Skip to main content

ULTIMA ORĂ. Guvernul a aprobat. Va da 40 de milioane de euro pentru presă. Jumătate pentru TV. Ce face presa pentru acești bani? Totul despre cum se vor aloca banii

 
ULTIMA ORĂ. Guvernul a aprobat. Va da 40 de milioane de euro pentru presă. Jumătate pentru TV. Ce face presa pentru acești bani? Totul despre cum se vor aloca banii
Sursa foto: Pexels.com

BANI PENTRU PRESĂ. Guvernul va aloca 40 de milioane de euro pentru presă, în următoarele patru luni (200 de milioane de lei). Adică 10 milioane de euro pe lună.

Publicitate

Peste jumătate din bani se vor duce către televiziuni, iar un sfert către site-uri.

Ce va face presa pentru acești bani? Cum se vor împărți? Cine și cum îi va putea accesa?

Paginademedia.ro vă prezintă, în continuare, toate detaliile din Ordonanța de urgență pe care Guvernul a adoptat-o astăzi.

Varianta finală a fost adoptată după o serie de consultări cu jucătorii din piață (reprezentanți ai posturile de televiziune, radio, publicații online și publicitate, prin organizațiile acestora - BRAT, ARCA, IAA).

Chiar și în ședința din această seară au fost făcute câteva (ultime) ajustări față de primele variante (bugetul pentru online e 23%, față de 25% inițial, dar site-urile au un prag maxim mai mare, iar în cazul televiziunii a crescut prețul pe spot).

Cât? 40 de milioane de euro

Suma totală alocată de Guvern este de cel mult 200 de milioane de lei, pentru o perioadă de patru luni.

Ce face presa pentru acești bani? “Campanie de informare”

Ajutorul de la Guvern vine sub forma unei “campanii de informare publică privind măsurile de prevenire și limitare a răspândirii coronavirusului, precum și campanii de informare publică privind modul de reluare a activităților economice și sociale după încetarea stării de urgență”.

Campanie se va derula în perioada 1 mai – 31 august.

Cum se împart banii? Televiziunile iau jumătate

Cea mai mare parte a banilor este alocată posturilor de televiziune. Un sfert din sumă se duce către publicațiile online.

Mai exact:

  • 55% pentru televiziuni (47% pentru cele naționale și 8% pentru cele locale)
  • 23% pentru publicațiile online (în varianta inițială erau 25%)
  • 12% pentru posturile de radio (8% posturile naționale și 4% cele locale)
  • 5% pentru presa scrisă (ziare, reviste)
  • 4% pentru outdoor
  • 1% pentru creația materialelor campaniei

Cine? Condiții pentru a accesa banii

Guvernul a stabilit mai multe condiții pentru ca o companie media să primească banii.

  • Nu au obligații fiscale restante către bugetul de stat
  • Au cel puțin 2 angajați pe perioadă nedeterminată sau cu contracte de drepturi de autor pe perioada ultimelor șase luni anterioare decretării stării de urgență
  • Funcționează neîntrerupt de cel puțin șase luni înainte de declararea stării de urgență.
  • Publicațiile online trebuie să prezinte dovada că operează legal domeniul de internet.
  • În cazul societăților aflate în insolvență, respectă planul de reorganizare admis de instanță.

TVR și Radioul public nu vor aplica, ci vor da gratuit campania. La fel companiile “finanțate de alte autorități publice sau instituții religioase”

Cum va lua fiecare companie banii? Costuri clare: 1 euro mia de afișări

Campania Guvernului punctează exact și prețurile pentru fiecare difuzare.

TV. La televiziune, un punt de rating (GRP) va fi plătit cu 450 de lei, adică în jur de 95 de euro. Pentru posturile mari (Pro TV sau Antena 1) prețul este mult mai mic decât cel comercial (de câteva sute de euro).

Posturile TV vor putea două posturi pe oră, în intervalul 6.00-24.00 (în prima variantă a ordinanței, puteau da un spot pe oră în intervalul orar 6.00-19.00 și cel mult șase spoturi în Prime-Time).

Un calcul groso modo arată că o reclamă dată la Pro TV sau la Antena 1 va fi plătită de Guvern cu un preț între 500 și 1000 de euro.

Posturile de radio măsurate vor primi banii proporțional cu cotele de piață.

RADIO ȘI TV LOCALE. Posturile radio și TV nemăsurate (canalele locale intră în această categorie), vor fi plătite cu 50 de lei pe spot.

ONLINE. Publicațiile online vor da campania la un preț de 5 lei pentru 1.000 de afișări (adică în jur de un euro). Suma este limitată la 150.000 de lei pe lună pentru un site (30.000 de euro).

PRESA SCRISĂ. Prețurile sunt în funcție de tiraje:

  • 50.000 de lei pe lună (adică în jur de 10.000 de euro) – tiraj peste 20.000 de exemplare
  • 30.000 de lei pe lună – până în 20.000 tiraj
  • 15.000 de lei pe lună – ziare cu tiraje între 500 și 20.000 de exemplare
  • 4.000 de lei pe lună - publicații trimestriale cu peste 2.000 de exemplare tiraj
  • 3.000 de lei pe lună – publicații periodice săptămânale, bilunare sau lunare, cu minim opt apariții pe an, cu tiraje peste 2.000 de exemplare.

