Skip to main content

Dilema Veche redevine Dilema, trece pe o nouă firmă şi se rupe de Adevărul. Avocatul Valeriu Stoica, unul dintre noii acţionari. Redactorul-şef Sever Voinescu: "Nu a fost absolut nicio supărare"

 
Dilema Veche redevine Dilema, trece pe o nouă firmă şi se rupe de Adevărul. Avocatul Valeriu Stoica, unul dintre noii acţionari. Redactorul-şef Sever Voinescu: "Nu a fost absolut nicio supărare"

EXCLUSIV. "Vrem să arătăm că o revistă culturală independentă se poate susţine singură. De la această idee am plecat", spune Sever Voinescu, redactor-şef al revistei Dilema Veche, care urmeză să treacă prin schimbări importante.

Publicitate

Din 7 martie, Dilema Veche redevine Dilema, dar trece pe o nouă firmă. Practic, se rupe de actualul editor, Adevărul Holding, care deţine marca Dilema Veche. Noul editor al revistei - acum (doar) Dilema este compania Dilema Nouă, care preia, practic echipa şi editarea publicaţiei.

"Nu este absolut nicio supărare cu Adevărul Holding", spune Sever Voinescu. "De altfel", continuă el, "Adevărul Holding se va ocupa de partea de distribuţie. Am numai cuvinte bune în legătură cu Adevărul".

Cine sunt noii acţionari de la Dilema?

Compania Dilema Veche este împărţită între trei asociaţi:

1. 33% - ONG-ul "Prietenii Dilemei", organizaţie înfiinţată în urmă cu doi ani, având ca scop susţinerea revistei. Administratorul ONG-ului, cât şi al firmei Dilema Nouă este Sever Voinescu.

2. 33% - Valeriu Stoica - avocat, profesor de drept, fost parlamentar PNL şi fost Ministru al Justiţiei în guvernarea Convenţiei Democrate (1996-2000)

3. 33% - Mihai Staicu - om de afaceri, acţionar al companiei Ad AutoTotal. În anul 2022, compania avea o cifră de afaceri de 370 de milioane de euro şi peste 20 de milioane de euro profit.

"Vrem să arătăm că se poate! Cum? Cu produse culturale colaterale"

De ce a decis echipa Dilemei să se rupă de Adevărul?

Sever Voinescu, redactor-şef Dilema vorbeşte cu optimism despre viitorul publicaţiei.

"A fost un gând de-al nostru, să ducem Dilema spre o dezvoltare mai aparte. Am gândit o formulă în care o revistă culturală se va susţine.

Dacă vom reuşi, cred că este cea mai tare lovitură de management de pe piaţă", spune el.

Cum va face asta?

"Vom ieşi cu produse culturale adiacente, sub brandul Dilema", explică Voinescu. Mai exact: "cicluri de conferinţe, concursuri de eseuri pentru liceeni, două podcasturi pe care intenţionăm să le lansăm". Plus, spune redactorul-şef "rubrici susţinute de companii", de zona de business.

"Nu abandonăm printul"

Poate ieşi o revistă culturală pe profit? Cum este Dilema din acest punct de vedere?

Sever Voinescu: "Ce încercăm noi este o premieră: o revistă de cultură din zona privată care se susţine singură. Independentă de o altă companie.

Şi, ţin să subliniez: nu abandonăm printul". Când am preluat poziţia de redactor-şef al revistei (ian 2016, n. red), vânzările din print acopereau salariile. Acum acoperă doar 60%.

Păstrând ediţia tipărită, plus produsele colaterale, vrem să arătăm că o revistă culturală îşi poate acoperi cheltuielile

Cum e revista acum?

"Este pe minus, pentru că, strict din vânzări, numai din vânzări, nu se acoperă. Dar planul nostru este să acoperim pierderea din celelalte produse. Se poate", spune Sever Voinescu.

De notat că Dilema Veche are un tiraj săptămânal de 6.300 de exemplare. În jurul acestei valori se va situa şi Dilema.

Se pot face bani dintr-o publicaţie culturală?

Sever Voinescu: "Evident că niciun om de business nu se aşteaptă să se îmbogăţească dintr-o publicaţie culturală.

Scopul nostru este să o facem sustenabilă. Cred că, dacă ne ajută Dumnezeu, cam în doi ani, lucurile să se aşeze şi, când vom trage linie între venituri şi cheltuieli, să fim măcar la egalitate."

O istorie de peste 30 de ani

Dilema a fost înfiinţată în 1993, cu Andrei Pleşu Director Fondator. "Andrei Pleşu este Spiritus Rector al Dilemei", adaugă Sever Voinescu. În primii ani, Dilema era editată de Fundaţia Culturală Română (precursoarea Institutului Cultural Român - ICR) , instituţie condusă de Augustin Buzura.

Numele "Dilema" a fost dat de scriitroul Radu Cosaşu.

În 2004, echipa se rupe de la FCR (care între timp trecea la noul nume ICR), se transformă în Dilema Veche (marca a rămas la ICR) şi trece la compania lui Mircea Dinescu (care atunci avea titlurile Plai cu boi şi Aspirina Săracului). După aproape un an şi jumătate, grupul Adevărul Holding, deţinut la vremea respectivă de Dinu Patriciu, a preluat de la Mircea Dinescu Dilema Veche.

În cei 30 de ani, Dilema a avut trei redactori-şefi: Elena Ştefoi, în primii ani, apoi Mircea Vasilescu (pânâ la sfârşitul lui 2015) şi apoi, din ianuarie 2016, la conducerea editorială a venit Sever Voinescu.

Dilema de acum (între timp, marca a fost recuperată de echipă) are în jur de 10 angajaţi şi peste 40 de colaboratori.

 

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

sus