicarea cu publicului: filmele sunt nemarcate ca fiind parte a unei campanii (aşa cum se face în presă). Vloggerii nu-şi informează publicul în niciun fel că au primit bani pentru a crea "Bucureştiul paralel".

Efectul nemarcării publicităţii se poate vedea în comentarii: cei care au luat "de bune" materialele le-au "sărit în cap" vloggerilor şi i-au criticat sau i-au ironizat: realitatea din clipuri e una, cea din teren, cu totul alta! Au curs cu comentarii critice în care bucureştenii spun cum este în realitate în sistemul de transport în comun.

„Daca tot îţi place in STB, foloseste telefonul acolo, nu la volan. Recomand tramvaiul 41 undeva pe la 8.30 dimineata ;)”

„Adica noi sa ne dam cu un ratb jegos si jegmanit de Firea si gasca ei si sa ne uitam la tine in timp ce tu te dai in Porsche? Ok. Cat din banii nostrii ai incasat pt porcaria asta nesimtita de clip?”

Doar imnul lui What's Up menţionează că este parte a Campaniei 110 ani de STB.

Ce spun vloggerii? Ce spune STB?

Bugetul campaniei: câteva sute de mii de euro. Agenţia: Treasure Island

La solicitarea Paginademedia.ro, STB a precizat care este agenţia care s-a ocupat de proiect. Şi câţi bani sunt implicaţi.

Într-un răspuns pentru Paginademedia.ro, STB menţionează că a fost creată de Treasure Island, o agenţie aleasă în urma unei selecţii, prin „norma procedurală proprie”. La selecţie au mai fost alţi trei ofertanţi, însă instituţia nu a dat detalii despre numele celorlalte agenţii.

Potrivit datelor de la Registrul Comerţului, Treasure Island este deţinută de Ioana Octavia Croitoru (100%). Până în 2018, a mai existat un asociat, Oana Anton. Pe site-ul Ministerului de Finanţe, firma apare cu 2 angajaţi. Oficialii companiei au precizat pentru Paginademedia.ro că lucrează cu 13 persoane pe contracte permanente (conform Registrului de Evidenţă a Salariaţilor).

Ioana Octavia Croitoru a lucrat, printre altele la agenţia Violet Advertising, dar şi în poziţii de marketing la clienţi precum Porsche şi Orange. În urmă cu zece ani, a înfiinţat agenţia Brandness. În urmă cu trei ani, pe lângă Brandness, a pornit şi agenţia Treasure Island (centrată pe BTL).

Bugetul campaniei, despre care STB spune că va avea mai multe etape, este de 954.900 de lei (aproximativ 200.000 de euro), iar contractul cu agenţia Treasure Island a intrat în vigoare în data de 5 aprilie 2019.

STB nu a menţionat cât din "etape" a fost alocat campaniei cu vloggeri. Campania va include, în acest buget, şi un eveniment.

Raluca Şandru, fostă directoare în CNADNR şi realizatoare OTV şi Radio România, în campanie

Paginademedia.ro a trimis vloggerilor o serie de întrebări. Le găsiţi mai jos.

Răspunsul lor: "avem un NDA (Non Disclosure Agreement) semnat". Sau "am vorbit cu colega de la legal şi nu am cum să răspund".

Unul dintre vloggeri ne trimite către "Raluca". "Doar cu ea se poate vorbi de campania aceasta", ne spune.

Este vorba de Raluca Şandru. Şandru a fost, în trecut, director de Relaţii Publice la CNADNR. O perioadă a fost şi realizator de emisiuni la OTV, televiziunea lui Dan Diaconescu şi la Radio România Actualităţi. A început în presă la Ziua (în 2000). Ultimul job în presă a fost la Cotidianul (2009-2013).

Din informaţiile Paginademedia.ro, Raluca Şandru este cea a luat legătura cu STB, pentru că vloggerii doreau să le răspundă celor care au comentat critic filmele lor, iar aceste răspunsuri aveau nevoie de o aprobare.

Contactată de Paginademedia.ro, Raluca Şandru a admis că "m-am ocupat de partea de comunicare a campaniei", fără a da alte detalii.

