Skip to main content

Fostul şef al copywriterilor din Pro TV către Cesnavicius: „Tu ştii ce mai face Pro TV-ul tău?"

 
protv
protv

protv

Publicitate

„Aici chiar am gândit liber şi am trăit PRO TV, dincolo de orice slogan manipulator. Şi acum, totul s-a schimbat”, scrie Ovidiu Iordan, şeful copywriterilor din Pro TV şi unul dintre angajaţii disponibilizaţi, într-o postare pe pagina sa de Facebook.

El a scris un mesaj lung, cu poveşti despre Pro TV-ul din 2007, când campania Tu ştii ce mai face copilul tău? a fost premiată cu Emmy, şi până în „anul de graţie 2014, când s-a schimbat «Inceptionul»”.

După 18 ani si jumătate, cel mai puternic, frumos, nebun şi controversat brand romanesc isi incepe declinul. Aparent, totul este minunat. Audientele duduie, vedetele pleaca, mintile luminate si diabolice ale productiei si marketing-ului sunt determinate sa-si ia talpasita sau lichidate, dar coafura brandului rezista. Ce refuza sa inteleaga domnul Cesnavicius e ca puterea magica a brandului nu va tine la infinit. Oamenii fac brandul. Ei il creaza, ei il mentin. Ei il iubesc, ei il urasc, il respira, il mananca, il elimina, il regurgiteaza, se culca cu el si se trezesc cu el. Se imbata cu el, se drogheaza cu el, mor cu el de gat si invie a treia zi impreuna”, mai spune Ovidiu Iordan, în postarea sa, intitulată, PRO TVicius: de la grande bellezza la grande tristezza.

„Aşa stand lucrurile, din inconstientul colectiv creativ tasneste o ultima intrebare-slogan, sub forma interogativa, adresata aceluiasi charismatic distrugator de branduri si vise, Alexander Cesnavicius: “TU stii ce mai face PRO TV-ul tau?””, îşi încheie postarea fostul şef al copywriterilor din Pro TV.

Textul integral, în continuare:

In 2007, intr-o dupa-amiaza de vara, in turnul din Pache Protopopescu tasnea din inconstientul colectiv creativ al celor mai buni si nebuni copywriteri tv din istorie (ne recomanda vocea romaniei si talentul romanilor precum si cel putin 13 ani de momente out-of-the-box) probabil cea mai cunoscuta “Big Idea” din care avea sa derive conceptul unei campanii care a facut deopotriva senzatie si istorie: “TU stii ce mai face copilul tau?”!

Campania a fost o revolutie in sine: a schimbat nu doar mentalitatea arhetipului de “parinte-dezertor-capsunar”, dar a schimbat si legea in domeniu. Astfel, destinele a sute, daca nu mii de copii, au fost salvate. Paula Herlo a intruchipat cum nu se putea mai bine “the good old PRO-spirit”, pe vremea cand acesta era inca viu. In 2008 aceasta campanie, tradusa prin titlul “Any idea what your kid is doing right now?” a luat premiul Emmy pentru cel mai bun produs jurnalistic de investigatie. A fost pentru prima si deocamdata unica oara cand o televiziune din Romania si din sud-estul Europei a primit distinctia suprema pentru performanta in jurnalismul de televiziune. Erau vremuri minunate, cand PRO TV era cel mai tare brand dintre cate existau sub luna si stele.

In 2014, intr-o dupa-amiaza de primavara, in cladirea corporatista (sau mai bine zis “corporatrista”) de langa turnul vintage din Pache Protopopescu, ultimii mohicani creativi, care acum 7 ani au fost la originea premiatei campanii mai sus mentionate au fost concediati. Mai précis, ultimul mohican creativ la pachet cu tot cu prietenii sai imaginari. Caci prietenii sai reali intru’ propasirea creativa au avut inspiratia karmica sa plece cu vreun an si jumatate inainte, fiind astfel scutiti de sublima recompensa adusa dupa ani si ani de catre noua conducere a PRO TV.

