Skip to main content

Concluzie BRAT: 13% dintre orăşeni citesc zilnic cel puţin o publicaţie tipărită

 
Ziare noi
Ziare noi

Televiziunea, radioul şi presa scrisă se confruntă cu o tendinţă de descreştere a interesului publicului. Dacă în 2005 48% din populaţia oraşelor citea zilnic cel puţin o publicaţie tipărită, în prezent cititorii nu depăşesc 13% din populaţie, se arată într-un studiu BRAT care face parte din seria Tendinţe în media.

Publicitate

O scădere semnificativă a consumului zilnic este evidentă şi în cazul radioului – de la 59% la 36% din populaţie, în cazul TV-ului descreşterea fiind de 13 procente, de la 89% la 76%. De menţionat că aceste procente nu vizează şi consumul online de radio şi TV. De exemplu, radioul este ascultat de 36% populaţie în modul clasic (pe unde FM sau AM), iar 34% dintre români ascultă posturile radio pe Internet, conform studiului BRAT.

Interesul oamenilor s-a canalizat către internet, utilizatorii zilnici crescând de 5 ori în ultimii 10 ani şi atingând 56% în 2015 în mediul urban. Panotajul este cel care nu a suferit modificări în ultimii 10 ani, el fiind influentat doar de obiceiurile oamenilor zilnice de călătorie, care s-au menţinut constante.

Concluziile BRAT legate de piaţa din România vor fi discutate, joi, 17 decembrie, într-o dezbatere deschisă oamenilor de media.
Cei interesaţi se pot înscrie accesând pagina BRAT la acest link.

Paginademedia.ro prezintă, în continuare, principalele concluzii ales ultimei părţi a seriei Tendinţe în media.

Internetul a asimilat în timp conţinut scris, audio sau video de pe celelalte medii, adăugând prin facilităţile de accesibilitate şi interactivitate ale platformei ingredientele necesare succesului. O astfel de abordare va schimba paradigma actuală de măsurare media şi va fi probabil efectuată doar sub presiunea unor jucători globali foarte puternici, fie ei de partea celor ce investesc în publicitate sau de partea creatorilor de conţinut, deţinătorilor de spaţiu publicitar.

Pentru a avea o înţelegere completă a fenomenului expunerii oamenilor la diversele canale media, procentul de oameni expuşi la fiecare canal poate fi analizată în paralel cu evoluţia timpului de expunere pentru fiecare canal media.

Analiza are la bază timpul pe care oamenii declară că îl petrec accesând/fiind expuşi fiecărui canal media, şi nu provine din studii de măsurare pasive a acestor timpi de expunere. Astfel, indicatorul poate fi mai subiectiv în evaluarea concretă a timpului, dar relevă percepţia oamenilor, timpul pe care ei îl alocă în mod conştient fiecărui mediu în parte.

Pentru comparabilitatea rezultatelor am analizat timpii medii raportat la întreaga populaţie urbană pentru toate mediile. Dacă am analiza timpul mediu doar pentru utilizatorii de Internet, media ar trece de 280 de minute zilnic, mai mult chiar decât timpul mediu petrecut de oameni în exterior, expuşi la panotaj.

Tendinţele observate în ceea ce priveşte numărul oamenilor ce accesează un mediu se menţin şi în cazul timpului zilnic petrecut accesând respectivul canal, dar descreşterea este mai atenuată în cazul TV-ului şi Radioului.

Investiţiile în publicitate urmăresc interesul publicului faţă de canalele media

Analizând evoluţia distribuţiei investiţiilor bugetelor de publicitate pentru fiecare canal media de-a lungul ultimilor 10 ani se observă fluctuaţii majore în cazul internetului şi presei scrise şi evoluţii moderate în cazul celorlalte canale.

Conform datelor publicate în cadrul Media Fact Book, analizând bugetele nete ale investiţiilor în publicitate, cota ce revine Internetului este în prezent este de 17%, faţă de 1% în 2005.

În cazul presei scrise cota scade de 5 ori, de la 24% în 2015 la 5% în prezent. TV-ul deţine cea mai mare cotă a bugetelor de publicitate, crescând până la 64% în prezent, în timp ce panotajul descreşte până la 8% iar Radioul se menţine aproape constant la 6% din piaţă.

Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro
viewscnt

Trimite un comentariu

sus