Ce i-am întrebat pe vloggerii BRomania, Mihai Hash şi Alex Ghiduş? Printre altele:

- Cum au fost realizate filmele? La ce ore din trafic? Ai testat mai multe intervale orare?

- De ce numai autobuzele noi? De ce nu aţi mers şi cu tramvaiele? Cu 41 sau cu 32, de exemplu?

- Materialele nu sunt marcate ca publicitate. A cerut asta clientul sau aţi decis voi?

- De ce nu aţi marcat materialele ca fiind parte a unei campanii plătite? Publicul nu trebuie să ştie asta?

- Cât consideri că este corect să nu îi spui publicului că materialul este, de fapt, reclamă?

- Ignorând o parte a transportului STB (tramvaiele supraaglomerate, de exemplu), nu îi vinzi publicului (fără să îi spui că e reclamă plătită) doar o anume realitate? Cum crezi că te va afecta, ca producător de conţinut, acest fapt?

Vloggerii nu au răspuns. Niciunul. Doar Mihai Hash, după ce a primit întrebările Paginademedia.ro, a pus un mic "update" pe Youtube (textul pentru care Raluca Şandru a obţinut aprobare de la STB):

„Dragilor, acest clip este realizat in parteneriat cu STB-ul cu ocazia aniversarii a 110 ani de existenta. Oamenii astia au adus autobuze noi care vor intra in curand pe toate liniile si eu impreuna cu alti cativa colegi din industrie am avut ocazia sa ne plimbam cu ele prin oras.

Stiu ca nu sunt toate autobuzele asa noi si frumoase, cu aer conditionat si cu wifii, stiu ca sunt ore la care sunt foarte aglomerate si stai inghesuit pana la destinatie, stiu ca sunt chestii care nu sunt roz dar pe nicaieri nu sunt. Cand eram student tot BUS Klasse o ardeam si eu :) Ideea insa nu e cu ce merg sau nu merg eu, ideea e ca se incearca o schimbare! Si asta nu poate sa vina decat de la noi toti!”

VIDEO. Campania, clip cu clip. Ce bine e cu autobuzul!

Vlogeri şi artişi au coborât din BMW, Range Rover, Mercedes şi s-au urcat în noile, luxoasele autobuze Otokar, care se plimbau prin oraş, fără pic de trafic. Un Bucureşti paralel, în care autobuzele sunt noi, strălucitoare şi merg exclusiv (dar exclusiv!) prin zone fără trafic.

Mikey Has, Ghiduşul, BRomania, câtăreaţa Jo şi What s Up (care şi semnează imnul campaniei) sunt vedetele campaniei de imagine, despre care STB spune că este realizată cu ocazia aniversării a 110 ani de STB.

Despre campanie:

Vloggerii, cu sute de mii de fani pe YouTube, au şi făcut mici „scenete” cu ei lăsându-şi maşinile în parcare şi urcât în noile autobuze Otokar.

„Trebuie să merg până la contabilă. Iar până la contabilă trebuie să fac cumva să montez un clip. Şi nu am cum să fac asta de la volan!”, spune vloggerul care are canalul de YouTube Ghiduşii.

„Deci ce o să fac eu astăzi. O să-mi las maşina în parcare şi o să mă urc într-un autobuz. STB!” Câteva cadre mai târziu, îl vedem pe vlogger în autobuz, spunând: „Genial faptul că pot să montez clipul în maşină pentru că avem Wi-Fi gratuit oferit de STB”.

Vloggerul nu anunţă nicăieri. Nici în video, nici în textul care însoţeşte clipul pe YouTube că a fost plătit de STB pentru a face acest material.

Acesta este doar unul dintre exemple. Îl vedem pe BRomania, într-un clip pe care l-a postat pe Instagram, cum se bucură şi el de mersul cu autobuzul. Nicio menţiune că a fost plătit să facă această campanie.

Un clip apare postat şi pe pagina de YouTube a lui Mikey Has, cu peste 1,4 milioane de fani pe YouTube, fără să menţioneze că este vorba despre o campanie plătită.

