Skip to main content

MEDIASIND: TVR, cheltuieli de 1,3 milioane de euro pentru servicii juridice externe. "O lege interzice". TVR: Legea nu se aplică TVR

 
MEDIASIND: TVR, cheltuieli de 1,3 milioane de euro pentru servicii juridice externe. "O lege interzice". TVR: Legea nu se aplică TVR
Foto | Inquam Photos

FOTO. Televiziunea Publică a cheltuit aproape 1,3 milioane de euro pe servicii externe de consultanță jurdică. În opt ani. Totul se întâmplă condițiile în care instuția deja avea un departament jurdic intern.  

Pentru departamentul jurdic intern, TVR a mai cheltuit încă 1,5 milioane de euro. Tot în opt ani. 

Publicitate

Informațiile au fost publicate de Sindicatul Român al Jurnaliștilor MediaSind și arată cum, din 2012 până în 2019, instituția publică a alocat sume consistente din buget pentru servicii externe de consultanță juridică, iar în același timp își plătea și propriul departament. Ce spune TVR despre această situație?

MediaSind: O lege interzice instituților publice să cumpere consultanță, dacă au un departament juridic intern

Zeci de cabinete de avocatură au încasat în cei opt ani bani din Televiziunea Publică.  

MediaSind susține că o ordonanță de urgență a Guvernului interzice instituțiilor publice, care deja au departament juridic propriu să cumpere servicii juridice de consultanță din exterior.

Redăm din textul OUG 26/2012, în continuare: 

„Privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice și întărirea disciplinei financiare și de modificare si completare a unor acte normative potrivit cărora autoritățile și instituțiile administratiei publice centrale si locale, indiferent de modul de finanțare și subordonare, societățile naționale, companiile naționale și societățile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum și regiile autonome care au în structura organizatorică personal propriu de specialitate juridică, nu pot achiziționa servicii juridice de consultanta, de asistență și/sau de reprezentare.”

TVR: "Dispozițiile ordonanței nu sunt aplicabile TVR. Televiziunea nu se încadrează"

Cum răspunde Televiziunea Publică la afirmațiile MediaSind? De ce a plătot și avocați externi?

Oficialii TVR spun că instituția are dreptul să lucreze și cu avocați externi, întrucât Ordonanța la care face referire MediaSind nu se aplică Televiziunii Publice.

Ce mai spun oficialii TVR? Pe scurt, că Televiziunea Publică nu e chiar ...publică.

"Televiziunea publica nu poate fi calificata drept facand parte din categoria entitatilor publice - societati nationale, regii autonome - la care statul sau unitatile administrative detin majoritar sau integral capital social", spune răspunsul TVR.

Răspunsul TVR pentru Paginademedia.ro:

Dispoziţiile OUG nr. 26/2012 la care faceți referire nu sunt aplicabile SRTv, ci doar autorităţior şi instituţiilor publice ale administraţiei publice centrale şi locale, indiferent de modul de finanţare şi subordonare, societăţilor naţionale, companiilor naţionale şi societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi regiilor autonome.

Rezultă cu claritate că SRTv nu se încadrează în prevederile acestui act normativ şi din dispoziţiile derogatorii prevăzute la alin. (2) şi (3) ale Art. I al Ordonaţei, care dispun că în situaţii temeinic justificate, în care activităţile juridice de consultanţă, de asistenţă şi/sau de reprezentare nu se pot asigura de către personalul de specialitate juridică angajat în aceste entităţi, pot fi achiziţionate servicii de această natură, în condiţiile legii:

- cu aprobarea ordonatorilor principali de credite pentru autorităţile şi instituţiile publice ale administraţiei publice centrale, respectiv a consiliilor locale, consiliilor judeţene sau Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz, pentru autorităţile şi instituţiile publice ale administraţiei publice locale în cazul autorităţilor şi instituţiilor publice prevăzute,

- de către ordonatorul principal de credite coordonator în cazul societăţilor naţionale, companiilor naţionale şi societăţilor comerciale, precum şi regiilor autonome,

- cu aprobarea şi mandatarea reprezentanţilor statului sau unităţilor administrativ-teritoriale în organele de conducere ale acestora în cazul celor la care statul este acţionar integral sau majoritar, respectiv de consiliile locale, consiliile judeţene sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz, pentru cele la care unităţile administrativ-teritoriale deţin integral sau majoritar capitalul social.

