Skip to main content

„Zburau sticle şi pietre pe la urechile noastre...”. Poveste de la Adrian Cojocaru, fost jurnalist Digi24 şi antreprenor - Minutul Paginademedia

 
Adrian Cojocaru a fost jurnalist la Digi24 şi este fondatorului agenţiei de comunicare şi consultanţă Core Media Hub / foto: arhiva personală
Adrian Cojocaru a fost jurnalist la Digi24 şi este fondatorului agenţiei de comunicare şi consultanţă Core Media Hub / foto: arhiva personală

Minutul Paginademedia. „Pentru că eram destul de timid, ţin minte că le-am spus celor apropiaţi că dau la Jurnalism cu o singură condiţie: să nu apar vreodată în faţa camerei. Ghici ce? M-am angajat direct în televiziune, prezentator de ştiri. Şi 15 ani am stat doar în televiziune”, povesteşte Adrian Cojocaru, fost jurnalist Digi24 şi fondator şi CEO Core Media Hub (agenţie de comunicare şi consultanţă media).

Publicitate

Adrian Cojocaru şi-a început cariera în 2007 la Analog TV Timişoara, unde a fost realizatorul emisiunii „Joia Sportivă” şi coordonatorul Departamentului Sport.

Ulterior, în 2011, a trecut la Digi24 Timişoara, iar apoi a venit la Digi24 din Bucureşti, în 2013, unde a început ca reporter, coordonator Departament Social şi a prezentat Ştirile Dimineţii, dar a fost şi realizatorul emisiunii „Omul Potrivit” la Digi FM. De anul trecut, jurnalistul se dedică agenţiei Core Media Hub.

„Citeam intro-urile extrem de repede, doar, doar scap. Dacă ar mai avea cineva caseta cu primul meu jurnal... cred că aş fugi mâncând pământul”, dezvăluie antreprenorul despre începutul carierei în televiziune.

Paris 2014, turul doi al alegerilor prezidenţiale - moment greu pentru Adrian Cojocaru

„Eu şi colegul meu operator, Daniel Bosa, am picat fix la mijloc între jandarmii francezi şi grupul de agitatori români care forţau intrarea în ambasadă la ora închiderii secţiei.

Ţin minte că zburau sticle şi pietre pe la urechile noastre, Dani a rămas blocat între cele două grupuri şi m-am temut pentru integralitatea noastră. Dar am scapat cu bine..., a mai povestit acesta pentru Paginademedia.”

Adrian Cojocaru, în platoul Digi 24 / foto: arhiva personală

Un moment amuzant:

„Urma să prezint rubrica meteo când un coleg a intrat în platou şi fără să îşi dea seama că suntem încă în direct a oprit tot: lumini, camere, sunet.

Şi după ce şi-a dat seama nu mai ştia pe ce să apese mai întâi să le repornească! Am izbucnit cu toţii într-o criză de râs încât regizorul de emisie a trebui să taie sunetul şi să lase doar grafica...”

Ce media consumă? Ce preferă, TV sau… YouTube? Facebook sau Instagram? Ştiri sau emisiuni? Afli din interviul care urmează, o altfel de conversaţie cu jurnalistul şi antreprenorul Adrian Cojocaru.

  • TV sau YouTube?

În ultima vreme YouTube. Pentru muzică, relaxare şi clipuri educative. Televizorul doar pentru Netflix şi foarte rar pentru ştiri.

În cazul meu cred că este şi un mod aparte al creierului de a se distanţa puţin de tot ce înseamnă flux de ştiri. După 15 ani de ştiri, zi de zi, de muncă de teren, redacţie şi platou îl înţeleg şi pe el.

  • Radio sau podcast?

Mi-a plăcut foarte mult perioada petrecută în radio. M-am îndrăgostit din prima zi de el, iar experienţa cu „Omul Potrivit” de la Digi FM a fost exact ceea ce căutam atunci şi cum mi-am dorit.

Cumva, pentru că vinerea o dedicam artiştilor şi intram în poveştile lor, pot să spun că a fost ca o experienţă similară unui podcast, doar că era la radio. Acum prefer radio în maşină şi podcastul acasă, dacă este unul din care am ce să învăţ.

