Skip to main content

MediaFact Book. Premieră! Piaţa de publicitate sare de jumătate de miliard de euro! Televiziunea, cea mai mare felie

 
Sursa foto: Pexels.com
Sursa foto: Pexels.com

Piaţa de publicitate din România sare în acest an de jumătate de miliard de euro! Sunt peste 50 de milioane de euro în plus faţă de anul trecut, un an de pandemie. Televiziunea are cea mai mare cotă. La polul opus, printul abia se vede.

Publicitate

Toate datele apar în raportul Mediafact Book 2021, un raport anual complex şi detaliat realizat de agenţia Initiative.

Este prima dată când piaţa din România atinge acest "prag" psihologic, de jumătate de miliard. Trebuia să se întâmple încă de acum 13 ani, dar criza a dat toate proiecţiile peste cap.

Detalii despre cum a evoulat fiecare suport media, în continuare:

Total. Estimările Mediafact Book ridică investiţiile în publicitate anul acesta la 514 milioane de euro. Piaţa se aştepta la acest nivel în anul 2009, dar criza economică din 2008 a "stricat" planurile, iar cifrele s-au dus în jos atunci.

În acest an, creşterea totală a pieţei este de 50 de milioane de euro faţă de 2020, în condiţiile în care anul trecut a fost sub 2019.

Suporturile media au evoluat însă diferit, după cum vom vedea în continuare: 

TELEVIZIUNEA. Posturile de televiziune vor aduna, în total, aproape 330 de milioane de euro, aproape 10% în plus faţă de anul de pandemie 2020 (când au scăzut 6 milioane de euro). Televiziunea ţine, în continuare, cea mai mare pondere din bugetele de publicitate.

Sunt interesante evoluţii ale consumului TV, mai ales anul trecut, în pandemie: a crescut, în 2020, audienţa pe publicul între 18 şi 54 de ani de la oraşe. 

Raportul Media Fact Book mai arată că e un plus la telespectatorii cu educaţie media şi înaltă, mai ales din rândul publicului feminin.

Anul acesta se remarcă o creştere a consumului în intervalul off prime time (în timpul zilei adică).

DIGITAL. Reclamele din digital sunt imediat după televiziune. Vorbim de estimări de 125 de milioane de euro anul acesta, cu 20 de milioane peste anul trecut. Cel mai mult, evident, se duce către "giganţi".

"Principalii beneficiari sunt Google, Facebook şi Programmatic, iar pe măsură ce înaintăm în 2021, se poate observa o creştere puternică (estimată la +19%) şi în acest an", arată raportul.

Tendinţele: Pentru 2021, jucătorii locali şi globali vor continua să dezvolte noi formate, cât mai adaptate pentru dispozitivele mobile, şi vor căuta soluţii pentru viitoarea lume „cookieless”, astfel încât să ofere posibilităţi de targetare şi optimizare avansate.

RADIO. Piaţa de radio rămâne la pragul de până în 30 de milioane de euro. Mai exact, 26 de milioane de euro sunt încasările estimate pentru acest an (o revenire la nivelul din 2018!)

Raportul preconizează că "staţiile de radio vor compensa pierderile din vânzările tradiţionale cu venituri obţinute în zona de online streaming, accesibil pe mai multe dispozitive".

OUTDOOR. O concluzie tristă pentru această piaţă: "pandemia a reuşit să şteargă în 12 luni aproape cinci ani de creştere".

Valoarea pieţei este estimată la 27 de milioane de euro pentru 2021, faţă de 24 de milioane anul trecut.

De notat pentru această piaţă că BRAT a lansat Studiul de Audienţă OOH, un important instrument de măsurare a eficienţei expunerii pe acest suport.

PRINT. Presa tipărită abia se vede în bugete. Anul trecut, în pandemie, a fost grav afectată cu o distribuţie extrem de dificil de făcut. Multe titluri şi-au suspendat apariţia pe hârtie.

În publicitate, impactul a fost uriaş: de la 12 milioane de euro în 2019, piaţa s-a înjumătăţit anul trecut, iar în 2020 se estimează că va rămâne la acelaşi prag, de 6 milioane de euro.

Alexandra Olteanu, managing director Initiative:

"Sunt 13 ani de la criza din 2008-2009 şi abia acum putem să spunem că depăşim ca volume de media maximul istoric al pieţei din 2008.

Vedem că ecosistemul media din România s-a adaptat foarte repede la provocările pe care carantina şi restricţiile le-au adus şi a folosit la maxim oportunităţile pe care această criză le-a deschis – vedem o creştere spectaculoasă a canalelor digitale, o explozie de noi advertiseri în piaţă, pe categorii care sunt relaţionate cu serviciile digitale – ceea ce creează teritorii noi pentru industria comunicării în România.

Aş spune că după un 2020 cu un declin temperat al industriei media, aceasta şi-a reluat cursul normal, ascendent, cu care ne-a obişnuit în ultimii 6 ani."

„Pragul de 500 de milioane de euro este de mult timp un reper pentru întreaga piaţă de media. Şi devine, acum, un simbol al transformării noastre.

De la anul de graţie 2008, când printul era pe locul 2 după TV, la 2020, când ne aşteptasem să reatingem acest prag, având digital media ca motor al creşterii", spune Cătălin Florea, Head of Product Initiative România.

Puteţi descărca integral studiul Media Fact Book de aici.

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

Trimite un comentariu

sus