Skip to main content

COMUNICAT. Efectele negative ale supraexpunerii copiilor la ecrane au crescut foarte mult în pandemie

 
COMUNICAT. Efectele negative ale supraexpunerii copiilor la ecrane au crescut foarte mult în pandemie

COMUNICAT. Ca urmare a supraexpunerii la ecrane a copiilor cu vârste cuprinse între naştere şi 3 ani, în anul de pandemie, specialiştii Asociaţiei pentru Sănătate Mintală a Copilului anunţă cu îngrijorare o creşte cu 34 % a cazurilor de copii cu întârzieri în dezvoltarea psihică şi a limbajului, deficit de atenţie, hiperactivitate, tulburări de comportament.

Publicitate

Asociaţia lansează o campanie de conştientizare şi un film documentar, care explică care sunt semnalele de alarmă la care părinţii pot reacţiona, cum se poate diferenţia timpul în faţa ecranelor pentru activităţi de învăţare, de cel care afectează dezvoltarea sănătoasă a copiilor.

Nota Paginademedia.ro: În secţiunea COMUNICATE sunt prezentate comunicatele companiilor care se înscriu, pe baza unui abonament plătit.

În pandemie părinţii au fost nevoiţi să lucreze foarte mult de acasă, ecranele devenind peste noapte o parte constanţa a vieţii întregii familii. Ei au mari dificultăţi în a limita accesul la ecrane al copiilor şi s-au trezit după un an cu tot felul de probleme de comportament şi de dezvoltare a celor mici.

Specialiştii diferenţiază activităţile cognitive pe care le fac copiii, de genul şcoală on-line de restul activităţilor de relaxare în care aceştia stau în stare cerebrală alfa în faţa ecranelor şi devin dependenţi de stările acestea, care le afectează dezvoltarea.

Copiii cu vârste cuprinse între naştere şi 1 an şi jumătate se află în perioada de dezvoltare senzorio – motorie în care specialiştii recomandă să nu stea deloc la ecrane. Între un an şi jumătate până la 2 ani ei pot sta maximum 30 de minute împreună cu un adult, care le va explica ce văd pe ecran. Între 2 şi 6 ani ei pot sta până la o oră în faţa ecranelor şi după această vârstă, până la 12 ani pot ajunge la 2 ore/zi.

Problemele care apar la copii în cazul supraexpunerii sunt probleme de somn, de alimentaţie, de dezvoltare a limbajului, de dezvoltare cognitivă, de relaţionare, de atenţie, de hiperactivitate, de motivaţie şi chiar elemente asemanatoare celor din tulburarea de spectru autist.

Specialiştii Asociaţiei pentru Sănătate Mintală a Copilului au lansat in anul 2018 un studiu despre consumul excesiv de ecrane si efectele asupra copiilor cu vârste mai mici de 4 ani, lucrând de peste 17 ani cu copii care au diagnostice de întârziere în dezvoltarea psihomotrică, întârziere în apariţia şi dezvoltarea limbajului, tulburare de opoziţie şi/sau comportament şi mai grav de ADHD sau chiar de elemente asemanatoare cu cele din tulburarea de spectru autist.

Nu toţi copiii care stau în faţa ecranelor foarte mult vor ajunge la manifestări de tipul celor din spectrul autist, dar din experienţa mea am observat că in cazul copiilor care au predispoziţii genetice pentru această tulburare, dacă nu au eliminat la timp ecranele şi nu au făcut terapie specifică foarte devreme (până la 2 ani) creierul lor s-a structurat pe acea formă de lipsa de neuro – conectivitate şi copilul a “devenit” până la urmă un copil cu autism.

De aceea este foarte important că bebeluşii să nu aibă acces la ecrane atât de devreme şi dacă au mici sesiuni de expunere de fiecare dată să se compenseze cu experiente naturale, jocuri care îl pun în contact direct cu mediul înconjurător.” declară psihologul clinician Marius Zamfir, membru fondator şi preşedintele Asociaţiei pentru Sănătate Mintală a Copilului.

Copiii cu vârste foarte mici, până în 2 ani care sunt supraexpusi la ecrane (peste 4 – 5 ore pe zi) pot ajunge în cazuri grave la comportamente care se regăsesc în manualele de diagnostic la tulburarea de spectru autist.

Termenul de Autism virtual a fost şi este încă destul de controversat, specialiştii Asociaţiei pentru Sănătate Mintală a Copilului folosindu-l generic pentru a diferenţia acei copii pe care i-au observant în timp că se recuperează mult mai uşor, după perioade limitate de terapie, dar mai ales de reducere drastică a accesului la ecrane.

Pentru mai multe informaţii despre Efectele supraexpunerii copiilor la ecrane Asociaţiei pentru Sănătate Mintală a Copilului lansează documentarul care poate fi vizionat aici.

Asociaţia pentru Sanatate Mintala a Copilului(ASMC) este înfiinţată din anul 2010, având ca punct de plecare o altă asociaţie specifică copilului cu autism care activează încă din 2006. Misiunea ASMC este de a oferii servicii de prevenire (prin sesiuni de dezvoltare personală şi consiliere), evaluare psihologica complexa de consiliere şi de terapie, copiilor şi adolescenţilor cu probleme de sănătate mintală şi părinţilor acestora.

Grupul ţinta este format din copii şi adolescenţi din sistemul de învăţământ de masă, dar şi cu probleme de sănătate mintală, precum şi familiilor acestora.

Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro
viewscnt

Trimite un comentariu

sus