  • Facebook sau Instagram?

Facebook, chiar dacă o să par de modă veche (s-a demodat oricum şi Facebook-ul...), dar acolo comunic cel mai des cu cei care îmi urmăresc activitatea.

Instagram mi se pare un mediu în care toată lumea vrea să pară perfectă, viaţa e ideală, totul e frumos şi impecabil. Pentru unii funcţionează mai bine „piaţa” asta, pentru mine deocamdată nu.

  • Ştiri sau emisiuni?

Cum spuneam, am luat o mică pauză de la ştiri. Mă pun la curent doar cu lucrurile foarte importante. Lucrez în continuare în comunicare şi este esenţial pentru mine şi clienţii agenţiei să fim ancoraţi în realitate, dar dacă am de ales prefer o emisiune sau un film.

După ce am făcut pasul în lateral anul trecut mi-am dat seama că, uneori, jurnaliştii cad în capcana asta, de a face ştiri din orice, mai ales într-o televiziune de profil. Şi e de înţeles.

Atunci când urmăreşti nişte subiecte zi de zi şi cunoşti foarte bine istoria şi contextul lui, orice informaţie nouă o vezi ca pe o ştire. Dar pentru cei de acasă, lucrurile stau puţin diferit. Şi ei au alte aşteptări faţă de ce livrezi tu. Acum experimentez etapa asta şi văd lucrurile diferit. Nu aş mai da pe post cel puţin 30% din ştirile pe care le prezentam şi m-aş focusa pe subiectele cu adevărat importante. 

  • Ce ştiri preferi să consumi şi din ce categorii?

Pentru că în primii 5 ani de presă am fost jurnalist sportiv, am rămas atras de zona aceasta şi urmăresc îndeaproape lumea sportului. Încerc să fiu la curent cu ce se întâmplă în sportul românesc şi mondial.

De asemenea, urmăresc şi citesc frecvent ştiri din economie, educaţie financiară, despre mediu, despre infrastructură, tehnologie şi inteligenţă artificială, social, startup şi antreprenoriat. Mai puţin politică. E multă vorbă goală acolo.

GALERIE FOTO: „Unul dintre planurile pentru anul viitor este un vlog personal pe zona de comunicare.”

  • De unde te informezi cel mai des? TV, online sau print?

Presa online, românească şi din străinătate. La TV atunci când este un eveniment major, iar print, din păcate, nu prea mai găseşti...

  • Cu ce publicaţii îţi începi ziua?

Urmăresc digisport.ro, digi24.ro, iar apoi dau o „tură” prin lumea virtuală a startup-urilor şi a antreprenoriatului. Plus ce ţine de comunicare publică.

  • Ce publicaţii din străinătate urmăreşti?

CNN, BBC, Reuters.

  • Când ai citit ultima dată un ziar sau o revistă?

Încerc să îmi aduc aminte. Ziar.. cred că au trecut ceva ani. Foarte rar şi reviste.

  • La ce uitai la TV când erai mic?

Sport, Discovery Channel şi Animal Planet (tot ce ţine de lumea înconjurătoare), History şi, bineînţeles, Cartoon Network (pe vremea când era adevăratul profesor de engleză de acasă!). Nu ratam aproape niciodată nici Captain Planet, dar nici Teleenciclopedia!

  • Serial preferat?

Friends, Peaky Blinders, Narcos, Two and a half Men

  • Film preferat?

Foarte greu de ales! Mi-au lăsat o urmă puternică: The Pianist, Captain Phillips, Lista lui Schindler, Room, Django Unchained, Ghost.

  • Emisiune preferată?

Top Gear, varianta din anii 2010, The Voice (în general UK).

  • Ce jurnalist apreciezi? 

Jurnalistul care este dedicat meseriei şi principiilor sale şi care caută mereu să ridice ştacheta. Jurnalistul care încearcă să arate publicului adevărul fără manipulare, şi care educă publicul, nu caută doar să facă audienţă cu orice preţ. Nu am un prefer, ci mai degrabă un tipar în care mă regăsesc şi eu.