Si pentru ca vorbim despre vremuri minunate, pe mine si pe toti prietenii mei reali si imaginari ne napadeste o nostalgie sfasaietor de frumoasa. Pe vremuri vorbeam cu “Shogunu’” despre inefabilul efect de contrapunct din “Portocala mecanica” aplicat la probabil cea mai cunoscuta executie de PROMO din istoria PRO TV: “Spectacolul vietii”. Ludwig van Moga sa traiasca! Erau vremuri cand, atunci cand se luau premii pentru creativitate, se striga din toti rarunchii si bojocii: “Catinca Ioana, tu esti campioana!”. Totul era magnific, totul era un vis, se gandea liber, se traia ca-n “La Grande Bellezza”, se faceau campanii precum “Jos palaria” sau “RomaniaDa”. Arc peste timp (sau Zeitraffer cum spun nemtii ca sa inteleaga si fratii Grimm-epuratorii-de-serviciu) si in anul de gratie 2014 s-a schimbat “Inceptionul”. Azi vorbim despre personaje epice gen TradAnca, TraDana sau Frosa. Pentru cunoscatori! “Ca sa zic asa”! Dar e bine ca personajele dorm bine. Sunt curios cam ce viseaza. Ce monstruleti isi iau zborul din inconstientul colectiv stahanovist? Oare au visat faza in care il vor concedia pe Ovi in lipsa? Chiar meritau sa-mi fac un selfie sub dus. Ar fi inteles ce inseamna cu adevarat creativitatea “out-of-the-boxeri”! A fost, intr-adevar, cea mai ciudata zi de vineri din viata mea!da

Vineri, 9 mai, a fost ziua Europei. Sloganul “Gandeste liber” vine mulat pe aceasta data simbolica. Pentru charismaticul domn Cesnavicius, 9 mai are – probabil – si alte conotatii care amintesc de zbuciumatul context de peste Prut. Aici sloganul isi merita re-brandingul de “Razgandeste liber” pe care acelasi inconstient colectiv creativ l-a generat in ajun de Paste, cand “Revolutia cozonacilor” a aratat conducerii stahanoviste ca spiritul PRO nu este doar “o vorba de dansii inventata”. Si pentru ca romanul, americanul, rusul si lituanianul se pricep la politica, fotbal, femei, semiotica si copy-writing, domnul Cesnavicius a demonstrat ca musteste de creativitate “out-of-the-box”, de un cinism care ar fi facut invidioase master-mind-uri precum Charles Manson, Ion Ramaru sau Josef Mengele. El a mai gasit un rebranding zilei de 9 mai: “Black Friday”. Superb label! Pai, dupa ce epurezi tot departamentul de PR si mai mult de jumatate din cel de PROMO, nici ca se putea gasi un trade-mark mai bun!

Din pacate pentru domnul Cesnavicius si din fericire pentru inconstientul colectiv creativ PRO si post-PRO, cel mai out-of-the-box slogan al anului 2014 ramane deja consacratul: “A plecat guru’, a venit ...uru’!” Cam asta e diferenta dintre “Gandeste liber” si “Razgandeste liber”. Chestie de dialectica pura, monser! E ca diferenta dintre Monica Bellucci si Monica Tatoiu. Ca deosebirea dintre Robert Plant si Fuego! Mai pe sleau: e ca diferenta dintre sexul tantric si auto-erotismul trist. Sad, but true! Dupa 18 ani si jumatate, cel mai puternic, frumos, nebun si controversat brand romanesc isi incepe declinul. Aparent, totul este minunat. Audientele duduie, vedetele pleaca, mintile luminate si diabolice ale productiei si marketing-ului sunt determinate sa-si ia talpasita sau lichidate, dar coafura brandului rezista. Ce refuza sa inteleaga domnul Cesnavicius e ca puterea magica a brandului nu va tine la infinit. Oamenii fac brandul. Ei il creaza, ei il mentin. Ei il iubesc, ei il urasc, il respira, il mananca, il elimina, il regurgiteaza, se culca cu el si se trezesc cu el. Se imbata cu el, se drogheaza cu el, mor cu el de gat si invie a treia zi impreuna. Oamenii ca Livia, Maria, Camelia, Adrian, Bogdan, Octavian sau Roxana. Oameni frumosi, misto, nebuni, cu vicii, slabiciuni dar cu o mare calitate: aceea de a se mira in fiecare zi si de a se bucura de viata. Oameni care aplica la modul visceral motto-ul: “Cei care nu cred in magie, nu o vor gasi niciodata”! Magia lor nu va trece, dar inertia brandului PRO in actualul context stahanovist va trece, iar pe la toamna va “veni citirea contoarului”! Mai ales ca main-asset-ul numit content va fi sublim, dar va lipsi cu desavarsire…

