Skip to main content

Kanal D, a doua amendă maximă în mai puţin de o lună. A dat din nou mai multe reclame decât permite legea

 
Kanal D, a doua amendă maximă în mai puţin de o lună. A dat din nou mai multe reclame decât permite legea

Kanal D a ajuns în vizorul CNA după ce a încălcat legea din nou legea privind difuzarea de publicitate. Forul audiovizual a decis amendarea cu 200.000 de lei pentru că a depăşit (cu mult!) timpul alocat publicităţii în luna noiembrie, pe timp de zi (intervalul 6.00 - 18.00). Depăşiri care au însumat două ore şi 12 minute. 

Publicitate

Amenda vine după ce Kanal D a mai fost sancţionat tot pentru depăşiri în luna noiembrie 2023, dar în prime-time (intervalul 18.00 - 00.00), unde a avut un total de 6 ore de publicitate în plus. 

În aceeaşi şedinţa a fost sancţionat şi B1 TV, cu o somaţie publică, pentru depăşiri care au însumat 2 minute şi 10 secunde. 

Kanal D a avut de departe cea mai mare depăşire, în timp ce alte posturi au avut depăşiri de ordinul secundelor sau cel mult al minutelor. Din lista posturilor monitorizate de CNA, Antena 3 a avut depăşiri de 5 secunde într-o singură lună. B1 TV, depăşiri de 2 minute şi 10 secunde, iar Prima TV o depăşire de 10 secunde. În rest, nicio altă televiziune românească nu a mai avut depăşiri ale timpului alocat reclamelor.  

Captură foto cu raportul de monitorizare al CNA cu depăşirile de publicitate în noiembrie: 

Cum s-a apărat postul: 

La fel ca şi în cazul primei amenzi, pe care CNA a dat-o pe 23 ianuarie, reprezentantul Kanal D a spus că s-a ajuns la această situaţie din cauza unui „dezechilibru”, pentru că în prima parte a anului, postul nu a vândut suficientă reclamă. 

Cătălin Băleanu, reprezentantul Kanal D:

„În legătură cu depăşirile avute în luna noiembrie, doresc să reamintesc pe scurt contextul în care a avut loc. În prima parte a anului trecut, comenzile de publicitate au fost sub nivelul bugetat, ceea ce a creat o presiune de natură economică pentru a echilibra această situaţie la finalul anului 2023. 

A avut loc o compensare a timpului de publicitate neutilizat în prima parte a anului.

Nivelul depăşirilor pare mare dacă e analizat pe o lună întreagă. Dar având în vedere că au fost monitorizate 12 ore pe zi, timp de 30 de zile, atunci depăşirea medie orară este vorba de doar 0,36 minute pe oră.

Acum două săptămâni am fost amendaţi pentru depăşiri avute în luna noiembrie. Precizez că la momentul acelei sancţiuni nu aveam nicio altă sancţiune primită în ultimii şase ani. Conduita postului nostru în ultimii ani demonstrează că conduita postului nostru din ultimii ani nu este o practică ci o excepţie. Depăşirile nu au fost de natură a afecta pe cineva, neexistând sesizări în acest sens.”

Valentin Jucan, vicepreşedintele CNA: 

„Ştiţi foarte bine că legea prevede cu claritate faptul că într-o oră există un număr limită de minute pentru publicitate. Acest mecanism de compensare nu există. Nu poţi face economie la începutul anului şi să fie compensate mai târziu. Aşa cum dacă mergeţi pe un drum naţional unde limita de vizită e de 50 de km, degeaba mergeţi cu 40, urmând ca pr in faţa radarului să mergeţi cu 70 şi să-i spuneţi apoi poliţistului: domne, eu mai jos am mers mai încet. Acest mecanism nu există.

