Skip to main content

Digital News Report. Publicul începe să aleagă brandurile media cu „reputație bună”. Pro TV și Digi24 conduc în topul încrederii

 
Digital News Report. Publicul începe să aleagă brandurile media cu „reputație bună”. Pro TV și Digi24 conduc în topul încrederii

Pro TV și Digi24 se numără printre brandurile media cu credibilitate, care și-au păstrat audiența, atât online cât și offline. Cele două ocupă primele locuri în topul brandurilor utilizate săptămânal de publicul digital din România.

Concluziile reies din raportul Digital News Report, un studiu realizat la nivel mondial (inclusiv în România) de Reuters Institute de la Universitatea din Oxford. În țara noastră, cercetarea s-a făcut în colaborare cu Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării.

Publicitate

Din același raport mai aflăm că, în medie, consumatorul de știri online folosește săptămânal până la 7 surse de știri, TV, online, radio și presă scrisă.

O tendință interesantă remarcată de acest studiu este că atât la nivel global cât și în România încep să fie preferate brandurile media cu „reputație bună”, iar publicu tinde să se îndepărteze de sursele de informare puternic polarizate și încearcă să evite știrile potențial false.

Datele comparate pe ultimii trei ani, de când se face acest studiu în România, arată că o abordare echilibrată a informațiilor ajută brandurile de media să-și păstreze audiențele, se menționează în concluziile Digital News Report. 

Primele două branduri de media, atât online cât și offline, sunt ProTV și Digi 24, care își mențin pozițiile din ultimii ani. O acoperire echilibrată a ajutat alte branduri media să își păstreze audiența. Este, de exemplu, cazul stației de radio Europa FM, al radioului public, și a trei branduri puternice online, HotNews, Adevărul sau Ziarul Financiar.

În ce privește online-ul. Facebook rămâne principala sursă de informare pentru publicul românesc, după cum au recunoscu 68% dintre repondenții studiului. Platforma este urmată la distanță de YouTube și WhatsApp.

Raluca Radu, profesor și raportor pentru România în Digital News Report despre concluziile raportului

Unele branduri de media, care au avut o acoperire mai polarizată în susținerea sau în critica guvernului, înregistrează o scădere a utilizării declarate, de până la 10 puncte procentuale în ultimii trei ani: Antena 1, Antena 3 și România TV (pro) și Realitatea TV (anti-guvernamentală).”

Raluca Radu spune că problema nu ține de modul în care funcționează aceste redacții, ci mai degrabă despre modul în care sunt realizate și conduse emisiunile de analiză și talk-show-urile politice. 

Totodată, potrivit studiului, încrederea în știri, în ansamblu, s-a redus de la 44% în 2018, la 37% în 2019.

De ce? Raluca Radu explică:

„Politicienii au atacat jurnaliștii în mod constant, în timp ce coaliția de la guvernare a adoptat modificări legislative care dăunează sistemului judiciar, dar care sunt greu de explicat publicului larg. Au scăzut demonstrațiile și protestele de stradă care au existat în ultimii doi ani, ceea ce a dus la o scădere a senzației de presiune pe care o simțeau oamenii, în a urmări știrile în mod constant.

Nu în ultimul rând, redacțiile românești și-au menținut tradiția de a se ataca reciproc pentru a se poziționa. Ca de obicei, aceste atacuri devin mai intense înainte de alegeri și, astfel, afectează încrederea în jurnalism, în general.”
 

FOTO. Din concluziile studiului Digital News Report

  • Digital News Report
  • Digital News Report
  • Digital News Report
  • Digital News Report
  • Digital News Report
  • Digital News Report
 

Paginademedia.ro prezintă câteva concluzii, pe scurt:

România

  • Telefonul mobil a depășit calculatorul, ca punct de acces pentru știri
  • Sursele online și TV rămân principalele surse de informare pentru români
  • În online, Facebook rămâne principalul instrument de acces la informație pentru publicul românesc
  • Crește importanța serviciilor de mesagerie
  • Încrederea în presă, în general, a scăzut cu 7% față de 2018
  • Redacțiile care au păstrat un ton echilibrat în prezentarea știrilor mențin poziția de lider
  • Conținutul puternic polarizat îndepărtează, treptat, audiența
  • În medie, oamenii folosesc mai bine de șapte branduri de media pe săptămână

Global

  • Publicul este mai interesat de brandurile de media „cu reputație”, pentru a evita dezinformarea
  • Publicul preferă un consum diversificat de media
  • Scade utilizarea Facebook pentru știri, în favoarea altor platforme
  • Modelul de business cu plată favorizează un singur titlu
  • Crește numărul celor care evită știrile în mod constant pentru că sunt depresive și pentru că oamenii se simt neputincioși
  • Interesul pentru podcast este în creștere, mai ales în rândul tinerilor

