
Românii stau din ce în ce mai puțin în fața televizoarelor. În doar cinci ani, consumul de programe TV a scăzut dramatic.
Luna ianuarie (care are, de obicei, unele dintre cele mai mari cote de consum TV) arată, în acest an, cu totul diferit față de acum cinci ani.
Paginademedia.ro vă prezintă evoluția consumului TV în Prime-Time, în ultimii cinci ani, în luna ianuarie, dar și după media anuală:
NAȚIONAL. În serile de ianuarie, în Prime-Time, numărul românilor care se uitau la televizor se ducea, în 2016, spre 9,3 milioane. Cu alte cuvinte, 9,3 milioane de români era audiența însumată a canalelor de televiziune atunci, când încă nu erau pe piață nici Netflix, nici HBO GO, iar vloggerii abia își începeau postările pe youtube (mulți dintre ei încă nici nu erau "pe piață").
În ianuarie 2020, diferența este notabilă: în prima lună din acest an, erau în fața micilor ecrane 8,2 milioane de români, cu este un milion mai puțini decât în urmă cu cinci ani.
Urmărind tendința, au fost scăderi continue. Față de anul trecut, diferența, în ianuarie, în Prime-Time, este de 500.000 de români.
În procente, publicul total de TV din ianuarie 2020 înseamnă un rating de 34,1%, ceea ce înseamnă că o treime dintre românii care au televizoare în casă îl mai deschid seara ca să vadă un program TV.
URBAN. Televiziunea a pierdut public, în luna ianuarie, și la orașe. Sunt cu peste 700.000 mai puțini telespectatori în luna ianuarie 2020, față de aceeași lună din urmă cu cinci ani.
În total, vorbim de 4,2 milioane de telespectatori la orașe, în Prime-Time, față de aproape cinci milioane în urmă cu cinci ani.
În 2016, ratingul total la orașe era de aproape 51%. Acum a scăzut la aproape 47. Diferența nu pare mare, dar fiecare punct de rating înseamnă sute de mii telespectatori.
COMERCIAL. Publicul tânăr se uită mai puțin la televizor. În ianuarie 2020, numărul celor între 18 și 49 de ani care se uitau seara la TV a fost de 1,45 milioane.
În urmă cu cinci ani, în ianuarie, erau aproape 1,9 milioane de tineri în Prime-Time, cu aproape jumătate de milion mai mulți.
Ce înseamnă ca procente: aproape 50% era ratingul total pe publicul tânăr în ianuarie, în Prime-Time. Acum a fost de 44%.
Evoluția consumului TV în luna ianuarie, în ultimii cinci ani (nr. persoane/rtg%)
LUNA | NATIONAL | URBAN | COMERCIAL |
---|---|---|---|
Ianuarie 2016 | 9.297.000 (39,5) | 4.939.000 (50,7 rtg) | 1.880.000 (49,6) |
Ianuarie 2017 | 8.881.000 (40,2) | 4.763.000 (49,5) | 1.810.000 (48,9) |
Ianuarie 2018 | 8.946.000 (38,6) | 4.563.000 (50) | 1.727.000 (47,3) |
Ianuarie 2019 | 8.780.000 (37,2) | 4.455.000 (49,5) | 1.596.000 (46,5) |
Ianuarie 2020 | 8.232.000 (34,1) | 4.202.000 (46,9) | 1.446.000 (44.1) |
Consum scăzut și după media anuală
Tendințele de scădere se văd clar și după media de audiență anuală în Prime-Time.
Astfel, în intervalul de maximă audiență, scăderile de consum TV sunt de sute de mii de telespectatori, indiferent de target.
La nivel național, de exemplu, erau, în 2016, în Prime-Time, aproape opt milioane de români în fața televizoarelor. În 2019, media a fost cu aproape jumătate de milion de români mai mică.
Audiența medie totală pe an este sub luna ianuarie (o lună cu consum intens), lund în calcul toate cele 12 luni (inclusiv perioadele de extrasezon - cum sunt lunile de vară - cu ratinguri mai mici.
Evoluția consumului TV Total, în Prime-Time, în ultimii patru ani (nr. persoane/rtg%):
ANUL | NATIONAL | URBAN | COMERCIAL |
---|---|---|---|
2016 | 7.984.000 (35,4) | 4.389.000 (43,9 rtg) | 1.661.000 (44,5) |
2017 | 7.629.000 (33,9) | 4.103.000 (42,5) | 1.531.000 (42,2) |
2018 | 7.674.000 (33) | 4.024.000 (42,4) | 1.460.000 (41,8) |
2019 | 7.532.000 (31,7) | 3.914.000 (42,4) | 1.359.000 (40,9) |
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
Comentarii
Prefer sa citesc o carte, sa navighez aiurea pe net si sa invat ceva sau sa ma delectez cu ce produc altii si deoarece mizeria stiristilor de ocazie e in floare pe net, am ajuns sa citesc doar titluri.
Evident ca sunt asa senzationale incat acolo unde gasesc cuvinte de genul dezastru, catastrofa, vai ce patesti, etc nu imi mai pierd timpul cu informatia din continut.
Speriati babele cu stirile voastre si ii pierdeti pe cei ce fug de voi. Internautii vechi deja sunt satui si pleaca spre site-uri straine de stiri si informatii mai putin dezastruoase.
Tot ce inseamna azi Televiziune, asa cum o stim, va fi aproape disparuta.
Am tot zis asta de vreo 5 ani. Traiasca Net-ul.
Pay per View-ul poate mai da o sansa (mica) Televiziunii clasice ...si sa vad eu acum "marii producatori" ce se fac cu formatele lor la care nu obtin rating nici cat un nene X-ulescu, care produce Slime-uri sau cine stie ce mai face pe Youtube sau alta platforma on-line, dar are rating de ingroapa 2-3 emisiuni odata si mai castiga si ceva banuti, culmea.
Dragii mei fosti colegi de breasla: este vorba de content, de calitate, de ancorarea spre viitor, nu spre trecut...sa nu uitam ca avem inca televiziuni SD (suntem in 2020, trezirea). Ce e drept Tanti Florica nu are nevoie de format al emisiei in HD sau 4K, cand ii spune dom' Vasilache ca i se mareste pensia (la o emisiune TV, evident).
Daca Televiziunile nu isi dau un refresh cat mai curand, o sa ramana, ca o corabie care se scufunda incet, dar sigur, iar ultimii "marinari" vor fi niste nostalgici, care nu stiu sa foloseasca un device mobil, un pay / view sau orice sursa online pentru a se indrepta spre un content ce ii reprezinta mai bine (in functie de gen/educatie/varsta/etc).
Desi daca ma uit bine, de-al de YouTUBE, Tik-Toc sau alte platforme on-line, o sa atraga si acel public, care acum este "in fasa".
Va doresc naufragiu placut.
PS... o sa fie o accelerare exponentiala a scaderii acestui numar de telespectatori, la un momendat.