  • Cât de des publici pe reţelele sociale?

Mai puţin decât ar trebui. Public o dată la câteva zile pe Facebook şi, de obiecei, doar atunci când am ceva de spus sau de arătat. Nu îmi place deloc ideea de a face conţinut doar de dragul ăsta! Fără să ai ce să spui! Nu îmi plac glumele şi scketchurile ieftine. Nu îmi place piţiponceala asta de social media.

  • Blog sau vlog?

Blog la început (prin liceu şi facultate) şi vlog acum. E mai uşor de urmărit. Unul dintre planurile pentru anul viitor este un vlog personal pe zona de comunicare.

  • Ţi-ai dorit să fii jurnalist?

Mi-am dorit să fug de matematică, fizică şi chimie! Cu materiile astea am fost ca şoarecele şi pisica. Mi-a plăcut dintotdeauna Limba Română şi ştiinţele umane aşa că lista de facultăţi s-a restrâns rapid. Aveam (şi sper că încă mai am) ceva talent la scris şi creativitate, sunt Balanţă şi mor cu dreptatea în mână şi am fost crescut după principii foarte sănătoase, aşa că Jurnalismul era cea mai bună opţiune.

Pentru că eram destul de timid, ţin minte că le-am spus celor apropiaţi că dau la Jurnalism cu o singură condiţie: să nu apar vreodată în faţa camerei! Ghici ce? M-am angajat direct în televiziune, prezentator de ştiri! Şi 15 ani am stat doar în televiziune! Cred însă că a fost ceva ce mi s-a potrivit şi nu regret deloc.

  • Cum a fost începutul în presă?

Am intrat în televiziune când eram încă în primul an de facultate, la Timişoara. Un post local avea nevoie de câţiva tineri, am mers la interviu şi m-au selectat să fiu prezentatorul jurnalului de ştiri din sport. Şi am intrat pe post după o singură zi de probe! Nu ştiam unde să mă uit, ce să fac.

Citeam intro-urile extrem de repede, doar, doar scap! Dacă ar mai avea cineva caseta cu primul meu jurnal... cred că aş fugi mâncând pământul! Apoi am prins curaj şi după 6 luni aveam, în paralel, şi propria emisiune.

Am învăţat la Timişoara în câteva luni de televiziune tot ceea ce învăţasem în teorie în patru ani de facultate. A fost o super experienţă şi le mulţumesc colegilor pentru că au avut răbdare cu mine.

  • Care au fost cele mai grele momente din cariera de jurnalist?

Paris 2014, turul doi al alegerilor prezidenţiale, când eu şi colegul meu operator Daniel Bosa am picat fix la mijloc între jandarmii francezi şi grupul de agitatori români care forţau intrarea în ambasadă la ora închiderii secţiei.

Ţin minte că zburau sticle şi pietre pe la urechile noastre, Dani a rămas blocat între cele două grupuri şi m-am temut pentru integralitatea noastră. Dar am scapat cu bine şi am rămas pe baricade până la 3 dimineaţa să transmitem imaginile în redacţie.

A fost greu şi la protestele din era Grexitului când eram înconjuraţi în timpul transmisiunilor de 50.000 de oameni furioşi, în criza migranţilor când am mers kilometri întregi pe jos după ei, la peste 35-36 de grade.

Sau la cutremurele din Italia, de la Amatrice, când începeam ziua cu un live la 07.00 după două ore de mers cu maşina şi încheiam la 24.00, ca apoi să facem alte două ore până la cazare. Dar toate au fost experienţe extraordinare în care înveţi foarte multe despre meseria de jurnalist şi despre tine!

  • Dar cele mai amuzante?

Au fost şi clipe relaxate. Mai trecea câte un coleg prin cadrul din studio în timpul jurnalului, mai suna câte un telefon pe lângă tine, mai intra câte un personaj hazliu în direct şi te abţineai cu greu să nu râzi. Dar ţin minte că încă eram la Timişoara şi urma să prezint rubrica meteo când un coleg a intrat în platou şi fără să îşi dea seama că suntem încă în direct a oprit tot: lumini, camere, sunet.