În mod evident, raportat la statutul sau/şi modul de organizare, televiziunea publică nu se încadrează în niciuna dintre ipotezele reglementate de OUG nr. 26/2012.

În cazul SRTv, ordonatorul principal de credite este Presedintele Director General. Prin urmare, daca dispozitiile ordonantei ar putea fi considerate aplicabilie in extenso si SRTv, atributul aprobarii pentru achizitionarea de servicii de asistenta juridica apartine, conform actului normativ, acestuia.

A se vedea ca ipoteza a treia dintre cele enuntate de actul normativ nu poate fi aplicata SRTv, nici intr-o interpretare lato sens a ordonantei, deoarece televiziunea publica nu poate fi calificata drept facand parte din categoria entitatilor publice - societati nationale, regii autonome - la care statul sau unitatile administrative detin majoritar sau integral capital social.

TVR, patru conduceri în cei opt ani. Câți bani s-au dus, anual pe serviciile de consultanță?

Din acte reiese faptul că în cei opt ani, SRTv a cheltuit peste 1,3 milioane de euro (6 milioane de lei).

De asemenea, tot în aceeași perioadă, instituția a mai dat aproape 1,5 milioane de euro (7,4 milioane de lei) pentru departamentul juridic intern.

Din 2012 până în prezent, TVR a avut patru conduceri. Documentele arată că, indiferent de numele care conducea instituția, TVR a alocat constant bani din fonduri publice pentru consultanța juridică. 

Claudiu Săftoiu: 2012-2013

Stelian Tănase: 2013-2015

Irina Radu: 2016-2017

Doina Gradea: din 2017

Lista cu sumele de bani cheltuite de TVR pentru colaboratorii externi de la jurdic: 

  • 2012 - 579.000 de lei
  • 2013 - 808.000 de lei
  • 2014 - 1,1 milioane de lei
  • 2015 - 1,1 milioane de lei
  • 2016 - 1,3 milioane de lei
  • 2017 - 450.000 de lei
  • 2018 - 290.000 de lei 
  • 2019 - 453.000 de lei

Lista cu sumele de bani cheltuite de TVR pentru departamentul juridic intern:

  • 2012 - 576.000 de lei
  • 2013 - 567.000 de lei
  • 2014 - 627.000 de lei
  • 2015 - 727.000 de lei
  • 2016 - 858.000 de lei
  • 2017 - 1,2 milioane de lei
  • 2018 - 1,4 milioane de lei
  • 2019 - 1,4 milioane de lei

Cum au ieșit informațiile la iveală? - Un proces pierdut de TVR

Informațiile au ieșit la iveală după un proces pierdut de TVR.

Curtea de Apel București a decis luna trecută ca instituția să furnizeze mai multe documente, printre care și cheltuielile de consultanță jurdică, către Sindicatul Român al Jurnaliștilor MediaSind.

Sindicatul acționase în judecată Societatea Română de Televiziune în baza legii liberului acces la informațiile de interes public. Pe scurt, TVR nu a răspuns unor întrebări de interes public ale sindicatului. 

Principalele întrebări erau legate de sumele de bani cheltuite de TVR pentru serviciile de consultanță juridică, cât și pentru departamentul juridic intern. 

O altă informație, pe care TVR a trebuit să o dea obligatoriu sindicatului, este legată de un fost angajat TVR, concediat și reangajat fără concurs. 

Este vorba despre Drumcea Marin, concediat de TVR în 2013, care a fost reangajat un an mai târziu în funcţia de jurist şi numit ulterior director al directiei juridice. Reangajarea ar fi fost făcută însă fără concurs de angajare, notează Media Sind TVR.

FOTO. Documentele cu sumele de bani cheltuite de TVR pentru departamentul juridic

Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro

Trimite un comentariu