“Nimic nu e perpetuu, cu exceptia schimbarii”! Vorba lui Buddha se aplica – implacabil – si in cazul brand-ului PRO TV! Un brand care, pentru unii ca mine a insemnat mai mult decat un job. O spun fara ipocrizie si lacrimile care au tasnit pentru cateva secunde pe taste sunt depotriva de tristete si de bucurie. Multi ca mine si-au gasit in acest context implinirea nu doar profesionala, dar si personala. In acest context, ne-am cunoscut iubirea vietii, aici s-a nascut rodul iubirii, aici s-au legat prietenii pe viata si dincolo de ea. Aici chiar am gandit liber si am trait PRO TV, dincolo de orice slogan manipulator. Si acum, totul s-a schimbat. Desi e cumplit de dureros, frustrant si nedrept, exista un efect secundar terapeutic. Noi, cei care in 2007 cream probabil cea mai frumoasa, cunoscuta si recunoscuta campanie din istoria televiziunii, am contribuit la transformarea lui Siddharta in Buddha, la metamorfozarea produsului PRO TV in super-brandul PRO TV. Si asta pentru ca cel care a spus acum mai bine de un deceniu “Gandeste liber” ne-a invatat lectia suprema de viata in marketingul de televiziune si dincolo de el. Parafrazand o vorba celebra, axioma ar suna cam asa: “It’s not what the brand can do for you, it’s what you can do for the brand!” Asa stand lucrurile, din inconstientul colectiv creativ tasneste o ultima intrebare-slogan, sub forma interogativa, adresata aceluiasi charismatic distrugator de branduri si vise, Alexander Cesnavicius: “TU stii ce mai face PRO TV-ul tau?”

P.S.: Si pentru ca trebuie sa dam sloganului “Gandeste liber” ce e al sloganului “Gandeste liber”, vestea concedierii m-a prins “singur sub dus”, ca un creativ boem care se respecta. Altfel spus, am ratat propria mea concediere. Abia astept reportul si discutia spumoasa in germglish cu domnul Cesnavicius. Imi place sa cred ca voi putea sa-i adaptez faimosul slogan legat de plecarea gurului…

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • eu eu
    cati dintre voi ati lucrat in pro?eu am lucrat multi ani pana cand au inceput disponibilizarile in masa si inca mai cotinua. are dreptate ovidiu prin ceea ce spune. se muncea mult, se pierdeau nopti la rand pana cand produsul finit era pe placul tututor celor ce ii dadea nastere....
    noi, cei care am lucrat in pro santem mandri, incepand cu asta:
    http://www.youtube.com/watch?v=MrxQeZyPs68
    si termind cu asta:
    http://www.youtube.com/results?search_query=+protv+1+decembrie+2013
    de atunci si pana acum toti cei care au lucrat, lucreaza sau vor lucra in pro se vor infecta cu acest minunat slogan: GANDESTE LIBER
  • ion ion
    coc, inainte de-a te enerva, citeste cu atentie mirobolantul text al "geniului copywriterilor": Ei il creaza?????? CREEAZA, bai Ovi, da' atata te-ai englezit ca nu mai stii sa vorbesti/scrii romaneste! Suntem satui de specialisti care se dau mari, arunca fraze englezite culese de prin carti pe care doar le-au frunzarit si-i privesc de sus pe muritorii de rand. Te lauzi cu campaniile "geniale" pe care le-ai facut? Afla ca nu erau deloc geniale, ci de-a dreptul stupide; cu ele ati spalat creierul generatiei pro, aia care nu e capabila sa ia bacul si sa scrie romaneste. Uite, cu ocazia asta, aflu si eu cine era in spatele sloganurilor infantile, agramate si aberante!
  • mad79 mad79
    E trist ce se intampla cu brandul ProTv in ultimul timp.Nu stiu daca e bine sau nu,nu lucrez la ei,sunt un simplu telespectator,dar e trist!
    De cand se scrie,carisma-chrarisma?
  • aaaaaaaaa aaaaaaaaa
    lasa, iti gasesti si tu un loc la antenele varanului. cum care antene? aia pe care scuipau toti din pro si unde acum au fugit:))) o sa faceti din antene cel mai de soi post de pe piata. NOT!
  • mihai mihai
    Problema nu e neaparat faptul ca au fost dati afara ci ca indiferent unde sint angajati nu vor mai fi platiti ca la Pro sau firmele capusa pt ca NIMENI nu plateste asa in piata asta saraca . Salariile lor mari erau obtinute prin capusare si impozite mici la stat . In viata reala ...e mai greu fara sa o faci fara sa vina DNA ul la usa ta ...Clar vor avea o probelma de reevaluare si de angajare .Nu cred ca la Mediafax se plateste bine doar pe banii lui Sarbu
  • mihai mihai
    Dar de ce sa nu ajunga la Mediafax, firma lui Sarbu , daca toti sint asa buni si Sarbu ii aprecia ?
  • Solange Solange
    Cred ca stie foarte bine ce face pro tv-ul lui. Se face o companie cu costuri reduse si brand inca puternic. Puterea asta nu mai tine mult. Pana incepe declinul audientei e vandabila treaba. Nu mai sunt un milion de firme si firmulite, nu mai sunt un milion de angajati deci e exact procedura corporatista de intra cu bocancii in ceva. La urma urmei e vorba de bani. Si atat. Restul sunt povesti
  • Vasile Vasile
    Desigur ca il scria, el scria de 20 de ani numai articole de astea, cand nu accesa partea de genialitate colectiva, ca la MISA.
  • Robert Robert
    1. Oamenii astia chiar au tinut la compania care nu le-a fost doar loc de munca ci si un soi de religie, credeau in Pro TV, e un soc pentru ei ca nu vor mai lucra in "biserica" lor.
    2. In capitalism la un moment dat faci si disponibilizari, infiintezi si desfiintezi intreprinderi, d'apoi canale de televiziune, dar si disponibilizarile trebuie facute cu tact, cu un preaviz de 15-30 de zile, nu disponibiizari instant si cu politia la usa.
    3. Sper ca multi din cei disponibilizati vor ajunge la Prima TV, Look TV si eventual Transilvania Live.
    Iar Pro TV sa traiasca si el, are si el viata lui chiar daca nu va mai straluci la fel ca pana acum.
  • mihai mihai
    Oamenii astia si-au pierdut familia, directia,valorile. E firesc sa fie in depresie post Sarbu. Cred insa ca reactioneaza usor exagerat si nu se raporteaza la lumea reala din jurul lor . Sint de inteles pana la un punct .
    Pe de alta parte ei platesc pretul decapusarii. Dar cred ca nu reusesc sa vada asta de suparare
  • penibil penibil
    Imi plac titlurile "seful copiraitarilor", "seful internetului"... Va inspirati de undeva? Dati-ne si noua link-ul. Suna a film cu mafioti