Şi după ce şi-a dat seama nu mai ştia pe ce să apese mai întâi să le repornească! Am izbucnit cu toţii într-o criză de râs încât regizorul de emisie a trebui să taie sunetul şi să lase doar grafica... A fost un altfel de buletin meteo.

  • Îţi mai doreşti să te întorci la TV?

După 15 ani în televiziune nu poţi să te dezici de microbul acesta. Chiar dacă acum am luat o pauză, am lăsat o uşă deschisă. Nu cred, însă, că mi-aş mai dori să lucrez în regimul de jurnale de ştiri oră de oră.

Mai degrabă într-un format de emisiune de dezbatere, acolo unde ai ocazia să stai de vorbă pe îndelete cu invitaţii şi să scoţi cât mai multe informaţii de la ei sau să îi confrunţi. În câteva minute de debate într-un jurnal de ştiri nu prea poţi să faci asta.

  • Cum e să fii antreprenor?

Este o experienţă complet nouă pentru mine. Dar una care îmi place foarte mult. Este o provocare mare şi, în acelaşi timp, o responsabilitate şi mai mare faţă de tine şi de clienţi. Dar dacă bazele sunt solide, proiectele şi oamenii cu care lucrezi sunt şi ele solide şi lucrurile se dezvoltă într-un ritm normal.

Sunt antreprenor de un an şi îmi place! Începutul a fost mai greu, dar acum lucrurile s-au aşezat şi agenţia de comunicare pe care am fondat-o creşte sănătos.

  • Ce faci tu mai exact la Core Media Hub?

Anul trecut am pus bazele unei agenţii de comunicare şi consultanţă media. Facem comunicare publică pentru companii, dar şi pentru persoane fizice (personal branding), organizăm evenimente de presă, moderez destul de des evenimente din mediul antreprenorial, economic sau social, avem un departament de producţie foto-video, susţin periodic un curs de Public Speaking şi Media Training pentru adulţi (în vară am făcut unul şi pentru copii) şi, în general, învăţăm companiile şi oamenii cum şi ce să comunice.

Cum să scoată o ştire din ceea ce fac zi de zi în activitatea lor, cum să o promoveze public şi cum să se prezinte în faţa lumii.

  • Îţi place mai mult ce faci acum decât să fii pe sticlă?

E diferit ca experienţă. Pe sticlă trebuia să fiu non stop pus la curent cu absolut tot ce se întâmplă. Acum am mai mult timp pentru a pregăti un proiect şi mai multă libertate de lucru. Ca program e aproape la fel, dar cel de acum e mai flexibil.

Îmi lipseşte adrenalina emisiei în direct şi a marilor evenimente, dar, în acelaşi timp, acum simt mult mai direct rezultatele unui proiect de succes. Îmi e greu să aleg... E ca întrebarea aceea nefericită din copilărie: pe cine iubeşti mai mult, pe mama sau pe tata.

Despre Adrian Cojocaru:

  • Jurnalist, 15 ani de experienţă TV şi 2 ani de radio
  • Absolvent de Jurnalism-Engleză al UVT
  • Masterand în Comunicare şi Relaţii Publice la SNSPA
  • 2007-2011 Analog TV Timişoara
  • Prezentator ştiri din sport, realizator emisiune „Joia Sportivă”, coordonator secţie Sport
  • 2011-2013 Digi24 Timişoara
  • Realizator „Recrutat în Timişoara”
  • 2013-2022 Digi24 (reporter, coordonator Departament Social, EOD)
  • Prezentator Ştirile Dimineţii - Digi24
  • 2021-2022 Digi FM - realizator „Omul Potrivit”
  • 2020-prezent (fondator şi vicepreşedinte Asociaţia Nature Talks şi Şcoala de Mediu)
  • 2022-prezent (fondator şi CEO Core Media Hub)
Autor: Adriana Diură adriana.diurapaginademedia.ro
viewscnt

sus