Skip to main content

COMUNICAT. Nouă principii etice de aplicat în content writing

 
COMUNICAT. Nouă principii etice de aplicat în content writing

COMUNICAT. De când conţinutul a devenit rege şi brandurile au început să înţeleagă cât de mult ajută un blog la obţinerea traficului organic, o mulţime de iubitori ai scrisului, de la mămici pasionate de parenting la studenţi care vor să acumuleze experienţă de lucru, de la economişti şi ingineri la tineri actori şi foşti jurnalişti, s-au reprofilat şi au devenit content writeri cu acte în regulă.

Nota Paginademedia.ro: În secţiunea COMUNICATE sunt prezentate comunicatele companiilor care se înscriu, pe baza unui abonament plătit.

E extraordinar să putem beneficia de perspective şi abordări atât de diverse în conţinutul online, mai ales pentru că acesta este esenţial pentru firme şi companii din industrii variate.

Dorinţa de evoluţie există, la fel şi bunele intenţii, iar content writerii sârguincioşi au la dispoziţie nenumărate cursuri şi surse din care pot învăţa să scrie adecvat pentru mediul online, ţinând cont şi de principiile SEO.

Când vine vorba, însă, de etica scrisului în mediul online, apare o problemă: nu a fost elaborat (încă) niciun cod deontologic, precum cel pe baza căruia îşi desfăşoară confraţii jurnalişti activitatea.

În absenţa unui minim cod etic diseminat de companie sau de agenţia SEO în rândul content writerilor săi, materialele scriitorilor din mediul online pot ascunde capcane etice mai mici sau mai mari, ce pot afecta credibilitatea brandului sau chiar viaţa, sănătatea, siguranţa financiară şi fericirea utilizatorilor.

Ce poate conţine un astfel de cod deontologic pentru content writeri? Iată nouă principii etice pe care orice content writer, indiferent de domeniul sau clientul pentru care redactează articole, trebuie să le aplice în munca sa:

1. Redactează fiecare articol cu bună-credinţă

Fii conştient că materialele tale vor ajunge sub ochii cititorilor, fie organic, fie prin publicitate plătită, şi că eşti responsabil de informaţiile prezentate. Nu înşira cuvinte goale doar pentru a atinge un target - o astfel de practică dăunează atât brandului pentru care scrii, cât mai ales cititorului care îţi acordă cel mai de preţ bun al său în momentul în care decide să parcurgă un text - timpul.

2. Asigură-te că cititorul înţelege intenţia articolului

Mai bine zis, asigură-te că cititorul înţelege atât intenţia articolului, cât şi sponsorul sau sursa acestuia, dacă este cazul.

Nu încerca să-l manipulezi, prezentându-i un articol plătit drept unul exclusiv informativ, chiar dacă respectivul material este doldora de informaţii utile despre un produs sau altul. Declină-ţi sponsorii atunci când scrii articole pentru un blog personal, pentru că doar aşa îţi păstrezi integritatea şi credibilitatea.

3. Fii obiectiv şi inspiră-te din mai multe surse

Uneori, atunci când redactezi articole pentru anumiţi clienţi, poţi fi tentat să redai informaţiile într-o manieră părtinitoare şi apelând la surse care susţin doar perspectiva respectivilor clienţi.

De exemplu, dacă scrii despre serviciile unei clinici de chirurgie estetică, poate ţi se pare normal să redai doar avantajele şi aspectele pozitive ale unei astfel de intervenţii, minimizând sau poate chiar trecând peste riscurile aferente. Înfăţişează onest şi obiectiv ambele perspective, susţinându-le pe fiecare cu surse credibile şi lasă cititorul să ia o decizie.

4. Învaţă să parafrazezi sursele

Între un text preluat integral cu Copy/Paste şi unul care chiar parafrazează ideile altui autor se regăseşte o plajă largă de formulări pe care, cu cele mai bune intenţii, le poţi considera departe de plagiat…, dar care sunt, totuşi, plagiat (asta, bineînţeles, dacă nu citezi sursa şi nu dai credit autorului la finalul articolului).