În legătură cu precizaea a că nu a fost nimeni lezat, într-adevăr, nimenu nu a fost lezat, mai puţin piaţa. Ceilalţi competitori au respectat legea. Lezaţi sunt ei. Dacă acum am accepta această teză, atunci cu siguranţă şi ei ar face acelaşi lucru, ar păstra cele mai slabe momente ale unui an, pentru cele de vârf.

Noi avem un tabel care face referire la depăşiri, hai să ne uităm şi la perioada când s-au petrecut acele depăşiri. Există momente într-un an în care valoarea pe minut este mai scăzut.

Depăşirile pe care le înregistrează Kanal D le găsim într-o perioadă cu valoare foarte mare, pentru că este în apropierea sărbătorilor. Deci câştigul postului a fost net superior.”

Cătălin Băleanu

„Punctul de publicitate, CPP-ul nu este diferit la sfârşitul anului faţă de începutul anului. Eu am încercat doar să dau o explicaţie. Nu am spus că este în regulă că s-a depăşit durata publicităţii, am căutat doar să prezint explicaţiile pentru care a avut loc această depăşire.

Vreau să vă rog să reflectaţi asupra următorului asptect, cât de gravă este depăşirea pubicităţii şi consecinţele pe care le are, comparativ cu alte încălcări ale legislaţiei cu care dumneavoastră vă confruntaţi zi de zi.”

Cristina Pocora, membru CNA:

„Răspunsul la întrebarea ar fi : cam cât zice legea. Dacă este în legea şi are o paletă de sancţiuni şi de limite, cam atât e de gravă această încălcare.
Eu sunt de părere că lezat este publicul care în acea lună, din partea voastră a foist hiperbombardat de publicitate.

Legat de amenda pe care tocmai aţi luat-o, da, e corect, aţi luat-o pentru depăşirile foarte mari din prime-time, dar iată că există depăşiri şi în afara prime-time. Nu e corect faţă de piaţă dacă noi am avea o atitudine pasivă. Stau şi mă întreb de ce se întâmplă doar la voi şi nu îl regăsim şi la alţi competitori.”

Cătălin Băleanu

„Am explicat cauzele depăşirilor şi anume acest dezechilibru care a fost între comenzile de publicitate din prima parte a anului şi a fost nevoie de o echilibrare în partea a doua a anului.”

Monica Gubernat, preşedintele CNA: 

„Pe mine mă miră seninătatea cu care veniţi şi recunoaşteţi că aţi jucat strâmb, asumat. Nu v-au interesat nici problemle d eimagini, nici problemele de distorsionare a pieţei. Nu aţi avut absolut nicio problemă. Sper din suflet să nu fi luat în calcul că o să luaţi o singură amendă de 200.000 de lei şi atunci ieşit pe plus cu depăşirea de publicitate. Cred că trebuie să dăm un semnal, măcar pe zona de publicitate să se joace corect. Depăşiri pot avea şi primii doi competitori (Pro TV şi Antena 1 - n.r.) şi nu au. Sunt convinsă că dacă ar fi vrut ar fi avut nenumărate de solicitări de depăşiri şi totuşi au ales să respecte legea.”

În finalul şedinţei au fost două propuneri de sancţionare, cea de 200.000 de lei, propusă de Monica Gubernat, şi o amendă de 100.000 de lei, propusă de Răsvan Popescu. 

Cele mai multe voturi au mes pentru amenda de 200.000 de lei. 

Citeşte şi: Kanal D, amendă maximă de la CNA pentru reclame în exces. Într-o singură lună, a avut peste 6 ore de publicitate în plus! Cum explică televiziunea

Legislaţie:

Art. 35 - (1) Proporţia de spoturi publicitare televizate şi de spoturi de teleshopping cuprinsă în intervalul orar 6.00 - 18.00 nu poate depăşi 20% din intervalul respectiv. Proporţia de spoturi
publicitare televizate şi de spoturi de teleshopping cuprinsă în intervalul orar 18.00 - 24.00 nu poate depăşi 20% din intervalul respectiv. 

 

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
viewscnt

sus