Skip to main content

COMUNICAT. Industria modei şi tendinţele actuale ale acesteia

 
COMUNICAT. Industria modei şi tendinţele actuale ale acesteia

COMUNICAT. Industria modei, dincolo de imaginea sa spectaculoasă, ascunde unele elemente negative de impact asupra mediului ce nu mai pot fi ignorate. Datele statistice globale demonstrează faptul că supraproducţia din această industrie este responsabilă de:

Publicitate
  • 10% din emisiile de carbon din lume,
  • 35% din microparticulele de plastic din alimente şi
  • poluarea a 20% din sursele de apă, prin vopsirea textilelor; de cele mai multe ori aceste ape uzate ajung în râuri şi mări, distrugând biovegetaţia marină.

Nota Paginademedia.ro: În secţiunea COMUNICATE sunt prezentate comunicatele companiilor care se înscriu, pe baza unui abonament plătit.

În acest context, o schimbarea de atitudine este esenţială şi ea trebuie să fie asumată, atât prin politici publice, strategii de dezvoltare a companiilor, cât şi la nivelul consumatorilor de modă.

Ei trebuie să devină conştienţi de importanţa utilizării responsabile a resurselor, a tehnologiilor de fabricaţie şi să contribuie astfel la protejarea mediului înconjurător.

Această abordare poate fi încadrată în conceptul de modă circulară, care prinde tot mai mult teren la nivel european, dar şi în România, prin intermediul unor companii responsabile.

O astfel de abordare o regăsim la magazinul online Remix, care ne propune să oferim hainelor şi accesoriilor de modă o viaţă mai lungă, prin cumpărarea sau închirierea hainelor second hand, din outletul lor.

Istoria modei în România. De la moda rapidă la moda circulară

Dezvoltarea economică a omenirii din ultimul secol a dus la o accelerare intensă a producţiei de haine şi a consumului din această industrie, tendinţă care poartă numele generic de modă rapidă. O supraproducţie de bunuri, o diversificare fără precedent a ofertei şi a posibilităţii de achiziţie s-a conturat la nivel global, dar şi în ţara noastră după 1989. Industria modei din România a urmat tendinţele generale de creştere a consumismului global, iar impactul asupra mediului este unul puternic negativ.

În ultimii ani însă se conturează şi în ţara noastră o abordare mai responsabilă, atât din partea companiilor, cât şi a consumatorilor. Răspunsul responsabil în faţa impactului negativ al producţiei excesive de haine este moda reciclabilă, ce funcţionează simplu: un obiect vestimentar poate avea o viaţă mai lungă şi poate ajunge la diverse persoane, care să-l aprecieze pentru calităţile sale. Această abordare de reutilizare se aplică atât hainelor, cât şi pantofilor sau accesoriilor de modă.

Istoria modernă a modei circulare

Asumarea modei circulare implică o abordare responsabilă din partea tuturor celor implicaţi: producători, consumatori şi factori de decizie politică.

Firmele comerciale din industria de modă au înţeles importanţa pe termen lung a modei reciclabile şi se poate observa o creştere a tendinţei de utilizare a unor materiale biodegradabile şi de folosire a unor tehnologii care să nu afecteze negativ mediul înconjurător. Multe branduri de modă şi designeri cunoscuţi au ales să folosească deşeurile textile ca materie primă a noilor lor colecţii şi mizează pe folosirea unor tehnologii eficiente, din punct de vedere energetic, pentru a recicla hainele deja produse.

O verigă importantă în acest proces al reciclării îl au consumatorii, care pot fi responsabilizaţi prin oferirea unor informaţii relevante. Rezultatele nu vor întârzia să apară: vor fi mai atenţi la articolele vestimentare pe care le achiziţionează, îşi vor limita achiziţiile doar la produsele necesare din garderobă, vor alege materiale textile biodegradabile şi vor oferi o nouă şansă hainelor second hand.

Aceste gesturi mici pot avea un impact imens asupra mediului înconjurător, iar consumatorii de modă au înţeles acest lucru şi vor o schimbare definitivă în această direcţie, pentru un viitor mai bun al omenirii.

Moda circulară ca trend la nivel european şi în România

Fiind conştientă de impactul asupra mediului a unei industrii reciclabile, în martie 2020, Comisia a elaborat un plan de acţiune pentru economie circulară, componentă de bază a Pactulul Ecologic European, ce-şi propune o serie de măsuri prin care durata de utilizare a hainelor poate fi prelungit. Rezultatul pe termen scurt şi mediu a fost consolidarea capacităţilor companiilor pentru a-şi transforma modelul de afaceri într-unul mai circular.

Urmând tendinţa şi viziunea europeană de economiei circulară, România se găseşte la începutul înţelegerii acestei abordării esenţiale pentru viitorul industriei modei. Din punct de vedere legislativ ţara noastră şi-a asumat Strategia Naţională a României privind Economia Circulară, însă la nivelul societăţii lucrurile evoluează mai lent. Datele statistice privind tendinţele de dezvoltare din industria modei din România, publicat de Statista Research Departament în ianuarie 2023, ne arată un interes:

  • al 50% dintre respondenţii români pentru moda sustenabilă şi
  • al 11% dintre aceştia pentru moda second hand.

Concluzii privind impactul modei circulare

Moda circulară este unicul răspuns responsabil la provocările prezentului: accesul tot mai limitat la resurse naturale şi efectele negative ale schimbărilor climatice. Outlet-urile au devenit parte din definiţia viitorului în orice afacere sustenabilă din această industrie atât de competitivă. O schimbare atât de importantă din industria modei va avea un impact serios în anasamblul economiei generale.

Ce este secţiunea COMUNICATE:

În secţiunea COMUNICATE sunt prezentate comunicatele companiilor care se înscriu, pe baza unui abonament lunar. Este deschisă atât companiilor, cât şi free-lancerilor care doresc să îşi promoveze serviciile pe care le oferă.

Detalii, la [email protected]

Autor: Comunicat publicitatepaginademedia.ro
viewscnt

sus