Degeaba schimbi ordinea propoziţiilor din fraza originală şi înlocuieşti un „precum” cu „de exemplu” - parafrazarea înseamnă să înţelegi ideea cu pricina şi s-o explici cu propriile tale cuvinte. Altfel, e mai bine să pui textul respectiv între ghilimele. Nici ţie nu ţi-ar plăcea să-ţi vezi ideile preluate de-a gata de către alţi content writeri, nu?

5. Dă credit tuturor surselor

De fiecare dată când redai între ghilimele cuvintele unui autor, când parafrazezi alt autor sau când prezinţi date ori informaţii descoperite de altcineva, este obligatoriu să citezi sursa şi să o adaugi la finalul articolului, în secţiunea de referinţe bibliografice. Nu te ascunde după exprimări de tipul „se ştie că…”, dacă faptul în cauză nu face parte din cunoaşterea generală.

6. Uşurează identificarea surselor

Uneori se poate întâmpla să prezinţi sursele, dar să o faci într-un mod mai puţin clar, îngreunând drumul cititorului către acestea. Nu este suficient să pui un link în text către sursă, trebuie să o menţionezi în lista de referinţe citate, la finalul articolului, la fel cum nu este suficient să creezi lista bibliografică fără să citezi fiecare sursă folosită în text, arătând exact ce informaţii ai preluat şi de unde.

7. Analizează credibilitatea surselor

Nu te poţi baza pe orice sursă de informare în munca de content writer. Pe de o parte, dacă redactezi articole pentru un client, trebuie să ai grijă să nu te inspiri din surse publicate pe site-uri ale competitorilor acestuia. Pe de altă parte, trebuie să ai grijă la credibilitatea sursei, iar acest lucru contează extrem de mult, mai ales în cazul articolelor YMYL (Your Money Your Life), adică cele din nişe precum cele de sănătate şi nutriţie sau cea financiară.

Verifică întotdeauna autoritatea în domeniu a autorului unei surse, data de publicare (cu cât este mai recentă, cu atât mai bine), corectitudinea gramaticală şi coerenţa frazelor. Un alt aspect la care e bine să fii atent este site-ul pe care este publicată sursa: în principiu, dacă extensia este .gov, .mil sau .edu, site-ul respectiv poate fi considerat credibil.

8. Nu ascunde informaţii cruciale cititorului

Nu este etic să strecori nişte detalii neplăcute, dar relevante despre un produs sau un serviciu acolo unde informaţiile pot fi trecute cu vederea - la mijlocul articolului, într-o frază foarte lungă sau între paranteze, ori la final, ca un amănunt care poate fi ignorat. Prezintă informaţiile într-un mod corespunzător cu importanţa lor.

9. Oferă întotdeauna informaţii corecte

Verifică întotdeauna informaţiile pe care le scrii în articole, iar dacă nu eşti sigur de veridicitatea unora, lasă-le deoparte. Cititorii îşi pot baza decizia de cumpărare pe articolul tău, aşa că nu le povesti cât de rezistent este fotoliul cutare de la clientul cutare, fără să ştii dacă mobilierul respectiv are tapiţeria din piele de calitate sau dintr-o imitaţie fragilă.

Fiecare content writer, fiecare agenţie SEO şi fiecare brand care vrea să facă o diferenţă în online-ul saturat de conţinut cel puţin discutabil, axat pe caracterul şocant al titlurilor (care dintre noi nu e familiarizat cu titlurile de genul „Cutremur puternic în România! L-ai simţit?” care deschid articolaşe despre vreo mişcare tectonică recentă de 2 sau 3 grade pe scara Richter?), trebuie să-şi ghideze activitatea şi să-şi construiască strategiile de content marketing în jurul acestui cod etic.

Cu siguranţă, codul enunţat prin cele nouă principii de mai sus nu este complet. Este, însă, un prim pas către nivelul următor al unui conţinut online de calitate.

Ce este secţiunea COMUNICATE:

În secţiunea COMUNICATE sunt prezentate comunicatele companiilor care se înscriu, pe baza unui abonament lunar. Este deschisă atât companiilor, cât şi free-lancerilor care doresc să îşi promoveze serviciile pe care le oferă.

Detalii, la [email protected]

Autor: Comunicat publicitatepaginademedia.ro
viewscnt

Trimite un comentariu

sus