După ce Paginademedia.ro i-a trimis ieri un set de întrebări despre campanie, Mikey Hash a adăugat o menţiune în clipul pe care l-a postat iniţial.

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Revin cu un comentariu la cel pe care tocmai l-am postat, pentru ca nu sunt de acord sa mi se blureze cuvantul “***” , acesta fiind un cuvant din dex-ul limbii romane, si reprezinta un desert de provenienta turca.
  • Pentru cine a avut mega ideea de a scrie acest articol, pot sa ii spun doar: rusine! Nu sunteti profi, nu stiti decat sa vindeti scandal, sa distrageti atentia oamenilor de la normal. In primul rand, vloggerii sunt si ei oameni si daca au fost platiti pentru prestarea lor, nu inseamna ca trebuie sa le luam gatul.
    In al doilea rand, au filmat doar in masini noi, pentru ca promoveaza STB, ati vazut vre o data antireclama la un produs?
    In al treilea rand, este un clip frumos care schiteaza lucruri pozitive din Romania, sau nu ne dorim asta?
    M am saturat de cliseul “ Romania o tara de ***”, cine face *** ***? Cei care nu sunteti de acord cu lucrurile bune si frunoase cu care putem incepe sa schimbam ceva in bine in Romania noastra frumoasa!
  • @I paid my dues... - a fost in SEAP licitatia. Nu se mai joaca nimeni cu prostii d-astea fara SEAP.
  • Mie cea mai grava chestie mi se pare adjudecarea serviciilor in baza „normei procedurale proprii”. Banii publici nu mai sunt utilizati transparent prin licitatii publice cu publicarea caietelor de sarcini, a ofertantilor si deciziilor de adjudecare, asa cum ar fi corect si concurential, ci sunt date dupa bunul plac la rude, prieteni si cumetri, la preturi umflate in detrimentul platitorului de taxe. Cumetri castigatori intermediaza serviciile la preturi neconcurentiale pe care le vor ei, ca sa pape si gura clientului de partid.
    Foarte scarbos.
    Primaria tocmau e in faliment si taie banii de investitii. Unde esti tu Tepes doamne!
    Vlogarii ar trebui sa stea departe de aceste mocirle.
  • Cred că e o chestie de scris elementară sa explici aconimul folosit (prima oară când îl folosești). Doamne ....
  • *** Mai ales *** *** si transpirata de Ghidus. Asta arata din nou cat de naivi si prosti cred ei ca sunt romanii de rand. Rusine !
  • Bani aruncati. Cine ii baga in seama pe vlogeri e doar un p Ap Agal.
  • Acum ceva timp Oreo a facut o campanie cu vloggerii numita Oreo Lick Race, si desi au spus la sfarsit ca au colaborat cu ei si au mentionat asta si in descriere, cei din UK au considerat ca nu este de ajuns deoarece trebuie sa fie clar, de la inceputul videoului, ca este o reclama. Se pare ca noi putem omite.
  • Ce linie a luat Mikey, ma rog, de pe bd. Unirii care face dreapta pe Bratianu - Magheru? Iar apoi vine dintre piata Alba Iulia. REGIZAT TOTUL.
  • Marea problema a fost lipsa p,pe de alta parte ne vaitam de stb dar ne cumparam bilet?
  • nenea obaie sa nu mai furati stirile de pe moso.ro da? ca uite el a dat sparla asta in web si tu l-ai copiat. chestia e ca moso face la fel, ii lasa lumea in comentarii niste stiri si le da el ca fiind de bune,mai sti sterge comentariile macar de ar avea bunul simt sa spuna un "cititor" sau ceva.. dar el e la fel.
  • Influencerii fac atata reclama pt lucuri nesanatoase: tigari, tigari electronice, sucuri pline de E-uri si asa mai departe, de ce sa nu faca pt ceva tot daunator ca STB-ul? Si daca e pe bani, e pe bani, ca nimic nu este gratis pe lume. Ma rog, pt studenti si IT-isti mai totul este fara bani....

Trimite un comentariu

sus