Skip to main content

eMag, amendă record pentru abuz de poziție dominantă. Aproape 7 milioane de euro trebuie să plătească

 
eMag, amendă record pentru abuz de poziție dominantă. Aproape 7 milioane de euro trebuie să plătească

Amendă record încasată eMag, unul dintre cei mai importanți jucători din online-ul românesc. Consiliul Concurenței a sancționat compania Dante International SA, care deține eMag, cu 6,7 milioane de euro (aproximativ 32,28 milioane lei). 

Motivul? Abuz de poziție dominantă în relația cu magazinele partenere din eMag Marketplace.

Compania și-a recunoscut vina și anunță „o serie de măsuri în fața autorității de concurență, prin care regulile și algoritmii vor fi mult mai transparenți”, potrivit unui comunicat de presă.

Publicitate

Consiliul a constatat că Dante, în calitate de deținător și administrator al platformei online eMAG Marketplace (www.eMAG.ro), a abuzat de poziția sa dominantă, în perioada ianuarie 2013 - iunie 2019, în special, prin poziționarea și afișarea mai favorabilă a propriei oferte de produse în detrimentul ofertelor partenerilor care comercializau pe platformă și cu care se afla în concurență directă.

Cu alte cuvinte, eMag își promova intens produsele, în defavoarea partenerilor.

În acest fel, s-au limitat ofertele partenerilor afiliați eMAG.ro, ceea ce a condus la afectarea concurenței reale între ofertele de produse prezentate pe această platformă. Compania a recunoscut fapta anticoncurențială și a beneficiat de o reducere a amenzii, spun cei de la Consiliul Concurenței. 

Compania a fost obligată să adopte o serie de măsuri privind algoritmii utilizați de platformă, Dante având obligația să informeze complet și corect comercianții parteneri asupra modului de funcționare a algoritmilor, cum ar fi cei de listare, cei de poziționare a produselor pe platformă și să limiteze intervențiile manuale în funcționarea algoritmilor relevanți.

De asemenea, au mai fost luate și alte măsuri: 

  • Compania trebuie să dezvolte modificări ale structurii organizaționale, să creeze un sistem de gestionare a datelor colectate și stocate prin intermediul platformei, astfel încât accesul la aceste date agregate să se realizeze în mod nediscriminatoriu.
  • Dante trebuie să-și îmbunătățească politica de soluționare a plângerilor, prin crearea unui set de bune practici în administrarea relației cu participanții la platformă.

Directorul eMag: „Chiar dacă am primit o sancțiune, luăm partea bună”

eMag își recunoaște vina și anunță o serie de măsuri pentru a îndrepta greșeala.

Iulian Stanciu, CEO eMag, despre sancțiune:

„Viteza cu care am dezvoltat platforma eMAG nu a fost lipsită de erori, însă am învățat de fiecare dată din ele și ne-au ajutat sa adaptăm modelul. Procesul de dezvoltare a platformei a presupus de multe ori soluții rapide în interesul clienților, dar unele dintre ele au fost impredictibile pentru alte părți implicate în platformă.

Deși izolate, aceste situații au generat îngrijorări ale autorității de concurență, împreună cu care am depus toate eforturile pentru identifica un mod foarte predictibil, transparent și echilibrat prin care toate părțile să poată beneficia de avantajele unei platforme de comerț online, iar clientul să rămână prioritatea noastră.

Chiar dacă am primit o sancțiune, luăm partea bună din aceasta experiență: am învățat cum să oferim un serviciu foarte bun în același timp și clienților, și partenerilor din Marketplace, printr-un sistem de reguli și algoritmi îmbunătățiți permanent, bazându-ne pe tehnologie.

Astfel, clienții beneficiază de servicii inovatoare care le salvează timp și bani, iar partenerii beneficiază de oportunități majore de dezvoltare, în România și în țările din jur,” a declarat Iulian Stanciu, CEO eMAG.

Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro

Comentarii

  • Nu le plang de mila partenerilor, unii dintre ei au preturi aberante, in special la electronice, chiar si de 2-3 ori mai mari la acelasi produs vandut si de eMAG, pai din partea mea...sa dispara toti paduchii astia lacomi, eu ca si client vreau sa platesc pretul cel mai mic cu putinta pt produsul pe care il achizitionez
  • eMAG nu mai e ce a fost... la început transportul era GRATIS acum orice cumperi, orice valoare ar avea trebuie sa plătești transport! Prefer Altex unde îmi iau singur produsul unde îl și văd
  • eMag nu e ieftin, e o țeapă maximă. Ca să vă convingeți căutați produsele pe compari.ro sau pe price.ro si veti vedea diferente majore față de alții.
  • E varianta romaneasca a "scandalului" Amazon ... care practic face acelasi lucru ... Si a luat amenzi consistente in EU din cauza asta ...
    Dar din pacate , ca in cazul de fata amenzile sunt prea mici , iar cei in culpa sunt putini deranjati de asta, pt ca au facut miliarde de pe urma manipularii acestor marketuri.
  • @Nectarie Popa, colaboratorii plătesc o taxă destul de frumușică pentru eMAG cu scopul de a-și vinde produsele, nu să rămână pe site așa de formă.
    Zilele trecute vedeam prim Google Ads cum că eMAG așteaptă firmele să își pună produsele pe site-ul lor.

    Ca și cum ți-ai pune produsele la vânzare și ar veni eMAG cu aceleași produse (după ce au văzut ca faci profit cu ele) să-și bage produsele pe primele pagini iar produsele tale să fie pe la coadă, oamenii se uită și la cine vinde produsul și normal că îți inspiră o încredere “vândut de eMAG” în loc să vezi “vândut de SC România SRL”
  • Sincer nu inteleg care e problema. Mi se pare perfect normal ca eMAG sa-si promoveze produsele vandute de ei in defavoarea concurentei, pana la urma nu obliga nimeni concurenta sa vanda pe eMAG.

Trimite un comentariu