Skip to main content

COMUNICAT. Nouă principii etice de aplicat în content writing

 
COMUNICAT. Nouă principii etice de aplicat în content writing

COMUNICAT. De când conținutul a devenit rege și brandurile au început să înțeleagă cât de mult ajută un blog la obținerea traficului organic, o mulțime de iubitori ai scrisului, de la mămici pasionate de parenting la studenți care vor să acumuleze experiență de lucru, de la economiști și ingineri la tineri actori și foști jurnaliști, s-au reprofilat și au devenit content writeri cu acte în regulă.

Nota Paginademedia.ro: În secțiunea COMUNICATE sunt prezentate comunicatele companiilor care se înscriu, pe baza unui abonament plătit.

Publicitate

E extraordinar să putem beneficia de perspective și abordări atât de diverse în conținutul online, mai ales pentru că acesta este esențial pentru firme și companii din industrii variate.

Dorința de evoluție există, la fel și bunele intenții, iar content writerii sârguincioși au la dispoziție nenumărate cursuri și surse din care pot învăța să scrie adecvat pentru mediul online, ținând cont și de principiile SEO.

Când vine vorba, însă, de etica scrisului în mediul online, apare o problemă: nu a fost elaborat (încă) niciun cod deontologic, precum cel pe baza căruia își desfășoară confrații jurnaliști activitatea.

În absența unui minim cod etic diseminat de companie sau de agenția SEO în rândul content writerilor săi, materialele scriitorilor din mediul online pot ascunde capcane etice mai mici sau mai mari, ce pot afecta credibilitatea brandului sau chiar viața, sănătatea, siguranța financiară și fericirea utilizatorilor.

Ce poate conține un astfel de cod deontologic pentru content writeri? Iată nouă principii etice pe care orice content writer, indiferent de domeniul sau clientul pentru care redactează articole, trebuie să le aplice în munca sa:

1. Redactează fiecare articol cu bună-credință

Fii conștient că materialele tale vor ajunge sub ochii cititorilor, fie organic, fie prin publicitate plătită, și că ești responsabil de informațiile prezentate. Nu înșira cuvinte goale doar pentru a atinge un target - o astfel de practică dăunează atât brandului pentru care scrii, cât mai ales cititorului care îți acordă cel mai de preț bun al său în momentul în care decide să parcurgă un text - timpul.

2. Asigură-te că cititorul înțelege intenția articolului

Mai bine zis, asigură-te că cititorul înțelege atât intenția articolului, cât și sponsorul sau sursa acestuia, dacă este cazul.

Nu încerca să-l manipulezi, prezentându-i un articol plătit drept unul exclusiv informativ, chiar dacă respectivul material este doldora de informații utile despre un produs sau altul. Declină-ți sponsorii atunci când scrii articole pentru un blog personal, pentru că doar așa îți păstrezi integritatea și credibilitatea.

3. Fii obiectiv și inspiră-te din mai multe surse

Uneori, atunci când redactezi articole pentru anumiți clienți, poți fi tentat să redai informațiile într-o manieră părtinitoare și apelând la surse care susțin doar perspectiva respectivilor clienți.

De exemplu, dacă scrii despre serviciile unei clinici de chirurgie estetică, poate ți se pare normal să redai doar avantajele și aspectele pozitive ale unei astfel de intervenții, minimizând sau poate chiar trecând peste riscurile aferente. Înfățișează onest și obiectiv ambele perspective, susținându-le pe fiecare cu surse credibile și lasă cititorul să ia o decizie.

4. Învață să parafrazezi sursele

Între un text preluat integral cu Copy/Paste și unul care chiar parafrazează ideile altui autor se regăsește o plajă largă de formulări pe care, cu cele mai bune intenții, le poți considera departe de plagiat…, dar care sunt, totuși, plagiat (asta, bineînțeles, dacă nu citezi sursa și nu dai credit autorului la finalul articolului).

