
E prea multă publicitate și a rămas prea puțin loc pe TV pe finalul anului. Asta pentru că, în lunile de pandemie, parte din campanii au fost oprite din cauza stării de urgență.
Cât de multă publicitate: cu 50%-100% mai multă decât minutele disponibile acum pe TV.
Ca urmare, industria de publicitate (agențiile și clienții) cere mai mult spațiu pe TV decât permite acum legea.
Acum sunt permise 12 minute de publicitate pe oră la posturile comerciale, industria cere de la CNA o derogare "temporară", până la sfârșitul anului, pentru 15 minute pe oră.
Efectul pentru telespectatori: calupurile de publicitare s-ar lungi considerabil (la cele 15 minute se mai adaugă spoturile Guvernului și promo-urile posturilor) în condițiile în care finalul de an este oricum, în mod tradițional, cea mai aglomerată perioadă a anului.
Cererea a fost făcută oficial, către CNA, de două organizații care reunesc jucătorii pieței: Uniunea Agențiilor de Publicitate din România (UAPR) și IAA - International Advertising Association.
Pe scurt: au fost tăiate bugete în pandemie, au fost realocate acum, dar nu mai e spațiu îndeajuns pe TV. Dacă nu se consumă bugetele, este posibil ca, la anul, companiile mulținaționale să aloce mai puțin.
Care a fost răspunsul CNA?
Modificarea cerută de industrie nu poate fi operată de CNA, întrucât durata publicității este stipulată în Lege audiovizualului. O schimbare poate fi făcută doar prin Ordonanță de urgență sau printr-o inițiațivă leslativă în Parlament.
Din documentul IAA și UAPR:
- "În acest moment, cererea de spațiu TV depășește cu 50%-100% minutajul disponibil al stațiilor TV. Practic, ne aflăm în situația în care clienții de publicitate doresc să investească, iar stațiile TV nu au posibilitatea de a absorbi bugetele disponibile din lipsa de spațiu de emisie pentru publicitate."
- "Rugăm CNA să aprobe ca stațiile TV să poată depăși minutajul legal cu max. 20% (cel mult 15 minute pe oră pentru stațiile comerciale și maxim 10 minute pe oră pentru stația publică). Această măsură să fie valabilă doar până la finalul anului 2020."
Ce spun că s-ar întâmpla în cazul în care nu se mărește legal pauza de publicitate:
- piața de publicitate TV va scădea cu 10-15%
- televiziunile nu vor putea atrage toate bugetele de pe piață, după ce bugetele din prima parte a anului au fost realocate acum.
- posturile TV nu pot mări prețul, pentru că sunt contracte semnate înainte de starea de urgență
- clienții de publicitate nu își vor atinge obiectivele de vânzări și vor ajusta negativ planurile de afaceri pentru România cu consecințe în scăderea investițiilor din 2021 (inclusiv în zona de marketing, adică bugetele vor fi mai mici la anul)
- clienții de publicitate care au semnat contracte de difuzare în avans pot cere penalizări televiziunilor în cazul în care acestea nu vor livra audiența promisă prin contract din lipsă de spațiu.
Comentarii
Statu o sa mai incaseze niste bani din pix.
Pe stirea cu audientele meciului nu zici nimic de Antenuta ta? Umilinta maxima! ha ha ha ha ha
Sau pe stirea cu Factoratii tai de 2 bani...
Iar in Romania Pro TV lider detasat de peste 20 de ani peste Antenuta ta.
Postacule de audiente nu comentezi nimic? Frica prea mare?
Daca tot e asa de mare cererea, iar marfa e atat de buna calitativ, de ce statiile TV nu cresc preturile? Sunt presate de clienti si agentii? Pe bune? Cum? Sunt amenintate ca bugetul va fi mutat pe Digital? Si daca vor ajunge sa difuzeze aproape juma’ de ora, in fiecare ora, reclame si promouri, oare audienta va mai ramane in fata televizorului? Oare unde vor migra telespectatorii si apoi si bugetele? La Google si Facebook. Si uite asa, vor fi mai putin bani pentru productii locale, mai putin bani pentru agentii, iar la final clientii vor fi “multumiti” ca vor prinde un bot care sa le faca view-uri fake pe youtube ai like-uri la fel de fake pe Facebook.
Viitorul e minunat... pt google si facebook.
Așa cum observa și un antevorbitor publicitatea abundentă face ca o parte a audienței să se reorienteze către alte posturi TV, inclusiv cele pe care trebuie să le plătești suplimentar pentru a le accesa (Film Now, HBO), dar și serviciile online ca Netflix.
Unii clienți publicitari ai televiziunilor au preferat deja să doneze bani instituțiilor medicale și să investească altfel decât o făceau de obicei în piață.
Și acum pe final de an se pot găsi alte modalități creative de a cheltui bugetele de publicitate, asigurând un ROI chiar mai bun decât cel oferit de televiziunile centrale.
Soluția este „întoarcerea la popor”, dar evenimentele locale nu pot fi organizate în condițiile actuale.
Rămân ambalajele ediție specială și tombolele, chiar dacă nu vor mai fi promovate cu ajutorul unor promoteri.