Concluzii pentru România, pe larg 

  • Publicul digital din România continuă să arate un mare interes pentru informația de presă. Consumatorul mediu de știri online folosește săptămânal până la șapte surse de știri, TV, online, radio și presă scrisă.
  • Publicul din România păstrează tendința globală, tinde să se îndepărteze de sursele de informare puternic polarizate și încearcă să evite știrile false.
  • Datele comparate pe ultimii trei ani, de când se face acest studiu în România, arată că o abordare echilibrată a informațiilor ajută brandurile de media să-și păstreze audiențele.
  • Primele două branduri de media, atât online cât și offline, sunt ProTV și Digi 24. Cele două își mențin pozițiile din ultimii ani.
  • O acoperire echilibrată a ajutat alte branduri media să își păstreze audiența. Este cazul și unor titluri ca radio Europa FM, al radioului public, HotNews, Adevărul sau Ziarul Financiar.

Concluzii la nivel global, pe larg

  • Publicul spune că se bazează tot mai mult pe branduri „respectabile” de știri pentru a contracara informarea greșită, chiar și în contextul creșterii presiunilor economice asupra redacțiilor.
  • Îngrijorarea publică legată de propagarea informațiilor greșită și a dezinformării îi face pe unii să fie mai atenți la brandurile pe care le aleg și la conținutul pe care îl postează online
  • Modelele online plătite încep să funcționeze în unele țări, dar acest lucru se întâmplă în principal pentru câțiva editori mari.
  • Raportul subliniază că utilizatorii din mai multe țări petrec mai puțin timp pe Facebook și mai mult pe WhatsApp, Instagram și YouTube, comparativ cu perioada similară a anului trecut.
  • Îngrijorarea publică privind informația posibil falsă rămâne extrem de ridicată la nivel mondial.
  • În timp ce rețelele de socializare, în special Facebook, sunt dominante în multe țări occidentale, aplicația de mesagerie WhatsApp a devenit rețeaua principală pentru discutarea și redistribuirea știrilor în Brazilia (53%), în Malaysia (50%) și Africa de Sud (49%).
  • Raportul arată, de asemenea, că utilizatorii online, din mai multe țări, petrec mai mult timp pe WhatsApp, Instagram și YouTube, comparative cu anul trecut.
  • Interesul pentru audio este din ce în ce mai mare. Podcasturile par să atingă masa critică, urmare a îmbunătățirii conținutului și distribuției simplificate.
  • Există o creștere redusă a numărului celor care plătesc pentru orice fel de știre online, fie că este vorba de abonamente, de plata unei cotizații sau de o donație. O evoluție încurajatoare este că cele mai multe plăți sunt acum „recurente”, mai degrabă decât singulare.

METODOLOGIE

Toate cifrele, dacă nu se specifică altfel, sunt de la YouGov Plc. Studiul a fost realizat în 38 de țări: Statele Unite, Marea Britanie, Germania, Franța, Italia, Spania, Portugalia, Irlanda, Norvegia, Suedia, Finlanda, Danemarca, Belgia, Olanda, Elveția, Austria, Ungaria, Slovacia, Cehia, Polonia, Croația, România, Bulgaria, Grecia, Turcia, Coreea de Sud, Japonia, Hong Kong, Malaysia, Taiwan, Singapore, Australia, Canada, Brazilia, Argentina, Chile și Mexic și Africa de Sud.

Dimensiunea totală a eșantionului a fost de 75.749 de adulți, aproximativ 2.000 pe țară. Datele au fost adunate în finalul lunii ianuarie / începutul lunii februarie 2019.

Sondajul a fost făcut online. Datele au fost ponderate la targeturi de vârstă, sex și regiune, pentru a reflecta populația totală.

Eșantionul reflectă populația care are acces la internet și respondenții au fost întrebați dacă au accesat sau nu știri în ultima lună.

În țările cu o utilizare mai redusă a internetului, inclusiv în Argentina, Brazilia, Chile, Grecia, Mexic, Africa de Sud și Turcia, eșantioanele tind să se bazeze mai mult pe zonele urbane, care trebuie luate în considerare la interpretarea rezultatelor.

Cercetarea calitativă cu consumatorii de știri mai tineri din Marea Britanie și Statele Unite a fost efectuată de Flamingo Research în februarie 2019. Participanții au avut interes ridicat / mediu pentru știri.

Cercetarea a implicat urmărirea consumului de știri pe telefoanele mobile, redactarea de jurnale și interviuri aprofundate.

Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro

Comentarii

  • Vai de capul studiului respectiv. Cum sa fie Digi 24 un brand puternic cand Digi24 TV are o audienta in prime-time de cel putin 3 ori mai mica decat Antena 3 sau Romania TV? Sau cum sa fie Hotnews brand puternic? Ha ha.. nu cunoasteti romanii si preferintele lor in ce priveste sursele de informare

Trimite un comentariu