    @Florin. E firesc sa comentezi cand esti dat la o parte
    E un fel de respingere. Traiesti tot felul de sentimente de frustrare pana accepti. Ai sa vezi cand vine si ziua ta. Pana atunci mai spune-ne cum e bine pentru profit. Si a propos de un comment de-al tau mai vechi. Da aici comenteaza multi din cei ce au lucrat candva sau au legatura cu subiectul. Nu ti se pare logic?
  • Vasile Vasile
    Ba Coco (sau Bobo ca asta e alt nume de papagal), Protv si televiziunile din Romania sunt pentru oameni ca tine. De aia se duc in jos ca se uita la ele doar aia cu creierul taiat, pe masura emisiunilor lor. Ti se pare ca Emmy e de valoare? Sau e un marketing de cacao? In Film, ba baiatule, ce e de valoare nu a luat vreodata un Oscar si nu doar ca nu a luat, nici macar nu s-a inscris. Eu nu am nici o treaba cu protv sunt neutru si nu fac parte din publicul lor. Stiu de ce nu ma uit. Ce sa vad la Romania te iubesc? Jurnalism de investigatie? Lasa ca il faceau pe vremuri si altii si mult mai bine, iar ce investigheaza aia acolo e tot pentru vulg, ca lucrurile grele raman ascunse. Ce sa vad la Romania te iubesc, cum se fac mezelurile si ca au conservanti (m-am nimerit acum 1 an cred ultima oara si era asta). E o alta dovada ca baietii astia cred ca au inventat apa calda. Dar jurnalistii sa ii lasam in pace, ca aici se vorbea de promo si pr, baeti de astia inteligenti care fac jocuri de cuvinte de clasa a doua si cred ca sunt "creativi", ba mai baga si un cuvant in engleaza ca sa para destepti cand de fapt habar nu au engleza daca ii pui sa scrie un text, ci doar au prins si ei din filmele americane.
    Si daca seful nou de la protv ii taie macaroana de bani lui Sarbu, care e problema? Lasa ca aduce si el baietii lui geniali si sa isi ia si bani pentru asta, ca nu doar Sarbu avea baieti genialoizi.
  • Coco Coco
    Mai creier de vata! Tu de Emmy ai auzit? Sau crezi ca e vorba de pitzipoanca pe care o agati in club. Presupun ca tu ești din aia inteligenți de se uita doar pe Discovery. Poate ca nu ai prins campaniile geniale (nu toate, dar multe) de la Știrile Pro TV , da' încerca măcar o România Te Iubesc din weekend, ca asta încă mai e, si ai sa vezi ce nu pupa nici un alt post din România... investigatii cu vana si tupeu... Si da, oamenii astia au fost creativi adevărați, nu lingăi cum sunt pline celelalte TVuri. Ce e trist e ca oamenii au fost dați afara la chil si nu pe performante si capacitati. Dacă au mai nimerit si lepre printre ei, cu atât mai bine, dar au zburat aleator si un set de oameni extraordinari.
  • Maria Maria
    Daca nu era disponibilizat, oare mai gandea/scria/posta acest articol?
  • Florin Florin
    daca nu era restructurat mai facea comentariul asta? cu siguranta nu. sunt destui oameni buni in Protv, iar brandul mai rezista putin. nu este ceva gresit cand cineva incearca sa aduca Protv pe profit.

Trimite un comentariu

sus