Poate lua oricine oricât? Sume limitate după mărime

Din cei 10 milioane de euro lunar, companiile media nu poat lua mai mult decât le permit performanțele de audiență.

Cum se accesează banii? Cerere online

Companiile de media care vor să acceseze bugetele campaniei de la Guvern vor face o cerere pe platforma online lansată special pentru acest proiect. Platforma va fi lansată în perioada următoare.

În cerere vor puncta publicațiile cu care participă la campanie, dar și datele de audiență și trafic, cu sursa acestor date.

Plus date de identificare și ale contului bancar.

Termenul limită: cinci zile de la data lansării platformei

Cum se virează banii? În tranșe lunare cu avans prima lună

Banii vor fi virați de Guvern în fiecare lună. Pentru prima lună de campanie, banii vor fi dați în avans.

Cine face reclamele?

Materialele din campanie vor fi realizate, spune Ordonanța, de “o structură de creație în care asociațiile profesionale (UAPR, IAA) pot delega membri din mai multe agenții pe bază de voluntariat și/sau plătiți de beneficiary și/sau de asociații”

Cine urmărește rezultatele? Banii înapoi dacă nu sunt cifre

Campania va fi monitorizată de Autoritatea pentru Digitalizarea României prin servicii proprii și/sau cu sprijinul celor care se ocupă de măsurători de audiență din media.

Guvernul spune “pe baza serviciilor furnizae de specialiștii desemnați de structurile associative ale industriei ”(BRAT – pentru traficul site-urilor și tiraje, Asociația pentru Radio Audiențe, IAA – International Advertising Association, ARCA – Asociația Română pentru Comunicații Audiovizuale).

Dacă nu sunt rezultate, banii se returnează.

Din ordonanță:

În situația în care în urma monitorizărilor se observă că execuția campaniei publicitare nu a corespuns pe deplin specificațiilor, se vor aplica următoarele corecții financiare:

  • Suma alocată unei publicații va fi diminuată cu un procent proporțional cu gradul de neafișare al campaniei.
  • Suma alocata unui portal web va fi diminuată cu un procent proporțional cu gradul de neafișare al campaniei.

 

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro

Comentarii

  • Le-a luat-o fi rea inainte va cumpara 6 tone si ceva de telemea pentru salariai de la spatii verzi ,cred care sunt 130 ca numar ,deci pe cap de salariat va veni aproap 50kg de telemea ...
  • Presa ar trebui sa gandeasca pe un termen mai lung - daca imbolnaveste poporul cu televizorul (ceea ce face in prezent Digi24, adica terorism mediatic), publicul va inchide televizorul si adio audiente. Banii de la Guvern se vor termina curand.. Dupa aia ce faceti? Sa stiti ca lumea distinge intre un demers impartial de informare si militantism mediatic.
    Ganditi pe termen lung.
  • Problema e ca publicul telespectator sau cititor pe internet NU doreste sa fie inundat de mesaje guvernamentale privind masurile de combatere a coronavirusului..
  • Dragă Guvern. :) Se vede că n-ai înțeles nimic nici din domeniul acesta de activitate. E drept ca atunci cand am auzit ca e posibil ca media sa primeasca ceva, m-am interesat si eu ce. Am pierdut jumatate de ora din viata mea sa vad ce si cum. Ce sa fac eu cu banii tai ?! Daca tu ai scapari la propriile legi de acum multi ani intre national si local. Cand ai sa mai auzi de un politician din alte zone ale Romaniei ca a reusit sa castige electorat sa te intrebi ce s-a intamplat cand tu ai platit 1000 euro pe nationale. Dati banii astia la copiii Romaniei... aia de pe national au bani.
  • Ăștia sunt bani pe care industria de media nu ii merită și nu are niciun drept la ei. Când pesede voia să facă un act normativ sa protejeze jurnalistul au sărit purtătorii de epoleți din presa că le strica echidistanța, acum banii ăștia cerșiți de Sârbu și tacit de multi alți producători și distribuitori de fake news se îndulcesc la banii dați de guvernul penele. Daca vrea sa demonstreze echidistanța și solidaritate, presa nu ar trebui sa ia nici măcar un leu de la stat. Cu gestul asta, putregaiul asta numit presă și-a dat arama pe față fata de toți.
  • @iuli
    dar ce conteaza cu ce faci audiente? televiuni mari sunt cele 3 de pe podium, aici nu vorbim despre cat investesc in productii. fiecare are propria strategie de marketing, iar daca functioneaza cea cu investitii minime, castiguri maxime, cine e mai destept?
  • @Marian. Ai dreptate, băieţaş. Suntem în faţa unei uriaşe crize economice şi sociale, dar singurii care au motive de nemulţumire sunt cei care cară şampanie cu roaba prin cluburi.
  • Pandemia de isterie ,cred ca tu suferi de isterie ce treaba are Esca cu aceasta problema nu cred ca i-a salariul din bani tai , problema este alta cei care fac gargara sunt cei care nu mai pot merge in cluburi si sa care sampanie cu roaba , me, care este a treia televiziune clasata pe national zi de zi ,kanalul mai prinde si ei la o luna nu crede tot ce zice canalul ca nu tine ,

Trimite un comentariu