Degeaba schimbi ordinea propozițiilor din fraza originală și înlocuiești un „precum” cu „de exemplu” - parafrazarea înseamnă să înțelegi ideea cu pricina și s-o explici cu propriile tale cuvinte. Altfel, e mai bine să pui textul respectiv între ghilimele. Nici ție nu ți-ar plăcea să-ți vezi ideile preluate de-a gata de către alți content writeri, nu?

5. Dă credit tuturor surselor

De fiecare dată când redai între ghilimele cuvintele unui autor, când parafrazezi alt autor sau când prezinți date ori informații descoperite de altcineva, este obligatoriu să citezi sursa și să o adaugi la finalul articolului, în secțiunea de referințe bibliografice. Nu te ascunde după exprimări de tipul „se știe că…”, dacă faptul în cauză nu face parte din cunoașterea generală.

6. Ușurează identificarea surselor

Uneori se poate întâmpla să prezinți sursele, dar să o faci într-un mod mai puțin clar, îngreunând drumul cititorului către acestea. Nu este suficient să pui un link în text către sursă, trebuie să o menționezi în lista de referințe citate, la finalul articolului, la fel cum nu este suficient să creezi lista bibliografică fără să citezi fiecare sursă folosită în text, arătând exact ce informații ai preluat și de unde.

7. Analizează credibilitatea surselor

Nu te poți baza pe orice sursă de informare în munca de content writer. Pe de o parte, dacă redactezi articole pentru un client, trebuie să ai grijă să nu te inspiri din surse publicate pe site-uri ale competitorilor acestuia. Pe de altă parte, trebuie să ai grijă la credibilitatea sursei, iar acest lucru contează extrem de mult, mai ales în cazul articolelor YMYL (Your Money Your Life), adică cele din nișe precum cele de sănătate și nutriție sau cea financiară.

Verifică întotdeauna autoritatea în domeniu a autorului unei surse, data de publicare (cu cât este mai recentă, cu atât mai bine), corectitudinea gramaticală și coerența frazelor. Un alt aspect la care e bine să fii atent este site-ul pe care este publicată sursa: în principiu, dacă extensia este .gov, .mil sau .edu, site-ul respectiv poate fi considerat credibil.

8. Nu ascunde informații cruciale cititorului

Nu este etic să strecori niște detalii neplăcute, dar relevante despre un produs sau un serviciu acolo unde informațiile pot fi trecute cu vederea - la mijlocul articolului, într-o frază foarte lungă sau între paranteze, ori la final, ca un amănunt care poate fi ignorat. Prezintă informațiile într-un mod corespunzător cu importanța lor.

9. Oferă întotdeauna informații corecte

Verifică întotdeauna informațiile pe care le scrii în articole, iar dacă nu ești sigur de veridicitatea unora, lasă-le deoparte. Cititorii își pot baza decizia de cumpărare pe articolul tău, așa că nu le povesti cât de rezistent este fotoliul cutare de la clientul cutare, fără să știi dacă mobilierul respectiv are tapițeria din piele de calitate sau dintr-o imitație fragilă.

Fiecare content writer, fiecare agenție SEO și fiecare brand care vrea să facă o diferență în online-ul saturat de conținut cel puțin discutabil, axat pe caracterul șocant al titlurilor (care dintre noi nu e familiarizat cu titlurile de genul „Cutremur puternic în România! L-ai simțit?” care deschid articolașe despre vreo mișcare tectonică recentă de 2 sau 3 grade pe scara Richter?), trebuie să-și ghideze activitatea și să-și construiască strategiile de content marketing în jurul acestui cod etic.

Cu siguranță, codul enunțat prin cele nouă principii de mai sus nu este complet. Este, însă, un prim pas către nivelul următor al unui conținut online de calitate.

Ce este secțiunea COMUNICATE:

În secțiunea COMUNICATE sunt prezentate comunicatele companiilor care se înscriu, pe baza unui abonament lunar. Este deschisă atât companiilor, cât și free-lancerilor care doresc să își promoveze serviciile pe care le oferă.

Detalii, la [email protected]

Autor: Comunicat publicitatepaginademedia.ro

Trimite un comentariu